Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
1234Next
Return to list New
3682
View
62
Reply

Cabaran Bapa Tunggal

[Copy link]

Author: burungmurai       Show all posts   Read mode

Author
Post time 13-3-2019 03:01 AM | Show all posts |Read mode
Salam semua...ada sesiapa di sini berstatus bapa tunggal..
Sudi2 berkongsi penglaman sbg bapa tunggal sebab saya sudah memiliki status ini sejak 2 tahun lalu.
Banyak cabarannya yg perlu dihadapi terutama dlm memastikan anak2 terjaga dlm semua perkara seperti makan minum...pendidikan dan agama.
Ramai yg sedia maklum berkenaan status ibu tunggal tetapi status bapa tunggal jarang diperkata dan dibahaskan.
Apa yang saya lalui dari hari pemergian isteri akibat penyakit hingga kini...memang amat mencabar sekali.
Jika ada yg berdepan cabaran ini...harap2 sudi berkongsi.
Maaf didahulukan jika topik ini tidak mencetikan rakan forumer sekelian.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 13-3-2019 05:36 AM From the mobile phone | Show all posts
salam..berapa umor anak2?? berapa org?? dan berapa umur saudara. .bekerja sendiri or makan gaji?
jiran saya bapa tunggal..dah lebih 15 tahun

Reply

Use magic Report

Post time 13-3-2019 08:51 AM From the mobile phone | Show all posts
ada sorg kenalan meols baru jd bapa tunggal awal mac bln ni. isterinya meninggal akibat barah payudara. meninggalkan 3 org anak umur 6, 4 & 1. berat mata memandang berat lagi bahu yg memikul.
Reply

Use magic Report

Post time 13-3-2019 09:40 AM From the mobile phone | Show all posts
nampak sgt cabaran tu tt. posting pon kul 3am. jaga sebab ank bangun ke. susah tido.
Reply

Use magic Report

Post time 13-3-2019 09:42 AM | Show all posts
assalamualaikum,

tahniah kerna anda bapa yg hebat.. anda telah berusaha utk menjadi yg terbaik

memastikan anak2 terjaga dlm semua perkara seperti makan minum...pendidikan dan agama.


teruskan ... smoga anda n anak2 di rahmati allah sentiasa..

rsanya cabaran bapa tunggal sama saja mcm ibu tunggal.. multitask.. selebihnya berdoa pada allah
Reply

Use magic Report

Post time 13-3-2019 10:07 AM From the mobile phone | Show all posts
Ko sbr jela..ko kne kuat..kalo pompuan blh buat xkn laki xblh buat..i feel u bro..kuatkn smgt
Reply

Use magic Report

Post time 13-3-2019 10:23 AM | Show all posts
anak2 kecik lagi ke pak duda oii?

hehe
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 13-3-2019 10:41 AM From the mobile phone | Show all posts
Anak paling kecik 6 taun...mmg tgh bersabar ni..mmg betul pompuan lagi tabah n kuat semangat...mmg susah nk jadikan hati kita redho ....kena betul2 pasrah dan harapkan keizinanNya...saya mmg memandang tinggi pd golongan Hawa berstatus Ibu Tunggal
Reply

Use magic Report

Post time 13-3-2019 05:27 PM | Show all posts
burungmurai replied at 13-3-2019 10:41 AM
Anak paling kecik 6 taun...mmg tgh bersabar ni..mmg betul pompuan lagi tabah n kuat semangat...mmg s ...

takziah...

bagi ibu tunggal mcm sy, nk ckp susah tu xde la susah sgt sbb kita ni ibu...tp kalo bapa tunggal, mesti kekok sbb kena urus anak a to z.

nk sedia kan makan, pakai, basuh baju, etc...sy paham kesusahan nyer tu....sy sendri pon maid yg buat kerja2 umah...kalo sy sendri memang x larat...so i respek mak2 yg xde helper kt umah....


sy tinggal dgn adik & adik bradik lain pn tinggal berdekatan, so pakcik2 nye menjadi gantian ayahnye....

alhamdulillah walaupon Allah amek suami sy, tp dia mudah kan sy dlm urusan kehidupan...

semoga brader TT tabah...






Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 13-3-2019 08:31 PM | Show all posts
Tq semua yang memberi respons...

Hari ni saya utarakan topik...Dapur Bapa Tunggal

Semasa arwah isteri ada, saya juga memasak..cuma semasa hujung minggu..bagi wife berehat...tapi slps wife meninggal...dari urusan beli lauk...bersihkan ayam..daging..potong sayur..bawang...halia..cili dan yg seangkatan dengannya..kena buat sendiri...
Daripada hanya beberapa menu yg boleh masak..sekarang bnyk menu yg bole saya hidangkan dan Alhamdulillah..anak2 saya yg 6 org tu memang suka masakan saya...mmg penat dan sibuk sebab dari pagi..kul 6 pagi dah sediakan sarapan...siapkan anak2 utk sekolah..pegi kedai beli bahan2 masakan..balik rumah,,kemas..dan kemudian masak..anak2 balik...diorg akan makan dan sediakan pula utk sekolah sesi ptg...dan ptg pula saya akan bertolak ke opis...dulu ada maid tp kontrak dah abis..so..kena setel sorg2..tp saya ajar anak saya tlg saya utk kerja2 rumah mcm basuh baju,,sidai baju...bersihkan rumah...Alhamdulillah...penat tp bila tengok anak2 suka makan..hilang lah kepenatan itu...dan saya pernah gatal tgn memasak...Sotong Sumbat Telur...ingatkan senang..sejam lebih saya kt dapur...sbb banyak benda kena buat...bila balik rumah...angkat tudung..licin mangkuk lauk...

