Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
2637
View
80
Reply

Belum ada zuriat, berdosakah???

[Copy link]

Author: masayuki    From the mobile phone    Show all posts   Read mode

Author
Post time 3-4-2019 05:29 PM From the mobile phone | Show all posts |Read mode
Assalamualaikum dan salam hormat semua.

First time saya masuk forum cari dan nak kongsi pasal hal ini.

Saya sedih tengok kawan-kawan dan sedara yang belum ada anak bertahun-tahun lamanya. Depa punya la berusaha nak ada anak, tapi orang sekeliling tahu tanya ja. Kondem pun ada.

Hangpa ada pengalaman yang sama ka? Kongsi la sini. Moga, saya boleh buat jadikan semangat.

Saya pun dah kahwin, belum lagi ada anak.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 3-4-2019 05:45 PM From the mobile phone | Show all posts
Wa'alaikumussalam..Cuba awak positifkan diri dengan melihat mereka Yang lebih kurang bernasib baik Dari awak...awak fikir camni je.."xpela Aku belum Ada rezeki anak..tapi Aku lebih bernasib baik Dari mereka Yang belum bertemu jodoh..at least Aku Ada teman Yang sayang n cinta Kan Aku"

Dan awak lihat mereka yg kategori orang kurang upaya.. awak akan lebih bersyukur dengan APA Yang Ada dengan awak skrg...

Dan awak perlu tahu, mereka Yang Ada anak belum tentu bahagia. Sbb masing2 Ada ujian tersendiri.. kadang dah Ada anak, suami buat perangai..kalau suami xbuat perangai, anak Pula Ada penyakit Dan masalah2 lain..

Pengalaman sy sendiri tengok kawan2 Yang belum Ada rezeki anak, mereka enjoy dgn life dorang..Cuba jauhkan diri Dari geng2 bawang..kalau terserempak, cepat2 Cari jalan larikan diri.

Lagi Satu, kalau awak n suami Mampu, Cuba berpindah ke tempat Yang orang sekeliling tak kenal awal. Jadi awak akan kurang tekanan dengan pertanyaan, bila nak Ada anak?

Ada pasangan yg sy jumpa camtu. 8tahun kawin xde anak, pastu pindah tempat lain, alhamdulillah terus melekat , pregnant..sbb kat tempat baru, mereka enjoy, xde tekanan n pertanyaan berkaitan anak..

Cuba ye..

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 3-4-2019 06:14 PM From the mobile phone | Show all posts
Sy pun da msuk 6 years kawin. Maybe blom ade rezeki. Stress dgn mkcik3 pkcik bwg jek. Close family xxde pun myebok.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 3-4-2019 06:16 PM From the mobile phone | Show all posts
miss_strangers replied at 3-4-2019 05:45 PM
Wa'alaikumussalam..Cuba awak positifkan diri dengan melihat mereka Yang lebih kurang bernasib baik D ...

Terima kasih awak sudi untuk berkongsi. Alhamdulillah, saya masih lagi happy hidup berdua dengan suami.

Cuma, kadang-kadang balik kampung, tengok anak-anak buah, seronok sangat. Suami pulak suka budak-budak. Main ja dengan depa semua tu. Sedih sikit la bila kita belum ada anak. Balik kampung baru dapat main dengan budak-budak.

Bila jumpa kawan-kawan yang ada anak, suami suka sangat tengok budak-budak. Jadi, hati naluri isteri, harap jugak la nak ada anak sendiri.

Bila saya baca pengalaman orang lain yang lebih 10 tahun kahwin, belum ada anak, saya suka tengok depa punya semnagat tu. Tak pernah nak putus asa.

Mungkin, ini ujian bagi kami. Orang lain yang ada anak, ujian lain pulak kan...
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 3-4-2019 06:21 PM From the mobile phone | Show all posts
Edited by masayuki at 3-4-2019 06:22 PM
itachiuchiha replied at 3-4-2019 06:14 PM
Sy pun da msuk 6 years kawin. Maybe blom ade rezeki. Stress dgn mkcik3 pkcik bwg jek. Close family x ...


Saya pernah kena tegur dengan kawan U dulu. Tiba-tiba tak pernah jumpa, tup-tup jumpa, terus dia tanya "dah kahwin ka?"

Saya cakap la, "dah"..

Dia tanya, "dah ada anak?"

Saya cakap, "belum."

Muka dia macam pelik ja.. Dia tanya pulak, "Awak dan suami merancang ka?"

Saya cakap la takda pun.

Dia cakap, "Saya ni bunting pelamin. Cepat betul lekat."

