Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
4855
View
242
Reply

APA YANG ANDA FAHAM TENTANG HIDAYAH ITU MILIK ALLAH SWT

[Copy link]

Author: puteribawang       Show all posts   Read mode

Author
Post time 12-4-2019 11:45 AM | Show all posts |Read mode
Assalamualaikum dan salam Jumaat.. Apakah yang anda faham tetang HIDAYAH.. Mari kita kongsikn pengalaman dah bentuk hidayah yang anda pernah alami..

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 12-4-2019 12:00 PM | Show all posts
Dikatakan HIDAYAH itu miik Allah dan DIA akan memberi kpd siapa yg disukainya. Maka kita akan bertanya,  siapakah yg Allah sukai?  Adakah Allah memilih2 untuk memberikan hidayah-Nya? Cube kita carilah satu jawapan kenapa Allah boleh memberi hidayah kpd si A dn tidak kpd si B?  Berani berbincang?
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 12-4-2019 12:50 PM | Show all posts
nolya replied at 12-4-2019 12:00 PM
Dikatakan HIDAYAH itu miik Allah dan DIA akan memberi kpd siapa yg disukainya. Maka kita akan bertan ...

ye itu yg saya fikirkn juga..jom kita bincangkan.. tapi saya lebih nak tahu cth2 hidayah yg pernah org alami.. dah ape pengalaman org tu.. lagi satu contohnye org yg pernah bertemu dgn lailatulqadar. adakah itu juga bentuk hidayah yg Allah kurniakan..
Reply

Use magic Report

Post time 13-4-2019 01:26 AM | Show all posts
Edited by nolya at 13-4-2019 01:51 AM

Pendapat peribadi saya begini.  Hidayah itu adalah milik Allah dn apabila diberikan kpd ummatnya, maka anggaplah bahawa penerima trs adalah insan yg terpilih untuk mendapatkannya. Anugerah Allah boleh diberikan kapan saje mauNya akan tetapi  ada kalanya Allah akan menduga dn menguji dulu si penerimanya. Dn ujian Allah juga ada dlm berbagai cara, samada dgn kehilangan, kecelakaan dn kerugian.   

Kenapa Allah harus menguji dulu sebelum diberikannya hidayah?  kerana hidayah Allah itu 'mahal' dn bagi sesetengah orang, harus 'diketuk' dn disadarkan kehilafannya terlebih dahulu. Dia kemudian harus bertarung pula, bukan dgn harta tetapi dgn pertimbangan nafsu, kesabaran  dn iman.  Lazimlah manusia ini  bila susah baru nak ingat Allah.  Bila senang Allah  kiv dulu.  Bila duit banyak, lupa sedeqah, lupa zakat maka Allah akan ambik semula dgn cara  yg kadang2 tidak membahagiakan.

Hidayah Allah yg diberikan kpd ummatnya tanpa mll ujian InsyaAllah mulus dn lancar  hidupnya kerana awal2  sudah dipayungi dgn RahmatNya.  Akan tetapi jika Allah ingin memberikan hidayahNya kpd mereka yg mendustai  imannya,  yg selalu bangga dgn dosa-maksiatnya, jaga2lah. Allah akan datangkan seribu satu dugaan dan ujian sebelumnya Allah gantikan pula dgn hidayahNya. Saya misalkan begini... seseorang yg degil menurut perintah Allah, tetiba Allah celakakan dia, terbaringlah  di hospital dlm keadaan cedera parah, hilang kesihatan, ketangkasan dn hanya mampu baring merenong siling hospital 24 jam.  Maka apakah dia tak rasa bosan?  Tentu dia ingin sembuh secepat2nya, secepat yg boleh untuk kembali sihat. Ttpi adakah pesakit itu memikirkan aku sembuh cepat untuk kemudian nak buat ape?  Untuk menyambung semula aktiviti2 dia yg sudah terbiasa atau ingin mengundur diri drp terus melakukan maksiat?  Apakah di kala terbaring lesu tidak terdetik hati dn fikirannya mengingati Allah. Dlm ketidakupayaan manusia biasanya barulah dia ingat akan Allahnya.  Mungkin dlm diam dn menangis di hati dia memohon ampun kpd Allah agar diberi kesembuhan.  Maka di saat itulah Allah yg Rahman dn Rahim memberikan hidayahnya kpd pesakit ini. Diberikanlah hidayahNya bak memberi obor yg akan menerangi perjalanan anak manusia dn tidak terjebak lagi ke kancah maksiat dn kembali kpdNya..

