Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
1158
View
17
Reply

[Jenayah] sembah bulan katanya pulak

[Copy link]

Author: sitiwong       Show all posts   Read mode

Author
Post time 20-7-2019 12:55 AM | Show all posts |Read mode


geng mana la tak habis2 jaki dengki dgn orang2 yang melakukan solat ni???

mesti geng kerandut ni


Mufti nafi dakwaan kononnya Perlis solat sembah bulan


KANGAR - Mufti Perlis Prof. Madya Datuk Dr. Mohd. Asri Zainul Abidin menafikan dakwaan pihak-pihak tertentu kononnya Perlis menganjurkan solat sunat gerhana bulan pada Rabu lepas untuk menyembah bulan.

Beliau berkata, solat sunat gerhana bulan itu bukan bermakna menyembah bulan tetapi melakukan seperti apa yang pernah dilakukan oleh Nabi Muhammad SAW sebagai mengagumi kekuasaan Allah SWT.

"Solat sunat gerhana bulan dan matahari telah sekian lama dilakukan oleh umat Islam sebagai ikutan sunnah Nabi Muhammad.

"Kalau tidak tahu sesuatu lebih baik diam daripada membuat tuduhan tidak menentu sedangkan solat sunat yang dibuat semasa berlaku gerhana bulan pada pukul 4.01 pagi 17 Julai lalu adalah untuk mengajak rakyat Perlis beramai-ramai solat sunat gerhana," tegasnya dalam kuliah mingguan beliau di Masjid Alwi di sini, malam tadi.

Perlis menganjurkan solat itu secara serentak di 15 masjid di seluruh negeri diikuti bacaan khutbah khas mengenai gerhana bulan oleh imam-imam jemputan.

Asri berkata, tohmahan sedemikian pernah dilemparkan oleh mereka yang memperlekehkan Pejabat Mufti dan Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Perlis (JAIPs) ketika menganjurkan solat jemaah beramai-ramai minta diturunkan hujan beberapa tahun lalu.

Program itu diadakan di pekarangan Istana Arau tetapi ada pihak yang tidak faham bertanya kenapa solat dilakukan di atas padang sedangkan di Perlis terdapat banyak masjid. C Bernama



Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 20-7-2019 12:59 AM | Show all posts
dah agak dah, mesti geng kerandut punya kerja

Solat gerhana bukan ajaran pagan, pensyarah jawab Siti Kasim

KUALA LUMPUR - Pemikiran segelintir golongan liberal bahawa solat gerhana sebagai aktiviti menyembah Hubal iaitu 'Tuhan Bulan' golongan musyrikin di tanah Arab satu ketika dahulu sebagai mengelirukan.

Pensyarah Kanan Fakulti Pengajian Quran dan Sunnah, Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) Dr. Ahmad Sanusi Azmi berkata, solat gerhana langsung tidak ada kaitan dengan konsep paganism atau kepercayaan dalam penyembahan berhala.

"Dakwaan liberal yang mengaitkan solat gerhana dengan penyembahan berhala Hubal (Mood God) adalah tidak benar sama sekali. Ini kerana Rasulullah mendidik umatnya supaya menolak Hubal bahkan Baginda sendiri mengarahkan agar Hubal dimusnahkan.

"Bahkan ketika berlakunya pembukaan kota Mekah, Rasulullah sendiri mencucuk mata berhala Hubal dan memerintahkan agar berhala tersebut dirobohkan," tulis Dr. Ahmad Sanusi dalam Facebook beliau.

Dr. Ahmad Sanusi menjawab persoalan yang dilontarkan kepada beliau berkaitan tulisan peguam Siti Kasim di Facebook beliau pada 16 Julai lalu.

Pada hantaran itu Siti Kasim menulis 'Is this Islamic practice or paganism? You decide'. (Adakah ini ajaran Islam atau kepercayaan pagan? Anda putuskan).

Pada hantaran itu Siti Kasim turut berkongsi tangkap layar sebuah berita bertajuk 'Masjid di Perlis anjur solat gerhana bulan pagi esok'.




