JAWATAN KOSONG DIPERLUKAN SEGERA! Jana pendapatan dari rumah sebagai penulis freelance kami. Klik sini > CARI Warrior
Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
1132
View
53
Reply

Siapa yang tentukan perjalanan hidup kita?

[Copy link]

Author: doden    From the mobile phone    Show all posts   Read mode

Post time 25-4-2019 07:16 PM From the mobile phone | Show all posts
doden replied at 25-4-2019 12:59 PM
Apa yang saya dapat dengan mereka-reka cerita?
Atau mereka yang buat saya macam nie nak orang  ...

Dalam hidup ini, semuanya ada fungsi masing2.

Contoh, lighter fungsinya apa? Diperbuat dari apa? Utk apa? Adakah digunakan utk perkara yg benar atau untuk perkara kebatilan (kepalsuan)? Kita gunakan lighter utk hal kebenaran, lighter tetaplah lighter. Mustahil lighter akan menjadi sebiji  kereta melainkan jelas ianya itu kebenaran mahupun kebatilan.

Bila kita nak gunakan lighter, kita gunakan utk apa? Sama halnya dgn sesuatu khabar yg kita sampaikan, utk apa ianya dinyatakan? Adakah mencapai matlamat kebenaran atau hakikatnya sekadar matlamat kebatilan?

Contoh lain, kita perkatakan sesuatu itu menurut dasar apa? Adakah ianya "rasa" atau "rasa-rasa"? Jika benar ianya hakikat, alangkah lebih bijak kepada yg mengaku beriman kepada Allah dan Rasul-Nya, bergantung hanya kepada Allah swt, yg akan menentukannya.

Hari2 kita baca "tunjukilah kami jalan yg lurus". Kami itu siapa? Mata? Telinga? Hidung? Atau keseluruhan yg meliputi segala sesuatu urusan?

Bagi sayalah kan, saya faham satu aje perkara. Jika ada yg nak susahkan saya, nak gertak saya, nak sindir saya, nak lakukan sesuatu ke atas saya, saya serahkan semuanya utk Allah selesaikan. Dan sememangnya, apa yg berlaku itu, sekadar ujian, samaada diri sendiri benar2 dicintai Allah, atau diri sendiri menyintai selain Allah.

Kekadang, kita ini ada buat silap. Makanya, Allah swt jelaskan ianya dalam bentuk kebatilan sebelum didatangkan kebenaran. Yg betul2 benar itu mudah shj, bergantunglah kepada Allah dalam segala urusan, samaada nak makan, nak minum, nak berjalan, atau apa jua yg diri kehendaki.
Reply

Use magic Report

Post time 25-4-2019 07:27 PM From the mobile phone | Show all posts
Mari lihat perkara ini :

Setiap manusia, dituntut oleh-Nya utk menunaikan amanah yg diberikan oleh-Nya. Dalam hal ehwal amanah, ada yg Allah sempitkan menurut ketetapan-Nya dan ada yg Allah lapangkan menurut ketetapan-Nya jua.

Yang sebetulnya, Allah tak suruh kita fikir apa yg akan orang lain boleh bagi kepada diri kita, kerana ianya hanyalah kebatilan cuma. Akan tetapi, Allah hanya suruh kita fikir apa yg kita boleh bagi utk diri kita, agar mencapai matlamat yg dinamakan kebenaran (diredhai oleh Allah).

Kerana itulah, kita disyariatkan utk makan. Apa yg perlu dimakan? Makan itu menerusi cara kebenaran ataupun kebatilan, sedangkan petunjuk-Nya itu meliputi kebenaran dari-Nya bukan? Jika yg mengaku mampu hidup dgn memakan batu, teruskanlah jika dalam kebenaran. Sedangkan, asbab sesuatu itu berlaku, menurut izin-Nya cuma.
Reply

Use magic Report

Post time 25-4-2019 07:29 PM From the mobile phone | Show all posts
Hari2 kita memandu kenderaan, yg memandu itu kita atau sekadar pilihan kita? Yang menentukan nasib kita yg memandu itu siapa?

Mudah jika faham, akan tetapi ramai yg tak faham2? Kenapa ya?
Reply

Use magic Report

Post time 25-4-2019 10:22 PM From the mobile phone | Show all posts
Utk beramal, memerlukan ilmu. Ibaratnya, seorg yg membonceng basikal, memerlukan ilmu utk membonceng basikal itu. Begitulah menunggang motorsikal, atau memandu kereta/lori/bas/kapal/kapal terbang... Semuanya memerlukan ilmu..  

