Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
5615
View
104
Reply

Cerita isteri kedua.. (kasi trigger sikit topik)

[Copy link]

Author: megan_pox    From the mobile phone    Show all posts   Read mode

Author
Post time 26-4-2019 01:07 AM From the mobile phone | Show all posts |Read mode
Ok gini .. aku punya kakak yg merupakan isteri kedua..

Aku just nak cerita dan sbg ahli keluarga aku pasti menyokongnya walau pada mulanya kita ni benci poligami..

Walaupon poligami dibenarkan dan sunnah tp itulah masyarakat nampak sehingga bila terjadi pada ahli keluarga sendiri, pasti kita akan menyokong ahli keluarga kita kan..

Mcm ni.. setiap org pasti ada kekurangan dan kelebihan masing2.. begitu juga kakakku dan madunya..

Nak dijadikan cerita akhirnya mereka kawen dan aku pasti itulah jodoh.. org akan cakap.. eh, kalau kau tak melayan takkan la kawen laki org kan..

Tp itulah ujian utk madu kakakku jugak.. walaupon sebelum ini banyak kali suami kakakku pernah nak kawen beberapa perempuan lain tapi xjadik sbb xdiberi kebenaran , dihalang dan kantoi.. itulah tandanya jodoh tiada..

Bila dgn kakakku jadik.. itulah jodoh.. kita tak boleh nak nafikan itulah allah takdirkan..

Kita sbg perempuan mmg akan cakap isteri kedua perampas..walaupun isteri pertama tak diceraikan .

Tp sejak aku join grup fb poligami utk mengetahui apa yg dicari sebenarnya mereka ini aku dapati sebenarnya ramai juga isteri pertama yg perampas.. perampas apabila memaksa suami ceraikan isteri kedua.. dan sbnrnya mmg ramai isteri kedua diceraikan .. tp pada aku itu tak la seteruk isteri pertama diceraikan

Sbnrnya kes kat malaysia ni bnyknya isteri kedua diceraikan .. kdg tak direkod kerana mereka nikah luar negara..

Itu pengetahuan kita yg wanita ni.. suami fitrahnya mmg nak poligami apatah lg jika dia mencari sesuatu yg hilang dalam dirinya.. kalau dia xnak poligami dia pilih skandal dan hidup dlm dosa.. namun jgn risau.. ramai suami setia jg sbnrnya.. simpan perasaan fitrah mereka..

Back to cerita kakakku.. maki hamun itu biasa.. ramai isteri kedua alaminya.. kita mesti cakap .. padan muka kan..

Suami kakakku tak dapat berlaku adil kerana halangan isteri pertama .. berbulan tak dapat jumpa anak.. giliran dinafikan..

mcm2 makian dan hinaan sehingga melibatkan mak ayahku kakakku boleh tahan mgkin dia jenis redha apa org nak cakap..hari2 madu memaksa suami ceraikan kakak.. sedangkan kakak dan suami ada anak..bila dinafikan haknya sedangkan bersifat adil itu wajib, kakakku menjadi tak suka pada madunya..

Sudahlah kakaku ada bantu kewangan mereka.. malah kereta madu rosak pon kakaku bantu bg duit .. tp kakakku ikhlas sbb suaminya pon banyak bantu utk naikkan kakaku ..

Dia sabar shj krn dia bersyukur apa adanya.. dia bersyukur ramai lg yg bernasib buruk dari nya.. kdg aku cerita nasib2 pasangan monogami kat board ni lagi teruk dr apa yg dia alami.. maksud aku yg salah bukan poligami.. tp org org nya.. monogami pon ada masalah..

Tp tiba2 kakaku hari ni sgt sayu.. sgt kesiankan madunya walau macam2 dia kena.. smpai kena serang di rumah sehingga ketakutan.. dia cuba memahami madunya yg terluka kerana suaminya kawen lain.. buat pertama kalinya dari perasaan tak suka kakak doakan madunya dalam solat dgn rasa kasih syg..

