Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
123Next
Return to list New
3020
View
52
Reply

[Politik] Dong Zong rasis, semua dia bantah' - Tun Mahathir

[Copy link]

Author: safriehalim    From the mobile phone    Show all posts   Read mode

Author
Post time 12-8-2019 07:04 PM From the mobile phone | Show all posts |Read mode
Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad menyifatkan Persatuan Gabungan Jawatankuasa Sekolah Cina (Dong Zong) sebagai satu pertubuhan yang rasis.

Tegasnya, sifat rasis tersebut jelas terbukti apabila persatuan terbabit tidak pernah bersetuju dengan dasar pendidikan negara termasuk idea penubuhan Sekolah Wawasan sebelum ini.

Menurut beliau, sikap degil Dong Zong juga dapat dilihat apabila pertubuhan itu masih membantah pembelajaran tulisan Jawi dan khat di sekolah-sekolah vernekular meskipun keputusan tersebut telah diluluskan kerajaan terdahulu pada tahun 2012.

"Dong Zong ini rasis, (dulu) kita buat sekolah satu kampus, Sekolah Wawasan, sekolah Cina, Tamil dan kebangsaan dalam satu kampus, dia tak mahu kononnya anak dia akan bercampur dengan orang Melayu jadi dia tak suka, semua dia bantah, tak pernah bersetuju dengan apa pun," katanya kepada pemberita, di sini.

Dr Mahathir berkata demikian ketika ditanya mengenai tindakan Dong Zong mengadakan petisyen membantah pembelajaran Jawi dan tulisan khat yang dianggap sebagai langkah Islamisasi ke atas bukan Melayu di negara ini.

Sebelum itu, beliau ditemui media ketika hadir dalam Majlis Ramah Mesra dan Penyerahan Daging Korban peringkat DUN Ayer Hangat di Masjid Al-Hana, Padang Matsirat pada Isnin.
IMG_20190812_190251.jpg

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 12-8-2019 07:43 PM From the mobile phone | Show all posts
Baru nak bersuara ke atuk?
Reply

Use magic Report

Post time 12-8-2019 08:11 PM From the mobile phone | Show all posts
Jadi selama 22 tahun dulu atuk buat apa ja, cucu tanya jer
Reply

Use magic Report

Post time 12-8-2019 08:11 PM From the mobile phone | Show all posts
Ada baiknya yang taknak ikut tu dihantar balik ke negara asal moyang2 diorang..barulah dia tahu erti penyesalan.
Orang dah bagi kebebasan dgn adanya sekolah SJK, nak banyak cekadak lagi
Reply

Use magic Report

Post time 12-8-2019 08:22 PM | Show all posts
Bukan ka Tokwan ni jenis ikut gut feel dia ja ka? dulu ura2 putrajaya dicadangkan di area Bernam Jaya, Lembah Beringin oleh TPM Anwar. Tapi Tokwan tak mau. Dia nak ikut "rasa-perut" dia. Dia nak bangunkan estet Perang Besar sebagai Putrajaya.

Bila Dong Zong ehem ehem sikit, terus tak jadi buat waima kampus untuk semua jenis sekolah. Yang pi layan sangat Dong Zong tu buat apa kalau dah tau depa tu rasis?
Reply

Use magic Report

Post time 12-8-2019 08:27 PM From the mobile phone | Show all posts
najib888 replied at 12-8-2019 08:22 PM
Bukan ka Tokwan ni jenis ikut gut feel dia ja ka? dulu ura2 putrajaya dicadangkan di area Bernam Jay ...

Atok..ni kejap ingat....kejap lupa(agaknyalah).....maklumlah...dah tua.
Reply

Use magic Report

Post time 12-8-2019 08:35 PM | Show all posts
bangsat Dong Zong ni
Reply

Use magic Report

Post time 12-8-2019 09:03 PM | Show all posts
ehh bukan mainan politik umno pas ke?
npe plk salah dong gong?
Reply

Use magic Report

Post time 12-8-2019 09:20 PM From the mobile phone | Show all posts
Yg ni iols sokom tundet.