Renung2kanlah
Reply

Use magic Report

Post time 26-4-2019 10:13 AM From the mobile phone | Show all posts
Hidup ini, nak kenal setan2 cukuplah mudah. Akan tetapi, nak kenal yg betul2 beriman, ibarat mencari jarum emas dilautan yg luas.

Apapun, hidup ini kekadang itu menarik jugak le bila melihat telatah setan2 yg kerap menggunakan agama menurut hawa nafsunya.

Contoh,
Katakanlah, hari ini, abang ipar saya yg langsung tak pernah bersolat, buka pula ceramah agama dgn sekuatnya, selepas selesai buka ceramah agama, mula le minta duit rm50 kerana tak ada duit? Sedangkan hari2 bekerja, dapat gaji sesen pun tidak pernah diberikan kepada ibunya sendiri, malah jika diberikan rm100 olehnya, diambilnya melebihi rm200, kononnya nak makan... Agak2nya, ceramah agama ni gunanya utk bina masyarakat setan2, yg gunakan agama utk bertuhankan hawa nafsu ye?

Hidup ni kan ye, kalau hanya nampak, nak ambil kesempatan dgn cara gunakan agama itu ye, anggap ajelah diri awak itu kekal dalam neraka ajelah ye. Allah suruh beramal dgn ilmu-Nya, bukan pula beramal utk mengambil kesempatan keduniaan menerusi agama-Nya.

Apa le nak jadi dengan para setan2 taghut yg bertuhankan nafsu itu ye?

Baru aje taip, dah keluar.... Iblis ni kan, rasa dirinya pandai. Tapi hakikatnya, kalau dah jadi pengikut iblis, rasa nak solat itu ibarat malas aje ler.

Bila le nak sedar hakikat itu ye?
Reply

Use magic Report

Post time 26-4-2019 10:22 AM From the mobile phone | Show all posts
Edited by dovob at 26-4-2019 10:37 AM

Orang yg bertuhankan hawa nafsu, sekadar mengharapkan orang lain membuat kebaikkan utk dirinya (membalas budi), sedangkan dirinya melupakan akan budi2 yg Allah swt berikan kepada-Nya sejak dirinya diciptakan oleh-Nya.

Tak rasa mcm diri itu hina ke?

Contoh, seseorg itu beranak aje terus dapat titlw tengku. Dah besar jadi pula sultan. Jika Allah takdirkan dirinya itu berasal dari anak kampungan, apa awak fikir itu mustahil jika Allah kehendaki, jadikannya Sultan? Atapun Penguasa dunia bagi pihak-Nya?

Renung2kanlah

Reply

Use magic Report

Post time 26-4-2019 10:43 AM From the mobile phone | Show all posts
Dalam menjelaskan ilmu-Nya, jika diri sendiri belum pernah praktikal mengenainya, leh faham ke ilmu yg mahu dijelaskan utk difahamkan.

Sama le, kalau ngaji tinggi mana pun, sekadar tahu aje, leh ke kata diri itu faham semua?

Maka faham2 ajelah ye
Reply

Use magic Report

Post time 26-4-2019 11:34 AM From the mobile phone | Show all posts
Ada yg cerita ye, itu dan ini disini... Saya pula, cerita benda real pun, tu pun, ramai yg tak sedar2 diri. Dalam mencari, kita berkehendakkan selain Allah. Kononnya, menerusi selain Allah, barulah dapat apa yg dijanjikan oleh Allah.

Apasal ye, dulu, tak ingat cara2 boleh berjalan? Bila kita dapat tengok anak2 yg belum mampu berjalan, apa yg kita faham hakikatnya, itulah diri kita sebelum boleh berjalan bukan?

Sama le halnya, bila ada yg buat itu dan ini kepada kita, langsung pula, kita ni bodoh tak mau bergantung kepada Allah. Rugi ke, bergantung kepada Allah shj?

Jika Allah kehendaki, org2 jahat tak wujud pun atas muka bumi ni. Jika Allah kehendaki, orang2 yg keras kekafirannya terhadap Allah itu, tak wujud pun atas muka bumi. Masaalahnya kini, kita faham ke makna yg dimaknakan oleh-Nya?

