Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
7699
View
271
Reply

Rasa Tuhan Tersangat Tak Adil

[Copy link]

Author: RED 666       Show all posts   Read mode

Post time 10-7-2019 01:11 PM From the mobile phone | Show all posts
Semoga diberi kekuatan

Tuhan Maha Adil
Tak diberi adalah satu pemberian
Reply

Use magic Report

Post time 10-7-2019 01:29 PM | Show all posts
RED 666 replied at 10-7-2019 02:02 AM
allah byk je menguji manusia sesuatu yg diluar kemampuan mereka dan byk je yg tewas dgn ujian ters ...

So, that is what U are feeling now, being tested yet U fail to oversome the stress. Mudah2an jgn sampai nak bunuh diri pulak ye?  Luahan awak menzahirkan perasaan awak yg kecewa kerana Allah tak/belum kabulkan hasrat dn impian. Ada pula musuh2 jahat yg mengganggu kebahagiaan. Ada pula rasa dendam dlm hati awak lantas awak mengharapkan bagusnya kalau aku dapat tengok kehancuran mereka di depan mata aku sendiri. Do U think ur intention is right?.
Maaf kalau saya kata ada aura negatif dlm diri awak. Paling tak baiknya bila awak sendiri menilai Allah tidak adil. Berapa banyak nikmat hidup yg telah awak rasai, masih boleh bangkit dari tidur dn dpt nikmati hidup hari demi hari, masih boleh berjalan, makan-minum,  bercakap dn berforum namun hanya kerana ada satu-dua hasrat/impian yg masih tertangguh/belum diizinkan awak sanggup menilai keadilan Allah swt.?

Amat disayangkan, kalau awak ni seorang muslim, tetapi persepsi tauhid awak terlihat rapuh. Jgn pertikaikan keadilan Allah terhadap diri awak kalau awak sendiri pun tak bersikap adil kepada Dia yg sudah memberi segala. Just check urself, how friendly are U to Him? Dlm masa 24 jam, berapa kali awak "bertamu, bercakap dn meminta2" kpd Dia. Adakah kepedulian awak kpd Dia secara rutin atau ikut dan/sempat/atau ikut rasa rajin-malas? Also can U mengaji? How often U mengaji to quench ur selfishness n stress? Percayalah, bila kita tak mesra dgn Allah, Allah juga segan nak bersabahat dgn kita, maka wajar kalau doa kita pun selalu di kiv-kannya. Hope something I say here can motivate U to something positif. Last but not least, tepuk dada tanyalah selera.  Good luck.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 10-7-2019 01:33 PM | Show all posts
dik.... kekadang org yg berjaya ni lg x tenang idup dia.. tertanya2 apakah kesenangan ni Tuhan bagi sebagai kurniaan atau dugaan? sbb semakin senang idup, semakin senang manusia lupa diri.. tp bila kita susah, manusia lebih cenderung ingat tuhan.. berdoa, mermuhasabah dan bermunajat..  it's a pros n cons  thing.. terpulang pd setiap manusia nak appreciate dgn apa yg tuhan bg..n how to value and act on it.. kalo kita rasa susah, ingat 1 je, tuhan kita bagi akal dan kudrat.. usaha la nak cari jln keluar dr kepayahan.. sbb in a way, di situlah ko akan lebih hargai kehidupan dan akhirat ko..

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 10-7-2019 01:39 PM | Show all posts
RED 666 replied at 10-7-2019 09:59 AM
seronoklah si jahat kalau dimaafkan begitu saja. org mcm ni cuma layak dimaafkan jika sudah mene ...