Ramai orang yg telahpun mendapat hidayah Allah, esp mereka yg mualaf. Honestly saya cakap, those mualaf they are very very much better than those born muslim. Pegangan dn kecintaan mereka terhadap  Islam lebih kental drp muslim sendiri.   


Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 13-4-2019 01:31 AM From the mobile phone | Show all posts
Hehehehe. Mcm2
Reply

Use magic Report

Post time 13-4-2019 01:33 AM From the mobile phone | Show all posts
Hidayah itu ada byk bentuk. Kerana hidayah itu pastinya berbentuk. Ianya perlu dibaca, dan bukan pula ditafsirkan sewenang2nya, melainkan apa yg dijelaskan oleh-Nya menerusi Alquran dan Sunnah.
Reply

Use magic Report

Post time 13-4-2019 01:35 AM From the mobile phone | Show all posts
Bila kita membicarakan mengenai bentuk akan hidayah yg berasal dari Allah, bacalah akan hidayah itu menurut ciptaan-Nya dan bukan pula menerusi takwil2 yg tiada asas dari-Nya
Reply

Use magic Report

Post time 13-4-2019 01:38 AM From the mobile phone | Show all posts
Bacalah (menyebut2) nama Allah yg menciptakan.

Berapa kali, bila dtg gangguan jin, kita baca hal itu berserta nama Allah yg menciptakannya?

Kerana itulah, jalan yg lurus itu bila benar2 faham maksud kembali kepada Alquran dan Sunnah lalu lihatlah diri sendiri, kerana Allah pasti menjelaskan hal ehwal diri sendiri yg sebenar2nya.
Reply

Use magic Report

Post time 13-4-2019 01:41 AM From the mobile phone | Show all posts
Setiap sesuatu yg diciptakan-Nya itu ujian dari Allah. Samaada mengingati Allah ataupun selain Allah.

Manusia yg cenderung selain Allah, mereka menyangka diri mereka itu disucikan oleh Allah, sedangkan Allah dtgkan bukti2 nyata berkali2, mereka itu belum menyucikan diri terhadap Allah!
Reply

Use magic Report

Post time 13-4-2019 01:44 AM | Show all posts
Ttng  penemuan seseorang yg dianggap mendapat mlm lailatulqadar, benarlah kalau dia menemuinya adalah satu hidayah besar kpdnya. He or she must be the best selected ummah. Tak calang2 orang yg boleh mendapatkannya.  Mlm lailatulqadr adalah sebuah mlm istimewa, penuh barakah kerana hadirnya setahun sekali,  dlm bulan khusus dimane AQ diturunkan iaitu di bulan Ramadhan al-Mubarak.  Bagi yg mendapat rahmat mlm trs, pun tidak digalakkan mencanangkan kerana dikhuatiri menjadi riak. Cukup sekadar dia sendiri merasinya  dn akan ada  keberkatan trhadap hidup  dn ibadahnya  berubah sedikit demi sedikit ke arah kebaikan dn ketaqwaan.

Bagi ummah yg solatnya celam-celum, yg cintanya menduniawi, yg serba tak sempat nak buat perkara2 sunat (termasuk diri sendiri juga), agak2 layak ke nak nemu mlm lailatulqadr?
Reply

Use magic Report

Post time 13-4-2019 01:44 AM From the mobile phone | Show all posts
Bila kita nak belajar ilmu, jika dihati hanya selain Allah,maka sia2 mempelajari ilmu yg akan dirosakkan oleh pilihan diri sendiri.

Tiada kepunyaan-Nya selain Allah.

Kenapa suka gunakan kepunyaan-Nya selain Allah? Apa awak fikir, kekayaan itu hidayah dari Allah? Sudah lupa, yg paling sedikit masuk ke dalam syurga itu terdiri org2 yg kaya? Nikmat apa lagi yg mahu didustakan menurut neraca nafsu bertuhankan selain Allah?
Reply

Use magic Report

Post time 13-4-2019 01:51 AM From the mobile phone | Show all posts
Hidayah yg paling mudah utk difahami adalah menerusi Alquran dan Sunnah.

Dalam hidayah, ada petunjuk dari-Nya. Yang ingkar akan dinyatakan oleh-Nya kafir. Yang mengikuti akan dinyatakan oleh-Nya beriman.

Yang kafir itu kerana hati itu selain Allah. Lalu Allah nyatakan di dalam Alquran mengenai perumpamaan nyamuk (surah AlBaqarah 26), namun mereka itu menafikan ketetapan Allah itu.

