JAWATAN KOSONG DIPERLUKAN SEGERA! Jana pendapatan dari rumah sebagai penulis freelance kami. Klik sini > CARI Warrior
Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
12Next
Return to list New
1137
View
27
Reply

[Tempatan] HAD HARGA SILING RON95 MUNGKIN DIHAPUSKAN

[Copy link]

Author: Voyagers    From the mobile phone    Show all posts   Read mode

Author
Post time 23-4-2019 10:14 AM From the mobile phone | Show all posts |Read mode
HAD HARGA SILING RON95 MUNGKIN DIHAPUSKAN

Had harga harga petrol RON95 mungkin dihapuskan apabila kerajaan melaksanakan subsidi bersasar untuk RON95 yang dijangka terhad kepada penerima Bantuan Sara Hidup (BSH).

Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail memberitahu taklimat media bahawa kerajaan akan memutuskan sama ada harga siling itu akan dikekalkan atau tidak.

Pada bulan Februari, kerajaan mengumumkan bahawa harga petrol RON95 akan dihadkan pada RM2.08 untuk semua pengguna tanpa mengira sebarang kenaikan harga minyak global.

Kami mempunyai dua pilihan.

Kabinet belum memutuskan perkara ini lagi.

Kami juga akan menentukan sama ada subsidi yang disasarkan akan berdasarkan pada harga semasa, atau pada sistem harga apungan, katanya.

Dilaporkan bahawa kerajaan sedang mencari formula subsidi petrol yang disasarkan untuk memberi manfaat kepada penerima BSH, dan bantuan tersebut akan dikreditkan dalam bentuk tunai secara terus ke dalam akaun mereka yang layak setiap bulan.

Saifuddin berkata kementerian itu merancang untuk menggunakan data BSH untuk memuktamadkan bilangan mereka yang layak mendapat bantuan itu dan kini sedang menunggu maklumat terkini dari sekretariat BSH sebelum ia boleh diteruskan.

Isu dengan kaedah perbankan, katanya, pada masa ini, kira-kira 10% individu dalam pangkalan data tersebut tidak mempunyai akaun bank.

Kementerian itu telah terlibat dengan beberapa bank untuk membantu individu-individu ini, yang kebanyakannya tinggal di kawasan luar bandar, membuka akaun bank untuk tujuan ini.

Sekiranya Kabinet bersetuju bahawa kaedah ini adalah yang terbaik, kita akan menyalurkan dana kepada penerima pada akhir setiap bulan.

Kami berminat untuk menggunakan kaedah ini, berbanding kaedah lain yang telah dicadangkan, katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Jika kaedah itu terbukti berjaya, beliau berkata, ia akan diperluaskan kepada subsidi masa depan yang lain, seperti minyak masak dan tepung.

Penjimatan yang kami dapat dari bentuk pengeluaran yang lebih cekap ini boleh digunakan untuk membolehkan lebih banyak rakyat Malaysia menikmati subsidi petrol C terutamanya kumpulan M40.

Ini adalah rancangan jangka panjang, katanya.

Ditanya bilakah subsidi akan berkuatkuasa, beliau berkata kementerian sedang menunggu pangkalan data BSH yang dikemas kini, yang sepatutnya siap tidak lama lagi.

Mereka sedang mengemaskini data dan berada di peringkat akhir.

Kami mahu memastikan data itu boleh dipercayai C yang layak perlu dimasukkan dan mereka yang tidak sepatutnya mendapat bantuan mesti dikeluarkan, katanya.
Reply

Use magic Report

Post time 23-4-2019 10:17 AM From the mobile phone | Show all posts
tahniah bodohgemok
Reply

Use magic Report

Post time 23-4-2019 10:29 AM | Show all posts
Kabinet belum memutuskan perkara ini lagi.


self explanatory...wakakakakakakakakakkakakakaka
Reply

Use magic Report

Post time 23-4-2019 11:25 AM | Show all posts
hari ni kita menang.....esok saya umumkan harga minyak RM1.60
Reply

Use magic Report

Post time 23-4-2019 11:34 AM | Show all posts
CharlesDera replied at 23-4-2019 10:29 AM
self explanatory...wakakakakakakakakakkakakakaka

penting baca abis
Reply

Use magic Report

Post time 23-4-2019 12:04 PM | Show all posts
Sekiranya Kabinet bersetuju bahawa kaedah ini adalah yang terbaik, kita akan menyalurkan dana kepada penerima pada akhir setiap bulan.