Pada masa yg sama yg dikasihankan adalah suaminya.. bertambah kena control.. dicontrol hp sampai tak dpt hubungi kakak dan anak. ikut 24 jam suami.. madu melawan cakap dari sblm kawen kakakku dan skrg pastinya lagi bertambah..

Suami kakak nampak stress sedangkan dia org yg positif..mukanya pon dah macam kusam..

Tp aku bersyukur akhirnya kakakku dah buang perasaan tak suka pada madunya.. inilah cabaran yg dia perlu terima bila bersetuju utk kawen suami org..

Sebenannya ada saja poligami harmoni.. aku sgt respek isteri pertama yg hidup dlm poligami harmoni..

Kalau isteri pertama redha sebenarnya suami akan lebih syg dr isteri kedua malah lebih syg dr sebelum bermadu kerana pengorbanan mereka membenarkan suami kawen lain..

Tp bila isteri pertama meroyan sehingga memaksa suami ceraikan isteri kedua.. ada juga kes yg sampai viral2 di media sosial sebenarnya buatkan hati suami menjauh walau suami didepan mata kita..

Aku tak mintak banyak.. apabila kakakku mula berlapang dada atas haknya yg dicabuli, doakanlah madunya dpat menerimanya..


Plsss .. jgn la komen yg padan muka nak sgt kawen laki org.. sbb itulah allah takdirkan .. malah semua org pon xnak jadi yg kedua bukan shj xnak dimadukan.. tp kalau allah dah pilih mereka utk hadapi ujian ni tiada siapa dpt menghalang..

Suami dayus? Tidak.. berikan dia masa utk sesaikan masalah dgn keluarga pertama.. tak bolehlah dia nak tegas tiba2 sbb nanti isteri pertama rasa lain.. sejujurnya mmg suami kakak sgt tertekan dgn apa yg dibuat isteri pertama tp tetap tak kan cerai kerana syg..

Al kisah nya.. kita ni sebenanya sudah tertanam dalam minda sbb dgn cerita2 drama yg potray isteri kedua tu jahat..

Jadi adakah suami perlu cerai dulu isteri pertama sblm kawen org lain? Mana lg jahat? Sbb itu islam membenarkan poligami..


Itulah kisahnya poligami ni jgn kita nilai apa yg kita tahu shj.. sbb monogami pon ada cabarannya juga ..

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 26-4-2019 04:27 AM From the mobile phone | Show all posts
Moga kakak u, suami & madunya dpt hidup dlm harmoni.amin
Reply

Use magic Report

Post time 26-4-2019 06:03 AM From the mobile phone | Show all posts
Tak ada dalam quran cite poligami kerana cintakan pempuan lain. Apa pun alasan, kawen laki orang tanya sendiri wife pertama okay ke tak. Kalo tak okay, cuba pujuk. Ni main redah lepastu feeling teraniaya.  
Last2 salahkan jodoh, menyorok belakang sunnah.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 26-4-2019 06:34 AM From the mobile phone | Show all posts
Jodoh sendiri carik je. Sikit2 nk salahkan jodoh. Adik aku jd bini no dua.. Setahun aku x tegur dia abb aku sakit hati ngan dia. Aku xpernah restu pon. Dh lah kawen kat siam membelakangkan mak pak. Skang ni dia nk ngadu ape2 pon x dpt abb dia tau aku mesti x sokong dia.. Aku kesian kat bini pertama. Cuma slowly aku instill dlm mind dia jgn carik psl ngan madu. Sedar diri kau bini no dua. Laki dia plak.. Hello.. Mimpilah aku nk berbaik ngan kau.
Reply