Reply

Use magic Report

Post time 20-7-2019 03:17 AM From the mobile phone | Show all posts
Jahilnyaaa... kalut ape orang islam nak buat pe pun tu agama dia..
Reply

Use magic Report

Post time 20-7-2019 03:38 AM | Show all posts
ya Allah . semoga beroleh taufik dan hidayah,

taufik tu dulu ...

no wonder firdaus wong nak saman dia ni ye sebab penghinaan tahap yg teruk dek kejahilan yg sangat sangat teruk.
Reply

Use magic Report

Post time 20-7-2019 07:09 AM From the mobile phone | Show all posts
Kecoh lah si ct kasim ni., ko taknak solat or ikut ajaran islam tu, ikut ko la.. Takyah la sebar fitnah..
Reply

Use magic Report

Post time 20-7-2019 07:55 AM From the mobile phone | Show all posts
Adoi la nek siti woi!
Reply

Use magic Report

Post time 20-7-2019 09:15 AM From the mobile phone | Show all posts
Sitiwong dgn siti kasim 2beradik ke?
#sajatanyajangankecam
Reply

Use magic Report

Post time 20-7-2019 09:34 AM From the mobile phone | Show all posts
teringat buku i baca lost in shangrila di ceeita kan semula oleh john kerry berdasar kan cerita sebenar....pesawat tentera amerika di terhempas di papua ....sewaktu pesawat terhempas tribe dayak nampak ..... mangsa yang terselamat  di anggap kurnia an dari tuhan sebab turun dari langit .. .....sewaktu mereka bersama tribe dayak ...puak puak dayak insof tidak membunuh..berperang etc.....berhenti dari  membuat sebarang kejahatan sekejap sehingga mangsa pesawat di selamat kan ....mereka teruskan activity ganas semula
Reply

Use magic Report

Post time 20-7-2019 10:48 AM | Show all posts
Dwdrum replied at 20-7-2019 01:34 AM
teringat buku i baca lost in shangrila di ceeita kan semula oleh john kerry berdasar kan cerita sebe ...

pnjng lak bebel kapir ni
Reply

Use magic Report

Post time 20-7-2019 10:49 AM | Show all posts
sitiwong replied at 19-7-2019 04:59 PM
dah agak dah, mesti geng kerandut punya kerja

Solat gerhana bukan ajaran pagan, pensyarah jawab S ...

geng kerandut..haha
Reply

Use magic Report

Post time 20-7-2019 10:54 AM From the mobile phone | Show all posts
bapak inzal sudah masuk hurm
Reply

Use magic Report

Post time 20-7-2019 11:12 AM From the mobile phone | Show all posts
Siti kassim sila bunuh diri dgn kadar segera hokeyyy
Reply

Use magic Report

Post time 20-7-2019 11:24 AM From the mobile phone | Show all posts
Ct kassim elok kawin ngan asri je laa..
Reply

Use magic Report

Post time 21-7-2019 01:54 AM From the mobile phone | Show all posts
Apa ek sejarah hitam dia yg buatkn dia jdi smpi cmni skali..moga dia temui jawapan bg setiap psoalan yg ad dlm fikiran dia..utk kes ni mgkin dia nak pantau kot2 mufti xikut syarak, maklumla dlm kepala ctkassim hanya pikir pasal melayu dan islam 24/7
Reply

Use magic Report

Post time 21-7-2019 02:07 AM From the mobile phone | Show all posts
Sokong Siti Kassim...go go go Siti Kassim
Reply

Use magic Report

Post time 21-7-2019 02:17 AM From the mobile phone | Show all posts
bulan arab tu sendiri pagan.. ramadhan.. syawal... dll


kaabah tu sendiri pernah jd tempat aktiviti pagan

kiblat pertama di israel


kaabah tu pernah dijdkan tempat tawaf bogel..
Reply

Use magic Report

Post time 21-7-2019 02:18 AM From the mobile phone | Show all posts
warna hijau dan lambang bulan bintang tu pun pagan...
Reply

Use magic Report

Post time 21-7-2019 08:50 AM | Show all posts
pagan2 celaka yang komen pertikai solat sunat gerhana boleh gi bunuh diri.  semua benda Islam korang nak pertikai.  
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.080466s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list