Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
1234Next
Return to list New
4044
View
66
Reply

[Tempatan] Teori Tun Melayu Pemalas dikecam teruk oleh netizen Siakap Keli sebentar tadi

[Copy link]

Author: harizs    From the mobile phone    Show all posts   Read mode

Author
Post time 23-5-2019 10:25 AM From the mobile phone | Show all posts |Read mode


Bertarung nyawa dlm kren di puncak bangunan waktu ribut. Tulisan netizen Siakap Keli.

Aku dari dulu tak percaya teori Melayu Pemalas Tun ni. Dia memang suka cakap Melayu Pemalas, Melayu Lembab, Melayu Mudah Lupa. Nak motivate bangsa tp dalam tak sedar dia sendiri downgrade bangsa sendiri. Sebab tu bangsa lain hilang rasa hormat ngan kita. Dalam anak bangsa lain enak dibuai mimpi, anak melayu jugak pukul 4-5 pagi dah keluar cari rezeki, ad turun laut, ad yg beposak kat checkpoint sg, ad dah dalam lrt. Jangan kerana tak ramai Melayu Kaya Raya dalam Malaysia ni kau cop semua Melayu Pemalas. Tak semua Melayu suka jadi boss. Mereka selesa makan gaji itu hak mereka. Jangan lupa Melayu jugak penyumbang tebesar Zakat & Cukai kerajaan pusat. Nak harapkan bangsa lain yang suka lari dari cukai? Yang patut kau malu anak yang disuap sampai jadi billionair pastu claim atas usaha sendiri. Yang patut kau malu taraf spm pun boleh jadi menteri. Ni sume teori bangsat.

Dlm ms yg sama PM kata melayu pemalas. Kepala bangkai la. Tgk sini bangsa melayu bergadai nyawa cari rezeki yg halal

Rate

2

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 23-5-2019 10:29 AM From the mobile phone | Show all posts
Padan muke madey kena kecam.

Klu anak2 dpt direct tender dgn kerajaan masa PM 4 baru la tak malas kan mahacai???
Reply

Use magic Report

Post time 23-5-2019 11:24 AM | Show all posts
Edited by cmf_shalom at 23-5-2019 11:29 AM

Jenis pemalas,  suka mharapkan bantuan, hidup seadaanya memang wujud-tapi nak cop ummah nusantara ini  sebagai pemalas, tidak tepat rasanya.

Nak banding dengan org cina...lagi tidak tepat-sebab pemikiran budaya memang berbeza. Kalau wujud konsep dah mati pun perlu pakai duit kt alam sana...mmg kena la keja 26 jam sehari.

Sama juga Tun mengkritik org Sarawak sebagai pemalas-klu pemalas..xde la kami gigih tebang utan, bakar utan,, tanam padi huma ATAS BUKIT untuk kehidupan..klu bulan mengembang.waktu malam.masuk utan cari binatang liar untuk makanan..pagi2 terjun sungai tangkap ikan, udang...ingat senang ke...cuba Tun try ambik cangkul...pi cangkul kt belakang umah..tgk mcm mn..
Anak muda pula, abis jak SPM..klu jenis liat nak belajar-ramai pakat2 keja kat offshore, pegi merata2 dunia..bmula dengan gaji sedikit dulu..shingga ada sijil dan cukup pengalaman..


Kalau nak cakap, kurang kreativiti, tidak pandai mengambil peluang, masih lagi selesa dengan kaedah lama..yup aku setuju.
Reply

Use magic Report

Post time 23-5-2019 11:34 AM | Show all posts
yang pasti aku tgk ramai je skrg ni jantan2 makan duit bini, ddk goyang kaki kat umah tak buat ape, menolong pun tidak semua bini yg handle. Kalau yg main peranan buat tanggungjawab kt umah rasanya boleh kira dgn jari jemari je.
Reply

Use magic Report

Post time 23-5-2019 11:41 AM | Show all posts
cmf_shalom replied at 23-5-2019 11:24 AM
Jenis pemalas,  suka mharapkan bantuan, hidup seadaanya memang wujud-tapi nak cop ummah nusantara in ...

org pakatan tak sokong tun???
Reply

Use magic Report

Post time 23-5-2019 11:46 AM | Show all posts

soalannya, apakah asal usul perkataan me-la-yu ?
Reply

Use magic Report

Post time 23-5-2019 11:48 AM | Show all posts
Simunggu replied at 23-5-2019 11:41 AM
org pakatan tak sokong tun???



Maksud ko...aku org pakatan ke?

Brapa botol tuak ko minum malam tadi?

So far, aku lum bminat isi borang jadi ahli pakatan ke BN ke GPS..
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 23-5-2019 11:49 AM From the mobile phone | Show all posts
NBM replied at 23-5-2019 11:34 AM
yang pasti aku tgk ramai je skrg ni jantan2 makan duit bini, ddk goyang kaki kat umah tak buat ape,  ...

