JAWATAN KOSONG! Jadi penulis freelance kami dan berpeluang menang hadiah wang tunai berjumlah RM300! Klik sini > CARI Warrior
Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Kolumnis
Search
319
View
10
Reply

[Dunia] Umat Islam Dipaksa Makan Daging Babi & Minum Arak

[Copy link]

Author: Remyda    From the mobile phone    Show all posts   Read mode

Author
Post time 11-2-2019 10:00 PM From the mobile phone | Show all posts |Read mode
BEiJING 9 Feb. - Dipaksa makan daging babi dan minum arak. Demikian nasib malang yang menimpa penduduk Islam di wilayah Xinjiang apabila turut dipaksa menghadiri majlis makan malam sempena sambutan Tahun Baharu Cina, selain diugut untuk dimasukkan ke dalam kem tahanan jika menolak untuk menyertai majlis tersebut.

Mail Online melaporkan, penduduk di wilayah autonomi Ili Kazakh mendakwa, mereka dijemput untuk menghadiri majlis makan malam tersebut yang menghidangkan menu utama daging babi serta arak.

Radio Free Asia atau RFA mendedahkan menerima gambar menunjukkan pegawai kerajaan China di bandar Yining mengunjungi kediaman penduduk Islam dan mengedarkan daging babi mentah pada Isnin lalu.


Selain itu, penduduk juga dipaksa menghias luar kediaman mereka dengan hiasan Tahun Baharu Cina berwarna merah.

Kebanyakan penduduk di wilayah autonomi tersebut tidak meraikan Tahun Baharu Cina.

Seorang penduduk memberitahu kepada RFA, masyarakat Kazakh di Xinjiang tidak makan daging babi, namun bermula tahun lalu, segelintir daripada mereka dipaksa makan daging haram itu sebagai meraikan Tahun Baharu Cina.

Perayaan utama kami adalah Aidilfitri dan Aidiladha. Tahun Baharu Cina adalah untuk masyarakat Cina dan penganut Buddha. Jika kami tidak menggantung tanglung, kami dikatakan bermuka-muka dan diugut untuk dihantar ke kem tahanan, katanya.

Kenyataan penduduk itu disokong oleh Kongres Uighur Sedunia dan jurucakapnya, Dilxat Raxit yang memaklumkan mereka menerima beberapa laporan berkaitan.

Katanya, kerajaan China kini meningkatkan kempennya untuk mengasimilasikan penduduk Uighur dengan budaya masyarakat Han serta memaksa mereka meraikan Tahun Baharu Cina.

China memaksa penduduk Uighur minum arak dan makan daging babi bagi menunjukkan budaya masyarakat Han tidak mengamalkan kepercayaan agama yang ketat, jelasnya.

Dalam pada itu, sebuah pertubuhan bukan kerajaan, ChinaAid mendakwa penduduk Islam di Xinjiang dipaksa meraikan sambutan Tahun Baharu Cina pada Februari tahun lalu.

Pada Oktober lepas pula, pihak berkuasa di Urumqi iaitu ibu kota Xinjiang melancarkan kempen menentang produk halal.

Dianggarkan kira-kira sejuta penduduk Uighur dan beberapa etnik beragama Islam yang lain ditahan dalam kem tahanan yang didakwa China sebagai sekolah pendidikan vokasional.

Pusat-pusat tahanan tersebut mencetuskan kebimbangan pelbagai pihak di peringkat antarabangsa yang kebanyakannya ragu-ragu dengan niat sebenar China.

Beberapa bekas tahanan juga sebelum ini pernah mendedahkan mereka dipaksa makan daging babi serta minum arak sebagai hukuman di dalam pusat tahanan.






Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 11-2-2019 10:26 PM | Show all posts
kesian org islam kat sana.
cuba bayangkan kalu tanahair kita jd milik negara komunis tu.

sib baik rakyat cepat bertindak masa pru14.
alhamdulillah.
...saved by the bell.
Reply

Use magic Report

Post time 11-2-2019 10:28 PM From the mobile phone | Show all posts
Tak leh kasi muka.. dipijak pijak bila ada kuasa.. malaysia pun silap2 jadi cam ni
Reply

Use magic Report

Post time 11-2-2019 10:34 PM | Show all posts
Tahun Baru China tu kan warisan bangsa China... haruslah kena sambut.

nak beragama tu kerajaan China takde halangan cuma jangan jadi ereb macam melayu ja.... that's too much.