Saya ada jumpa ramai jenis itu, apa leh buat, bertuhankan nafsu, itulah pilihannya "kepunyaan-Nya selain Allah"
Reply

Use magic Report

Post time 13-4-2019 01:57 AM From the mobile phone | Show all posts
Saya tahu apa tujuan tread ni. Nak tahu perkara2 ghaib, sedangkan perkara asas pun belum lepas.

Hidayah itu milik Allah. Jika benar2 hati itu hanya ada Allah Maha Besar, maka dapatlah semua hidayah yg ada di dalam Alquran itu ye.

Malangnya, Allah hanya buka sedikit shj, itu pun perlu saya jelaskan disini. Tak rasa mcm pelik ke?

Apa awak fikir, apa yg saya nyatakan disini, ada dalam buku2 rujukan awak? Sebenarnya buku2 bacaan awak itu membawa awak jauh dari memahami hakikat hidayah. Sedangkan "kembali kpd Allah" itu kunci menjelaskan keimanan kpd Allah. Inna lillahi wa inna ilaihirajiun.
Reply

Use magic Report

Post time 13-4-2019 02:05 AM From the mobile phone | Show all posts
Hidayah.

Sebelum Allah dtgkan azab, Allah dtgkan peringatan. Semua itu hidayah dari Allah. Tapi manusia itu, pilih utk diazab meskipun berkali2 diberi amaran oleh-Nya.

Tidakkah manusia2 itu berfikir, setiap kejadian  yg dtg dari sisi Allah itu, hidayah dari Allah? Malangnya, manusia2 itu menafikan hidayah dari Allah kerana kata2 ulama fasik? Apa awak fikir, semua yg dinyatakan itu, tidak dijelaskan-Nya kpd org2 yg benar beriman kpd Allah?
Reply

Use magic Report

Post time 13-4-2019 02:12 AM From the mobile phone | Show all posts
Allah nyatakan dgn jelas "hidayah itu milik Allah". Dan hidayah itu akan dijelaskan-Nya kpd sesiapa yg dikehendaki-Nya agar beriman kpd Allah.

Alquran itu petunjuk dari Allah. Bila perkara asas yg ada di dalam Alquran dipertikaikan, samaada menyatakan Alquran itu bukan makhluk lalu menyalahi ketetapan Allah ke atas Alquran selaku petunjuk-Nya (makhluk perantara dari Allah), tak cukupkah bukti, awak kini berada di zaman ulama yg fasik terhadap ketetapan Allah?

Lagi perasan diri itu suci? Lagi perasan layak masuk syurga? Masih belum fahamkah lagi, Allah sedang jelaskan kpd org2 yg beriman, ulama2 dizaman ini MAJORITI fasik?

Nikmat apa lagi yg mahu didustakan?
Reply

Use magic Report

Post time 13-4-2019 02:16 AM From the mobile phone | Show all posts
Orang yg kafir kepada Allah, tempatnya dineraka. Ulama2 fasik itu hakikatnya org2 munafik, dan PASTI berada di dalam neraka yg paling bawah.

Nikmat apa lagi yg mahu didustakan? Apa awak fikir, ulama2 awak, layak utk Allah beri syafaat kpd mereka dan awak diakhirat kelak?

Bila seseorg itu munafik, maka semua penyaksiannya Allah tolak. Samaada sanad, kesemuanya DIA tolak.

Nikmat apa lagi yg mahu didustakan?

Ada harapan utk masuk ke syurga menerusi ulama2 awak?
Reply

Use magic Report

Post time 13-4-2019 02:20 AM From the mobile phone | Show all posts
Cukuplah yg sedikit. Semua itu hidayah. Tapi ramai yg menafikan.

Nak belajar ilmu nafi, cukuplah "Tiada kepunyaan-Nya selain Allah"

Bila tgk aje apa nama tu.. Saka? Jin?.. Ingatlah, "tiada kepunyaan-Nya selain Allah". Allah yg akan menyesatkan manusia menerusi pilihan manusia, nikmat apa lagi yg mahu kamu dustakan? Bukankah hidayah itu dari Allah?
Reply

Use magic Report

Post time 13-4-2019 03:12 AM From the mobile phone | Show all posts
Ada suatu masaalah, Allah itu bukan makhluk. Kita baca hari2 tulisan yg bila dibaca berbunyi Allah, maka Alquran bukanlah makhluk!