Mmg la ada. Tapi takkan la yg 400 ribu org cross tambak johor seawal 5am hari2 tu makan duit bini. Dari 20 org jiran2 tepi rmh kita xkan la semua x kerja.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 23-5-2019 11:52 AM From the mobile phone | Show all posts
Asdan replied at 23-5-2019 11:46 AM
soalannya, apakah asal usul perkataan me-la-yu ?

Dah lama pakar bahasa buat buku pasal makna Melayu. Bacalah
Reply

Use magic Report

Post time 23-5-2019 11:56 AM | Show all posts
harizs replied at 23-5-2019 11:49 AM
Mmg la ada. Tapi takkan la yg 400 ribu org cross tambak johor seawal 5am hari2 tu makan duit bini. ...

memang la tapi cases mcm ni dah increasing
Reply

Use magic Report

Post time 23-5-2019 12:05 PM | Show all posts
yg rajin anak2 ATOK jer..sebab tu semua jadi billionair dari PM Ke 4.... hebat...tak pernah dapat kontrak atau projek diMalaysia semua diluar negara atas titik peluh sendiri...hak tuiii.....hancing
Reply

Use magic Report

Post time 23-5-2019 12:26 PM | Show all posts
dah tu? berapa ramai anak2 melayu yang setanding maju dgn bangsa2 lain?

tak payah tgk jauh2... tgk keliling kita jer
Reply

Use magic Report

Post time 23-5-2019 12:48 PM | Show all posts
Tak kesahlah ngkaw mengata melayu malas bagai, undi melayu jugak yang kaw hadap masa pilihanraya umum. Kaw tak suka kaw sepak jer lar Pahang, Kedah, Kelantan, Johor, mak nenek yang memang negeri2 Melayu neh keluar dari Malaysia macam Tunku sepak Singapore dolo, bodohhhhhh!!! Itu pon nak kena ajr ker, babi??! Nape kaw sial sangat???? Negara2 Melayu malas neh jugaklar jadi tempat bangsa sampah sarap ngkaw menebar roti canai. Kalaw kau berguna sangat kaw pegi jadi Presiden India lar babi! Semakkkk!
Reply

Use magic Report

Post time 23-5-2019 12:52 PM | Show all posts
Bedah.Cun replied at 23-5-2019 12:48 PM
Tak kesahlah ngkaw mengata melayu malas bagai, undi melayu jugak yang kaw hadap masa pilihanraya umu ...

mengucap yang mengucap..

Posa2..
Reply

Use magic Report

Post time 23-5-2019 12:53 PM | Show all posts
Asdan replied at 23-5-2019 11:46 AM
soalannya, apakah asal usul perkataan me-la-yu ?

Ada beberapa teori..

Antaranya berdasarkan kitab hindu dalam bahasa sanskrit yang ada sebut Malayadvipa...yang bermaksud pulau bergunung-gunungrefering to Sumatera. Ada juga teori based on perkataan Jawa Mbalayu yang bermaksud pindah or lari..refering to orang yang lelari dari Palembang Ke Melaka sebab serangan Majapahit.

Reply

Use magic Report

Post time 23-5-2019 12:53 PM | Show all posts
cmf_shalom replied at 22-5-2019 04:52 PM
mengucap yang mengucap..

Posa2..

Emoooo dahh aiii, bang salom
Reply

Use magic Report

Post time 23-5-2019 12:55 PM | Show all posts
CoolSurfer replied at 22-5-2019 04:53 PM
Ada beberapa teori..

Antaranya berdasarkan kitab hindu dalam bahasa sanskrit yang ada sebut Mal ...

Yang, ai bangsa Pra-Melayu yang cakap bahasa yang memang rapat dengan bahasa Melayu sampai tak boleh beza dengan bahasa Melayu jati pun. Teori Mblayur mak nenek neh tak terpakai kat ai. Bangsa weols dah duk sneh dari 5000 tahun lampau lagi
Reply

Use magic Report

Post time 23-5-2019 12:55 PM | Show all posts
leylapple replied at 23-5-2019 12:26 PM
dah tu? berapa ramai anak2 melayu yang setanding maju dgn bangsa2 lain?

tak payah tgk jauh2... tg ...

yang rajin sepuluh yang malas seribu..
bila kena cop malas, yang seribu tu la dok bunyi
Reply

Use magic Report

Post time 23-5-2019 01:10 PM | Show all posts
Orang melayu bukan pemalas tapi ada satu perangai yang menyebabkan melayu nampak macam malas iaitu "BIARLAH DULU", "TUNGGU DULU", "SAT LAGI"
Reply

Use magic Report

Post time 23-5-2019 01:15 PM | Show all posts
Kalau orang Melayu tak malas rajin sangat, lama dah ngkaw sampah2 parasit terbuang India dengan China tue kena halau beramai2. Sebab suka sat lagi, kejap lagi lar ngkaw buattt kaplaaa naalaaa snehhh! Kimakks!
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.094117s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list