JAWATAN KOSONG DIPERLUKAN SEGERA! Jana pendapatan dari rumah sebagai penulis freelance kami. Klik sini > CARI Warrior
Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
12Next
Return to list New
1261
View
23
Reply

IKIMfm FAS'ALUUNA - Tanyalah ...depa

[Copy link]

Author: mbhcsf       Show all posts   Read mode

Author
Post time 13-2-2019 06:04 PM | Show all posts |Read mode
Edited by mbhcsf at 13-2-2019 11:30 PM

FAS'ALUUNA


Assalamualaikum,


Ikimfm ade rancangan baru seperti di atas dan ia merupakan satu program yang berasaskan pendengar di mana anda sebagai pendengar boleh mengirim pertanyaan yg berasaskan asas kefahaman Islam: tauhid, falsafah, pemikiran, etc. bukan fiqh la..







Saya copy paste :


satu rancangan interaktif yg memerlukan anda mengirim pertanyaan dalam email yg diberikan
Kongsikan soalan dan pertanyaan anda di ruangan komen serta di talian whatsapp konti 011-29 004 004.


Bersiaran bersama Dr.Mohd Farid Mohd Shahran (Pengarah Pusat SYARAK IKIM) membawakan tajuk 'Akidah yang sahih asas kesempurnaan Agama'. ( nota ini topik minggu ke-5 dah ni )

sumber :


Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 13-2-2019 06:05 PM | Show all posts
so rancangan ni gantikan slot SULUH budi my fave actually dan formatnya emaillah atau kirimkan soalan soalan ...yg bermain di benda pemikiran anda berdasarkan  skop usuluddin atau bab akidah, pemikran, falsafah Islam  etc
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 27-2-2019 06:24 PM | Show all posts
FAS'ALUUNA bersama tausiah ilmu oleh Dr.Mohd Farid Mohd Shahran (Pengarah Pusat SYARAK IKIM) membincangkan mengenai 'Memperkukuh Akidah Yang Benar''. Rancangan ini terbitan Syafiq Salleh dikendalikan bersama Mona Jasman


Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 6-3-2019 05:20 PM | Show all posts
Another topic this week :

6/3/2019


Kali  ini  topik yang dibawakan ialah :  'Cabaran Akidah Dan Pemikiran Masa Kini'.
https://www.facebook.com/ikimfm/videos/258074995076639/?notif_id=1551832163410557&notif_t=live_video_explicit




Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 13-3-2019 05:19 PM | Show all posts
ok 13/3/ 2019

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 14-3-2019 09:06 AM | Show all posts
Fas 'a luuna ...


Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 14-3-2019 09:07 AM | Show all posts
satu saluran  yang  akan menghuraikan pertanyaan berkenaan usuluddin, falsafah , aqidah , pemikiran Islam  dan  hakikat ilmu.

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 20-3-2019 05:19 PM | Show all posts
20/3/2019 - ON JIHAD AND TERRORISME


Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 27-3-2019 05:53 PM | Show all posts
Edited by mbhcsf at 7-4-2019 06:15 PM

26/3/2019


FAS'ALUUNA bersama perkongsian Dr.Mohd Farid Mohd Shahran (Pengarah Pusat SYARAK IKIM) yang akan membincangkan mengenai ''Takdir Tuhan & Hubungannya Dengan Usaha Serta Ikhtiar Manusia''. Rancangan ini terbitan Mona Jasman dan dikendalikan bersama Syafiq Salleh




Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 4-4-2019 05:47 PM | Show all posts
3/4/2019 -FAS'ALUUNA (Tanyalah Kami) membawa bicara bersama Dr. Nik Roskiman Abdul Samad membincangkan '3 Dimensi Din Al-Islam'. Kongsikan soalan anda di ruangan komen ini atau di talian whatsapp konti 011-29 004 004. Rancangan ini terbitan Mona Jasmandikendalikan bersama Syafiq Salleh


Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 7-4-2019 06:14 PM | Show all posts
3/4/2019 - Dr Nik Roskiman Abdul Samad

FAS'ALUUNA (Tanyalah Kami) membawa bicara bersama Dr. Nik Roskiman Abdul Samad membincangkan '3 Dimensi Din Al-Islam'.










