Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
444
View
12
Reply

JANGAN MARAH ANAK DEPAN ORANG

[Copy link]

Author: WanieBahar       Show all posts   Read mode

Author
Post time 9-8-2019 11:30 AM | Show all posts |Read mode
Anak-anak adalah penyeri dalam rumah tangga. Setiap pasangan yang berkahwin semestinya meninginkan kehadiran cahaya mata dalam keluarga mereka untuk menjadi penghibur , peneman agar suasana dalam keluarga itu tampak ceria dengan adanya suara keriangan anak-anak baru lah menjadi pelengkap dalam sebuah keluarga. Namun,membesarkan anak-anak ini banyak dugaan dan cabaran dia terutama sekali dalam dunia yang serba moden ini dan yang paling mencabar adalah kepada ibu bapa yang bekerja,penat dengan kerja balik-balik sampai rumah anak-anak pula buat hal bermacam ragam nak itu nak ini,serba tidak kena dan mulalah kita sebagai ibu bapa ingin melepaskan kemarahan kita kepada anak-anak sedangkan mereka hanya inginkan perhatian kita sebagai ibu bapa. Tetapi itu bukan alasan untuk menjadikan anak-anak tempat melampiaskan kemarahan. Naluri anak kecil memang suka bermain dan membuar rumah bersepah,sebagai ibu bapa hendaklah banyak bersabar dan jangan menyinga membabi buta. Paling penting jangan marah anak depan orang lain dan memalukan mereka walaupun baru berusia 3 tahun . Ingat ! jangan sesekali memarahi anak depan orang lain hokeyy ~~~~

Niat ibu bapa mungkin untuk mengajar anak kebaikan tetapi boleh jadi anak menerima mesej itu berlainan. Dia belajar mengenai benar atau tidak perbuatannya ditentukan 'mood' atau suasana hati orang tua ketika itu. Kadangkala ia 'disambut' dengan kemarahan tanpa belas kasihan. Akibatnya,anak menjadi bingung kerana ibu bapa tidak memahami keadaan serta tidak mengizinkannya mengambil keputusan.

Fikiran dan jiwanya akan berkecamuk dan lama-kelamaan dia akan kecenderungan untuk memberontak, melawan, keras kepala, lemah pendirian, ragu-ragu, dan mudah terikut kerana penakut.

Oleh itu,untuk mengajar anak kebaikan adalah baiknya kita panggil anak baik-baik simpan marah tu tak ada orang baru la kita menegur dia dengan cara yang betul,bercakaplah mengenai sesuatu peristiwa yang pernah terjadi suatu ketika dahulu, ceritakan balik kepada anak-anak dengan nada yang tegas. Supaya anak-anak tidak merasa tertekan dan akan mula merasa bersalah,mereka sendiri akan memujuk kita semula

Reply

Use magic Report

Post time 9-8-2019 12:05 PM | Show all posts
ni mesti mak bapak yang jenis - Biar lah, budak2 lagi khennn

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 9-8-2019 12:10 PM | Show all posts
capiloton replied at 9-8-2019 04:05 AM
ni mesti mak bapak yang jenis - Biar lah, budak2 lagi khennn

kikikikiki
Reply

Use magic Report

Post time 9-8-2019 12:47 PM | Show all posts
ada kajian x yang membuktikan dengan tidak memarahi anak depan khalayak menjadikan anak tersebut membesar menjadi anak celaka pada mak bapaknya yang sedang tua?

kehidupan adalah pelajaran.. orang melihat dapat pelajaran.. orang yang kena dapat pelajaran.. kehidupan lebih meningkat matang..   
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 9-8-2019 01:05 PM | Show all posts
Dewa19XKangen replied at 9-8-2019 04:47 AM
ada kajian x yang membuktikan dengan tidak memarahi anak depan khalayak menjadikan anak tersebut mem ...

ouh kajian untuk membuktikan dengan tidak memarahi anak-anak depan khalayak menjadikan anak itu sebaik malaikat saya belum jumpa lagi la, tetapi kajian memarahi anak-anak depan orang, menengking anak, tinggi suara , pukul anak depan orang ini sudah banyak buktinya dan ia nya pernah berlaku depan saya serta ada orang sekeliling saya yang berperangai suka marah anak depan orang dan anak dia mula suka memberontak, degil , keras kepala , semakin melawan dan sebagainya , impak dia adalah negatif kepada anak-anak. Dalam tidak sedar anak juga boleh melawan orang lain sesuka hati sama ada dengan orang tua mahupun muda. Sebagai ibu bapa kita perlu ada kesabaran , depan orang jangan marah anak bagai nak gila . Tegur sikit cukup lah. Nanti saya akan sambung cerita ini ya .. terima kasih atas pertanyaan .
Reply

