Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
6144
View
114
Reply

Depressi : Rumah Ada Ular, dan Tolong Anggarkan Kos Aku Nk Pecah Lantai Rumah.

[Copy link]

Author: Malaysia.Doom    From the mobile phone    Show all posts   Read mode

Author
Post time 14-2-2019 06:17 PM From the mobile phone | Show all posts |Read mode
Edited by Malaysia.Doom at 14-2-2019 06:23 PM

Salam,

Nak citer la...masalah aku ni agak teruk sangat sebab melibatkan trauma.

citernya camni. Arwah Bapa aku ada beli satu rumah ni (ikatan amanah je lah)..rumah ni memang teruk giler sebab makcik ni anak dia semua penagih dadah dan perlukan duit utk pindah ke kg dia. So Bapak aku ni beli sebab nak tolong...lepas beli abah aku meninggal 3 bulan lepastu.

Rumah tu aku la duduk aku jadikan Rumah Bujang aku sebab aku tak kahwin, aku renovate bumbung dan ceiling wiring semua RM 20K.

Tapi problem nye lantai rumah ni pon teruk...retak, dan ada satu lubang kat dapur.

Silap aku jugak, asalnya x berlubang...tapi aku pijak sebab lantai tu memeri...aku pelik awat memeri..tengok cam ada sabut kan . Aku cakap dalam hati bodoh giler tukang yg buat rumah ni dulu.

So lepas aku pijak terbentuk la lobang kat dapur.

Kat dapur ni aku simpan la lebihan kayu jugak so bertimbun la...aku takut kena curi simpan kat luar sebab cermin tingkap nako aku pernah kena curi...tukang kampung ni punya keja jugak la.

so dipendekan citer selepas sebulan aku duduk kat rumah bujang ni, ada satu malam ni aku balik dari rumah mak aku ke rumah bujang aku ni. Aku tengah tukar baju, sambil tukar baju aku suka menari (memang tabiat aku)

Tiba2 aku dengar bunyi Sssss menjalar kat timbunan kayu tu...so aku tunduk intai...aku nampak ular.

terus aku pasang semua lampu rumah, call bomba.

then aku nampak ular tu masuk lubang yg aku pijak dulu....OMGGG.
Mula2 separuh badan lepastu dia masuk terus dlm lubang tu bila dia nampak aku.

x lama lepastu bomba sampai...tapi x nampak pon ular tu kat lobang tu. Aku cam OMG WTF..camne aku nak stay kat rumah ni dlm keadaan ular tu x dpt ditangkap.

dipendekkan citer lagi.. bomba tu tanya ada ubat semut tak...aku kata xda. Lepastu dia kata lubang ni kena simen..kalau x simen kami kena pecah kan lantai tu.

kat rumah ada simen tapi pasir takda...dan bawah lantai tu memang cam ada rongga...sebab bila ketuk bunyi cam ada ruang

Ada sorang bomba ni dia ambik batu tapak tiang rumah  panggung.  dia tutup la lobang tu   lepastu diorg balik.

Aku ingat ular tu dah keluar la sebab aku tengok ada lubang cam longkang ke luar rumah dr bawah lantai

Tapi problem aku x selesai.

Ak selalu dengar bunyi Sssss kalau nk gi bilik air.

Genap sebulan petang tadi aku menari-nari la...bila aku menari dia bunyi ssss ....bila aku berhenti dia x berbunyi.  lepastu aku memang konferm bunyi tu dr lubang tu dan mungkin dia tengok aku dr celah retak lantai.

Skang ni aku hidup dalam ketakutan...sebab aku hidup dengan reptilia yg kelaparan dan berdendam dlm rumah ni.

So aku aku nak tanya solution dan berapa kos nak pecahkan lantai dan buat lantai baru utk rumah saiz 20x50
Reply

Use magic Report

Post time 14-2-2019 06:30 PM From the mobile phone | Show all posts
Letih aku baca. Last baru ko tanya cost
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 14-2-2019 06:30 PM From the mobile phone | Show all posts
Aku tak tahu sama ada ular tu terperangkap dalam lobang tu atau dia bersarang dlm lobang tu dan masuk dr lobang lain kat luar rumah.

macam2 main kat fikiran aku
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 14-2-2019 06:32 PM From the mobile phone | Show all posts
Combi_ replied at 14-2-2019 06:30 PM
Letih aku baca. Last baru ko tanya cost


Kos tu satu.. satu lagi lagi aku nak tahu apa aku patut buat kat lubang tu.

patut ke aku call bomba lagi
Reply

Use magic Report

Post time 14-2-2019 06:38 PM From the mobile phone | Show all posts
Ular jenis apa?
Reply

Use magic Report

Post time 14-2-2019 06:46 PM From the mobile phone | Show all posts
Apasal ko asyik menari2 ja dik. ...hehe...bahaya betul ular dan rumah. ...
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 14-2-2019 06:47 PM From the mobile phone | Show all posts
moonbug replied at 14-2-2019 06:38 PM
Ular jenis apa?

Ular hitam kot...

