JAWATAN KOSONG DIPERLUKAN SEGERA! Jana pendapatan dari rumah sebagai penulis freelance kami. Klik sini > CARI Warrior
Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
582
View
90
Reply

Siapa itu manusia?

[Copy link]

Author: dovob    From the mobile phone    Show all posts   Read mode

Author
Post time 8-6-2019 09:46 PM From the mobile phone | Show all posts |Read mode
Assalammualaikum wbt.

Tajuk post kali ini agak menarik. Apa kata kita belajar sedikit aje tentang ADAB sesama manusia dan hal2 yg berkaitan.

Islam itu mudah..
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 8-6-2019 09:48 PM From the mobile phone | Show all posts


Tolong bagitahu sikit, adakah ini adab2 yg diajarkan oleh baginda Rasullullah saw kepada yg menjelaskan apa yg berlaku, juga kepada pihak2 yg terlibat?

Fikir2kanlah ye.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 8-6-2019 09:53 PM From the mobile phone | Show all posts


Orang Malaysia yg beragama Islam terutamanya di masjid2 ni semua baik2 belaka akan adab2 mereka.

Cuba ushar apa yg orang Islam diluar negara buat sempena bulan Ramadhan?

Allah muliakan bulan Ramadhan agar umat Islam mengingati akan rukun Islam itu sendiri lalu mengamalkannya dalam kehidupan. Sama2lah kita belajar utk BERADAB agar diri kita bertaqwa.

Renung2kanlah ye
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 8-6-2019 10:14 PM From the mobile phone | Show all posts


Mari belajar sikit pasal... Apa ya?
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 8-6-2019 10:17 PM From the mobile phone | Show all posts
Edited by dovob at 8-6-2019 10:19 PM

Banyak benda yg boleh dipelajari mengenai manusia. Terlalu byk!!

Tapi, kita suka hati aje menyuruh manusia buat yg kita sukai tanpa faham manusia itu siapa?

Apakah benar manusia yg jenis suka hati itu tuhan selain Allah swt? Firaun?

Fikir2kanlah ye.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 10-6-2019 02:07 AM From the mobile phone | Show all posts


.........
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 10-6-2019 08:35 AM From the mobile phone | Show all posts


Hidup ni, perlu ke ajar adab utk memperbudak2kan?
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 10-6-2019 09:00 AM From the mobile phone | Show all posts


Opsss.... Iklan.... Mari kenal buaya? Hehehehehhe. Apa kata ustaz?

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 10-6-2019 09:39 PM From the mobile phone | Show all posts
Mari kita baca dan kaji...

ROZITA Ibrahim@BondaRozita pengasas produk Jamu Ratu Malaya dan Sendayu Tinggi, melalui media sosial di Facebooknya berkongsi kisah viral, seorang ibu di Indonesia bernama Puan Siti Asmah memelihara buaya selama 27 tahun.

Menurut Rozita yang juga ibu kepada jutawan Aliff Syukri Terlajak Laris Asmah, 57, mempercayai bahawa buaya tersebut sebagai anaknya sendiri bernama Nurhasanah.

Lawatan Rozita Ibu Aliff Syukri di Jambi

Dalam rakaman video yang dikongsikan itu, kulit Nurhasanah dikatakan lembut tidak keras seperti buaya biasa.

Asmah mendakwa buaya ini sebagai kembar anak lelakinya bernama Masroni.

Kisahnya, sewaktu hamil, dia mengalami situasi pelik mengandungkan kedua-dua anaknya ini selama 11 bulan.

Nurhasanah bersifat seperti manusia yang boleh mendengus, batuk dan menangis.

Dahulu, pihak Taman Haiwan mahu mengambil buaya Nurhasanah ini, Asmah membenarkannya dengan syarat tidak boleh mencampurkan Nurhasanah dengan buaya lain.

Akhirnya pihak Taman haiwan mengalah dan tidak jadi mengambil buaya tersebut.

Sebelum ini, pada 2013 Bangkaspos.com pernah melaporkan kisah yang berlaku di Kota Jambi ini.

Wartawan Bangkapos mengunjungi rumah Asmah dipinggir jalan di Simpang Tuan, 70 kilometer dari Kota Jambi ke arah Kabupaten Tanjung Jabung Timur.