https://www.facebook.com/ikimfm/videos/605232743282076/?notif_id=1554275436018597&notif_t=live_video_explicit
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 24-4-2019 05:49 PM | Show all posts
Edited by mbhcsf at 24-4-2019 05:57 PM

17/4/2019

Ihsan & Insan















24/4/2019

CABARAN INSAN

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 24-4-2019 06:01 PM | Show all posts
10/4/2019

MAKNA INSAN

Reply

Use magic Report

Post time 24-4-2019 11:43 PM From the mobile phone | Show all posts
Bila dengar, tetap juga ikut Fiqh.

Fikrah ada 73. Moga2 bukan dari kalangan 72 (hakikatnya dalam 72)
Reply

Use magic Report

Post time 24-4-2019 11:55 PM From the mobile phone | Show all posts
Dalam hidup ini, akal hanya perlu fikirkan 2 aje perkara, iaitu kebenaran dan kebatilan (kepalsuan).

Neraca kebenaran dari Allah menerusi petunjuk-Nya akan menjelaskan kedua2 perkara..
Contoh :
Ilham semuanya dari Allah swt. Ianya kebenaran yg ditetapkan oleh Allah swt, lalu Allah swt nyatakan di dalam surah Asy-Syam mengenainya yakni
1) semua itu ciptaan Allah
2) atas pilihan manusia, maka Allah tetapkan 2 pilihan.
3) menerusi pilihan manusia yg menafikan kebenaran dari-Nya, diilhamkan kejahatan, itulah hakikat kebatilan
4) menerusi pilihan manusia yg mentaati kebenaran dari-Nya, diilhamkan ketaqwaan, itulah hakikat kebenaran
5) semua itu ujian dari Allah menerusi makna Ar-Rahman dan Ar-Rahim dari-Nya
Reply

Use magic Report

Post time 25-4-2019 12:08 AM From the mobile phone | Show all posts
Bila kita menjelaskan sesuatu perkara yg susah, utk memahamkan akan perkara yg mudah, makanya, gunakan yg sudah ditetapkan oleh Allah swt agar adanya batas yg jelas lagi nyata.

Soalan, kenapa hari2 kita berkata "(dengan perbuatan) nama Allah Ar-Rahman dan Ar-Rahim?". Jika sudah faham, kebenaran kepada hakikat kebenaran dan kebatilan itu nyata atau tidak ?
Reply

Use magic Report

Post time 25-4-2019 12:21 AM From the mobile phone | Show all posts
Macam mana neraca para ilmuwan menerangkan sesuatu yg mudah berbanding sesuatu yg susah?

Katakanlah, semua org nak dengar ceramah agama. Pang pung pang, semua orang yg dengar suka, tapi bila balik aje, masing2 zero tak beramal akidah yg dinyatakan. Sebaliknya berdebat sambil berbicara bab ilmu akidah, akan tetapi tak berakidah? Kan lebih baik tune yg lebih mudah?

Hari2 kita amalkan Sunnah, mulakan dgn Basmallah, akhiri Alhamdulillah. Praktikal dalam beramal hakikatnya ke arah kebenaran atau kebatilan dalam diri sendiri?

Seorg pencuri mula le berkata "kita nak curi ni, kena le ikut syariat, mula Basmallah, dapat aje Alhamdulillah? Bukan ke itu namanya hakikat kebatilan? Seorg pekerja mula le berkata "kita nak buat keje ni, kena le ikut syariat, mula baca Basmallah, buat le keje hala-balai, dah tau dapat dah duit, ucap aje Alhamdullillah. Dah tentu leh masuk syurga.". Itu hakikat kebenaran atau kebatilan? Lum lagi yg lain2.

Tak pun, ada yg berkata "tak pe, Allah swt pasti ampunkan kita", akan tetapi hari2 rojakkan ilmu-Nya dalam hakikat kebatilan nyata. Leh kira dapat pahala ke tu?

Tak pun, belajar ilmu pasal nak tunjuk kita ini berilmu selain Allah? Itukah hakikat kebenaran atau kebatilan?



