JAWATAN KOSONG! Jadi penulis freelance kami dan berpeluang menang hadiah wang tunai berjumlah RM300! Klik sini > CARI Warrior
Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
699
View
12
Reply

DOA NUR NUBUWAH (NURBUAT) - NUR NABI

[Copy link]

Author: rantaikendoq       Show all posts   Read mode

Author
Post time 6-2-2019 11:15 AM | Show all posts |Read mode
Assalamualaikum

Bersempena jamadil awal yg akan berkahir dan jamadil akhir yg akan tiba...
maka marilah sama2 kita beramal dgn doa nur nubuwah ini
dalam hadis saheh bukhari muslim kuat sanad berkenaan doa ini yg turun pada waktu subuh ketika nabi saw bersama sahabat
besar manfaat, jika tidak 1 kali saja amalkan tika tahajud...atau seumur hidop
pd yg xmampu hafal, bole laminate binding letak dlm rumah atau bilek
insyallah...mursid saya ijazahkan pd saya sbg amalan...
cubalah tuan tuan
semoga Allah MEMBERI TAUFIK HIDAYAH...
doa ini makam nya tinggi....org2 soleh dan wali awliyak sering bawa amalan ini...
insyallah...

APA ITU DOA NURUN NUBUWWAH? Doa Nurun Nubuwwah biasa juga dikenal dengan nama DOA NURBUAT, Doa Nurbuat berasal dari kata bahasa Arab Nurun Nubuwwah (Arab, نور النبوة ) yang artinya cahaya kenabian. Nurbuat adalah doa yang dipercaya memiliki banyak khasiat antara lain seperti Dapat disayangi oleh musuh. Doa Nurbuat biasa terdapat dalam kumpulan doa Majmuk Syarif (مجموع شريف) yang biasa menjadi buku pegangan para santri.

B. DALIL DOA NURUN NUBUWWAH Apa landasan dari Doa Nurun Nubuwwah ? Berikut ini adalah dalil yang berkenaan dengan Doa Nurun Nubuwwah Ibnu Katsir dalam Tafsir Ibnu Kathir meriwayatkan sebuah hadits riwayat Ibnu Asakir : عن علي C رضي الله عنه C : ( أن جبريل أتى النبي صلى الله عليه وسلم فوافقه مغتماً فقال : يا محمد ، ما هذا الغم الذي أراه في وجهك ؟ قال الحسن والحسين أصابتهما عين قال : صدِّق بالعين ، فإن العين حق ، أفلا عوذتهما بهؤلاء الكلمات ؟ قال : وما هن يا جبريل قال : قل اللهم ذا السلطان العظيم ، ذا المن القديم ، ذا الوجه الكريم ، ولي الكلمات التامات ، والدعوات المستجابات ، عافِ الحسن والحسين من أنفس الجن وأعين الإنس فقالها النبي صلى الله عليه وسلم فقاما يلعبان بين يديه ، فقال النبي صلى الله عليه وسلم : عوّذوا أنفسكم ونساءكم وأولادكم بهذا التعويذ ، فإنه لم يتعوذ المتعوذون بمثله Artinya: Dari Ali bin Abi Thalib bahwa malaikat Jibril datang pada Nabi yang sedang tampak sedih. Jibril bertanya: Wahai Muhammad, kenapa wajahmu tampak sedih? Nabi menjawab: Hasan dan Husain sedang sakit mata. Jibril berkata: sembuhkan matanya karena mata punya hak. Apakah kamu tidak mendoakan keduanya dengan kalimat-kalimat itu? Nabi bertanya: Kalimat apa? Jibril menjawab: Katakan اللهم ذا السلطان العظيم ذا المن القديم ، ذا الوجه الكريم ، ولي الكلمات التامات ، والدعوات المستجابات ، عافِ الحسن والحسين من أنفس الجن وأعين الإنس Kemudian Nabi mengucapkan doa tersebut maka Hasan dan Husain langsung dapat berdiri dan bermain di sekitar Nabi. Nabi bersabda: mintalah perlindungan untuk dirimu, istrimu dan anak-anakmu dengan doa ini. Karena doa Nurbuat disebut juga dengan doa Jibril, maka kemungkinan ulama pertama yang memperkenalkan doa ini mengambilnya dari hadits di atas yang kemudian ditambah sendiri dengan bacaan yang lain.