Use magic Report

Post time 14-8-2019 05:53 PM | Show all posts
Marah lps anak melakukan kesalahan.. Bukan secara jerkah2 depan orsng.. Tp cukup debgan ayat penegasan..
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 14-8-2019 06:44 PM | Show all posts
nurulda replied at 14-8-2019 09:53 AM
Marah lps anak melakukan kesalahan.. Bukan secara jerkah2 depan orsng.. Tp cukup debgan ayat penegas ...

ye betul tu .. sebab anak pun ada perasaan .. lagi dimarah depan lagi perangai dia akan memberontak ..
Reply

Use magic Report

Post time 14-8-2019 07:18 PM From the mobile phone | Show all posts
kadang kita tegur terus sebab nak suruh dia stop dan sedar waktu tu. bila kita tarik anak masuk dalam bilik,dia x faham kita marah dia. atleast kalau marah kat tempat kejadian kita boleh tunjuk benda ni jangan pegang. ini untuk anak yang masih belum fasih bercakap
Reply

Use magic Report

Post time 14-8-2019 07:30 PM From the mobile phone | Show all posts
Penah nmpk dpn mata mak dia tampar ank dia sbb ank dia xpuas main kt indoor playground. Bkn sekali ya. Byk kali. Aku yg tgk pun rasa mcm nk lempang mak dia. Kalau nk tampar ke apa, eloklah tampar bhgian bahu kebawah. Jgn tampar pipi. Bg aku cukup memalukan. Jatuh air muka ank sendiri wlpn bdk tu blm tentu phm.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 15-8-2019 11:35 AM | Show all posts
rayriff replied at 14-8-2019 11:18 AM
kadang kita tegur terus sebab nak suruh dia stop dan sedar waktu tu. bila kita tarik anak masuk dala ...

Ya, nak tegur tu tak salah .. Tetapi jangan sampai menjatuhkan air muka anak,walaupun dia belum berapa nak faham . Jangan nak tunjuk depan orang cara ajar anak macam ni macam ni. Tak bagus .. Jangan marah anak dengan cara memukul yang terlampau dihadapan orang . Itu maksudnya .. Kalau setakat menegur kena dengan cara dia tak jadi masalah pun . Janganlah depan orang kita terpekik terlolong,marahkan anak ..
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 15-8-2019 11:40 AM | Show all posts
Sazida replied at 14-8-2019 11:30 AM
Penah nmpk dpn mata mak dia tampar ank dia sbb ank dia xpuas main kt indoor playground. Bkn sekali y ...

Haa tula kann. Janganlah lempang bahagian muka depan orang kan tak elok tu .. Paling-paling pun cubit bahagian peha ke kaki ke kat lengan sikit je dah cukup. Pengalaman saya pernah berhadapan dengan adik beradik dan kawan-kawan pun ada . Anak-anaknya selalu dimarahi dikhalayak ramai dan sekarang memberontak je anak-anaknya .. Itu yg kita nak elak , anak-anak jadi memberontak sebab apa . Sebab kita dah biasa marah-marah dia depan orang boleh jadi depan orang lain pun anak-anak akan makin kurang ajar . Tak fikir perasaan orang lain . Jadi,ada caranya nak menegur anak depan orang .
Reply

Use magic Report

Post time 15-8-2019 12:44 PM From the mobile phone | Show all posts
WanieBahar replied at 15-8-2019 11:40 AM
Haa tula kann. Janganlah lempang bahagian muka depan orang kan tak elok tu .. Paling-paling pun cu ...

Tulahh., tp xfhm kenapa ada parents sggup buat mcm tu dpn khalayak ramai. Obviously air muka dorang sendiri pun jatuh. And org yg tgk pn mesti pikir kalau kt rumah mesti dia bantai cukup2 ank dia tu.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 15-8-2019 03:28 PM | Show all posts
Sazida replied at 15-8-2019 04:44 AM
Tulahh., tp xfhm kenapa ada parents sggup buat mcm tu dpn khalayak ramai. Obviously air muka doran ...

kann... tula pasal .. kadang parents yang macam ni dia fikir dia hebat . Kira bagus lah ajar anak depan orang , marah anak depan orang . Bukan tak boleh nak ajar or marah anak depan orang .. Boleh , tapi kena ada cara dia ..
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.087899s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list