Hidup ini kan, orang yg bertuhankan hawa nafsu, hanya memandang keuntungan yg akan diperolehinya atas apa yg diusahakan, lalu mereka terlupa, sejak mereka memikirkan hal berkenaan, Allah sudah lama tetapkan seperti yg dimaksudkan. Apa maksud keuntungan jika tak faham makna kerugian?

Bagi sayalah kan, kalau ada orang nak tembak saya kan, sila2kanlah ye. Akan tetapi, ramai yg cuba menembak saya sebelum ini, tak reti2 makna dosa besar yg mana menjadi asbab mereka kekal di dalam neraka jahannam meskipun mereka meminta ampunan kepada Allah semata2.

Ini namanya ketetapan sesuatu. Saya punya ketetapan, awak semua punya ketetapan. Ketetapan dalam memilih cuma. Dan keje saya, tak perlu memaksa, kerana Allah itu Maha Memaksa. Dan pastilah, masing2 punya pilihan. Samaada nak ingkar Allah, atau mentaati Allah.

Allah ciptakan semuanya bersebab. Antara sebab ke atas semua sebab adalah, cara seseorg yg bergantung kepada Allah.
Reply

Use magic Report

Post time 26-4-2019 11:41 AM From the mobile phone | Show all posts
Teringat le pula, akan kisah2 yg pernah saya nyatakan disini. Bagaimana jin menyerupa manusia.

Selama saya hidup diatas muka bumi, byk kali juga le saya tengok jin menyerupa menjadi manusia. Itu tidak menjadikan saya lupa, yg menizinkan semua itu berlaku hanyalah Allah swt.

Dan selama saya hidup diatas muka bumi, byk kali juga le saya tengok malaikat menyerupa menjadi manusia. Itu tidak menjadikan saya lupa, yg mengizinkan semua itu berlaku hanyalah Allah swt.

Itu tak mengubah akan apa2 yg Allah swt ciptakan ke atas diri saya yg hanyalah hamba utk mentaati-Nya. Kerana saya tahu, makhluk hanya apa-apa. DIA itu yg mengapa-apakan cuma.
Reply

Use magic Report

Post time 26-4-2019 11:46 AM From the mobile phone | Show all posts
Justeru itu, makhluk hakikatnya tiada apa2 pun. Itu semua ujian dari Allah.

Awak miskin? Allah yg tetapkan. Awak kaya? Allah yg tetapkan. Apa yg awak ada? Tak ada apa2 pun melainkan amanah.

Kiamat hanya berlaku, bila amanah disia-siakan. Kalau miskin, tapi tak amanah, sama aje jawapannya. Kalau kaya, tapi tak amanah, sama aje jawapannya.

Berkata itu biarlah dalam keadaan amanah. Kerana Allah mampu tarik kesemua amanah itu, lalu diberikan kepada yg lebih baik utk memikul akan amanah itu jika disia2kan.
Reply

Use magic Report

Post time 26-4-2019 11:52 AM From the mobile phone | Show all posts
Kerja aku sekian sekian sekian.... Soalan : ada unsur2 kebatilan atau tidak? Jika ada, sia2 aje...

Kerja aku sekian sekian sekian... Soalan : ada unsur2 kebenaran atau tidak? Jika ada, untungnya...

2 hal yg cukup mudah, tapi manusia dan jin sifatnya LUPA, lupa nak jaga 2 perkara sebelum datang 1 perkara iaitu maut. Ianya peringatan kepada yg berakal. Jika tak berakal, abaikan aje.... Hehehehehe.
Reply

Use magic Report

Post time 26-4-2019 11:57 AM From the mobile phone | Show all posts
Ada yg sifatnya mengkritik utk mencari takwilnya.
Soalan : yg dikritik itu kebenaran atau kebatilan? Apakah nasib kepada yg mengkritik jika yg dikritik itu menerangkan kebenaran? Apa pula nasib yg mengkritik jika yg dikritik itu menerangkan kebatilan?

