Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
686
View
9
Reply

PUTUS SAUDARA

[Copy link]

Author: puteribawang       Show all posts   Read mode

Author
Post time 12-4-2019 01:15 PM | Show all posts |Read mode
Assalamualaikum dan salam Jumaat.

Penah tak anda bergaduh dgn ibu bapa, adik beradik, saudara mara, kwn2 atau sesiapa saja la.. xkisah la sebab ape pun, anda bersalah atau tidak.. cth bergaduh dgn ibu bapa, ape perasaan anda , adakah anda xtakot mnjadi anak derhaka.. Dlm islam pun penah ckp, tak bertegur 3 hari pun dah berdosa. lagi pulak org kata hari ni ko buat org esok ko pulak yang kena.. lagi 1 jgn ckp hal org nnt berbalik kat diri sendri, xkena kat kita kena kat keturunan.. Jadi ape kata anda.. share la pengalaman anda.. mana tahu boleh dijadikan pengajaran... renung2kn dan selamat beramal..
Reply

Use magic Report

Post time 12-4-2019 02:47 PM From the mobile phone | Show all posts
I jenis susah sangat nak terasa hati, nak sound2 orang. Biasanya malas nak ambil tau hal orang, masuk telinga kanan kuar telinga kiri gitu.

Tapi kan, ada sorang "sewel" ni mulut azab sangat...buat sampai i bergaduh terok. Start dari saat tu, i terus tak hingin tegur/cakap/pandang muka dia lagi. Bila dia ada, i takde kat situ. Jumpa selisih pun i buat tak nampak.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 17-4-2019 08:42 PM | Show all posts
amyza replied at 12-4-2019 02:47 PM
I jenis susah sangat nak terasa hati, nak sound2 orang. Biasanya malas nak ambil tau hal orang, masu ...

solusion nye buat xtau je ke.. penah la jugak dgr dr org terdekat bergaduh2 adik badik berubot harta.  smpai membomoh2 ni..sangguppppp la haiiii
Reply

Use magic Report

Post time 17-4-2019 08:48 PM From the mobile phone | Show all posts
puteribawang replied at 17-4-2019 08:42 PM
solusion nye buat xtau je ke.. penah la jugak dgr dr org terdekat bergaduh2 adik badik berubot har ...

Ye. Buat macam tak pernah kenal. Kalau berbaik nanti ada pulak isu lain. I dah serik.
Reply

Use magic Report

Post time 17-4-2019 08:55 PM From the mobile phone | Show all posts
Cakap pasal bomoh2 ni, pernah lah si sewel tu ugut nak santau. Konon org perak ramai kenalan. Geram betul kalau ingat balik. Masa tu redha je lah, kalau nak mati tu mati jer lah. Huhu
Reply

Use magic Report

Post time 17-4-2019 10:29 PM From the mobile phone | Show all posts
Hehehehehe... Isu semasa....
Reply

Use magic Report

Post time 17-4-2019 10:45 PM From the mobile phone | Show all posts
Nak gaduh dgn sesiapa jua, mestilah bersandarkan kepada Alquran dan Sunnah menurut-Nya.

Jika sesuatu perkara yg baik, yg dituntut oleh Allah ke atas hak kepada yg berhak, wajarlah diperhatikan dgn sebaik mungkin.

Ada perkara jelas dan ada perkara samar2. Kekadang, sesuatu yg jelas cuba disamarkan yg mana berakhir dgn pergaduhan jua. Dan ada juga sesuatu yg samar2 yg  jelas cuba dijelaskan yg mana berakhot dgn pergaduhan jua.

Yang paling utamanya adalah Taqwa. Iaitu, mempercayai akan perkara2 ghaib, mengerjakan solat dan membelanjakan sebahagian rezeki yg diberikan oleh-Nya jua.

Cuba tanya diri sendiri, Allah ciptakan diri sendiri utk apa? Adakah mengharapkan balasan dari makhluk utk menyelesaikan masaalah atau mengharapkan Allah membantu menyelesaikan masaalah.

