JAWATAN KOSONG! Jadi penulis freelance kami dan berpeluang menang hadiah wang tunai berjumlah RM300! Klik sini > CARI Warrior
Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
280
View
13
Reply

[Tempatan] Majikan Cina paksa maid minum pencuci lantai

[Copy link]

Author: R2D2       Show all posts   Read mode

Author
Post time 11-2-2019 10:44 PM | Show all posts |Read mode
Dipenjara paksa amah minum pencuci lantai


SINGAPURA: Seorang wanita dijatuhkan hukuman penjara tiga tahun semalam, selepas didapati bersalah mendera pembantu rumah Myanmar, termasuk mencurahkan air panas dan memaksa mangsa minum air bercampur pencuci lantai.
Bulan lalu, mahkamah memutuskan pengurus salon kecantikan, Linda Seah, 39, terhadap tuduhan mendera dan menyebabkan kecederaan terhadap pembantu rumahnya, Phyu Phyu Mar pada 2016.
Dia menghadapi enam pertuduhan, termasuk dua kejadian berturut-turut memaksa mangsa mencurahkan air panas pada bahu sendiri menyebabkan wanita itu melecur.

Seah turut memaksa pembantu rumah itu minum air bercampur pencuci lantai.

Dalam satu kejadian, dia memegang rambut dan menggoncang kepala dengan kuat hingga ada rambut tercabut. Tertuduh juga didakwa mengetuk kepada mangsa dengan telefon bimbit berulang kali.
Mahkamah diberitahu, Seah bertindak demikian kerana tidak puas hati dengan pembantu rumah itu yang didakwanya lambat menyiapkan tugasnya.
Ketika menjatuhkan hukuman, Hakim Olivia Low, berkata rasa tidak puas hati Seah itu tidak wajar dibalas dengan keganasan terhadap mangsa.
Beliau berkata, mangsa mengalami kecederaan psikologi dan parut pada bahunya.
Selain hukuman penjara, wanita itu turut didenda S$9,000 (RM26,986).
Menurut hakim, beliau turut menimbangkan beberapa faktor lain bagi menjatuhkan hukuman itu, termasuk mangsa tidak diberi makan menyebabkan pembantu rumah terbabit kurus dan kekurangan zat serta tidak dibayar gaji.
Suami tertuduh, Lim Toon Leng, 44, dipenjara enam minggu kerana menumbuk dahi mangsa.
Penderaan itu terdedah selepas mangsa mengikut Seah ke salon diuruskannya dan seorang pekerja kemudian menghubungi polis.
Singapura mempunyai hampir 250,000 pekerja asing sebagai pembantu rumah dan kes mereka menjadi mangsa penderaan majikan sering berlaku.
Pada 2017, satu pasangan dipenjara kerana membiarkan pembantu rumah dari Filipina kelaparan sehingga berat badan mangsa hanya 29 kilogram ketika ditemui.

Artikel ini disiarkan pada : Isnin, 11 Februari 2019

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 11-2-2019 10:52 PM | Show all posts
sepet kebanggaan ahcai2 khinzir dokek sini...wakakakakakakka
Reply

Use magic Report

Post time 11-2-2019 10:54 PM | Show all posts
kaper tarak agama punya pangai


Reply

Use magic Report

Post time 11-2-2019 11:29 PM From the mobile phone | Show all posts
Kalau bekas bini zul5k buat macam ni takdela trisna berforum di sini. Aman dunia.
Reply

Use magic Report

Post time 12-2-2019 12:01 AM From the mobile phone | Show all posts
Neh ke bangsa primitif 5 juta tahun tue? Patut lar tulisan pun mcm org zmn batu, tulisan sakai lukis dalam gua
Reply

Use magic Report

Post time 12-2-2019 12:02 AM From the mobile phone | Show all posts
Is it becos im chinesee???
Reply

Use magic Report

Post time 12-2-2019 12:07 AM From the mobile phone | Show all posts
񾭲Ļ Ϊ𣿣˼ΪƯ 費ð
Reply

Use magic Report

Post time 12-2-2019 12:10 AM From the mobile phone | Show all posts
ι ͷĵ
Reply

Use magic Report

Post time 12-2-2019 12:10 AM From the mobile phone | Show all posts
ȥ 㣡
Reply

Use magic Report

Post time 12-2-2019 12:17 AM From the mobile phone | Show all posts
ƻ԰ҵأôȥð㣡
Reply

Use magic Report

Post time 12-2-2019 12:20 AM From the mobile phone | Show all posts
ІĴɷ
Reply

Use magic Report

Post time 12-2-2019 12:22 AM | Show all posts
aku bukn nk rasis tp majikan cina mmg perangai cam setan...maid jiran aku org indon islam kene masak & makan daging babi...pstu tiap pagi kene ikot majikn die pi kerja, majikan die cikgu...so selagi tak habis sesi sekolah, maid tu kene tggu sambil jaga anak kt sekolah...pstu tak bg maid bertegur sapa ngan jiran sebelah..maid tu dulu nk mengadu nasib ngan maid aku melalui surat...kesian kt dia
Reply

Use magic Report

Post time 12-2-2019 02:20 AM | Show all posts
lee_sakura replied at 11-2-2019 08:22 AM
aku bukn nk rasis tp majikan cina mmg perangai cam setan...maid jiran aku org indon islam kene masak ...


Tak semua. Ada yang baik ... baikkk sangat sangat.

Ada satu cina ni buka klinik kesihatan. Tiap bulan mesti dia bagi staff sebag besar buah buahan. Angpau raya, Taipusam, CNY, Xmas mesti ada. Time bulan puasa staff Melayu boleh balik cepat kalau klinik tak busy.

Yang buat slack selalunya majikan CINA perempuan.


Reply

Use magic Report

Post time 12-2-2019 02:22 AM | Show all posts
Elok makamah Spore bagi sebatan juga kpd perempuan ini sebab berlaku KEJAM keatas MAKNUSIA!

Kalau letak chewing gum boleh disebat tak kan kes besar mcm ini penjara sahaja?
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.046849s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list