Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
692
View
5
Reply

Jual durian.tapi larang custemer pilih.berkat tak?

[Copy link]

Author: Austranesia    From the mobile phone    Show all posts   Read mode

Author
Post time 22-3-2019 11:22 PM From the mobile phone | Show all posts |Read mode
Assalamualaikum.saya jarang beli durian.alkisah..ada satu hari saya nak beli durian.sambil cium bau..pastu penjual (melayu atau indon)marah marah tak bagi pilih.tapi hat murah la..murah pon duit kan.
Lepas tu saya tanya abang saya yang jenis suka beli durian.dia kata memang macam tu.tak boleh pilih.
Jadi persoalan nya berkat tak rezeki jual durian cara macam tu.
Reply

Use magic Report

Post time 22-3-2019 11:44 PM From the mobile phone | Show all posts
Yg longgok ke. Durian kampung.. Biasa penjual tolong pilihkan..
Reply

Use magic Report

Post time 22-3-2019 11:47 PM From the mobile phone | Show all posts
1st time ni I tau tak leh pilih durian
Reply

Use magic Report

Post time 23-3-2019 01:48 AM From the mobile phone | Show all posts
Edited by dovob at 23-3-2019 02:08 AM

Berkat itu dari Allah. Kalau nak kira berkat dari Allah samaada pembeli atau penjual, iaitu ikhlas dalam beramal.

Jika penjual itu menetapkan jualannya itu sekian dan sekian, ianya peraturan dari penjual itu. Dan pastilah yg membeli itu pula menetapkan belian itu sekian dan sekian, ianya peraturan dari pembeli aje.

Yang dinamakan berkat itu, LUAS pengertiannya. Jika tak ada penjual, tak ada pembeli. Makanya yg dijual dan yg dibeli itu suatu keberkatan dari Allah swt. Samaada berkat itu berupa yg disukai atau pun tidak disukai, berkat itu sendiri ujian dari Allah.

Kenapa kita hanya nampak berkat, tapi tak nampak Allah? Pasal kita memilih memasukkan selain Allah di dalam hati, lalu yg ada dihati hanyalah maksud kepunyaan-Nya cuma. Bukankah berkat itu antara kepunyaan-Nya?

Allah itu Maha Besar, kenapa tak letakkan Allah di dalam hati yg luas, sebaliknya yg diletakkan itu selain Allah?

Apa caranya utk menghukumkan keberkatan dari Allah swt? Kembalilah kpd Alquran dan Sunnah utk dilaksanakan, kerana kedua2nya itu PASTILAH keberkatan dari sisi Allah yg paling nyata.

Baginda Rasullullah saw tidak mencampuri permasaalahan jual beli, akan tetapi baginda mengingatkan menerusi petunjuk-Nya, hal ehwal yg DIA kehendaki.

Mari kita lihat orang miskin, kita nampak berkat itu dimana? Mari kita lihat org kaya, kita nampak berkat itu dimana?

Samalah juga, nak jual, ada pembelinya. Kalau yg dijual itu sudah ditetapkan oleh penjual, makanya pembeli itu perlu tahu, berkat itu ada pada Allah dan bukan pada semua kepunyaan-Nya.

Ada yg Allah berikan harta, nampak macam berkat, takat itukah awak kenal Allah semata2 nak tahu berkat atau tidak menurut awak, dan bukan pula kembali kepada sebenar2 keberkatan iaitu petunjuk-Nya?

Berkat itu anugerah dari Allah, atas tajuk Ar-Rahman-Nya. Makanya, yg Allah pandang itu berkat ke, atau iman diri sendiri?

Adakah salah menjadi keberkatan. Tak salah pun. Tapi utk menghukumkan keberkatan atau tidak berkat sesuatu perbuatan (aturan dalam bermuamalah), ianya bukti kejahilan nyata yakni belum beriman kepada Allah. Ini kerana, yg kita cari keredhaan-Nya, dan berkat itu hanya datang menerusi-Nya.

Jika Allah hantarkan manusia yg diberkati-Nya sekalipun, ianya Ar-Rahman utk sekelian ciptaan-Nya dan Ar-Rahim kepada yg beriman kepada Allah. Tinggal lagi, apakah kita ini benar2 bersyukur dgn segala jenis keberkatan, ataupun kufur atas segala jenis keberkatan.
Reply

Use magic Report

Post time 23-3-2019 02:04 AM From the mobile phone | Show all posts
Mari tengok konteks yg lebih mudah.

Mata ada? Ada yg ada, ada yg tak ada. Itu bukti keberkatan dari Allah. Kalau nak mengakali keberkatan, kita guna congak gaya orang bodoh ajelah spt ini "orang celik ni Allah berkati, orang buta ni Allah tak berkati". Boleh saya gelar manusia jenis yg katakan itu manusia BODOH DAN LANCAU? tambah satu lagi, kufur kepada Allah. Dan tambah satu lagi, jenis bodoh mengaji ajaran iblis?

Agak2 cukuplah ye, utk jelaskan, kita ni bodoh kalau mengaji dgn orang2 yg jahil, dapat lak kawan2 yg jahil, guru pulak yg jahil2 dan seumpama dgnnya.

Ayat nampak kasarkan? Saja nak ingatkan, kalau mengaji bertuhankan nafsu, maka itulah tanda kekafiran sebenar kpd Allah.

Apa yg ada di dalam hati manusia, DIA pasti jelaskan. Kerana, semua ilham itu datangnya dari Allah.

Bila awak dah tahu, ada Waliyullah tgh post tu, faham2 ajelah ye. Keje saya bukan contra hasil akal awak itu. Akan tetapi sekadar nak ingatkan, Allah ada dimana2 yg sebenarnya, malah lebih dekat dari urat leher kita lak tu. Tidakkah cukup utk dijadikan panduan?
Reply

Use magic Report

Post time 24-3-2019 12:21 AM | Show all posts
apa beza nama Allah dan hakikat Allah tu pon xreti nak beza
sembang munafik sunguh..anak dajal sesat kaldai sekor

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.074175s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list