Kami berminat untuk menggunakan kaedah ini, berbanding kaedah lain yang telah dicadangkan, katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Jika kaedah itu terbukti berjaya, beliau berkata, ia akan diperluaskan kepada subsidi masa depan yang lain, seperti minyak masak dan tepung.

Penjimatan yang kami dapat dari bentuk pengeluaran yang lebih cekap ini boleh digunakan untuk membolehkan lebih banyak rakyat Malaysia menikmati subsidi petrol C terutamanya kumpulan M40.

Ini adalah rancangan jangka panjang, katanya.



ada lagi...wakakakakakakkakakakaka

tak mau komen lebih2.....tunjuk ja pada rakan2 kat sini..sendiri perceive dan sendiri conceive..wakakakakakkakakak
Reply

Use magic Report

Post time 23-4-2019 12:05 PM | Show all posts
BSH?
pesara pencen bawah rm1000 je yang layak
kalau rm1050 silakan bayar harga minyak tanpa subsidi
kesian juga pesara2 yg dah berumur ni

bolehla grab naikkan harga
Reply

Use magic Report

Post time 23-4-2019 12:10 PM | Show all posts
CharlesDera replied at 23-4-2019 12:04 PM
ada lagi...wakakakakakakkakakakaka

tak mau komen lebih2.....tunjuk ja pada rakan2 kat sin ...

baik punya sembang...last2 twist plot
Reply

Use magic Report

Post time 23-4-2019 12:32 PM | Show all posts
palmolive replied at 23-4-2019 12:10 PM
baik punya sembang...last2 twist plot

laaa....dah nak kena kencing ka nampaknya pengundi Pee H ?  
Reply

Use magic Report

Post time 23-4-2019 02:02 PM | Show all posts
tahniah & terima kasih penyokong PH..jasa anda dikenang...
Reply

Use magic Report

Post time 23-4-2019 02:19 PM | Show all posts
menteri PH Bodo...sapa setuju..sila quote.....
Reply

Use magic Report

Post time 23-4-2019 02:22 PM | Show all posts
tobby replied at 23-4-2019 12:32 PM
laaa....dah nak kena kencing ka nampaknya pengundi Pee H ?

tadah jua...
Reply

Use magic Report

Post time 23-4-2019 02:45 PM | Show all posts
SWORKS27 replied at 23-4-2019 02:19 PM
menteri PH Bodo...sapa setuju..sila quote.....

aku quote nih...

Reply

Use magic Report

Post time 23-4-2019 02:50 PM | Show all posts

tq......................
Reply

Use magic Report

Post time 23-4-2019 02:54 PM | Show all posts
kalau betul cadangan ni memang melingkup la pru 15 nanti
Reply

Use magic Report

Post time 23-4-2019 02:57 PM | Show all posts
ha tepokkkkk
Reply

Use magic Report

Post time 23-4-2019 02:59 PM | Show all posts
laaaa xkan kau xtau
kan dulu dah habaq nk bagi subsidi thorbaik RM30 Sebulan 100 liter sebulan (nampak mcm banyak)
Reply

Use magic Report

Post time 23-4-2019 03:00 PM | Show all posts
ulartedung replied at 23-4-2019 02:54 PM
kalau betul cadangan ni memang melingkup la pru 15 nanti

kiranya subsidi hanya utk golongan B40
tertakluk pada yang dpt BSH ke?
kalau betul matilaaaaaaaaaahhhhhhh golongan M40
yang duk bandar, anak sekolah
serba serbi tersepit..

Reply

Use magic Report

Post time 23-4-2019 03:47 PM From the mobile phone | Show all posts
jangan jadi penageh subsidi. terlalu  sgt bergantung pd subsidi.subsidi hanya utk golongn B 40 .jika mampu beli proton honda anda tentu mampu isi tangki. begitu lah komen dr mahacai tegar ci
Reply

Use magic Report

Post time 23-4-2019 03:57 PM | Show all posts
nak buat kereta nasional ke 3 tapi petrol tak kontrol harga. ke laut.
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.086455s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list