Use magic Report

Post time 26-4-2019 06:48 AM From the mobile phone | Show all posts
Aku nk Tanya korang ni....Nabi kawen lebih Dr satu ..so isteri kedua ketiga ke empat Nabi ni perampas ke camna? Tapi bila suami2 ni kawen lain Bini kedua Di cop perampas.......Yang Aku tau perampas ni perempuan yg menyebab Kan suami isteri Tu bercerai Dan dia berkahwin dgn lelaki tersebut....tp kalau bermadu Tu bukan perampas....Aku Ada dengar pasal hukum haram menggangu rumahtangga org ..tapi byk nya tk jelaskan maksud bila pompuan Tu bermadu... MCM cerita TT...Bini Tua nya Masih tk boleh terima lagi isteri Mudanya..buat mcm2..dia tk redha apa Yang Allah takdirkan kepada dia...mmg susah nk terima sebab fitrah pompuan tk Kan suka dia madu Kan... hidup kalau tak boleh nk redha Dan terima qada Dan qadar Allah pada Kita mmg mcm2 masalah timbul....  Aku ade kenal pompuan ni ..dia isteri kedua ...Dan isteri pertamanya tk sihat sakit kencing Manis kronik...sebab utama laki nya kawen adlaah isteri pertama tak mampu memberi kehendak batin..so suami kawen lain...tp isteri Tua tk suka .Di bomohkan suami lupa Kan isteri kedua ni...sampai cerai... adakan isteri pertama Tu merampas? Aku pun tk tau nak ckp apa...si suami plak Lepas cerai Dan ubat bomoh dah hbs MCM org sasau sebab teringat Kan isteri no 2...sebab jadi MCM ni isteri pertama tk redha apa yg jadi....penyudah nya ko jumpa bomoh ..jumpa bomoh menilik pun DH syirik...pastu balik jumpa bomoh ko solat Minta Allah mcm2...syirik pun DH berdosa besar...selama ko syirik selama ITU lah amalan ko tk diterima...byk kes mcm ni...bermadu Tu mmg pahit tapi Kita tak mampu nk halang jika Allah DH bg ujian nya MCM Tu....dpt suami yg Adil alhamdulillah..tp dpt suami yg mcm setan abaikan Bini Tua...Tu ko katok je dgn parang                                                                                                      
Reply

Use magic Report

Post time 26-4-2019 07:16 AM From the mobile phone | Show all posts
Harap redha lah bagi bini kedua...
Iols mmg x sokong poligami..
Tapi nak cerca tu..pepagi ni iols relaks relaks dolu lah
Reply

Use magic Report

Post time 26-4-2019 07:36 AM From the mobile phone | Show all posts
Perk77 replied at 26-4-2019 06:48 AM
Aku nk Tanya korang ni....Nabi kawen lebih Dr satu ..so isteri kedua ketiga ke empat Nabi ni perampa ...

Nabi kahwin dengan isteri kedua pun setelah yang pertama meninggal dunia..jadi cerita tt ni tak sesuai nak dikaitkan dgn kisah nabi sbb yg pertama masih hidup segar bugar.
Apapun semoga kakak tt, madu n suami mereka serta anak2 bahagia berkongsi2.
Reply

Use magic Report

Post time 26-4-2019 08:03 AM From the mobile phone | Show all posts
aku hairan macamana seseorang lelaki itu boleh poligami, xkesahla dlm diam or terbuka, tapi lepas kawen jd kene control plak. kalau bini no 2 control, fahamla mgkin suami trlebih syg. pucuk muda kn. ni bini 1st control. dh mcm takut bini plak. apa2x pn brbalik kpd suami tula. mana kejantanan ko? hehehe
Reply

Use magic Report

Post time 26-4-2019 08:32 AM | Show all posts
Suami ialah ketua keluarga
ketua xbole pakai seisi keluarga pon akan ke laut (teori sj)
diala yg kene cari jalan cane nk damaikan semua keluarganya
tp bg aku kawin senyap2 tu antara benda taboo dlm rumahtangga
sbb tu perbincangan tu penting
yg penting laki tu mampu, mampu tu bukan duit je, tp leadership pon kene mantap
mcm mana nk manage, handle, improve semuanya
tp sbb suami ni yg selalu x amik berat pasal tu, ramai dh kata poligami ni xelok
semuanya punca dari suami, bukan isteri yg dikatakan perampas dll...
bukan salah poligami, poligami ni dibenarkan dan elok jika kene dgn keadaannya

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 26-4-2019 08:34 AM | Show all posts
Mostly yg no. 2 ni cuma fikir perasaan dia je. Dia la byk berkorban, dia la paling redha dimadu, dia itu, dia la ini.