Bomba tu cam pelik bila aku kata warna merah..sebab aku ada rabun warna.
Reply

Use magic Report

Post time 14-2-2019 07:04 PM From the mobile phone | Show all posts
Apsal bapak hang tak cek Rumah betul2 sblm beli. Dah byk kuar wang renovate sana sini serupa ja angkat JCB kasi roboh bikin Rumah Baru buat sendiri brg sendiri beli buat Rumah ikut standard.
Rumah bertanah mmg byk ular lipan ayam lipas cicak semut lalat nyamuk. Mmg tak boleh nak elak.
Apa barang takut dgn ular yg main cak2 ja. ambik minyak bakar atau gam pelekat atau gas beracun byk beribu cara.

Reply

Use magic Report

Post time 14-2-2019 07:15 PM From the mobile phone | Show all posts
Maybe itu jin sebenarnya
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 14-2-2019 07:24 PM From the mobile phone | Show all posts
Edited by Malaysia.Doom at 14-2-2019 07:31 PM
ninja boy replied at 14-2-2019 07:04 PM
Apsal bapak hang tak cek Rumah betul2 sblm beli. Dah byk kuar wang renovate sana sini serupa ja angk ...


Beli rumah tu nak sebab nak tolong makcik tu la.. diorg tu pon dah lama kenal kitorg.

Masa tu makcik tu kena stroke balik hopistal berselisih ngan ayah aku minta ayah aku tolong beli rumah tu.

Ayah aku berani beli buat ikatan amanah pon sebab tanah tu pusaka atok turun ke pakcik aku...kira tanah sepupu aku la.

lepas dia meninggal aku yg repair ...

aku ni cheapskate sikit...selagi kayu tu boleh pakai aku pakai la...papan dinding rumah ni semua elok lagi...cuma kuda2 dan tiang ada yg kena makan anai2. aku nak buat interior dia tradisional..lantai simen biasa  lepastu cat epoxy, aku bukan peminat lantai marmar.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 14-2-2019 07:50 PM From the mobile phone | Show all posts
Berapa kos nye ye...aku nak lantai tu naik 1 kaki, lepastu tebal ke bawah pon 1 kaki dengan besi sekali.

agak2 berapa kos untuk 20x50

nak hencap pon hencap lah
IMG_20190214_194743.jpg
Reply

Use magic Report

Post time 14-2-2019 11:38 PM From the mobile phone | Show all posts
Iols tergelak sedikit baca masalah uols. Pasal cost iols xtahu. Tapi iols harap ular tu keluar dari rumah uols pergi buat sarang kat tempat lain.

Maybe dia tak suka uols menari kot sebab tu bila uols tak menari heols diam2 jah dalam lubang tu
Reply

Use magic Report

Post time 14-2-2019 11:45 PM From the mobile phone | Show all posts
ada ular bahaya tu mmg kena selesaikan masalah lantai cepat2. tapi maaf aku tak dapat tolong pasal ko tanya kos baiki lantai
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 15-2-2019 12:00 AM From the mobile phone | Show all posts
gummiebear replied at 14-2-2019 11:38 PM
Iols tergelak sedikit baca masalah uols. Pasal cost iols xtahu. Tapi iols harap ular tu keluar dari  ...

Aku baru terpikir pasal tu...ada betul kot.

tadi tanya mak aku dia suruh sembur racun serangg campur racun anai2 pada lubang tu...sebab racun tu jenis bau busuk..ular tak suka bau racun kimia.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 15-2-2019 12:14 AM From the mobile phone | Show all posts
miznora replied at 14-2-2019 11:45 PM
ada ular bahaya tu mmg kena selesaikan masalah lantai cepat2. tapi maaf aku tak dapat tolong pasal k ...

Yup memang tu yg mak cakap tadi..lantai rumah org dulu simen nipis..lepastu kita tak tahu apa yg bersarang bawah tu...

takut lantai tu runtuh je kalau ada rongga bawah tu..scaryy.
Reply

Use magic Report

Post time 15-2-2019 12:52 AM From the mobile phone | Show all posts
i tak tau la ni dpt bantu u atau tak..
Rumah i beli  dulu pun simen je lantai nya
So renovate satu rumah pasang tiles dlm 4k..ni harga tak termasuk tiles tau.. Kalau termasuk tiles dlm 8k.. Ni satu rumah i buat termasuk lantai toilet..rumah u patern mcm mana, rumah kampung ke?
Reply

Use magic Report

Post time 15-2-2019 01:21 AM | Show all posts
Beli plywood buat lantai sementara you dapat solution... Takut lah menjalar jalar kalau keluar ikut menari Sama.
Reply

Use magic Report

Post time 15-2-2019 03:35 AM | Show all posts
Aku tak tau nak bagi harga tapi aku salut ko masih boleh stay lagi kat rumah tu.

Kalau aku dah lama angkut kain baju larikkkk..
Reply

Use magic Report

Post time 15-2-2019 05:40 AM From the mobile phone | Show all posts
Tak tahu sgt pasal cost.. Maybe tt boleh minta quotation dri contractor buat rumah, lagi accurate.. Survey2 lah beberapa tempat... Anyway beraninya tt tidur malam.. Klu aku, hahhaa nak lelap mata pun takut.. Takut2 dia kat sebelah...  Takut2 dia berlingkar kat badan waktu tidur eiih geli.. Semoga tt sentiasa di lindungi lah
Reply

Use magic Report

Post time 15-2-2019 08:19 AM From the mobile phone | Show all posts
Cadangan saya tabur belerang atau garam dalam lubang tu pastu panggil ustaz untuk pagar rumah daripada sebarang gangguan
Sekadar ikhtiar
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.091125s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list