Ketika itu, Nurhasanah sepanjang 2.5 meter sedang mandi di dalam tab yag dibina khas dilapisi marmar.

Menurut wartawan tersebut, buaya muara yang memiliki moncong panjang itu membuka matanya yang pejam lalu melirik ke arah mereka.

Asmah menceritakan kisah bermula dia hamil lebih 20 tahun lalu dan disahkan mengandung bayi kembar.

Menghampiri waktu melahirkan bayi, Asmah kerap didatangi mimpi yang meminta dia ikhlaskan kerana salah satu anak dikandungnya dipelihara di dunia ghaib dalam bentuk buaya.

Menurutnya mimpi tersebut berlaku berulang kali sehingga dia melahirkan bayi pada 6 Jun 1991.

Namun, tidak seperti ramalan doktor bahawa dia mengandungi bayi kembar, tetapi apabila saatnya tiba dia hanya melahirkan seorang bayi lelaki yang kemudian diberi nama Masroni.

Asmah melanjutkan cerita, selesai melahirkan Masroni, dia terus bermimpi didatangi seekor anak buaya yang mengaku sebagai anak kembarnya yang hilang semasa dilahirkan.

Mimpikan Buaya Mengaku Anak

Buaya berkelamin betina ini diberi nama Nurhasanah, mengaku berada di aliran Sungai Kuala Tungkal.

Setelah beberapa kali bermimpi Asmah meminta anaknya buaya itu pulang ke rumah tetapi dia memberitahu masanya belum sampai dan mereka hanya mampu berkomunikasi melalui mimpi.

Selepas 10 tahun berlalu, Asmah kembali didatangi Nurhasanah dalam mimpi yang meminta menjemputnya di salah satu tempat di tepi aliran Sungai Kuala Tungkal.

Selepas mimpi tersebut, Asmah bersama keluarganya dikatakan datang ke tempat yang dimaksudkan dan di situ dia mendapati ada seekor anak buaya lalu membawanya pulang ke rumah.

Pada 2013, Nurhasanah sudah tinggal bersama Asmah dan keluarganya 13 tahun yang ketika itu berusia 23 tahun.

Setiap malam Isnin dan Jumaat ayam panggang disediakan untuk makanan Nurhasanah.

Kisah Panjang: Buaya Kahwin Ghaib Dengan Ular

Sebelum ini, kisah buaya bernama Nurhasanah ini mempunyai cerita panjang termasuklah nukilan yang ditulis oleh penulis bernama Rachmawan di blognya pada 2008 yang mengisahkan perkahwinan ghaib antara buaya bernama Nurhasanah ini dengan ular bernama Basid yang berasal dari Kalimantan.

Cerita aneh ini mendapat respons masyarakat setempat termasuk ahli agama yang menyifatkan kisah ini sebagai syirik dan sesat.

Dari segi spesies, buaya yang digambarkan sebagai Nurhasanah ialah jenis buaya Jejulong atau Malayan gharial (Tomistoma schlegelii) yang dikatakan sebagai reptilia air tawar, mempunyai muncung panjang tirus

Jejulong betina biasanya matang apabila bersaiz antara 2-3 meter.

Diet buaya Jejulong ialah ikan, burung dan haiwan vertebrata dan buaya ini tidak makan manusia.

Vanishing Twin Syndrome

Razif Fuad melalui laman blognya razif-fuad.blogspot.my, menganggap Asmah yang mengakui melahirkan kembar buaya itu sebenarnya dari sudut sains dikatakan mengalami Vanishing Twin Syndrome.

Tanpa menghuraikan lanjut, Razif Fuad menulis ibu ini mengalami Vanishing Twin Syndrome, satu hal yang jarang berlaku tetapi tidak pelik dari sudut perubatan. Sebabnya, the fetal tissue is absorbed by the other twin, multiple, placenta or the mother. Sarawakvoice

Soalan :
1) dah test belum dna buaya itu?
2) mempercayai mimpi atau mempercayai Allah?
3) apa hikmahnya?
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 10-6-2019 09:48 PM From the mobile phone | Show all posts
Mari belajar mengenali manusia.
1) dalam hidup seseorg manusia, mimpi lebih utama atau Allah?
2) dalam hidup seseorg manusia, apa bentuk pensyariatan antara mimpi, haiwan dan juga manusia?
3) dalam bersyariat, nak ikut syariat mimpi atau Allah dan Rasul?

