JAWATAN KOSONG DIPERLUKAN SEGERA! Jana pendapatan dari rumah sebagai penulis freelance kami. Klik sini > CARI Warrior
Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
963
View
16
Reply

Berkenaan nazar, adakah ini dikira nazar?

[Copy link]

Author: Jabri93       Show all posts   Read mode

Author
Post time 15-3-2019 10:37 PM | Show all posts |Read mode
Salam, nak tanya, saya ada dengar lagu ini wahyu - selow. Salah satu lirik dalam lagu tu lebih kurang begini,

'Bila nanti sudah aku dapatkan
Seseorang paling sempurna pasti akan ku jaga
Karena Tuhan telah menitipkan
Seseorang paling terbaik, bersama-sama arungi'

Kalau ikutkan lirik di atas, adakah ini dikira bernazar ? Terima kasih. Saya ada tengok video ustaz azhar idrus, klu ikutkan memang tak nazar la sbb ustaz azhar idrus cakap, mesti 'Aku bernazar kalau ....' atau 'wajib ke atas diriku ..... ' . Saya musykil, bagaimana pula kalau kita guna perkataan pasti ? Kalau ikutkan pasti dan wajib bukan maksud yang sama ke ?
Harap ada rakan-rakan yang boleh tolong jelaskan, waswas pulak sy

Reply

Use magic Report

Post time 15-3-2019 11:06 PM | Show all posts
  manusia tu lemah banyak dosa. jaga asas fardhu ain.  pasti tu atas kapisiti usaha sendiri. kalau xmampu jaga baik dikira bagaimana?

nazar ni sebaiknya nazar yang objektif bukan subjektif contoh puasa 3 hari, sedekah anak yatim sebutkan nilai, niat kan ikhlas.

untuk niat dah dapatkan dia, usaha sebaik mungkin jaga si dia. kalau rasa was2 sunat taubat  atau tanya ustaz..

nazar benda objektif supaya tahu apa nak dibuat bila hajat tercapai. ciri2 objektif :
> nilai
> masa
> amalan ibadah
> bukan benda yang tak boleh dikira

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 16-3-2019 09:52 AM | Show all posts
Itu lirik lagu... macam-macam yang ditulis oleh penulis lirik boleh mengundang berbagai persepsi kalau tak jelas lirik tu.

Banyak dengar lagu dan menghayati lirik lagu ke?
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 16-3-2019 09:07 PM | Show all posts
CiliPadiSedap replied at 15-3-2019 11:06 PM
manusia tu lemah banyak dosa. jaga asas fardhu ain.  pasti tu atas kapisiti usaha sendiri. ka ...

Terima kasih saudara. Sy takdalah ada niat dengan mana2x org. Cuma saya dgr lagu tu dan bila baca lirik lagu tu takut pula kalau kita ter'nazar' ? Boleh ke ter'nazar' walaupun takda niat nak nazar cuma bila hayati lagu takut pula boleh ter'nazar'. Kalau tgk video ustaz azhar idrus, rasanya tak nazar la tu ya ?




Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 16-3-2019 09:11 PM | Show all posts
mnm77 replied at 16-3-2019 09:52 AM
Itu lirik lagu... macam-macam yang ditulis oleh penulis lirik boleh mengundang berbagai persepsi kal ...

Sy suka dgr muzik tapi tgk2x jugak la lirik. Terima kasih saudara. Klu mengikut pandangan kamu, mcm mana ? nazar ke tak ye ? Maaf sy byk waswas
Reply

Use magic Report

Post time 16-3-2019 09:36 PM From the mobile phone | Show all posts
Jabri93 replied at 16-3-2019 09:07 PM
Terima kasih saudara. Sy takdalah ada niat dengan mana2x org. Cuma saya dgr lagu tu dan bila baca  ...

Xde nya ternazar.. lgpun nazar niat ngadu kt Allah hajat. Bukan nya sebarangan..
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 16-3-2019 09:50 PM | Show all posts
CiliPadiSedap replied at 16-3-2019 09:36 PM
Xde nya ternazar.. lgpun nazar niat ngadu kt Allah hajat. Bukan nya sebarangan..

Maksudnya kalau kita nyanyi lagu tu takdalah sampai nazar kan ? Maaf cuma nak tanya supaya saya betul2x faham
Reply

Use magic Report

Post time 16-3-2019 09:53 PM From the mobile phone | Show all posts
Jabri93 replied at 16-3-2019 09:50 PM
Maksudnya kalau kita nyanyi lagu tu takdalah sampai nazar kan ? Maaf cuma nak tanya supaya saya be ...

