Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
12Next
Return to list New
1812
View
31
Reply

[Dunia] Gempa bumi d indonesia kejiranan Malaysia

[Copy link]

Author: hazzhazwani    From the mobile phone    Show all posts   Read mode

Author
Post time 11-8-2019 11:26 AM From the mobile phone | Show all posts |Read mode
Gempa bumi berlaku di indonesia skejap pagi tadi.

Laporan dari jabatan metereologi malaysia,pagi hari
Screenshot_2019-08-11-10-30-31.png
Reply

Use magic Report

Post time 11-8-2019 12:06 PM | Show all posts
Innalillahi wainna ilaihi rojiun. Semoga Allah lindungi kita semua dari sebarang mala petaka.
Reply

Use magic Report

Post time 11-8-2019 12:26 PM From the mobile phone | Show all posts
Semoga bertabah rakyat indon. Satu demi satu musibah..gempa la..gunung berapi berasap la. Jerebu la
Reply

Use magic Report

Post time 11-8-2019 12:44 PM | Show all posts
semenjak trade war cina amerika gempa bumi makin menjadi jadi.
Reply

Use magic Report

Post time 11-8-2019 12:49 PM From the mobile phone | Show all posts
Edited by cmf_premierleag at 11-8-2019 12:50 PM

dlm awal tahun ni ada news psl saintis ketemukan volcano baru yg tgh aktif ya dr dasar laut di barat daya sumatera
and stp tahun mmg gunung volcano tu makin meninggi dr dasar laut
hari tu ms anak krakato meletus, mmg ketinggian volcano tu dr 300+ m udah rendah jd 110+ m saja smpi terbentuk calder volcano...jgn main2 dgn kuasa fenomena alam ya
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 11-8-2019 12:51 PM From the mobile phone | Show all posts
Dan ada kebaikannya larva tue..ehem
Reply

Use magic Report

Post time 11-8-2019 12:53 PM From the mobile phone | Show all posts
ni kondisi anak krakato sblm dan selepas
ms meletus tu, smpi terjadinya tsunami sbb gelongsoran tanah gunung volcano tu ditolak jatuh ke laut
so air laut mula bergerak lantas jadinya tsunami ya..lokasi anak krakato ni mmg area2 barat daya selatan sumatera jah
IMG_20190811_125201.jpg
Reply

Use magic Report

Post time 11-8-2019 12:56 PM From the mobile phone | Show all posts
skang ni byk saintis tgh kaji psl danau toba, letaknya di utara sumatera
katanya bila2 masa gak bleh meletus
sbb magma tgh aktif
ms sis pegi cikcur di danau toba dulu, agak seram ye tgk air tasik tu mcm tgh menggelegak blop blop sebegitu
penah tgk video indon explore dasar danau toba..tp x ketemu dasarnya...sbb makin dalam smpi ke perut bumi barangkali sbb danau toba ni hasil dr volcano meletup 77k tahun dahulu
Reply

Use magic Report

Post time 11-8-2019 01:29 PM From the mobile phone | Show all posts
Macam2 terjadi dekat indonesia. Bertabahlah.
Reply

Use magic Report

Post time 11-8-2019 01:51 PM From the mobile phone | Show all posts
cmf_premierleag replied at 11-8-2019 12:56 PM
skang ni byk saintis tgh kaji psl danau toba, letaknya di utara sumatera
katanya bila2 masa gak ble ...

ya sis.. igt x kes feri karam 3 thn lepas di Danau Toba. Byk mayat tak diketemu kerna jatuh paling dasar yg sgt dalam. Danau Toba ni sgt2 besar klu tgk dr jauh dh mcm laut.
Reply

Use magic Report

Post time 11-8-2019 01:59 PM From the mobile phone | Show all posts
cmf_premierleag replied at 11-8-2019 04:56 AM
skang ni byk saintis tgh kaji psl danau toba, letaknya di utara sumatera
katanya bila2 masa gak ble ...

Good info. Thanks sis..memanh minat nres psl krakatua....xsabar next eruption..ntah sempat ke x witness.katanya bunyi sampai pertiwi bagai.
Reply

Use magic Report

Post time 11-8-2019 02:23 PM From the mobile phone | Show all posts
famri7 replied at 11-8-2019 01:59 PM
Good info. Thanks sis..memanh minat nres psl krakatua....xsabar next eruption..ntah sempat ke x wi ...

menyesal pulak iols x amik trip pegi anak krakato ni sblm ia meletus besar besaran
now dah jd different struktur sgt smpi terbentuk tasik/kawah/caldera
iols tgk kat yutiub, air tasik tu juga tgh menggelegak sebegitu...saintis amik video guna drone smpi ke tengah2 kaldera tu
even lps tsunami kt jepun ms 2012 mcm tu, lps tsunami gempa tu mmg tiba2 muncul pulau baru kt lautan pasifik
NASA detect pulau baru tu dr space
tp now dah hilang pulau tu sbb paras air laut meningkat
Reply

Use magic Report

Post time 11-8-2019 02:25 PM From the mobile phone | Show all posts
cicicumel replied at 11-8-2019 01:51 PM
ya sis.. igt x kes feri karam 3 thn lepas di Danau Toba. Byk mayat tak diketemu kerna jatuh paling ...

iya sis..ms iols duk aras feri kat toba lake tu, mmg x sedar lgsg ianya sebuah tasik jah
bukannnya laut
tp air berombak2 kuat sgt
iols syak magma tgh menggelodak dr dasar danau toba tu
even saintis kata danau toba ni sejenis volcano yg sedang tido...bila2 masa saja boleh meletus kalo 'terbangun' dan aktif
kiranya volcano danau toba ni antara yg terhebat di dunia selain dr volcano di yellowstone park US
kalo dua2 ni meletop, mmg hancur bumi
Reply

Use magic Report

Post time 11-8-2019 04:43 PM From the mobile phone | Show all posts
Semoga selamat
Reply

Use magic Report

Post time 11-8-2019 04:43 PM From the mobile phone | Show all posts
Semoga selamat
Reply

Use magic Report

Post time 11-8-2019 04:45 PM From the mobile phone | Show all posts
Mcm2 bencana dinegara sana...semoga di permudahkan
Reply

Use magic Report

Post time 11-8-2019 04:48 PM From the mobile phone | Show all posts
Semoga semuanya baik2 saja.
Reply

Use magic Report

Post time 11-8-2019 04:51 PM From the mobile phone | Show all posts
Innalillahhiwainnailaihirajiun
Moga kita semua terselamat dari bencana



Reply

Use magic Report

Post time 11-8-2019 05:08 PM From the mobile phone | Show all posts
Bumi tengah menggelegakk kat bawah tu..sila  bawak bertaubat
Reply

Use magic Report

Post time 11-8-2019 05:10 PM | Show all posts
active seismic and volcanic activities ye , hmm...ntahlah sapa sapa yg nak melancong ke sana..kena hehati
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.087025s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list