Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
12Next
Return to list New
1788
View
25
Reply

Mencuit Hati! Antara Gelagat Yang Hanya Muncul Di Bulan Ramadan, Orang Puasa Je Boleh Relate!

[Copy link]

Author: bawangkecik       Show all posts   Read mode

Author
Post time 21-5-2019 10:23 AM | Show all posts |Read mode
'Ramadan tiba, Ramadan tiba!' Ha, itu antara lagu lagu berkenaan bulan Ramadan yang sering didengari di corong-corong radio. Ekslusifnya, lagu-lagu tersebut hanya diputarkan di bulan Ramadan, sama juga dengan lagu hari raya. Setahun sekali saja tau nak dengar!








Di bulan mulia ini pasti ada momen serta gelagat lucu kerana hari yang dilalui tidak seperti hari-hari biasa. Selain menahan lapar dan dahaga, ramai yang mengambil peluang untuk mengerjakan ibadah kerana ganjarannya yang berlipat kali ganda.


Disebabkan setahun sekali lah, pasti ada di antara anda yang mengalami peristiwa lucu sepanjang bulan puasa ini. Anda ada buat perangai begini ke? Jujur tau!




1. Asyik tengok jam macam baru belajar puasa







Jangan ingat budak kecil saja rajin bertanya jam sebab tak sabar nak berbuka puasa, bapak budak pun ada tau! Sabar sajalah kalau ada pasangan atau rakan-rakan yang berperangai macam ni!





2. Tahu waktu solat fardhu Maghrib dengan tepat!










Tak lebih dan tak kurang seminit! Tepat-tepat tahu waktu masuknya waktu Maghrib apabila tiba bulan Ramadan. Ajaib, bukan? Bersemangat terus apabila mendengar azan Maghrib berkumandang!






3. Nak sahur, tapi tahu-tahu je dah terlajak ke waktu subuh








Kalau waktu imsak bolehlah minum air sedikit, tapi kalau dah azan Subuh kedengaran, alamatnya extra lapar lah ya hari itu.. Adoi, nasib badan!





4. Awal-awal dah plan nak makan/masak apa






Sindrom ni selalu terjadi pada mak-mak. Lepas sahur pun dah boleh rancang nak masak apa untuk juadah berbuka. Ataupun mungkin tengah fikir nak masak atau makan di luar?



Bukan mak-mak saja, kawan, rakan sekerja, teman serumah pun ada juga. Kemudian, hasut pula kawan-kawan mencari menu di Internet untuk dimakan waktu berbuka nanti. Ha, siapa ada perangai macam ni? Baik mengaku.





5. Penunggu bazar Ramadan






Seolah-olah menjadi benda wajib untuk dilakukan di bulan Ramadan, ada yang akan menjadi penunggu bazar ramadan. Takut habis kalau pergi lewat, katanya.



Dah pergi tu, ada pula yang membeli sampai membazir. Bulan Ramadan ini kan bulan keberkatan, jauhi amalan membazir makanan ya!



6. Teguk air sampai satu 'jug' ketika berbuka






Ha, ini satu lagi gelagat. Tahulah dahaga, tapi bila berbuka tu berpada-padalah meneguk air. Nanti kenyang sebab air, siapa nak makan juadah berbuka puasa yang banyak tu? Dapat pula air manis dan berais, memang kena la dengan tekak, kan?



Itu adalah antara gelagat yang biasa kita jumpa di bulan puasa. Anda ada nak kongsikan perangai aneh dan pelik yang hanya muncul di bulan mulia ini? Jom kongsikan kepada kami! - CARI






Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 21-5-2019 10:36 AM | Show all posts
no. 4.. kalau boleh nak penuh meja..
Reply

Use magic Report

Post time 21-5-2019 10:37 AM From the mobile phone | Show all posts
No.3 dan no.6 tu mmg betul..hahaha{:run

Salu set 2,3kali alarm tp y dgr alarm subuh je..aduhaiiii..hahaha
Reply

Use magic Report

Post time 21-5-2019 10:41 AM | Show all posts
pendek kata " Don't Mess With The Hungers"
Reply