Kesimpulannya? Sesat ataupun tidak?
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 10-6-2019 09:54 PM From the mobile phone | Show all posts
Apa itu aib?

Aib itu termasuk perkara2 ghaib yg meliputi apa yg kita tahu atau yg kita tidak ketahui.

Apakah sesuatu yg pasti, akan menjadi pasti, sekiranya kita bergantung selain Allah swt?

Nah, mudah bukan?

Hidup ini, barangsiapa yg bergantung selain Allah swt, tanpa merujuk kepada mana2 guru Arifbillah, mereka2 itu tergolong dalam golongan yg disesatkan oleh Allah swt yg sebenar2nya. Kerana, hidup ini bukan bergantung semata2 mempercayai mimpi, akan tetapi mempercayai Allah swt terhadap apa yg berlaku meskipun ianya sekadar mimpi.

Bukankah, Allah swt itu Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana?
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 10-6-2019 10:01 PM From the mobile phone | Show all posts
Apa yg perlu dilakukan, sekiranya berlaku mimpi2 yg berulang2, yg menyatakan perkara2 yg bersifat ghaib, seperti mana yg pernah berlaku?

Mana dia ulama2 yg benar2 mengaku beriman kepada Allah swt, lalu menjelaskan hal ehwal kebenaran disebalik ujian FITNAH yg berlaku dizaman ini?

Adakah ulama2 dizaman ini tidak ada pengalaman meskipun beroleh sijil PHD lalu sekadar utk dijadikan sejadah utk sujud kepada Allah swt?

Hidup ini, tak tahu, kena le belajar. Kalau ilmu dan pengalaman tak cukup mantap, leh kenal ke bentuk2 fitnah yg berlaku dizaman ini?

Moga2, sedikit pernyataan, menjelaskan hal ehwal "siapa itu manusia". Insya'allah akan disertakan lagi disini, jika diizinkan oleh Allah swt.

Wallahu'alam
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 10-6-2019 10:16 PM From the mobile phone | Show all posts
Edited by dovob at 10-6-2019 10:18 PM

Siapa itu manusia?

Ada manusia, sekiranya sesiapa mengutuk dirinya, dirinya tak akan marah. Akan tetapi, sekiranya dikutuk akan ibu dan ayahnya, marah bukan kepalang. Kenapa ek?

Ada pula manusia, bila dikutuk dirinya, terus marah. Akan tetapi, sekiranya dikutuk ibu dan ayahnya, tak de marah pun. Kenapa ek?

Ada pula manusia, bila dikutuk aje apa2 yg berkaitan dirinya dan keluarganya, terus marah? Kenapa ek?

Pernah jumpa manusia, yg mana, marah bila SEMUA YG ALLAH SWT SURUH TEGAKKAN, tidak diikuti? Tak de pun ek?

Agak aneh, hidup dizaman yg lebih mengutamakan hal dunia, tanpa memikirkan, Allah swt redha ataupun tidak apa yg dipilih olehnya.

Okeylah ye... Cukuplah kot sikit2. Saja nak taip. Bagi kepala otak tu spin byk sikit. Bukan apa, jenis tak suka spin ni, itulah yg diitukan ye..

Dont judge cover from each books. Probally you won't seeing yourself judging yourself. Think about it dude!!!
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 11-6-2019 12:24 AM From the mobile phone | Show all posts


Bersyukurlah, tinggal di Malaysia. Cuba dengar baik2 hal diluar negara ni.

Erms... Patut le org Malaysia ni minat cerita korea... Muka putih2 belaka... Hehehehehe. Saja nak selit iklan...
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 11-6-2019 12:26 AM From the mobile phone | Show all posts


Bersyukurlah, tinggal di Malaysia. Cuba dengar baik2 hal diluar negara ni. Minoriti.. Baru.... Dan dot dot dot????
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 11-6-2019 03:56 PM From the mobile phone | Show all posts
Jum kita belajar sikit sebab dan akibatnya. Ramai yg tak berpengalaman. So, tak tahu byk sgt. Hehehehe. Tu pun dok perasan suci... Suci dalamnya berdebulah ye....

