Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
7465
View
265
Reply

Rasa Tuhan Tersangat Tak Adil

[Copy link]

Author: RED 666    From the mobile phone    Show all posts   Read mode

Author
Post time 9-7-2019 09:35 PM From the mobile phone | Show all posts |Read mode
Edited by RED 666 at 9-7-2019 10:01 PM

semakin lama rasa semakin sakit jiwa memikirkan betapa tak adilnya tuhan kepada diri ini. macam2 masalah yg diberinya. yang buat jahat semuanya dibelai diberi kejayaan. segala usaha kuat habis dinafikannya. sampai dah betul2 rasa putus asa dan habis daya. sehingga mengamalkan agama sambil lewa sebab dah terlampau tertekan tuhan tak pernah menolong. apa agaknya perlu dibuat nak melupakan semua itu?
Reply

Use magic Report

Post time 9-7-2019 10:11 PM From the mobile phone | Show all posts
Istighfar banyak2..cuba Google kelebihan dia..kadang tu lagi Tuhan sayang.. Lagi banyak ujian
Reply

Use magic Report

Post time 9-7-2019 10:12 PM From the mobile phone | Show all posts
Lower your expectation.. Slowly kau akan rasa tuhan sbenarnya bagi lebih dh kat kau.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 9-7-2019 10:13 PM From the mobile phone | Show all posts
Levespa replied at 9-7-2019 10:11 PM
Istighfar banyak2..cuba Google kelebihan dia..kadang tu lagi Tuhan sayang.. Lagi banyak ujian

kalau banding dgn org jahat yg hidup senang, mereka lebih beruntung sbb boleh cuci dosa dengan duit2 yg mereka ada mcm pergi umrah berkali2, pergi kelas agama dan sbgnya lagi
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 9-7-2019 10:18 PM From the mobile phone | Show all posts
weezerfan replied at 9-7-2019 10:12 PM
Lower your expectation.. Slowly kau akan rasa tuhan sbenarnya bagi lebih dh kat kau.

dah cuba tapi masih tak nmpak benda tu, rasa mcm tuhan layan aku mcm sampah je
Reply

Use magic Report

Post time 9-7-2019 10:24 PM From the mobile phone | Show all posts
RED 666 replied at 9-7-2019 10:18 PM
dah cuba tapi masih tak nmpak benda tu, rasa mcm tuhan layan aku mcm sampah je

Kau rasa kalau cuba terus bjaya ke. Adoi.. Kalau hidup ni mudah xde nya Allah cipta syurga neraka. Kalau mudah xdelah dlm dunia ni ada org susah dan org senang. Kalau kau ditimpa masalah pernah ke kau pikir yg masalah tu sbenarnya berpunca dr kau?aku pon amik masa 5 taun baru rasa redha dgn segala ketentuan yg Allah ng kat aku. Semuanya aku rasa hasil dr apa yg aku pilih. Lainlah kalau lahir2 hidup susah.. Lain cerita lah beb. Tapi Allah bg akal.. Xkan selamanya nak hidup susah kan?
Kalau org kaya plak.. Makin mudah hidup dia. Yg miskin makin miskni. Kaya miskin semua ujian... Bila kita sibuk tgk org kat atas.. Kita rasa rendahnya taraf kita ni. Byk2lah tgk org yg jauh lebih susah dr kita.. Baru kita sedar kira hebatlah kita ni Allah bg jugak kita kemudahan nk berporum. Kihkihkih

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 9-7-2019 10:24 PM From the mobile phone | Show all posts
ada gak jd camni kat aku.. tp aku tgk org yg kurang dr aku.. dan kurangkan compare dgn org yg lbh dr aku.. sbb yg kita nampak tu pun dr segi luaran je dorg kaya dan dpt lebih.. hakikatnya dorg pun ada masalah gak, lbh besar masalah dr aku.. yg buat aku insap sikit nk pikir bukan2 ni, bila tgk org sakit, budak sakit kanser, kesian sgt.. bebudak kecik yg sakit tu xde dosa lg pun.. dan kena syukuri yg aku sihat walafiat jarang sakit banding dgn org yg dpt nikmat lbh dr aku..
Reply

Use magic Report

Post time 9-7-2019 10:25 PM | Show all posts
Mungkin bahagian kamu lebih di akhirat. Janji Allah tu pasti. Teruskan bersabar
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 9-7-2019 10:38 PM From the mobile phone | Show all posts
weezerfan replied at 9-7-2019 10:24 PM
Kau rasa kalau cuba terus bjaya ke. Adoi.. Kalau hidup ni mudah xde nya Allah cipta syurga neraka. ...


dah bertahun2 usaha dan berdoa tapi masih tak berjaya dan doa tak dipedulikan tuhan. kalau setahun dua tu bolehlah sabar lagi. masalah2 yg dtg bukanlah berpunca dari aku dan ianya datang tiba2 saja
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 9-7-2019 10:40 PM From the mobile phone | Show all posts
little_sis replied at 9-7-2019 10:24 PM
ada gak jd camni kat aku.. tp aku tgk org yg kurang dr aku.. dan kurangkan compare dgn org yg lbh dr ...

kadang2 rasa tuhan ni lebih sayang org jahat pulak
Reply

Use magic Report

Post time 9-7-2019 10:42 PM | Show all posts

Reply

Use magic Report

Post time 9-7-2019 10:53 PM From the mobile phone | Show all posts
RED 666 replied at 9-7-2019 02:13 PM
kalau banding dgn org jahat yg hidup senang, mereka lebih beruntung sbb boleh cuci dosa dengan dui ...