Sekiranya yg menjadi punca dunia itu DISEBABKAN oleh ketidak-adilan, maka yg tidak adil itu PASTI bersalah. Dalam mencari makna ketidak-adilan sesuatu perkara itu berlaku, semuanya disusun oleh Allah agar mudah diselesaikan. Akan tetapi, sifat manusia itu MENGAKALI sesuatu dalam menuntut hak org lain sedangkan hak orang lain jua DIJAGA olehnya tanpa ada perasaan kasih dan sayang yg dtg dari Allah jua.

Hidup ini, jika tak sedar semuanya disediakan oleh Allah, lalu menyombongkan diri dgn menyembunyikan hak orang lain lalu menuntut hak yg tidak boleh ditunaikan oleh mereka yg dimaksudkan, samalah maknanya menzalimi diri sendiri.

Setiap pergaduhan itu berlaku atas sebab yg dituntun oleh hawa nafsu. Samaada nafsu yg dituntun itu kerana Allah, atau sekadar kepentingan diri sendiri cuma.

Jika yg bergaduh itu 2 orang yg beriman dan bertaqwa kepada Allah, maka amanlah mereka berdua. Akan tetapi jika yg bergaduh itu, seorg yg beriman dan bertaqwa, dab seorang lagi langsung tidak mahu beriman, makanya, yang beriman dan bertaqwa itu pasti dilindungi-Nya jika benar2 redha dalam ketaqwaan.

Hidup ini, gaduh itu biasa. Suami isteri kalau gaduh, bila baik aje, selalunya boleh le anak sesudah itu. Gaduh itu rezeki dari Allah yg sebenar2nya. Ada hikmah dari pergaduhan samaada mahu beriman dan bertaqwa ataupun mahu bertuhankan hawa nafsu dalam menusuri kehidupan yg bersifat sementara ketika berada di dunia.

Wallahu'alam
Reply

Use magic Report

Post time 17-4-2019 10:57 PM From the mobile phone | Show all posts
Tak dinamakan kehidupan jika tiada pergaduhan baik dlm family sendiri atau mertua atau jauh di kg atau dgn anak istri sendiri..
Reply

Use magic Report

Post time 17-4-2019 11:04 PM From the mobile phone | Show all posts
Seseorg yg memilih putus saudara, mereka itu orang2 yg menzalimi diri sendiri. Kenapa berlaku sedemikian rupa? Ini disebabkan oleh desakan keduniaan yg menuntut hak keatas yg menzalimi dirinya sendiri selain dari maksud mereka2 yg dianiaya yg dizalimi.

Memutuskan persaudaraan itu dilarang oleh Allah. Sekiranya sesuatu perkara yg jelas lalu dijelaskan akan hak2 utk menjaga persaudaraan dicabuli, memutuskan utk menjaga keimanan itu menjadi keutamaan di zaman ini.

Dalam mafhum hadis, baginda Rasullullah saw pernah menyatakan, umatnya diakhir zaman, dituntut utk menjaga dirinya sendiri (selagi mana sesuatu itu mendatangkan mudarat kepada dirinya terutamanya iman).

Mana2 manusia yg tidak memberikan hak kepada yg benar2 memerlukan akan haknya itu dalam menyelesaikan masaalahnya, mereka2 itu hakikatnya termasuk dalam golongan yg tidak menjaga akan hak Allah dan Rasul. Ini kerana, setiap manusia ada hak yg telah ditetapkan oleh-Nya. Bila kita mengakali akan hak yg dituntut oleh yg berhak, kita termasuk dalam golongan yg rugi di dunia dan akhirat kelak kerana, setiap manusia telah ditetapkan "amanah oleh-Nya".

Moga2 bermanfaat
Reply

Use magic Report

Post time 22-4-2019 11:21 AM From the mobile phone | Show all posts
Pernah jugak bergaduh smpi x bertegur..xde niat nak bermusuh tp dah muak. Better shut down.
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.098746s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list