Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
12Next
Return to list New
1308
View
35
Reply

[Tempatan] Bersedekah Sampai Membazir

[Copy link]

Author: Remyda    From the mobile phone    Show all posts   Read mode

Author
Post time 23-5-2019 01:57 PM From the mobile phone | Show all posts |Read mode
KUALA LUMPUR C Beberapa aktivis kemasyarakatan menegur perbuatan membazir oleh kumpulan yang memberi makanan kepada golongan miskin kota pada bulan Ramadan di kawasan Chow Kit.

Aktivis sosial, Syed Azmi Alhabshi mengkritik perbuatan segelintir sukarelawan yang terlalu pemurah sehingga mengundang kepada lambakan lebihan makanan.
Terima kasih kepada rakyat Malaysia yang suka bagi makan buka puasa,moreh dan sahur untuk gelandangan, rakan jalanan di Chow Kit.

Kalau tanya betul-betul kepada mereka nak apa, mereka nak cakap duit, tapi tak bagi pula... kita ada makanan. Kalau mereka nak balik kampung, belikan mereka tiket.

Tapi tak mengapa, di bulan Ramadan bagus untuk kita bagi makan. Baju pun sana, longgokkan saja sebab itulah adab mulia sini, bidasnya dalam satu hantaran Facebook.

Sementara itu, Pengerusi Dapur Jalanan Kuala Lumpur (DJKL), Ezzwandi Ngadi berkata, isu pembaziran lambakan makanan daripada sukarelawan ini bukanlah perkara baharu dan ia semakin parah pada bulan Ramadan.

Selain itu, pengasas Buku Jalanan Chow Kit (BJCK), Siti Rahayu Baharin mengakui golongan miskin kota terutamanya di Chow Kit sememangnya hidup susah dan memerlukan bantuan.

Tetapi bantuan yang diterima, disusun secara berstruktur oleh NGO setempat dan pihak berwajib adalah lebih daripada mencukupi. Malah jika mereka menggunakan sebaiknya bantuan yang diberi, mereka ini sudah boleh membina kehidupan secara lebih bermaruah.

Tapi sayangnya, kita ini pun hanya berminat menyelesaikan masalah di depan mata dengan segera. Tanpa kita sedar, kita sedang mencipta permasalahan baharu daripada pertolongan kita tadi, keluhnya.


Beliau menyatakan rasa kecewa dengan sikap masyarakat yang membantu tanpa memikirkan langkah penyelesaian.

Saya tidak mahu menjadi pembantut untuk orang berbuat kebaikan dan bersedekah, apatah lagi mendabik dada kononnya apa yang kami lakukan saja betul.

Tetapi, tuan dan puan, kita ini hendak membina masyarakat. Kita wajib fikir lebih panjang dan dalam. Masalah ini berlaku saban tahun, saban hari, katanya.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 23-5-2019 01:59 PM From the mobile phone | Show all posts
IMG_4538.JPG IMG_4538.JPG

Sebahagian dari makanan yang dibazirkan begitu sahaja.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 23-5-2019 02:01 PM From the mobile phone | Show all posts
Ohwow nasi lemak! Dah lama tak makan nasi lemak.. buang camtu je
Reply

Use magic Report

Post time 23-5-2019 02:03 PM | Show all posts

benda ni kalau letak atas meja depan supermarket, pasti tak membazir, ada aja yg ambil,
Reply

Use magic Report

Post time 23-5-2019 02:04 PM From the mobile phone | Show all posts
Aktivist ni kutip duit drp org awam atau minta tajaan office/kampeni kecik2 (dulu2 sypernah didatangi aktivist camni mintak sponsor,  dia mmg masuk setiap kedai kat shoplots yg byk tu... so kira sendiri 1 premis minimum rm100, brp byk dia boleh dpt utk 1 area perumahan tu)

Tapi... perancangan salah . Habis terbazir
Reply

Use magic Report

Post time 23-5-2019 02:15 PM | Show all posts
CEO yayasan kebajikan negara dah pesan byk kali dah, kalau nak bersedekah makanan, inform dulu badan2 terlibat supaya dorang blh buat jadual pembahagian makanan sebab bebenda gini ar. Kat chow kit tu dah ada NGO2 tetap kat sana yg handle makanan sedekah segala

Nasihat Yayasan Kebajikan Negara

Please STOP feeding the homeless on the street. Kindly go to the designated area provided..