Solusi : cuba awak sentuh tulisan yg bila disebut itu Allah. Boleh atau tidak? Jika boleh, maka tulisan itu makhluk. Dan Allah yg sebenar2 bukan makhluk itu, bila tiada hijab antara diri seseorg terhadap Allah yg tidak bersifat makhluk. Kerana semua kepunyaan-Nya itu adalah makhluk termasuklah nama yg diberikan oleh-Nya agar makhluk mengenali DIA.

Apa beza makhluk dan bukan makhluk? Makhluk itu punya nama yg boleh disebutkan, manakala Allah memakhlukkan nama-Nya agar manusia mengenali Allah yg bukan makhluk. Jika kita betul2 nak sebut nama-Nya, tak akan keluar bunyi dari apa yg akan disebutkan. Barulah sempurna menjelaskan Tuhan itu bukanlah makhluk. Akan tetapi, Allah swt tahu permasaalah berkenaan, lalu diberikan disyariatkan utk manusia mengenali akan DIA menerusi makhluk ciptaan-Nya jua yg merupakan kepunyaan-Nya.

Tiada kepunyaan-Nya selain Allah.

Tiada suatu syariat pun selain syariat-Nya
Tiada suatu makhluk pun selain pencipta makhluk

Dalam hati ada Allah? Allah yg mana satu? Pencipta makhluk atau makhluk?

Renung2kanlah
Reply

Use magic Report

Post time 13-4-2019 03:19 AM | Show all posts
Edited by nolya at 13-4-2019 03:28 AM
dovob replied at 13-4-2019 01:44 AM
Bila kita nak belajar ilmu, jika dihati hanya selain Allah,maka sia2 mempelajari ilmu yg akan dirosa ...

Maaf sdr, saya agak keliru untuk memahami dn menanggapi dgn baik posting sdr. Berkali2 saya ulang baca untuk saya faham apa sebenarnya yg sdr ingin sampaikan.  Barangkali sdr perlu atur kalimat sdr dgn lebih kemas agar tak timbul kekeliruan. Apa maksud sdr mengatakan "jika dihati hanya selain Allah,maka sia2 mempelajari ilmu yg akan dirosakkan oleh pilihan diri sendiri". Saya benar2 tak faham. Sila beri pencerahan.

Bolehkah saya bertanya apa yg sdr dpt memaknai drp maksud ayat "inna solati, wanusuki, wamahyaya, wamamati, lilla hirobbil 'alamin".  Apakah tidak solatku, ibadahku, hidupku dn matiku hanya kerana Allah semesta alam. Maka apapun yg dirasai, dialami manusia di dunia ini tidak boleh lari kpd kehendak Allah swt. Sdr setuju?


Juga kpd tulisan sdr berikutnya, saya petik "Kenapa suka gunakan kepunyaan-Nya selain Allah? Apakah Nya di situ tidak merujuk kpd Allah swt?


" Apa awak fikir, kekayaan itu hidayah dari Allah?"  Jawapan saya Ya, kekayaan itu sebahagian drp hidayah Allah.  Adakah jawapan saya salah.


"Sudah lupa, yg paling sedikit masuk ke dalam syurga itu terdiri org2 yg kaya? Nikmat apa lagi yg mahu didustakan menurut neraca nafsu bertuhankan selain Allah?"
Kenyataan begini saya tak berani kupas. Saya belum ada pengalaman ke syurga untuk saya tau kalau ahli2nya amat sedikit tergolong drp mereka yg kaya.
Mungkin saya belum jumpa ayat AQ atau hadith sohih yg menyebut sedemikian.  Kalau sdr tau, sharekanlah sama2 di sini semoga ramai boleh memanfaati ilmunya.

Apapun, ayuhlah kita bahas dn kupas bab agama ni dgn iktikad yg baik. Bersilang pendapat biar berhemah, jangan menerjah agar tidak mecetuskan prasangka,  fitnah dn perseteruan. Bercakap tak harus selitkan sikap seolah2 ingin mencabar tetapi berilah pendapat yg mungkin boleh memperbetulkan fakta yg lemah. Kita bukan berdebat untuk mencari siapa yg hebat.

Comments

kat bod agama Islam pun ada macam-macam jenis forumer... mungkin boleh baca juga bebenang lain untuk nampak lebih jelas fahaman forumer tertentu  Post time 14-4-2019 12:57 PM
Reply

Use magic Report

Post time 13-4-2019 03:48 AM From the mobile phone | Show all posts
Tiada pencipta makhluk selain nama pencipta makhluk? Adakah itu sebenar2 makna sebenar kalimah tauhid? Pastilah tak betul bukan?