Sebelum mempersoalkan tentang jodoh atau takdir,  dia tak fikir ke tindakan dia bermain cinta/api dgn suami org kelak akan menghancurkan hati perempuan lain & keluarga yg petama. Dia ingat boleh bahagia ke anak2 dari keluarga yg pertama kalau mak pak tak happy. Kalau budak2 tak kuat mental, pelajaran pon boleh terjejas.

See, demi mementingkan perasaan sendiri, byk jiwa yg terkorban. So yg ke2, redha la kalau berada dalam situasi yg kurang menyenangkan seperti mana anda mahu isteri yg petama redha dgn kehadiran anda.  Kalau anda tidak hadir, si suami pon tak serabut mcm sekarang.

Setiap perkahwinan pasti akan ada ujian nya. Both poly or monogamy. Tak perlu kot nak compare mana lagi teruk. Dugaan dtg dlm bermacam bentuk sbb syurga itu mahal

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 26-4-2019 08:38 AM From the mobile phone | Show all posts
Poligami tak salah. Tapi lelaki sbg nakhoda keluarga patut tahu boleh berlaku adil atau tak. Perlu tanya diri sendiri, adakah isteri pertama tak mampu jalankan tanggungjwb? Adakah cukup sempurna suami cukupkan keperluan dan bimbingan kpd famili? Byk kut suami wajib consider sblm decide kawin lg. Dh terang2 isteri pertama x benar kan dan boleh buat Mcm2, abg ipar tt dh boleh agak apa berlaku kpd keluarga ke2. Jadi buat dosa tambahan pulak sbb tidak berlaku adil dan menganiaya isteri ke2. Jgn ingat bila isteri ke2 redha dosa suami terhapus.
Aku mmg respect dgn arwah ayah aku. Mak aku redho utk dia kawin 1 lagi. Tp ayah aku batalkn hasrat sebab adik2 aku x setuju. Dia ckp x praktikal dan knp dia memperjudikan kasih anak2 sendiri semata2 org luar yg hadir dlm hidup dia?
Reply

Use magic Report

Post time 26-4-2019 09:26 AM From the mobile phone | Show all posts
Kalau.kakak tt jadi bini pertama adakah sama seperti.ni perasaan family tt?
Reply

Use magic Report

Post time 26-4-2019 09:36 AM | Show all posts
tempat korang ader air tak...
air takde ni nak makan kt kedai pun risau...bersih ke tak  
Reply

Use magic Report

Post time 26-4-2019 09:46 AM From the mobile phone | Show all posts
zulka replied at 26-4-2019 09:36 AM
tempat korang ader air tak...
air takde ni nak makan kt kedai pun risau...bersih ke tak  
{:1_565: ...

Ade je air..masak jela tkut mkn kt kedai air kotor plak fhm2 jela kedai ni..nk komen bnde lain terkeluar bnde lain..penangan ustaz madi
Reply

Use magic Report

Post time 26-4-2019 09:50 AM | Show all posts
aku tak paham orang nak pertahankan situasi bini2 selain dari bini pertama....

ko bukannya tertipu dgn laki orang...dan ko pun tak dipaksa utk jadi bini bernombor utk lelaki tu...

kalau blh dielakkan, elak la...

