JAWATAN KOSONG! Jadi penulis freelance kami dan berpeluang menang hadiah wang tunai berjumlah RM300! Klik sini > CARI Warrior
Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Kolumnis
Search
3596
View
130
Reply

[Tempatan] Kerajaan kaji semula umur pengeluaran wang KWSP untuk memastikan rakyat tidak berdepan masalah kewangan

[Copy link]

Author: harizs    From the mobile phone    Show all posts   Read mode

Author
Post time 9-2-2019 12:38 AM From the mobile phone | Show all posts |Read mode
PUTRAJAYA: Kerajaan akan melihat semula tempoh pengeluaran wang persaraan rakyat Malaysia selaras dengan keperluan semasa.

Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Ir Amiruddin Hamzah, berkata langkah itu adalah untuk memastikan rakyat Malaysia tidak berdepan masalah kewangan apabila bersara kelak.

"Kita akan melihat secara keseluruhan untuk memperkukuhkan kedudukan kewangan mereka yang bersara agar tidak berdepan kesulitan sewaktu tempoh persaraan," katanya kepada media selepas merasmikan pejabat perhubungan kerajaan dan sektor awam Affin Hwang Asset Management Bhd di sini, hari ini.

Turut hadir ialah Pengerusi Affin Bank Tan Sri Dr Mohd Zahidi Zainuddin.

Amiruddin berkata, buat masa ini belum ada perubahan bagi tempoh pengeluaran berperingkat termasuk Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) iaitu pada usia 50 tahun dan pengeluaran penuh pada usia 55 dan 60 tahun.

Katanya, kajian terperinci tempoh dan jumlah pengeluaran akan dilaksanakan kerajaan dengan melihat kesesuaian masa dan keadaan memandangkan Malaysia kini menuju negara berusia menjelang 2020.

"Peningkatan rakyat yang berusia di Malaysia terlalu cepat berlaku berbanding Eropah dan Amerika Syarikat (AS), jadi perlu ada perubahan mekanisme peraturan pengeluaran wang persaraan bagi memastikan kelangsungan hidup rakyat.

Screenshot_2019-02-09-00-35-13-214_com.facebook.katana.png

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 9-2-2019 01:27 AM | Show all posts
Amiruddin berkata, buat masa ini belum ada perubahan bagi tempoh pengeluaran berperingkat termasuk Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) iaitu pada usia 50 tahun dan pengeluaran penuh pada usia 55 dan 60 tahun.


Tak payah lah ubah ubah sebab umur 45 jer semua dok tunggu duit EPF.  Erti lain dah pokai.
Reply

Use magic Report

Post time 9-2-2019 02:10 AM From the mobile phone | Show all posts
Mengkaji di zaman malaysia baru maksudnya, sedia untuk u-turn
Reply

Use magic Report

Post time 9-2-2019 03:10 AM From the mobile phone | Show all posts
Sian y keje swasta. Duit epf kumpul2 gaji sndiri dn contribution comapny pn still kene pegang walau dh bercucu

Dulu kite slalu dgr
"Budak2 xle pegang duit bnyk2..nnt cepat abis"

Skg maksud y nk sama dari timb menteghi
"Rakyat dh pencen xle pegang duit sndiri bnyak2..nnt cepat abes"
Reply

Use magic Report

Post time 9-2-2019 03:35 AM From the mobile phone | Show all posts
i smell bullshit
Reply

Use magic Report

Post time 9-2-2019 07:14 AM From the mobile phone | Show all posts
Hahaha hahaha hahaha kalau nak tolong rakyat fikir la camana nak Kasi dividend manyak2 hahaha hahaha hahaha hahaha
Reply

Use magic Report

Post time 9-2-2019 07:22 AM From the mobile phone | Show all posts
Selagi belum pencen jgn kasi keluar sbb masih ada punca pendapatan. Ni keluar awal2, buat kenduri anak kawen, extend rumah, beli itu ini, umur 60 da nganga mulut.
Reply

Use magic Report

Post time 9-2-2019 07:46 AM From the mobile phone | Show all posts
arnauld replied at 9-2-2019 07:14 AM
Hahaha hahaha hahaha kalau nak tolong rakyat fikir la camana nak Kasi dividend manyak2 hahaha hahaha ...

Tah. Mmg bengap2 menteri PH ni.
Dah umur 55, nk suruh tunggu mati ke?
N thats their money.
Reply

Use magic Report

Post time 9-2-2019 07:53 AM From the mobile phone | Show all posts
tak kan dah 65 tahun baru boleh merase duit sendiri.ujung ujung jadi pusaka.
Reply

Use magic Report

Post time 9-2-2019 07:53 AM From the mobile phone | Show all posts
Makcik pakcik bila dgr cite gini depa kata gov abes guna duit depa dalam kwsp..
Reply