Apabila awak memaafkan orang lain sebenarnya awak mengubati hati awak sendiri yg terguris luka. Berilah kemaafan agar perasaan hati awak boleh tenang. Allah ada untuk membalasnya.
Reply

Use magic Report

Post time 10-7-2019 01:43 PM From the mobile phone | Show all posts
Kalau ko da berusaha, doa dan pelbagai tp masih xdpt jgk. Mungkin kene tuka mindset ko da dan fokus kt bende lain. Ye ko mmg nk sgt bende tu aku phm. Tp hidup ni tuhan mmg bg bahagian kite masing2, ni ujian la utk ko. Dgn bahagian yg tuhan bg kt ko ni, cane ko nk buat dan hadap terpulang kt ko kwn. Ni la challenge nye sbnrnye. Kalau xlepas stage ni cane nk naik naik level lg kwn. Rase phm x aku ckp ni

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 10-7-2019 01:49 PM | Show all posts
RED 666 replied at 10-7-2019 10:58 AM
kalau dah rajin pergi umrah bagai rajin semayang bagai mana mungkin mereka itu sesat malah dosa2 d ...

Dosa dgn Allah mudah Allah ampuni tetapi dosa dgn manusia harus merafak sembah ampun maaf kat orang itu sendiri. Kena faham tu.
Reply

Use magic Report

Post time 10-7-2019 01:52 PM | Show all posts
CiliPadiSedap replied at 10-7-2019 10:24 AM
mcm kaka bila tertekan kaka ikat sis vokuru kat pokok asam ada kerengga, kaka buat dia jd punch ba ...

zalimnya ko....
Reply

Use magic Report

Post time 10-7-2019 02:05 PM From the mobile phone | Show all posts
Kadang2 apa yg kita minta belum lagi dimakbulkan, akan diberi pada masa terbaik yg kita pun tak tahu. Percayalah pada percaturan Allah. Asalkan ko tak buat jahat dan berusaha. Setiap titis usaha tu inshaAllah ada ganjarannya walaupun final result tercapai atau tak, at least ko boleh berbangga dgn usaha tu. Ada la sebabnya kenapa Tuhan belum makbul lagi, mungkin tu yg terbaik utk kita pada masa ini

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 10-7-2019 02:09 PM | Show all posts
RED 666 replied at 10-7-2019 11:58 AM
nampak mcm lancar je hidup sikeji tu ya tanpa pembalasan dari tuhan, org mcm ni biasanya anggap tu ...

Ur perception ttng pembalasan dn keadian Allah kpd orang lain tidak betul dn tidak tepat.
Reply

Use magic Report

Post time 10-7-2019 02:40 PM | Show all posts

petua org lama sis, nak halau monyet, monyet pun xcuri buah asam lg
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 10-7-2019 02:43 PM From the mobile phone | Show all posts
makkenits replied at 10-7-2019 01:33 PM
dik.... kekadang org yg berjaya ni lg x tenang idup dia.. tertanya2 apakah kesenangan ni Tuhan bagi  ...


biasanya org yg hidupnya berjaya ni lah sentiasa positif dan berkeyakinan tinggi dalam menghadapi hidup mereka. malahan lebih bersyukur kepada tuhan kerana mengurniakan kehidupan yg baik kpd mereka. kenapa mereka perlu berasa tak tenang pulak padahal dah memiliki segalanya?
Reply

Use magic Report

Post time 10-7-2019 02:44 PM From the mobile phone | Show all posts
Aku fhm ape yg ko rase..dh bertahun2 kn..ape yg aku buat aku dh giveup..buat ibadah mcm biase..xpela kalo Allah xnk bg pn..dan org yg jht tu...lambat laun selow2 ko akan nampak balasan yg Allah akn bg kt die
Reply

Use magic Report

Post time 10-7-2019 02:45 PM | Show all posts
TT, Allah tak bagi lagi kat kau apa yg kau nak sbb Dia tahu apa yg terbaik utk kau.  Dia tak bagi sbb Dia syg la tu.  Takut2nya kalau bagi lebih2, kau terus lupa Dia.  Ni tak bagi lagi, kau dah kata Dia tak adil.  Kalau bagi, entah2 kau hanyut dgn duniawi, rasa diri kaulah yg paling tinggi n terus kata Dia takde.  Na'uzhubillah min zhalik.