[11/06 09:44] Shafiq Askar: hahaha
[11/06 09:44] Shafiq Askar: sjaa bosan2
[11/06 09:44] Shafiq Askar: abg nk ty
[11/06 09:44] Shafiq Askar: klw kitaa dicintai jin betinaa
[11/06 09:44] Shafiq Askar: cmnaa yaa??
[11/06 13:24] abangcutemiut: Hahahahaa
[11/06 13:35] Shafiq Askar: knpaa abg
[11/06 14:51] abangcutemiut: Mcm tu ada gak ka?
[11/06 14:53] abangcutemiut: Kalau jin betina cinta kat abg, abg kata kat dia, kat negara jin dah pupus ka jin jantan?
[11/06 15:21] Shafiq Askar:
[11/06 15:21] Shafiq Askar: aduhh jem
[11/06 15:51] abangcutemiut: Selalunya, org melancap aje, jin betina teruih jatuh cinta... Huhuhu
[11/06 15:51] Shafiq Askar: dulu2
[11/06 15:52] Shafiq Askar: hahaha
[11/06 15:52] Shafiq Askar: jem
[11/06 15:52] abangcutemiut: Hahahaaha
[11/06 15:52] Shafiq Askar: cmnaa nk bg dy bnci
[11/06 15:52] abangcutemiut: Alahai, baru jin pompuan, belum bapak dia mai tanya
[11/06 15:52] abangcutemiut:
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 11-6-2019 04:00 PM From the mobile phone | Show all posts
Edited by dovob at 11-6-2019 04:04 PM

Tolong bgtau japs... Awak punya phd tahap mana tu? Leh challange saya yg tak perlu phd pun utk jelaskan hal ehwal yg kacang goreng itu ye. Hehehehe.

Tu pun kalut lah sgt bab hukum itu lah, ini lah, diri sendiri yg perasan suci tu, betul sgt suci ke tu? Kecian kat bini2 yg tak kenal keje buat suami dia sebelum2 ini ye? Kecian....

Hahahahaha, punya le bersepah2 ustaz yg dulunya melancap, berakhir dgn kahwin dgn jin? Hahahahhaa... Ngeri siot. Pasal bila mengaji dgn setan, maka tak sedar diri tu siapa ye....

Okeylah ye. Kepada yg suka melancap tu, bertaubatlah kepada Allah swt. Allah swt itu, Maha Luas Akan Pengampunannya.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 11-6-2019 10:47 PM From the mobile phone | Show all posts
Manusia sekadar merancang, Allah swt jua yg menentukan.

Buat baik dapatlah baik, buat jahat dapatlah jahat itu ye.

Akhir kata, Allah swt itu sememangnya Ar-Rahman lagi Ar-Rahim. Tiap sesuatu dalam pengetahuan Allah swt. Kita ini hanyalah ciptaan-Nya yg diberi pilihan oleh-Nya. Tidak lebih dari itu.
Reply

Use magic Report

Post time 12-6-2019 11:38 AM | Show all posts
nak buka bab adab tapi nak cerita usul manusia
kan ke bangan tu, keliru antara 2 perkara...bangan dan tolol

nak cerita manusia bukan pasal penanda aras kisah manusia bela buaya ke jadah apa
buka alquran...surah al alaq ade al baqarah ade al insan ade
nampaknya quran xhidop dlm diri kamu
sbb tu merepek koyal sesat jin

xde usul sanad mursid, begitula...turun temurun berdusta koyal
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 12-6-2019 01:52 PM From the mobile phone | Show all posts
rantaikendoq replied at 12-6-2019 11:38 AM
nak buka bab adab tapi nak cerita usul manusia
kan ke bangan tu, keliru antara 2 perkara...bangan d ...

Awak bodoh dan tolol ke ni. Hahahhahaha.

Nampak mcm pondan aje.... Hahahaha
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.100755s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list