Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
12Next
Return to list New
1495
View
33
Reply

Dipanggang Pun Sedap! Lemak Manis Rasanya, Kisah Si Ulat Sagu

[Copy link]

Author: Shellyshel       Show all posts   Read mode

Author
Post time 8-2-2019 05:26 PM | Show all posts |Read mode
Apabila dilihat pada gambar, rupa ulat ini memang menggelikan. Sudah pasti kita takut hendak memegangnya ataupun memakannya. Inilah ulat sagu.


Ulat sagu diperoleh di dalam batang pokok sagu yang telah reput atau yang telah ditebang.


Bagi masyarakat di Mukah, Sarawak, ulat sagu ini sangat popular dan ada dijual di Pasar Tamu Mukah dengan harga RM10 sebanyak 30 ekor. Pada penggemar ulat ini, walaupun diletakkan dengan harga yang mahal mereka tetap juga sanggup membeli. Di negeri Sarawak, Mukahlah tempat yang banyak menjual ulat sagu kerana Mukah mempunyai banyak pokok sagu dan antara pengeluar sagu terbesar di Sarawak.






Cara memasaknya pula mengikut citarasa masing-masing. Ada yang dipanggang, digoreng dan juga direbus. Rasanya pula agak berlemak.

Ramai yang tidak tahu bahawa ulat sagu mempunyai khasiat yang tersendiri. Ia mengandungi protein, Asid Amino, Asid Aspartat, Asid Glutamat, Tirosin dan Lisin Methionin.


Beberapa khasiat yang ditemukan pada ulat sagu yang perlu diketahui:


1. Mencegah kolestrol
2. Membekalkan tenaga kepada badan supaya tidak cepat letih atau lesu
3. Meningkatkan daya tahan badan atau Imunisasi
4. Menambah selera makan
5. Meningkatkan ghairah seksual


Foto: Wanista




Siapa sangka yang ulat sagu yang mengGelikan ini mempunyai khasiat yang begitu tinggi. Akan tetapi, orang Islam dilarang untuk makan ulat ini.


Jangan takut atau geli. Marilah kita mencuba resipi yang baru dalam masakan seharian.


Amalkan pemakanan yang sihat kerana itu boleh menjamin kesihatan yang sihat juga. - CARI

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 8-2-2019 05:32 PM From the mobile phone | Show all posts
Terliur laaa
Reply

Use magic Report

Post time 8-2-2019 05:33 PM From the mobile phone | Show all posts
Yg haram tak boleh makan tak salah sebab makan mentah..kalau dah masak ok la kot..
Reply

Use magic Report

Post time 8-2-2019 05:39 PM From the mobile phone | Show all posts
Kenapa orang islam dilarang makan ulat ni?
Reply

Use magic Report

Post time 8-2-2019 06:59 PM From the mobile phone | Show all posts
noor2: Kenapa orang islam dilarang makan ulat ni?


Sbb dia termasuk dlm kategori ulat
Dlu iols pn ade teringin nk try sblm tau hukum

Ade jual kt e mart miri so iols beli sebekas hidup2 sbb xde y dh siap masak
Tp bile dh tau, dh beli tu endup iols bela dorg dlm bilik. Comel je jalan2 atas meja
Reply

Use magic Report

Post time 8-2-2019 07:27 PM From the mobile phone | Show all posts
uwekk maggots.
Reply

Use magic Report

Post time 8-2-2019 08:05 PM From the mobile phone | Show all posts
Btol la memang teringin nak mkn tp dah haram pulak..goreng mesti mabeles
Reply

Use magic Report

Post time 8-2-2019 08:41 PM From the mobile phone | Show all posts
Baru tau orang islam tak boleh makan
Reply

Use magic Report

Post time 8-2-2019 10:22 PM From the mobile phone | Show all posts
Masa study kawan ada bawak..Dia makan nampak sedap.
Reply

Use magic Report

Post time 9-2-2019 04:13 AM | Show all posts
Pernah tengok je. Nak makan, tak sanggup!
Reply

Use magic Report

Post time 9-2-2019 07:26 AM From the mobile phone | Show all posts
Victorioussss: Sbb dia termasuk dlm kategori ulatDlu iols pn ade teringin nk try sblm tau hukumAde jual kt e mart miri so iols beli sebekas hidup2 sbb xde y dh siap  ...

Chuols ni luculah. Tp iols yg non muslim ni lom "pateh" makan ulat ni. Di mukah ada nampak deyols jual panggang. Tggu ada geng br sronok mkn.
Reply

Use magic Report

Post time 9-2-2019 07:45 PM From the mobile phone | Show all posts
Ulat bulu boleh makan x?
Reply

Use magic Report

Post time 9-2-2019 09:57 PM From the mobile phone | Show all posts
Victorioussss replied at 8-2-2019 06:59 PM
Sbb dia termasuk dlm kategori ulat
Dlu iols pn ade teringin nk try sblm tau hukum


Oh....tq Vic....atas penjelasan. ...teringin pula nk rasa ulat ni. .hehe..sebab iols biasa dengan pokok sagu ...bau sagu tu sedap. ....biasa batang sagu ditebang untuk bg ayam makan. ....
Reply

Use magic Report

Post time 9-2-2019 10:10 PM From the mobile phone | Show all posts
belilies replied at 9-2-2019 07:26 AM
Chuols ni luculah. Tp iols yg non muslim ni lom "pateh" makan ulat ni. Di mukah ada nampak deyols  ...

Penjual tu madah rasa ya lg sdap dari ayam tu y kmk mau terai
Tp xterai jua akhirnya jd hewan belaan je untuk smggu
Reply

Use magic Report

Post time 9-2-2019 10:11 PM From the mobile phone | Show all posts
noor2 replied at 9-2-2019 09:57 PM
Oh....tq Vic....atas penjelasan. ...teringin pula nk rasa ulat ni. .hehe..sebab iols biasa dengan  ...


Kan..nmpk mcm rasa lemak2 je isik dia tu
Sayangnya dia kategori ulat. Kalu kategori siput mmg dh lama iols kunyah
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 9-2-2019 11:26 PM | Show all posts
abang saya kata boleh makan lah pulak tapi mesti dimasak...hihi  sorry...
Reply

Use magic Report

Post time 9-2-2019 11:36 PM From the mobile phone | Show all posts
Victorioussss replied at 9-2-2019 10:11 PM
Kan..nmpk mcm rasa lemak2 je isik dia tu
Sayangnya dia kategori ulat. Kalu kategori siput mmg d ...


Ada yg kata boleh di makan la Vic...hehe
Reply

Use magic Report

Post time 9-2-2019 11:43 PM From the mobile phone | Show all posts
noor2 replied at 9-2-2019 11:36 PM
Ada yg kata boleh di makan la Vic...hehe

Itulah iols refer sini

http://www.utusan.com.my/berita/nasional/umat-islam-dilarang-makan-ulat-sagu-1.56517
Reply

Use magic Report

Post time 10-2-2019 07:31 AM From the mobile phone | Show all posts
Victorioussss replied at 9-2-2019 11:43 PM
Itulah iols refer sini

http://www.utusan.com.my/berita/nasional/umat-islam-dilarang-makan-ulat- ...

Oh...Thanks Vic.......
Reply

Use magic Report

Post time 10-2-2019 09:27 AM | Show all posts
boss I org sabah...die ckp penah mkn ulat sagu ni...rase die sedap katanye
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.120079s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list