Tak perlu ke Mekah atau buat semua tu pun untuk mohon ampun.. Mohon saja bila2 masa..hati kita sentiasa berbolak balik.. Sentiasa ada khilaf.. Selagi tak menduakan Tuhan.. Apa dosa pun masih ada peluang..
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 9-7-2019 10:55 PM From the mobile phone | Show all posts
Levespa replied at 9-7-2019 10:53 PM
Tak perlu ke Mekah atau buat semua tu pun untuk mohon ampun.. Mohon saja bila2 masa..hati kita sen ...

pergi mekah lebih byk dpt pahala
Reply

Use magic Report

Post time 9-7-2019 11:01 PM From the mobile phone | Show all posts
Jujurin aku pun rasa mcm ni sekarang. Smp rasa penat nak hidup. Tgk org mati rasa nk bg nyawa kat dia. Tukar tempat.  Xde nasihat. Cuma harap orang2 macam kita terus diberi kekuatan dan ketabahan. amin.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 9-7-2019 11:03 PM From the mobile phone | Show all posts
Cyempaka replied at 9-7-2019 11:01 PM
Jujurin aku pun rasa mcm ni sekarang. Smp rasa penat nak hidup. Tgk org mati rasa nk bg nyawa kat di ...

betul tu, rasa mcm dah tak tau nk mintak tolong siapa dah sebab mcm diabaikan tuhan je
Reply

Use magic Report

Post time 9-7-2019 11:07 PM From the mobile phone | Show all posts
RED 666 replied at 9-7-2019 02:55 PM
pergi mekah lebih byk dpt pahala

Betul.. Dan kalau ada niat,keinginan nak ke sana pun dah pahala.. Kalau sabar sebab belum dapat pergi pun pahala.. Cakap bab pahala ni banyak sangat cabang2nya.. Dan try istighfar tu dulu.. InsyaaAllah semua cita2 akan tercapai.. Cuba cari cerita pasal Imam Ahmad dengan penjual roti.. Kalau dah pernah baca pun.. Baca lagi untuk renew motivasi..all the best to you..
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 9-7-2019 11:09 PM From the mobile phone | Show all posts
Levespa replied at 9-7-2019 11:07 PM
Betul.. Dan kalau ada niat,keinginan nak ke sana pun dah pahala.. Kalau sabar sebab belum dapat pe ...

mcm dah penat sgt berdoa sampai dah rasa malas. bila berdoa tapi x makbul rasa tertekan sangat
Reply

Use magic Report

Post time 9-7-2019 11:24 PM | Show all posts
kalau rasa tuhan lebih sayang org jahat
bertukarlah jadi org jahat
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 9-7-2019 11:31 PM From the mobile phone | Show all posts
Edited by RED 666 at 9-7-2019 11:35 PM
AbukRokok replied at 9-7-2019 11:24 PM
kalau rasa tuhan lebih sayang org jahat
bertukarlah jadi org jahat


mmg rasa lebih baik macam tu sebab kalau tuhan boleh bagi peluang kepada org yg jahat lagi zalim dan kaki maksiat kenapa tak boleh bagi peluang kepada aku yg tak sejahat mana pun ni kan? Jadi buatlah dosa byk2 dan kemudian tobat je la semula bila dah bosan dengan semua2 tu nanti
Reply

Use magic Report

Post time 9-7-2019 11:34 PM From the mobile phone | Show all posts
Cer cerita apa masalah yg paling berat tt hadap skrg.. Bisnes lingkup ke, hutang keliling pinggang ke, masalah rumah tangga ke. Kita sangka Allah abaikan kita, cuba check diri kita penah x kita abaikan Allah. Pastu hubungan sesama manusia especially parents mcm mana.

Aku bila rasa serabut kepala pikir byk masalah, ingt balik utk syukur sekurang kurangnya aku masih bernafas dan sihat. Dlm Islam kita percaya yg org2 yg dlm kubur tu semua merayu rayu minta nk hidup semula sbb nk tambah amalan, kalau Tuhan offer mereka utk hidup balik tp kena tanggung segala kesusahan n masalah duniawi pun diorg sanggup. Bila sampai alam barzakh baru lah manusia sedar yg segala masalah kt dunia ni kecik sgt2. At least hidup kt dunia ni sementara, kalau gagal sepanjang hidup pun baru 60 tahun je kena hadap (average umur manusia skrg kot). Masalah kt akhirat tu selama lamanya kalau kita x cukup amalan. So perbetulkan lah matlamat hidup kita. Mmg kalau boleh kita nk kejar dua2 dunia n akhirat, tp kalau Allah nk uji dia bg pilih 1 je, pilih lah akhirat. 'Berbaiklah' semula dgn Allah dan jgn buruk sangka terhadap Dia

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.096405s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list