Use magic Report

Post time 21-5-2019 10:48 AM | Show all posts
time beli tak hengat donia berhabis duit

skali mkn ciput aje da konyang tak abis

nafsu mengatasi kemampuan

mmg byk hikmah tuhan bg

sgt bermakna amalan berpuase nih
Reply

Use magic Report

Post time 21-5-2019 10:59 AM | Show all posts
aku rasa bulan puasa ni lagi stress nak fikir menu apa nak masak kalau dibandingkan dgn bulan biasa
Reply

Use magic Report

Post time 21-5-2019 11:13 AM | Show all posts
Alhamdulillah, compare dengan tahun lepas tahun ni xde terlepas sahur lagi

Gastric pon Alhamdulillah tak mai tahun ni
Reply

Use magic Report

Post time 21-5-2019 11:30 AM | Show all posts
No 2 tu paling dinanti-nanti ye
Seminit pun tak boleh lambat
Lambat seminit boleh mati
Reply

Use magic Report

Post time 21-5-2019 11:47 AM | Show all posts
No. 3 ngan no. 6 cam betul je... tp lately ni hujan, so xleh minum byk air.
nanti terawih asik ke toilet lak.
Reply

Use magic Report

Post time 21-5-2019 01:37 PM From the mobile phone | Show all posts
NBM: aku rasa bulan puasa ni lagi stress nak fikir menu apa nak masak kalau dibandingkan dgn bulan biasa


Sbb bulan puasa kita dh set mindset bila berbuka je kita mesti nk makan yg sedap2. Pastu lauk kena bertumar hari2. Padahal kalau bulan lain makan apa pon x kisah sgt asal kenyang. Pasatu hari2 biasa lauk setiap hari sama pon xpe.
Reply

Use magic Report

Post time 21-5-2019 01:52 PM | Show all posts
EvieWanKenobi replied at 21-5-2019 10:36 AM
no. 4.. kalau boleh nak penuh meja..

mcm iya2 kan kucing tu baca, dengan letak air liur kat jari dia (cara nak selak kertas)
Reply

Use magic Report

Post time 21-5-2019 01:54 PM | Show all posts
june-july replied at 21-5-2019 11:47 AM
No. 3 ngan no. 6 cam betul je... tp lately ni hujan, so xleh minum byk air.
nanti terawih asik ke t ...

lps tu tak boleh minum air milo, nanti solat, ngantuk
Reply

Use magic Report

Post time 21-5-2019 08:28 PM From the mobile phone | Show all posts
NBM: aku rasa bulan puasa ni lagi stress nak fikir menu apa nak masak kalau dibandingkan dgn bulan biasa

Betullllllllllllllllllll
Reply

Use magic Report

Post time 22-5-2019 07:53 AM From the mobile phone | Show all posts
bulan posa la malas nak gi bazar, panas eh... balik umah badan jadi dehydrated dan lesu sangat. pikir air air air je...last2 kenyang teguk air. makan pun tak sebab dah kenyang air + tak larat lagi nak makan
Reply

Use magic Report

Post time 22-5-2019 11:07 AM From the mobile phone | Show all posts
No 4. Plan siap-siap nak masak apa untuk 2-3 hari sebab senang stock up groceries sekali jalan je
Reply

Use magic Report

Post time 22-5-2019 11:08 AM From the mobile phone | Show all posts
dewi_rina replied at 21-5-2019 11:30 AM
No 2 tu paling dinanti-nanti ye
Seminit pun tak boleh lambat
Lambat seminit boleh mati

Over nauuu
Reply

Use magic Report

Post time 22-5-2019 11:34 AM | Show all posts
no 5 tu semua nak.. haha
Reply

Use magic Report

Post time 23-5-2019 07:25 AM | Show all posts

Drama gila kan
Reply

Use magic Report

Post time 23-5-2019 04:58 PM | Show all posts
Nasib tak termasuk dalam golongan yang disenaraikan tu
Reply

Use magic Report

Post time 25-5-2019 05:41 AM From the mobile phone | Show all posts
No. 5... Rasa smua nak beli
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.116655s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list