Sesuatu yg benar, jika dikritik dinamakan "tidak amanah". Sesuatu yg batil, jika dikritik dinamakan "amanah"

Renung2kanlah apa yg dilupakan selama ini... Moga2, yg membaca itu lebih baik berbanding yg menuliskan.
Reply

Use magic Report

Post time 26-4-2019 06:27 PM From the mobile phone | Show all posts


Sebenarnya, yg tak famous itu lebih famous berbanding yg agak2 famous.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 27-4-2019 03:01 PM | Show all posts
sewaktu rahsia ini iaitu perempuan dan sekumpulan manusia misteri ini aku bagitahu kepada emak, tiba-tiba sampai satu sms ke handphone emak aku kononnya orang dalam handphone tu telah menyebat seluruh kaum dia.

Korang rasa aku buat-buat cerita?

Sebab tu aku yakin orang-orang tu dari forum nie jugak.
Reply

Use magic Report

Post time 9-5-2019 12:21 PM | Show all posts
Allah yang tentukan,

tapi Dia tak suruh kita duduk diam.

maksudnya kita usaha tapi rahmat Allah adalah terakhir menentukan.

jgn menghadapi ironi ini dengan memberontak.

contoh memberontak.

kalau Allah tentukan, buat apa aku buat baik.


contoh tak berontak.

aku buat terbaik dan bersangka baik pada Allah.



PILIH
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 9-5-2019 05:10 PM | Show all posts
terima kasih brother @Usop atas kata-katanya.
Reply

Use magic Report

Post time 11-5-2019 01:35 AM From the mobile phone | Show all posts
Siapa ek yg tentukan hidup kita ini?

Jum lihat senario2 semasa yg berlaku dizaman ini.
Sebuah family itu ada ibu bapa dan anak2nya. Adakah kesemua anak2 mewarisi apa yg dipunyai oleh ibu bapanya? Apa pula pandangan bila ada ibu bapa yg asalnya miskin, menerusi anak2, Allah berikan kekayaan kpd mereka? Apa pula pandangan bila ada ibu bala yg asalnya kaya, menerusi anak2, Allah berikan kemiskinan kepada mereka? Itu tak mengubah apa2 melainkan pilihan manusia cuma. Dan pastilah setiap sesuatu berlaku atas tajuk sebab, sedangkan kesudahan hanya berlaku sesudah berlakunya sebab.

Contoh, Allah berkehendak utk mengambil roh seseorg sedangkan semua itu dalam ketetapan-Nya di luh mahfus. Sebab apa berlakunya kematian yg sebenar2nya? Adakah kerana malaikat yg diutuskan-Nya utk mengambil roh, ataupun kerana manusia itu mati disebabkan hukum2 logik yg memberlakukan kematian? Apakah pilihan manusia yg mahu kepada kematian yg mana mengakhirkan kematiannya, ataupun hakikatnya yg mematikan manusia di alam ini, sebenarnya diambil roh oleh malaikat yg terlibat dgnnya?

Samalah halnya dgn rezeki seseorg. Allah swt jua yg mengilhamkan segala sesuatu. Yg memberikan kefahaman sesuatu perkara dan fasa keboleh-upayaan seseorg memperolehi sesuatu rezeki itu kesemuanya menerusi apa yg telah sedia ditetapkan oleh-Nya jua. Jadinya, yg dicari itu rezeki ataupun Allah? Adakah mencari rezeki itu salah? Tiadalah kesalahan sekiranya yg dicari itu rezeki kerana Allah. Bila mencari rezeki kerana Allah, ianya suatu pensyariatan yg membataskan sesuatu hal yg jarang difahami oleh majoriti manusia kerana hijab hal ehwal rezeki seseorg itu ditutup rapi dari mana2 manusia ataupun jin mengetahuinya melainkan sedikit oleh-Nya.

Semua itu termasuk hal ehwal ujian dari-Nya jua. Kita yg pendek akalnya, kekadang mengakali sesuatu sedangkan lupa utk melihat akan diri sendiri, dari apakah Allah ciptakan dirinya itu? Dan tanyalah diri sendiri, sejauh mana DIA perkenalkan diri-Nya kepada diri sendiri menerusi apa yg dinamakan ilham dari-Nya jua. Apakah selama ini DIA perkenalkan menerusi makhluk, sedangkan diri sendiri hanya diilhamkan kefahaman setakat makhluk ciptaan-Nya cuma?