Seronok tgk dia Komen nnt apa keputusan dia buat dia akan refer Charles Santiago

Mungkin tundet patut bitch slap sekali menteri perpecahan utk statement kengkunun ramai menteri kabinet tak setuju setelah dasar khat ini diperstujui kabinet.

Reply

Use magic Report

Post time 12-8-2019 09:27 PM From the mobile phone | Show all posts
Eh bkn ka atok tkut dap?
Reply

Use magic Report

Post time 12-8-2019 09:29 PM | Show all posts
Edited by mbhcsf at 12-8-2019 09:33 PM
kasibiman replied at 12-8-2019 09:20 PM
Yg ni iols sokom tundet.

Seronok tgk dia Komen nnt apa keputusan dia buat dia akan refer Charles  ...

oh ye ke begitu dia akan refer to Charles Santiago - ye? ex comango ke kan dia? if i tak silap , if silap sorry.
Reply

Use magic Report

Post time 12-8-2019 09:31 PM From the mobile phone | Show all posts
TunM, bila nk hapuskan Dong Zong dan tutup sekolah vernakular?

DAP juga boleh dibubarkan. Komunis.
Reply

Use magic Report

Post time 12-8-2019 09:34 PM From the mobile phone | Show all posts
Kamon madey hehehe hehehe hehehe hehehe hehehe hehehe
Reply

Use magic Report

Post time 12-8-2019 09:35 PM From the mobile phone | Show all posts
Haramkan dong zong
Reply

Use magic Report

Post time 12-8-2019 10:10 PM From the mobile phone | Show all posts
AbukRokok replied at 12-8-2019 09:03 PM
ehh bukan mainan politik umno pas ke?
npe plk salah dong gong?

tu psl... nyanyuk dah haha
Reply

Use magic Report

Post time 12-8-2019 10:12 PM From the mobile phone | Show all posts
lazim replied at 12-8-2019 09:27 PM
Eh bkn ka atok tkut dap?

klau tak ikut takde la wajib jd pilihan plak haha

atuk tu pandai nak dpt balik sokongan melayu.. nak kukuhkan parti die tuh
Reply

Use magic Report

Post time 12-8-2019 10:27 PM From the mobile phone | Show all posts
dino replied at 12-8-2019 10:12 PM
klau tak ikut takde la wajib jd pilihan plak haha

atuk tu pandai nak dpt balik sokongan melayu. ...

Bila buat kata nk dptkn sokongan tak buat atok tkut dap. Klu dh xsuka tu semua pon slh.

Atuk turun, bersatu mmg berkubur tak dak sapa dh nk kempen utk bersatu pon. Org asal semua dh cuci tgn,duduk & menantikn kejatuhan.

Org mlyu ni xdak pilihan, nk sokong bn masalahnya bn masih syg pd wak & jibby, nk sokong pas?baik la sokong dap ja dr sokong penunggang agama demi politik.
Reply

Use magic Report

Post time 12-8-2019 10:31 PM From the mobile phone | Show all posts
lazim replied at 12-8-2019 10:27 PM
Bila buat kata nk dptkn sokongan tak buat atok tkut dap. Klu dh xsuka tu semua pon slh.

Atuk t ...

masih tak nmpk lg?
Reply

Use magic Report

Post time 12-8-2019 10:33 PM | Show all posts
Dong Zong ? Nama macam apek yang kerap beratur di Pertiwi soup kitchen je
Reply

Use magic Report

Post time 12-8-2019 10:59 PM From the mobile phone | Show all posts
dino replied at 12-8-2019 10:31 PM
masih tak nmpk lg?

Yg aku nmpk org klu xsukabt bmda btul pon bangkang alhamdulillah la aku jns yg fleksibel. Rasa nk sokong, aku sokong, klu xbtl aku blh je kutuk xde nk taksub demi politik. Yg pasti aku xundi pas. Tu je
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.090236s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list