Saya dengar, senyum-senyum ja la..
Reply

Use magic Report

Post time 3-4-2019 06:29 PM From the mobile phone | Show all posts
Same la... So, sy senyum semanis kurma je.
Msuk telinga kiri keluar telinga knan.
Yg pntg jgn strezz2..
Things in life ade 2 ways. Sy pecaya pd itu.
Reply

Use magic Report

Post time 3-4-2019 10:12 PM | Show all posts
rilek je, kdang2 org takde maksudkan apa2 pun just nk mulaka topik perbualan je.. takkan lah trus nk tny yg advance2 kan.. so chill n layan je, tp klu sampai dia jatuhkan maruah kmu dpn org rmai mmg patut la ko lempangkan aje..

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 4-4-2019 08:53 AM | Show all posts
Assalammu'alaikum n selamat sejahtera.

Org punya mulut mcm tu la.  Kalau org tanya apasal takde anak lagi, jawab mcm ni dgn tenang, "Allah dah tentukan kami tak dpt anak lagi. Kami redho kerana kami beriman dgn qada dan qadar."  

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 4-4-2019 10:08 AM From the mobile phone | Show all posts
Saya pun dah nak masuk tahun ke 11 hidup berdua lagi. Tak berhenti mengharap supaya allah izinkan kami mempunyai amanah sendiri walaupun pelbagai usaha dilakukan secara moden n tradisional. Pernah amik anak kakak untuk utk dijadikan anak angkat dan jaga lebih kurang 1 tahun lebih. Tup2 terpaksa dipulangkan semula pada kakak disebabkan masalah abang ipar nak balik anak dia walaupun sakit hati apa dia buat pada anak dia tue sekarg. Waktu jaga ank kakak rasa hidup terisi dengan kehadiran anak. Sekarg kalau nak amik anak angkat baru rasa fobia takut terjadi mcm dulu. Bab2 org bertanya berapa org anak nie alhamdullilah allah bagi hati yg tidak cepat tersentuh dgn perkara2 nie. Tp saya kesian belah husben sb dia ank sulung pil sgt2 berharap sebenarnya tp alhmdullilah mereka pil yg terbaik sb x pernah push n ungkit pasal nie

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 4-4-2019 11:16 AM | Show all posts
Biase la life

belum kawen org tanye bila nak kawen

bila da kawen org tanye bila nak ade anak

bila da ade anak org tanye bila nak tambah lg

smpai la kita di penghujung usia
Reply

Use magic Report

Post time 4-4-2019 11:50 AM | Show all posts
positif saja..biarkan jer.adik saya dah 12thn berkahwin blm
ada rezeki anak lg.diaorg dah biasa org bertanya mcm2..bukan
tak usaha tp rezeki blm ada..dioarg jawap ok jer biar pun kami
fhm kesedihan diaorg..sapa lah tak nak anak kan..jd kita yg fhm
ni tak akan bertanya soalan psl anak lg..

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 4-4-2019 12:26 PM From the mobile phone | Show all posts
Menyibuk je pasal orang...
Pelik betul orang kita..
Menyampah betul..

I rasa majority yang suka menyibuk perihal orang ni ialah forumer yang gigih buka thread kat bod gossip tu..
Nasihat I,  jauhi la mereka di alam maya mahu pun realiti.

Reply

Use magic Report

Post time 4-4-2019 12:34 PM | Show all posts
Berdosa sis!!!
apa2 je yang kita buat..tapi tak dpt puaskan hati org..sume jadi dosa..huhuhu.
Diorg sume tak dosa ye..

xper..u diam dan senyum jer kalau ada org mengata lagi..
Reply

Use magic Report

Post time 4-4-2019 01:33 PM | Show all posts
saya dah 7 tahun kawin tapi masih belum rezeki...dah jumpa gynea 6 orang..iui buat sekali...ivf 2x tapi masih belum rezeki jugak.
skrg dah redha...dah taknak buat apa2x rawatan moden sebab penat & sakit. cuma rawatan islam kena teruskan sebab tahun lepas baru dapat tau yg sy ada "gangguan". ada org taknak saya mengandung...skrg masih lagi cari tempat rawatan sebab ustaz yang jumpa punca ni jauh & ada je halangan nak jumpa dia.

mula2x dulu terasa jugak bila org tanya2x pasal anak ni sampaikan ada makcik bawang suruh suami kawin lain tapi skrg ni dah x kisah. siap cakap dengan suami kalau nak kawin lain sebab nak anak..bagitau. jgn sorok2x. sy x kisah tp lepaskan sy sbb sy tau diri sendiri takkan boleh berkongsi. ada hikmahnya.  3 tahun jugak merasa dapat jaga arwah mak masa arwah bertarung dengan cancer. Sy percaya Allah akan beri tepat pada masanya...