Reply

Use magic Report

Post time 11-5-2019 01:48 AM From the mobile phone | Show all posts
Dalam menusuri hakikat dalam berkehidupan, kita ini alpha kerana sekadar memandang diri tanpa memandang Allah yg memperlakukan diri sendiri sedemikian rupa. Kenapa ek, kita hanya mampu berkata "saya beriman", sedangkan bukti cukuplah byk, yg menjelaskan diri kita itu belum beriman kpd Allah?

Bila kita pandang diri kita, kita berkehendak org itu jadi seperti diri kita? Apakah diri kita itu pembawa Sunnah bagi pihak-Nya? Jika ya, buktikanlah jika benar ianya Sunnah dari sisi Allah.

Yang kita sedia tahu sekadar Sunnahtullah cuma. Lihatlah besi, jika biji besi tidak diusahakan sesuatu, mana mungkin besi itu mampu digunakan utk menjadi manfaat kepada manusia jua. Ada yg digunakan utk kebaikkan, dan ada jua yg digunakan utk kejahatan. Apakah Sunnahtullah itu suatu yg baik dan jahat? Sunnahtullah itu apa yg ditetapkan oleh Allah menerusi pilihan manusia jua. Yg mana, manusia itu sifatnya khalifah, samaada memilih utk digunakan pada kebaikkan ataupun kejahatan jua. Boleh kita katakan sekali lagi, yg salah itu Allah? Meskipun ianya besi cuma?

Sama halnya, sekiranya Allah swt membataskan sesuatu perkara dalam erti kata Sunnahtullah, samaada ianya menerusi sesuatu yg logik, ataupun tidak logik, sedangkan semua itu perkara yg menjelaskan kebenaran dan kebatilan cuma. Yang kita faham itu sekadar ilham dari-Nya cuma. Akan tetapi, masih ramai yg tidak menyedari, apa yg dirinya faham itu, cetusan ilham dari-Nya jua. Dan semua itu berlaku atas pilihan manusia jua...
Reply

Use magic Report

Post time 11-5-2019 01:53 AM From the mobile phone | Show all posts
Bila kita pandang pada besi, laku kita buatkan sesuatu ke atas besi itu utk dijadikan alat. Ya...alat utk digunakan..bukan pula utk disuruh pula org lain menggunakannya.

Ada yg menjual alat itu, lalu yg membeli itu memanfaatkannya. Apakah alat itu suatu kebaikkan yg ditetapkan oleh-Nya?

Sama halnya, bila kita diberikan-Nya ilmu2-Nya. Apakah gunanya ilmu itu sekadar utk diniagakan cuma, lalu dgn keuntungan yg diperolehi, digunakan utk perkara2 yg batil cuma? Apakah nasib manusia yg sombong kepada Allah, akan tetapi merasakan yg dilakukan oleh dirinya itu diredhai oleh Allah? Itukah yg dicari yakni dunia cuma?
Reply

Use magic Report

Post time 11-5-2019 02:03 AM From the mobile phone | Show all posts
Dalam mendepani hal2 keduniaan ini, Allah jualah tempat utk kita bergantung harap. Bergantung harap, apa yg diilhamkan oleh-Nya itu ke atas diri kita, hakikatnya jalan yg lurus, yg yg diredhai oleh-Nya. Apakah cukup dgn ilham dari-Nya, tanpa merujuk petunjuk-Nya jua (Alquran dan Sunnah Rasullullah)?

Sombongnya manusia, bila memandang dirinya melakukan kebaikkan, sedangkan hakikatnya, menyuruh org lain melakukan kebaikkan terhadap Allah, langsung mempergunakan agama itu menerusi hawa nafsu semata? Apa yg perlu disampaikan cukuplah apa yg Allah tetapkan (Alquran dan Sunnah). Kerana, selain dari itu, dinamakan bidaah sekiranya seseorg itu tidak berkelayakkan dari sisi-Nya utk mengajarkan Sunnah menerusi-Nya jua.

Sesudah Rasullullah saw wafat (alam dunia ini), diSunnahkan-Nya utk membukukan Alquran menerusi ilham dari-Nya jua. Itulah Sunnah. Apakah sama sesuatu Sunnah itu utk disamakan dgn fatwa? Ketahuilah, keutamaan Sunnah itu mengatasi permasaalahan fatwa. Kerana, berserta Sunnah, adanya syafaat dan pertolongan dari Allah! Ketahuilah hakikat itu bila membicarakan sesuatu menurut hawa nafsu mu.
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.084567s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list