Kita manusia.  Fitrah kita lemah.  Kita tak tahu apa rancangan Allah.  Org jahat yg Dia bg mcm2 tu, boleh jd itu istidraj.  Boleh jd juga itu cara Allah nak bagi peluang utk dia menebus dosa.  Kita tak tahu apa yg ada di sebalik rancanganNya tp ketahuilah semua tu ada hikmah, TT.  Rahmat Allah tu luas, Dia beri rahmat kpd semua makhlukNya termasuklah kpd yg tidak beriman kpdNya.

But just to be safe, kau kena ucap syahadah semula ni.  

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 10-7-2019 02:46 PM From the mobile phone | Show all posts
nolya replied at 10-7-2019 01:29 PM
So, that is what U are feeling now, being tested yet U fail to oversome the stress. Mudah2an jgn s ...


mmg sentiasa sembahyang dan baca quran sebelum ini tapi semakin sambil lewa melakukannya sejak kebelakangan ini setelah kecewa dgn tuhan
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 10-7-2019 02:49 PM From the mobile phone | Show all posts
netto_ replied at 10-7-2019 01:43 PM
Kalau ko da berusaha, doa dan pelbagai tp masih xdpt jgk. Mungkin kene tuka mindset ko da dan fokus  ...

ada org jalan hidupnya senang saja jadi kurang adil bagi aku yg terpaksa menempuhi jln berliku
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 10-7-2019 02:50 PM From the mobile phone | Show all posts
doubleA replied at 10-7-2019 02:05 PM
Kadang2 apa yg kita minta belum lagi dimakbulkan, akan diberi pada masa terbaik yg kita pun tak tahu ...

akhirnya x makbul langsung memandangkan usia semakin lanjut dan kemudian mati
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 10-7-2019 02:53 PM From the mobile phone | Show all posts
Edited by RED 666 at 10-7-2019 02:55 PM
Genkidesuka replied at 10-7-2019 02:45 PM
TT, Allah tak bagi lagi kat kau apa yg kau nak sbb Dia tahu apa yg terbaik utk kau.  Dia tak bagi sb ...


kalau dia beri apa yg aku hajatkan selama ini sudah tentu aku rasa sgt bersyukur kerana doa aku sudah dijawab. skrg dia x makbul jadi aku rasa kecewa dan semakin jauh daripada dia
Reply

Use magic Report

Post time 10-7-2019 02:55 PM | Show all posts
RED 666 replied at 10-7-2019 02:43 PM
biasanya org yg hidupnya berjaya ni lah sentiasa positif dan berkeyakinan tinggi dalam menghadap ...

positif in career x bermakna positive dlm personal life.. tgk lah berapa ramai org berjaya yg depressed, mental or bunuh diri.. sbb career n personal x balance.. ada loopholes yg x blh diisi dgn benda material.. plus kita sbg org islam, kena tau apa tu istidraj.. kekadang kita rasa nikmat yg tuhan bagi tu sebagai nikmat dunia yg tuhan kurnia pd kita.. tp ada juga ia dtg sbg istidraj.. nikmat di dunia tp balasan di akhirat.. sbb tu org yg berjaya juga perlu sentiasa beringat bahawa apa yg dia ada tu blh jadi nikmat atau dugaan.. ada org yg berjaya dlm hidup, punyai segalanya tp idup dia x tenang sbb dia tau apa yg dia ada tu x setimpal dgn iman dan perbuatannya.. tp dia sendiri x mahu perbaiki hubungan dia dgn tuhan..

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 10-7-2019 03:03 PM From the mobile phone | Show all posts
makkenits replied at 10-7-2019 02:55 PM
positif in career x bermakna positive dlm personal life.. tgk lah berapa ramai org berjaya yg depr ...

biasanya kalau ada yg tertekan pun ianya disebabkan tekanan kerja yg melampau dan masalah peribadi diorg mcm masalah cinta dan sebagainya
Reply

Use magic Report

Post time 10-7-2019 03:06 PM | Show all posts
RED 666 replied at 10-7-2019 03:03 PM
biasanya kalau ada yg tertekan pun ianya disebabkan tekanan kerja yg melampau dan masalah peribadi ...

semua org ada masalah dlam hidup.. does it mean that god is being unfair to all of us?
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.088435s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list