It's your sadaqah but it is PUBLIC RESOURCES that are being used to clean the wastes you created!

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 23-5-2019 02:17 PM | Show all posts
aktivis syed azmi ni dulu dah pernah tegur syed saddiq yg buat benda yg sama pasal ni tapi balaci2 syed saddiq marahkan syed azmi..
Reply

Use magic Report

Post time 23-5-2019 02:22 PM From the mobile phone | Show all posts
harizs replied at 23-5-2019 02:17 PM
aktivis syed azmi ni dulu dah pernah tegur syed saddiq yg buat benda yg sama pasal ni tapi balaci2 s ...

Nk jgk kait politik. Bulan posa kot. Rehat2lah sama
Reply

Use magic Report

Post time 23-5-2019 02:26 PM From the mobile phone | Show all posts
Ha ahh ye. Nak dispose pon bukan free
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 23-5-2019 02:45 PM From the mobile phone | Show all posts
Bersedekah jika berniat jujur & ikhlas amat digalakkan di dalam Islam. Tetapi jika wujud pembaziran, perlaksanaan adalah tidak bijak

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 23-5-2019 03:16 PM | Show all posts
ishh syg tul.. banyak tu yg lebih.. klu hantar ke tempat2 lain..cth: masjid buat moreh, shopping mall atau kereta yg lalu lalang kan boleh je..kenapa buang camtu saje??
Reply

Use magic Report

Post time 23-5-2019 03:42 PM | Show all posts
Ya Allah... membazir sangat ni...

Ada orang berbuka makan kurma jer...
Reply

Use magic Report

Post time 23-5-2019 03:47 PM | Show all posts
harizs replied at 23-5-2019 02:17 PM
aktivis syed azmi ni dulu dah pernah tegur syed saddiq yg buat benda yg sama pasal ni tapi balaci2 s ...

si saddiq tu nak kejar glamor politik je. buakn ikhlas pun. tu yang buat sekali je cam kutip samaph dalam stadium tu

kuat berlakun si pondan muo tu


Reply

Use magic Report

Post time 23-5-2019 03:47 PM From the mobile phone | Show all posts
Bile tgk pic nasi terbuang tu sayu nya. Byk giler kot. Letak kt masjid2 pun dapat jugak dihabiskan. Ni dibuang je.
Reply

Use magic Report

Post time 23-5-2019 03:48 PM | Show all posts
Niat dah baik tapi kalau tak ada info jumlah sebenar penerima boleh jadi membazir juga
Reply

Use magic Report

Post time 23-5-2019 04:02 PM | Show all posts
ninjago replied at 23-5-2019 03:16 PM
ishh syg tul.. banyak tu yg lebih.. klu hantar ke tempat2 lain..cth: masjid buat moreh, shopping mal ...

letak kat kediaman2 student sekejap jer boleh habis.... pelajar2 kelaparan

Reply

Use magic Report

Post time 23-5-2019 04:04 PM | Show all posts
Asdan replied at 23-5-2019 02:03 PM
benda ni kalau letak atas meja depan supermarket, pasti tak membazir, ada aja yg ambil,

good idea...atau hantar pg negara wakanda..
Reply

Use magic Report

Post time 23-5-2019 04:05 PM | Show all posts
harizs replied at 23-5-2019 03:02 PM
letak kat kediaman2 student sekejap jer boleh habis.... pelajar2 kelaparan

betul!! eloklah diberi pada student jugak. kesian ada org ikat perut betul berbuka sbb takde duit. nie dibuang2 cmtu saje..sedihh
Reply

Use magic Report

Post time 23-5-2019 10:45 PM From the mobile phone | Show all posts
soal nya mengapa nak biarkan berlonggok mcm sampah tu.tak sanggup nak hantar tempat lain mcm masjid, surau rumah orang tia dn lain lain.
Reply

Use magic Report

Post time 23-5-2019 10:50 PM From the mobile phone | Show all posts
Simunggu replied at 23-5-2019 04:04 PM
good idea...atau hantar pg negara wakanda..

Tak sempat... sampai sana basi
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.091879s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list