Reply

Use magic Report

Post time 11-2-2019 10:36 PM From the mobile phone | Show all posts
Asdan replied at 11-2-2019 10:32 PM
betul ke berita ni, entah-entah serupa syria, tipu belaka

Yg kat Syria tu tipu mcm mana?
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 11-2-2019 10:38 PM From the mobile phone | Show all posts
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 11-2-2019 10:40 PM From the mobile phone | Show all posts
Berita dari Indonesia.

Pihak berwenang China di wilayah barat laut Xinjiang mengirim daging babi ke rumah tangga Muslim selama liburan Tahun Baru Imlek. Beberapa warga Muslim tersebut dipaksa untuk minum alkohol, makan daging babi, dan menampilkan lambang budaya tradisional China.

Pemaksaan itu diungkap Radio Free Asia (RFA) dalam laporannya 6 Februari lalu. Warga Prefektur Otonomi Kazakh Ili di Daerah Otonomi Uighur Xinjiang (XUAR) mengatakan kepada RFA bahwa para pejabat telah mengundang mereka untuk makan malam perayaan untuk menandai Tahun Baru Imlek di mana daging babi disajikan, kemudian mengancam akan mengirim mereka ke kamp "pendidikan ulang" jika mereka menolak untuk mengambil bagian.

Foto-foto yang dikirim ke RFA juga menunjukkan seorang pejabat dari kota Yli, Prefektur Otonomi Kazakh Ili, mengunjungi rumah-rumah Muslim dan mendistribusikan daging babi mentah, atas nama membantu mereka yang kurang mampu pada hari Senin atau pada malam Tahun Babi.

Seorang warga etnis Kazakh dari Altay's Qinggildalam bahasa China; Qinghemengatakan kepada RFA bahwa upaya untuk membuat Muslim makan daging babi telah dimulai akhir tahun lalu.

"Orang Kazakh di Xinjiang tidak pernah (makan babi)," kata warga, yang identitasnya dilindungi. "Mulai tahun lalu, beberapa orang terpaksa makan daging babi sehingga mereka bisa merayakan festival milik orang China Han."

Seorang wanita Kazakh yang hanya memberikan nama pedek, Kesay, mengatakan bahwa Muslim biasanya tidak merayakan Festival Musim Semiistilah lain untuk Tahun Baru Imlekdengan menggunakan kalender dan horoskop tradisional China.

"Kazakh tidak merayakan Festival Musim Semi," katanya. "Festival utama kami adalah Idul Fitri dan Idul Adha. Festival Musim Semi adalah untuk orang China Han dan orang-orang yang percaya pada agama Buddha."

Daging babi dan alkohol dilarang atau haram dalam ajaran Islam, dan perayaan festival China berakar pada agama rakyat politeistis, yang meliputi ikonografi Buddha. Orang-orang Muslim yang menghormati festival-festival semacam itu berisiko melakukan dosa yang tak termaafkan karena menganut lebih dari satu Tuhan.

"Muslim seperti kita, Uighur, Hui, dan Kazakh, jangan lakukan itu," kata Kesay. "Tetapi orang-orang menempelkan bait puisi Tahun Baru di pintu rumah tangga Uighur dan Kazakh, dan memberi mereka daging babi."
Reply

Use magic Report

Post time 11-2-2019 10:43 PM | Show all posts
Reply

Use magic Report

Post time 11-2-2019 10:48 PM | Show all posts
kafir takkan puas hati kalau muslim ahli surga tak ikut dorang ke neraka

main paksa2 pulak dahhh, desperate gila dah pangai ahli neraka

Reply

Use magic Report

Post time 11-2-2019 11:11 PM From the mobile phone | Show all posts
golava replied at 11-2-2019 10:48 PM
kafir takkan puas hati kalau muslim ahli surga tak ikut dorang ke neraka

main paksa2 pulak dahhh, ...

Ko konfirm ke masuk.syurga...
Reply

Use magic Report

Post time 11-2-2019 11:28 PM | Show all posts
umbut replied at 11-2-2019 11:11 PM
Ko konfirm ke masuk.syurga...

komfem        


Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.050562s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list