Use magic Report

Post time 9-2-2019 07:55 AM From the mobile phone | Show all posts
Pakcik iols duit habis buat bisnes dobi... Tapi dobi tak berjalan.. now bawak teksi..dia dah nampak kurus dari sblmnye..
Bila dah bersara ni.. ramai sangat langau hurung.. janji itu ini.. yang senang tetibe susah.. kesian sgt kat dia..
Reply

Use magic Report

Post time 9-2-2019 07:59 AM | Show all posts
Dovahkiin replied at 9-2-2019 07:22 AM
Selagi belum pencen jgn kasi keluar sbb masih ada punca pendapatan. Ni keluar awal2, buat kenduri an ...

duit die die punye pasal lah.nak kawin lagi ke.nak main mesin judi ke. nak beli kete ferrari ke.die dah besar pandai la urus sendiri duit die.kalau die gagal urus pengurusan kewangan.tu salah die sendiri lah.
kau sibuk aphal? jaga diri kau sudah.takkan dah 50 tahun dah nak mampus baru nak merasa senang? selera nak makan wagyu A5  pun dah xde.

ke kau jenis kerja sampai mampus takde masa nak enjoy?



aphal kerajaan ph buat rakyat macam budak budak ye. ini tak boleh.itu tak boleh.
Reply

Use magic Report

Post time 9-2-2019 08:04 AM From the mobile phone | Show all posts
@noraidil_06 baik engkorang GI check dia punya degree ori ker tak...lain macam jer dia punya creativity hahaha hahaha hahaha
Reply

Use magic Report

Post time 9-2-2019 08:07 AM From the mobile phone | Show all posts
nak pusing duit kami lagi lama nak bawa pegi mana tewwwww.. ari tu yg lama nk bawak pegi amarika... yg baru nak bawa pegi mana tewwww

hahahahancing.
Reply

Use magic Report

Post time 9-2-2019 08:09 AM From the mobile phone | Show all posts
X kan tunggu lutut dh bgetar baru leh ambik..

Nk clubbing pon dh x larat
Reply

Use magic Report

Post time 9-2-2019 08:55 AM From the mobile phone | Show all posts
Bagi je lah.. Ke nak guna duit tu..
Reply

Use magic Report

Post time 9-2-2019 09:20 AM From the mobile phone | Show all posts
cmf_shalom replied at 9-2-2019 08:09 AM
X kan tunggu lutut dh bgetar baru leh ambik..

Nk clubbing pon dh x larat

Dengar live band boleh lg
Reply

Use magic Report

Post time 9-2-2019 09:26 AM | Show all posts
Oiii mangkuk... duit aku, suka hati aku la nak baut apa.
Perangai pun dah macam yahudi..
Nak cekau harta org je. Kalau korang takut rakyat korang merempat, bangunkan negara dengan sebaik2nya, makmurkan ekonomi... lahanat
Reply

Use magic Report

Post time 9-2-2019 09:41 AM | Show all posts
nak pusing duit  lama  lama
Reply

Use magic Report

Post time 9-2-2019 09:48 AM From the mobile phone | Show all posts
Isu ni ade pro n con. Hakikatnya ianya sekadar duit simpanan utk pekerja swasta. Pandai manage aman la. Kalo dh dasar boros pun takkan nk pgg duit dia waima 100 tahun pun? Mungkin kerajaan bole mewajibkan bakal pesara utk sblm ambik duit kwsp kene ikuti satu class khas mcm anjuran AKPK gitu. Yg lain terserah pada pendeposit
Reply

Use magic Report

Post time 9-2-2019 09:52 AM From the mobile phone | Show all posts
Dovahkiin replied at 9-2-2019 07:22 AM
Selagi belum pencen jgn kasi keluar sbb masih ada punca pendapatan. Ni keluar awal2, buat kenduri an ...

Masa duit nak kuar... Anak2 tiap minggu balek kampong, berebut nak jaga ayah ibu... Bila duit ayah ibu dah habey..di hantar balek kampong... Tak raya tak balek.
Lebih baik pokcik2 dan mokcik2 simpan duit tu dgn kerajaan.
Reply

Use magic Report

Post time 9-2-2019 09:57 AM From the mobile phone | Show all posts
Klu dh tua2 ada mslah kewangan x reti manage salahkn diri sndri lah...bnda gini pn smpai gov nk cara
Reply

Use magic Report

Post time 9-2-2019 10:15 AM From the mobile phone | Show all posts
noraidil_06 replied at 9-2-2019 09:20 AM
Dengar live band boleh lg

Smbil bforum...btw..idop lg ke ci time tu....
Reply

Use magic Report

Post time 9-2-2019 10:30 AM From the mobile phone | Show all posts
Duit Aku ..Suka ati Aku la nk buat ape..nii pon berpuloh taun nk tggu 55..x kn nk Naik kn ke umur 65..
Reply

Use magic Report

Post time 9-2-2019 10:32 AM From the mobile phone | Show all posts
Tak payah la nak extend umur.. dulu masa zaman BN nak buat mcm ni korang marah kan.. ni korang pulal nak buat.. benda yang dah elok takyah tukar.. tambah baik je..
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.061358s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list