Makna sebenar kalimah tauhid yg hari2 kita dengar utk dipersaksikan adalah "tiada kepunyaan-Nya selain Allah (nama kepunyaan-Nya).

Hidayah itu milik Allah. Dan bukan milik sesiapa. Yg benar2 faham hal ini, itulah org2 yg beriman kpd Allah. Akan tetapi RAMAI yg sombong kepada Allah kerana mereka menafikan perkara itu sambil berkata "semua kepunyaan-Nya". Itulah manusia2 yg tidak memahami hakikat iman, lalu mereka kufur kepada Allah tanpa disedari.

Tiada kepunyaan-Nya selain Allah. Tiada syariat kepunyaan-Nya selain syariat Allah. Itulah sebenar2 ilmu tauhid.

Kita hidup dalam syariat. Allah yg tetapkan syariat sebelum diri kita wujud, malangnya, bila dah ditetapkan syariat kpd kita menurut sunnahtullah, kita itu masihlah ingkar terhadap syariat-Nya. Lalu berkatalah "itu dan ini" yg merupakan kepunyaan-Nya selain Allah?

Seorg pencuri akan berkata "semua kepunyaan Allah". Lalu mereka suka hati ambil kepunyaan-Nya meskipun tahu sudah tertulis syariat dari-Nya. Bukankah pencuri2 itu ZALIM terhadap dirinya sendiri kerana menafikan kalimah tauhid lalu beramal dgn "kepunyaan-Nya selain Allah"?

Sama halnya, bila Allah berikan sesuatu ilmu kpd seseorg, semua itu hak dari Allah kepada org itu utk disyariatkan menurut-Nya. Kita yg tidak diberikan oleh-Nya akan ilmu itu menafikannya dalam kalimah "kepunyaan-Nya selain Allah"? Apa awak semua sudah lupa, bila Allah datangkan hamba2-Nya, maka apa yg perlu awak lakukan adalah "tiada kepunyaan-Nya selain Allah", akan tetapi yg bertuhankan hawa nafsu tetaplah menafikan?

Hidup ini, bila menyangka "kepunyaan-Nya selain Allah", maka sama halnya dgn menganggap semua hak yg Allah beri itu kpd org tertentu hak awak? Bukankah, "tiada kepunyaan-Nya selain Allah"?

Seorg pokcik beli motorsikal. Allah berikan hak kepunyaan-Nya itu kpd pakcik itu. Lalu dgn SOMBONGNYA awak berkata "pokcik, motorsikal pokcik tu kepunyaan-Nya. Maka pokcik kena le bagi kpd saya?". Itukah standard ilmu yg awak belajar dari guru setan awak? Itulah makna "kepunyaan-Nya selain Allah" (memperalatkan agama-Nya).

Sama halnya bila saya berbicara disini. Semuanya kepunyaan-Nya, akan tetapi sifat manusia yg SOMBONG itu akan mula memikirkan cara utk mendapatkan kepunyaan-Nya itu dgn cara2 yg JIJIK lagi HINA. Tak cukup dgn Allah dtgkan bukti2 nyata diri itu sombong kpd Allah, tapi lupa akan hak kepunyaan-Nya itu tidak diberikan kpd diri sendiri lantas berkali2 dinyatakan oleh saya disini? Tak rasa diri itu sehina makhluk yg cuba menghina makhluk yg menjelaskan "tiada kepunyaan-Nya selain Allah"?

Hidayah? Bila faham "tiada kepunyaan-Nya selain Allah", barulah faham "semua hidayah itu milik Allah. Bila diri sendiri memperbuatkan sesuatu yg senilai "kepunyaan-Nya selain Allah", itulah manusia2 yg bertuhankan hawa nafsu. Tempat mereka itu neraka jahannam. Dan tak perlu saya nyatakan berkali2, hal ehwal ini.

Kita muliakan guru bila guru itu berkata benar. Tapi hairannya, dizaman ini, guru dijadikan "kepunyaan-Nya selain Allah"? Tidakkah itu makna mensyirikkan Allah?

Bila jelas perbuatan itu, "kepunyaan-Nya selain Allah", gi le minta ampun kpd Allah menurut syariat-Nya. Tak perlu rasa diri awak itu BESAR sedangkan hati awak itu mengecilkan Allah Maha Besar!!

Sedar2lah hakikat yg sebenar2nya.
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
4.691037s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list