Pandangan kaka begitu xniat nazar xde apa2
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 16-3-2019 11:58 PM From the mobile phone | Show all posts
CiliPadiSedap replied at 16-3-2019 09:53 PM
Pandangan kaka begitu xniat nazar xde apa2

Baik terima kasih !
Reply

Use magic Report

Post time 18-3-2019 10:35 AM | Show all posts
Saya perhatikan ramai buka thread tanya makna sekian sekian lirik dalam sekian sekian lagu. Timbul was was, syak, kehairanan..

Setiap kali saya nasihatkan tinggalkan muzik secara total, itu lebih mendamaikan. Termasuklah Nasyid.
Reply

Use magic Report

Post time 18-3-2019 02:17 PM | Show all posts
Jabri93 replied at 16-3-2019 09:11 PM
Sy suka dgr muzik tapi tgk2x jugak la lirik. Terima kasih saudara.

Dengar muzik ni banyak membawa kelalaian.

Klu mengikut pandangan kamu, mcm mana ? nazar ke tak ye ? Maaf sy byk waswas

Kalau banyak was-was dengan lirik lagu, maka lebih baik tinggalkan mendengar muzik.

Kalau lirik lagu tu ada unsur nazar pun, itu merupakan menyampaian dari penulis lagu, bukannya menjadi nazar bagi orang yang baca lirik.

Lain la kalau diri sendiri memang ada bernazar, kemudian berlaku sama seperti yang disebut dalam lirik lagu...




Reply

Use magic Report

Post time 13-4-2019 06:51 PM From the mobile phone | Show all posts
Nazar adalah niat iktikad dn janji melakukan sesuatu atas sebab sesuatu. Harus berlafaz di hati dn wajib ditunaikn. Wbgmnapun nazar tidak boleh kpd perkara  yg haram atau atas perkara yg sedia wajib. Umpamanya akan solat lima waktu penuh kalau berjaya.
Reply

Use magic Report

Post time 19-4-2019 12:07 PM From the mobile phone | Show all posts
Edited by dovob at 19-4-2019 12:09 PM

Nazar bermaksud akujanji seseorg atas nikmat yg dipinta terus kepada Allah.

Contoh :
1) aku bernazar utk melakukan xxxxxx sekiranya mendapat xxxxxxxx dari-Mu ya Allah.
2) aku berjanji utk melakukan xxxxxx  sekiranya mendapat xxxxxxxx dari-Mu ya Allah.

Sekiranya, terdapatnya lagu2 yg dinyanyikan oleh seseorg itu berkaitan dgn apa yg dinyatakan, 2 perkara ini akan berlaku

1) sekiranya seseorg itu sekadar menyanyikan lagu berkenaan, lalu tidak diniatkan di dalam hati, makanya terdapatnya rukhsyah yg telah ditetapkan oleh Allah menerusi Alquran
2) sekiranya seseorg itu menyanyikan lagu itu dengan sepenuh hati, makanya, ianya menjadi kewajipan seseorg itu utk menunaikan nazar berkenaan.

Wallahu'alam
Reply

Use magic Report

Post time 19-4-2019 12:09 PM From the mobile phone | Show all posts
Berapa lamakah lagi
Terpaksa aku menanti
Sehingga pedihnya penyiksaan di hati

Bukan hanya kepentingan
Malahan keegoan telah ku korbankan
Berlimpahan kasih sayang... aku curahkan
Buat mu seorang...

Kiranya semua itu
Tak bermadai bagi mu
Apa sebenarnya yang kau mahu
Ku tak tahu...

Kau hilang bila ku tiba
Kau datang bila ku kecewa...
Terasa diri...di persenda...
Dimana berakhirnya nanti
Permainan sendiwara mu ini...
Sesungguhnya aku... tak mengerti...

Jika benar cinta itu buta...
Butakah mata ku...
Berkali terluka masih jua... ku merindu...
Apa yang ku inginkan...
Cuma kejujuran dalam perhubungan...
Reply

Use magic Report

Post time 19-4-2019 12:20 PM From the mobile phone | Show all posts


Orang berbudi, kita berbahasa,
Orang memberi, kita merasa.
Reply

Use magic Report

Post time 16-5-2019 10:53 AM | Show all posts
nazar itu bukanlah sepertimana gambaran bodoh bangang si tolol nizam
Reply

Use magic Report

Post time 25-5-2019 10:05 AM | Show all posts
CiliPadiSedap replied at 15-3-2019 11:06 PM
manusia tu lemah banyak dosa. jaga asas fardhu ain.  pasti tu atas kapisiti usaha sendiri. ka ...

Terima kasih atas penerangan yg simple, menarik dan juga jelas ni kaka.
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.081995s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list