Pegangan saya...Allah akan uji kita berdasarkan kemampuan kita...lebih tabah kita..lebih berat ujian..
Reply

Use magic Report

Post time 13-3-2019 08:54 PM From the mobile phone | Show all posts
burungmurai replied at 13-3-2019 08:31 PM
Tq semua yang memberi respons...

Hari ni saya utarakan topik...Dapur Bapa Tunggal

Semoga isteri tt ditempat kan dalam golongan org yg beriman. Semoga anak2 tt dan seluruh ahli keluarga dilindungi Allah.

Kawan saya duda tak lama. 2 tahun. Dah kawen. Tapi anak2 tak ngam dgn bini baru. Hahahaha pening kepala
Reply

Use magic Report

Post time 14-3-2019 11:29 AM | Show all posts
burungmurai replied at 13-3-2019 08:31 PM
Tq semua yang memberi respons...

Hari ni saya utarakan topik...Dapur Bapa Tunggal

blessed father

u kenduit brother tp jauh di sudut hati kita merindu kan yg telah tiada..perasaan tu hanya DIA yg tahu...

tabah & sabar dlm mendidik anak2.....


Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 14-3-2019 08:05 PM | Show all posts
Mmg betul Kiyudi..rindu sgt2 kt arwah isteri...saya hilang bukan saja ibu kpd anak2..tapi juga best friend...kawan terbaik masa senang dan susah.
Reply

Use magic Report

Post time 15-3-2019 07:53 AM | Show all posts
What a lovely dad you are.

Masuk thread ni, i teringat tread didinana.
Masuk thread sana, teringat encik murai.
Eh..doa yg baik-baik aje lah ye
Reply

Use magic Report

Post time 15-3-2019 12:15 PM | Show all posts
Terharu baca kisah TT. semoga Allah limpahi rahmat dan kemudahan dalam segala urusan TT.  Kekuatan dan ketabahan TT akan membuatkan anak2 akan sama2 kuat In sha Allah.  U can do it Bro!!
Reply

Use magic Report

Post time 15-3-2019 02:04 PM | Show all posts
terharu baca,,.. anak 6.. saya kene tinggal somi outstation 2 bulan pon rase letih..

congrats.. semoga dipermudahkan urusan .....
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 15-3-2019 08:03 PM | Show all posts
Tq Forumer atas sokongan...seperti Ibu Tunggal,,,Bapa Tunggal seperti saya juga berdepan bnyk cabaran...memenag berat tugas ini..tapi wat to do..kena buat juga walau berat mcm mana sekalipun.
  Kena tunaikan tanggungjawab sbg bapa dan hamba kepada-Nya serta tunaikan amanat arwah isteri supada dapat menjaga anak-anak dgn baik.
Reply

Use magic Report

Post time 18-3-2019 09:53 AM | Show all posts
Syabas TT
sy ada je kenal bapa tunggal sbb kematian isteri
dah kawen baru dah pon
sama gak kesah forumer komen kat atas
mak soh kawen cepat...pilihan mak
tp lps tu anak2 ngan dia skali x ngam

bagi sy...Allah bg peluang untuk TT or yg lain
perbaiki hubungan dengan anak2 dan keluarga dulu
perbetulkan apa yg kurang
insyaAllah rezeki tu Allah akan sampaikan tepat pada masanya

semoga TT terus kuat dan tabah
dan semoga segala urusan TT sekeluarga dipermudahkan
Reply

Use magic Report

Post time 18-3-2019 10:08 AM | Show all posts
rsnya iols ada baca and folo 2 pesbuk bapa tunggal. sorang tu mmg blogger kut.. wife dia akauntan, dia bisnes sendiri... 1st i folo sebab kes dia register anak ke sekolah tudung senget2.

wife meninggal kerana kanser..

skrg amat jarang online. sibuk kut..

to TT, jangan risau. byk bapa tunggal kat luar. yg penting ada sapot dari orang sekeliling. kat forum nie pun blh...

selain dari TT, ada orng lain tak yg blh tlg tgk2 anak2?
Reply

Use magic Report

Post time 18-3-2019 03:02 PM | Show all posts
leylapple replied at 18-3-2019 10:08 AM
rsnya iols ada baca and folo 2 pesbuk bapa tunggal. sorang tu mmg blogger kut.. wife dia akauntan, d ...

yg wife meninggal kanser tu i ada folo gak
dia pandai masak kan
tgk lauk2 dia masak lagi sedap dr i masak hahha
aritu baca kata sibuk nak kawen dah
dah kawen ke
i jarang bukak fb dah skrg



Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.093481s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list