Reply

Use magic Report

Post time 25-4-2019 12:41 AM From the mobile phone | Show all posts
Apa itu akidah yg sebenar? Bila suatu soalan mengenai akidah ditanya, maka sandarkan kesemuanya kepada yg menetapkan ilmu yg ditanya. Jika dicantikkan menerusi hawa nafsu, maka kelihatan cantik, akan tetapi kosong tanpa bantuan dari Allah swt pun tiada gunanya jugak le (Taqwa).

Saya bagi contoh ilmu akidah yg BENAR dan ianya berlaku di dunia nyata. Rasanya, saya sorang aje yg mampu kata, kalau yg lain2 tu, sebut aje, atau lari terus (takut diganggu setan).

Seorg pemuda berbicara dgn saya lalu mengkhabarkan mengenai gangguan hantu ditempat kerjanya. Lantas saya berkata, apa nak susah, takutlah kepada Allah swt, nescaya semua makhluk tunduk/takut kepada adik. Ianya JANJI dari Allah, dan termaktub di dalam Alquran.

Itu namanya penyelesaian hakikat kebenaran dalam berakidah. Simple lagi jelas dan nyata, akan tetapi, ramai yg gagal pasal tak takut kepada Allah swt. Seseorg yg hanya takut kepada Allah swt, Allah swt dtgkan sifat tenteram meskipun yg diizinkan oleh-Nya utk mengganggu itu setan yg dilaknat oleh Allah swt dari kalangan jin dan manusia. Mudah bukan?

Mari lihat dari sudut hakikat kebenaran mengapa setan2 itu mengganggunya (hantu)?
1) Allah menetapkan, orang yg sombong tak akan dilindungi oleh-Nya (secara umum)
2) Mereka beriman selain Allah
3) Mereka tahu, akan tetapi tak faham makna sebenar Islam itu, memperkenal diri utk diri sendiri mengenali Allah
4) Allah swt berjanji utk memenuhkan manusia ke dalam neraka.

Mari lihat dari sudut hakikat kebatilan mengapa setan2 itu mengganggunya (hantu)?
1) mendustakan keberadaan Allah, pencipta makhluk
2) mensyirikkan Allah
3) tidak amanah
4) tidak jujur

Hakikat kebenaran-Nya yg menguasai hakikat kebenaran dan hakikat kebatilan itu, semua itu berlaku atas izin-Nya jua, atas pilihan manusia cuma. Utk menguji, siapa yg terbaik amal kerana-Nya.
Reply

Use magic Report

Post time 25-4-2019 12:47 AM From the mobile phone | Show all posts
Mana2 guru yg tak der ilmu jenis ini, sembang apa pun, zero aje hakikatnya diakhirat kelak.

Apa gunanya jika beramal, akan tetapi tak der taqwa?

Taqwa itu ilmu pembeda, yg menjelaskan kebenaran dan kebatilan. Kekadang, ada perkara kita boleh nyatakan semuanya kepada semua permasaalah seseorg, akan tetapi, ada ketikanya, perlu dinyatakan sebahagian utk memelihara akan hak iman seseorg. Dan pula, mana2 guru yg TAK ADA pengalaman yg mampu membedakan hakikat kebenaran dari-Nya menerusi hakikat kebenaran dan hakikat kebatilan, tidak akan sama sekali mampu memuaskan hati nafsu manusia menjawab soal akidah yg benar lagi diluruskan oleh-Nya.

Akhir kata, bertaubatlah, moga2 Allah tunjukkan jalan yg lurus, yg diredhai oleh-Nya.
Reply

Use magic Report

Post time 25-4-2019 12:52 AM From the mobile phone | Show all posts
Rasanya cukuplah ye.

Dengan rendah hati saya katakan "ada ilmu yg kamu semua tahu, semestinya saya tak tahu, dan semestinya, apa jua ilmu yg saya tahu, kamu semua tak tahu".

Yang Maha Mengetahui, hanyalah Allah swt. DIALAH yg akan memberikan hidayah kepada sesiapa jua menurut ketetapan-Nya.
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.073376s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list