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 4-4-2019 02:45 PM From the mobile phone | Show all posts
ruffboyz replied at 3-4-2019 10:12 PM
rilek je, kdang2 org takde maksudkan apa2 pun just nk mulaka topik perbualan je.. takkan lah trus nk ...

Entahlah awak... Kadang-kadang, kita tak sensitif atau peka dengan keadaan sekeliling.

Banyak lagi soalan yang boleh dijadikan modal perbualan.

Kerja mana? Dok mana la ni?

Sembang pasal kenangan masa U ka... Kan lebih manis.

Entah la.. Saya pun tak tahu. Cuma, bila hadap dengan soalan ni, saya tahu senyum ja.

Itu yang saya kagum dengan depa yang dah kahwin berpuluh-puluh tahun. Kuat depa hadap orang-orang dan pertanyaan-pertanyaan macam ni.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 4-4-2019 02:48 PM From the mobile phone | Show all posts
Genkidesuka replied at 4-4-2019 08:53 AM
Assalammu'alaikum n selamat sejahtera.

Org punya mulut mcm tu la.  Kalau org tanya apasal takde a ...

Waalaikumussalam & salam sejahtera.

Betul la apa yang awak cakap tu. Cuma, sat lagi depa claim kita ni alim sangat pulak bila cakap macam tu? Hehehe...

Ada lagi yang extreme, suruh tanya dekat orang tu, "Rasa-rasa, awak tahu tak bila awak nak mati?"

Takut pulak terguris hati depa..

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 4-4-2019 02:55 PM From the mobile phone | Show all posts
Fath85 replied at 4-4-2019 10:08 AM
Saya pun dah nak masuk tahun ke 11 hidup berdua lagi. Tak berhenti mengharap supaya allah izinkan ka ...

Masya Allah, hebatnya Allah menguji awak dan suami. 11 tahun tu, bukan jangka masa yang pendek. Moga ada sinar bahagia di sebalik kesabaran awak sekeluarga. Dan, pastinya, awak dan suami, antara insan terpilih untuk diuji sedemikian rupa.

Sedihnya bila anak angkat awak tu perlu dipulangkan kembali. Mesti dah sayang sangat dah kan.. Saya ada kucing ni pun, kalau tak balik sehari pun dah risau. Puas cari. Ni pulak anak yang kita bela dan kena pulang.

Allah Allah... Moga Allah balas kebaikan awak sekelurga dengan rezeki melimpah ruah dari sumber yang tak disangka-sangka. Amin...

Dapat keluarga mentua yang baik juga satu rezeki kan...
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 4-4-2019 02:58 PM From the mobile phone | Show all posts
tagas replied at 4-4-2019 11:16 AM
Biase la life

belum kawen org tanye bila nak kawen

Kadang-kadang, saya rasa taknak dok di Malaysia dah... Nak berhijrah ke luar negara.

Saya rasa, semua ni berlaku cuma di Malaysia ja. Atau di Nusantara ja.. Asyik dok tanya benda yang kita tak boleh kawal.

Orang Jepun ka Korea ka Mat Salleh ka, rasanya depa tak concern sangat kot... Hahaha...
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 4-4-2019 03:01 PM From the mobile phone | Show all posts
ikanmasin replied at 4-4-2019 11:50 AM
positif saja..biarkan jer.adik saya dah 12thn berkahwin blm
ada rezeki anak lg.diaorg dah biasa org ...

Betulll... Sepatutnya, kita yang faham, tak perlu la nak tanya soalan yang orang boleh terguris hati atau terasa. Kadang, orang tu respon dengan senyuman, tapi jauh di sudut hati, dia sedih...

Nak buat macam mana, itu ujian yang perlu ditanggung. Ujian yang ada anak, lain pulak.

Allah... Allah... Kadang, saya pun rebah. Tak kuat macam depa yang dah lebih 10 tahun menunggu zuriat.

Ada pulak yang siap cakap, "Ha tu yang tak dapat lagi anak tu, sebab kuat kerja la..."

Himmmm... Entah, sedih sebenarnya..
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 4-4-2019 03:05 PM From the mobile phone | Show all posts
sarahmirza replied at 4-4-2019 12:26 PM
Menyibuk je pasal orang...
Pelik betul orang kita..
Menyampah betul..

Hehehe... Saya masih baru dalam forum ni. Rasa seronok pulak main forum ni. Orang tak tahu identiti kita. Jadi, nak meluah tu lebih bebas...

Saya banyak kena secara direct in touch. Sebab, jarang nak meluah di media sosial.

Yang dok post pasal orang takda zuriat ni ada masalah tu la, ada gestrik la, sibuk cari duit sampai lupa nak buat anak la... Yang ni, memang saya unfollow ja. Buat rasa sakit hati.
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.085869s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list