Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
944
View
9
Reply

Kalau 'Dia' Tak Ada, Maka Tak Bergayalah Anda Ketika Beraya!

[Copy link]

Author: eimila       Show all posts   Read mode

Author
Post time 1-3-2019 05:37 PM | Show all posts |Read mode
Wah, rupa-rupanya tanggal 28 Februari adalah tarikh untuk meraikan para tukang jahit seluruh dunia! Kenapa tarikh ini dipilih? Sebenarnya, tarikh ini adalah bersempena tarikh lahir Elias Howe Jr yang mencipta mesin jahit yang pertama. Ramai yang tidak biasa mendengar ini berbanding Isaac Singer yang menyempurnakan mesin jahit tersebut dengan penambahan pelbagai aksesori dan model sehingga akhirnya namanya menjadi jenama yang tidak asing lagi dalam dunia jahitan.

Sebelum penciptaan mesin jahit, kaum wanita terutamanya terpaksa menghabiskan masa seharian untuk menjahit pakaian menggunakan tangan. Sudahlah upah yang diberikan sangat sedikit, mereka terpaksa pula berhempas-pulas untuk menyiapkan walaupun sehelai pakaian sepanjang hari. Pada masa kini, sudah ada banyak jenis dan jenama mesin jahit dari jenis mudah alih sehinggalah mesin jahit sulam dan industri yang dapat memudahkan kerja-kerja jahitan sama ada di rumah atau kilang.


Tukang jahit, sama ada yang menjahit di rumah sahaja atau mempunyai kedai sendiri, sangat "terkenal" terutamanya ketika menghampiri musim perayaan kerana permintaan untuk tempahan baju melonjak naik sehinggakan ada yang tidak menang tangan. Selain itu, ada lagi fakta menarik tentang tukang jahit dan dunia jahitan yang mungkin anda tak tahu sebelum ini:



Kredit foto: https://www.visitlondon.com/things-to-do/place/116129-london-sewing-machine-museum





1. Terdapat Muzium Mesin Jahit di London yang mempamerkan mesin jahit yang wujud pada tahun 1850 sehingga 1950 termasuklah mesin Singer yang pertama dan mesin jahit yang pernah dimiliki oleh anak perempuan sulung Ratu Victoria.


2. Datuk Rizalman Ibrahim merupakan pereka fesyen atau 'tukang jahit' bagi Yang di-Pertuan Agong ke-16, iaitu Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah dan Raja Permaisuri Agong, Tunku Azizah Aminah Maimunah Iskandariah.



Kredit foto: https://www.eclecticpop.com/2018/05/must-see-movie-review-royal-tailor-2014.html






3. Terdapat sebuah filem Korea bertajuk "The Royal Tailor" yang menceritakan kisah dua orang tukang jahit diraja pada Dinasti Joseon. Yang menariknya, kedua-dua tukang jahit ini adalah lelaki!


4. Benang yang pertama diperbuat daripada urat haiwan.


5. Jarum jahitan yang pertama diperbuat daripada tulang atau tanduk haiwan.



Kredit foto: https://rear-view-mirror.com/2013/10/22/bone-sewing-needles-a-brief-history-of/




Kepada yang bergelar tukang jahit, tak kisahlah sama ada tukang jahit 'biashe-biashe' saja atau tukang jahit profesional, anda memang bukan 'biashe-biashe' terutamanya ketika Hari Raya! - CARI

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 1-3-2019 07:11 PM | Show all posts
Thanks tukang jahit ku...
Reply

Use magic Report

Post time 2-3-2019 06:30 AM From the mobile phone | Show all posts
mmg best movie the royal tailor.. cntk2 bajunya..
Reply

Use magic Report

Post time 2-3-2019 03:00 PM From the mobile phone | Show all posts
Terima kasih mak cik yg jahit baju masa kami kecik2 dulu.mak sakit..abah yg uruskan semua.jadi kdg2 antar kain lambat..tetap terima.yg best kain abah beli sama warna..dah mcm kembar lak.hehhee
Al fatihah buat makcik.
Reply

Use magic Report

Post time 2-3-2019 08:29 PM | Show all posts
Cool...good article
Reply

Use magic Report

Post time 4-3-2019 12:05 PM | Show all posts
ada jugak hari untuk tukang jahit.. kekkeke
Reply

Use magic Report

Post time 6-3-2019 12:04 PM | Show all posts
ai pon baru tau ada hari utk tukang jahit eh
Reply

Use magic Report

Post time 7-3-2019 05:32 PM | Show all posts
For latest fashion  trends visit this website. Updates about fashion trends in 2019.

http://www.fashiontrends.pk/pakistani/

Reply

Use magic Report

Post time 23-4-2019 03:41 PM | Show all posts
kaklong32 replied at 6-3-2019 12:04 PM
ai pon baru tau ada hari utk tukang jahit eh

ha ah, i pun baru tahu.
Reply

Use magic Report

Post time 10-5-2019 10:53 AM | Show all posts
i tengok cerita korea tu... yg menang yg belah kanan. dia ada bakat yg wow.. dia dye kain sndiri as per yg dia nak.. dia boleh imagine camne nak buat baju yg buat orang wow.... wut wut
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.111349s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list