unless bini pertama yang datang pinang ko tu is another story

Reply

Use magic Report

Post time 26-4-2019 09:52 AM From the mobile phone | Show all posts
1 je nak cakap... If i were your sister, i would ask for a divorce. Laki dia tu dah tentu dayus, berani nikah dengan pompuan lain belakang bini tua tapi bacul n tak mampu nak bahagiakan kedua2nya. Habis tu kawin untuk apa? Obviously he married for sex only. Sementara kakak u masih muda, cari le bahagia tu dengan orang lain asalkan bukan laki orang juga
Reply

Use magic Report

Post time 26-4-2019 09:55 AM From the mobile phone | Show all posts
Dah pilihan hidup perempuan tu...terima la segala yg datang.
Kalau rasa hidup jd isteri no 2 tu susah, kebaikan dan pertolongan tak dihargai...terima sajalah hidup berend air mata atau berpisah ambil haluan masing2.
Reply

Use magic Report

Post time 26-4-2019 10:07 AM From the mobile phone | Show all posts
weezerfan replied at 26-4-2019 06:34 AM
Jodoh sendiri carik je. Sikit2 nk salahkan jodoh. Adik aku jd bini no dua.. Setahun aku x tegur dia  ...

Sama pulak cerita kita. Yang pasti jadi ke2 memang payah nak bahagia kalau yang 1st tak boleh terima. Last2 cerai baru nak balik rumah, jumpa keluarga menangis minta maaf bagai. Jantan tu terus tak muncul2 dah.
Reply

Use magic Report

Post time 26-4-2019 10:12 AM | Show all posts
i tak menentang poligami sebab ia bukan haram dalam agama..
tapi pada i, nak poligami biar dengan cara yang betul..
mana-mana suami yang aniaya isteri tak kira poligami or tak poligami i tak akan sokong..
banyak je yang poligami tapi kebajikan keluarga memang terjaga..
cumanya benda tu tak di highlight kan..
yang di highlight cuma part keburukan..
so kalau kita pandang keburukan, keburukan la yang kita jumpa..
sama gak macam laki tak poligami..
banyak je suami tak guna tapi kita tutup mata pasal dia tak poligami..

so pada mereka yang dah bermadu tu, cuba la berbaik-baik..
ada je perempuan yang baik and memang sanggup ikhlas berkongsi..
sekurang-kurangnya dia tak ambik terus laki korang walaupun dia boleh..
i jenis tengok jugak..
kalau perempuan tu dah masuk kategori ipan senior ke atas, dia pilih bermadu, i boleh faham la..
takkan nak salahkan dia semendang..
dia pun mesti ada keinginan nak bersuami berkeluarga..
umur dah banyak rupa pun kurang kalau ada laki orang je yang pandang, lagi nak suruh dia cari laki single?
cakap memang senang suruh cari cari cari..
kalau dah tak ada lelaki single yang nak, nak buat macam mana lagi..
jantan muka pecah pun nak pasangan muda bergetah muka setaraf nilopak..
kalau korang jadi mak pun setuju ke anak jantan korang kawin dengan perempuan berumur?
so berhenti la salahkan pihak perempuan semata..
but kalau perempuan tu belum masuk kategori ipan, i memang tak galakkan..
dah tentu pompuan belum masuk kategori tu pandang kesenangan..

i bebel panjang-panjang ni jangan ada yang reply cakap banyak ni, dah berpoligami ke belum?
cuba poligami dulu baru boleh cakap
Reply

Use magic Report

Post time 26-4-2019 10:22 AM | Show all posts
Rasulullah dalam hidupnya pernah berumahtangga hidup bahagia setia pada yang satu sampai lah akhir hayat isterinya.. berpisah kasih disebabkan ajal.. selepas tu barulah berpoligami tetapi mostly bersebab.. mostly isteri2 Resulullah janda @ balu. Bererti mereka pernah merasai indahnya rumahtangga disayangi seorang suami sampailah detik terakhir jodoh tak kira berpisah hidup atau mati.

Tak adil utk hanya mengaitkan poligami dengan Rasulullah walhal Baginda pernah hidup mencintai & setia kepada seorang isteri.
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.083376s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list