C. BACAAN DOA NURUN NUBUWWAH ARAB/LATIN/PDF/IMAGE DAN ARTINYA Bacaan Doa Nurun Nubuwah اَللّٰهُمَّ ذِى السُّلْطَانِ الْعَظِيْمِ ، وَذِى الْمَنِّ الْقَدِيْمِ ، وَذِي الْوَجْهِ الْكَرِيْمِ ، وَوَلِيِّ الْكَلِمَاتِ التَّآمَّاتِ ، وَالدَّعَوَاتِ الْمُسْتَجَابَةِ ، عَاقِلِ الْحَسَنِ وَالْحُسَيْنِ مِنْ اَنْفُسِ الْحَقِّ ، عَيْنِ الْقُدْرَةِ والنَّاظِرِيْنَ ، وَعَيْنِ الْاِنْسِ وَالْجِنِّ ، وَاِنْ يَّكَادُ الَّذِيْنَ كَفَرُوْا لَيُزْ لِقُوْنَكَ بِاَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّكْرَ وَيَقُوْلُوْنَ اِنَّهُ لَمَجْنُوْنَ ، وَمَا هُوَ اِلاَّ ذِكْرٌ لِلْعَالَمِيْنَ ، وَمُسْتَجَابُ لُقْمَانَ الْحَكِيْمِ ، وَوَرِثَ سُلَيْمَانُ دَوُدَ عَلَيْهِمَا السَّلَامُ الْوَدُوْدُ ذُو الْعَرْشِ الْمَجِيْدِ ، طَوِّلْ عُمْرِيْ ، وَصَحِّحْ اَجْسَادِيْ ، وَاقْضِ حَاجَتِيْ ، وَاَكْثِرْ اَمْوَالِيْ وَاَوْلَادِيْ ، وَحَبِّبْ لِلنَّاسِ اَجْمَعِيْنَ ، وَتَبَاعَدِ الْعَدَاوَةَ كُلَّهَا مِنْ بَنِيْ آدَمَ عَلَيْهِ السَّلَامُ ، مَنْ كَانَ حَيًّا وَّيَحِقَّ الْقَوْلُ عَلَي الْكَافِرِيْنَ ، وَقُلْ جَآءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ ، اِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوْقًا ، وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْاٰنِ مَاهُوَ شِفَآءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِيْنَ ، وَلَايَزِيْدُ الظَّالِمِيْنَ اِلَّا خَسَارًا ، سُبْحَانَ رَبِّكَ رَبِّ الْعِزَّةِ عَمَّا يَصِفُوْنَ ، وَسَلَامٌ عَلَي الْمُرْسَلِيْنَ ، وَالْحَمْدُ لِلّٰهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ ALLAHUMMA DHISSHULTHANIL ADZIIM. WA DZIL MANNIL QADIM WA DZIL WAJHIL KARIIM WA WALIYYIL KALIMAATIT TAMMAATI WAD DAAWAATI MUSTAJAABATI AAQILIL HASANI WAL HUSAINI MIN ANFUSIL HAQQI AINIL QUDRATI WANNAAZHIRINNA WA AINIL INSI WAL JINNI WA IN YAKADUL LADZINNA KAFARUU LA YUZLIQUUNAKA BI-ABSHAARIHIM LAMMA SAMIUDZ DZIKRA WA YAQUULUUNA INNAHU LAMAJNUUN WA MAA HUWA ILLA DZIKRUL LIL AALAMIIN WA MUSTAJAABU LUQMANIL HAKIIMI WA WARITSA SULAIMAANU DAAWUDA ALAIHIS SALAAMU AL WADUUDU DZUL ARSYIL MAJIID THAWWIL UMRII WA SHAHHIH AJSADII WAQDLI HAAJATII WAKTSIR AMWAALII WA AULAADII WA HABBIB LINNAASI AJMAIN. WATABAA ADIL ADAA WATA KULLAHAA MIN BANII AADAMA ALAIHIS SALAAMU MAN KAANA HAYYA WA YAHIQQAL BAATHILU INNAL BAATHILA KAANA ZAHUUQAA. WA NUNAZZILU MINAL QURAANI MAA HUWA SYIFAA-UW WA RAHMATUL LIL MUMINIINA. SUBHAANA RABBIKA RABBIL IZZATI AMMMAA YASHIFUUNA WA SALAAMUN ALAL MURSHALIINA WAL HAMDU LILLAHI RABBIL AALAMIIN. Artinya Ya Allah, Zat Yang memiliki kekuasaan yang agung, yang memiliki anugerah yang terdahulu, memiliki wajah yang mulia, menguasai kalimat-kalimat yang sempurna, dan doa-doa yang mustajab, penanggung Hasan dan Husain dari jiwa-jiwa yang haq, dari pandangan mata yang memandang, dari pandangan mata manusia dan jin. Dan sesungguhnya orang-orang kafir benar-benar akan menggelincirkan kamu dengan pandangan mereka, ketika mereka mendengar Al-Quran dan mereka berkata: Sesungguhnya ia (Muhammad) benar-benar orang yang gila, dan Tiadalah itu semua melainkan sebagai peringatan bagi seluruh alam. Allah yang mengabulkan doa Luqmanul Hakim dan mewariskan Sulaiman bin Daud A.S. Allah adalah Zat Yang Maha Pengasih lagi memiliki singgasana yang Mulia, panjangkanlah umurku, sehatlah jasad tubuhku , kabulkan hajatku, perbanyakkanlah harta bendaku dan anakku, cintakanlah semua manusia, dan jauhkanlah permusuhan dari anak cucu Nabi Adam A.S., orang-orang yang masih hidup dan semoga tetap ancaman siksa bagi orang-orang kafir. Dan katakanlah: Yang haq telah datang dan yang batil telah musnah, sesungguhnya perkara yang batil itu pasti musnah. Dan Kami turunkan dari Al-Quran suatu yang menjadi penawar dan rahmat bagi orang-orang yang beriman, dan Al-Quran tidak akan menambah kepada orang-orang yang berbuat aniaya melainkan hanya kerugian. Maha Suci Allah Tuhanmu Tuhan Yang Maha Mulia dari sifat-sifat yang di berikan oleh orang-orang kafir.Dan semoga keselamatan bagi para Rasul.Dan segala puji bagi Allah Tuhan Semesta Alam.

D. MANFAAT DOA NURUN NUBUWWAH Berikut ini adalah beberapa khasiat dari doa Nurbuat yang kami dapat dari beberapa BUKU ILMU HIKMAH atau BUKU MUJARROBAT
(1) Pelindung dari Sihir. Di riwayatkan , bahawa Rasulullah SAW bersabda setelah solat Subuh ketika duduk-duduk bersama para sahabat di Masjidil Haram, tiba-tiba datanglah Malaikat Jibril a.s. membawa doa Nurun Nubuwwah, seraya berkata : Wahai Rasulullah, aku telah di utus oleh Allah Subhanahu Wa Taala untuk menyampaikan doa ini kepadamu / Rasulullah. Selanjutnya beliau bersabda :Doa Nurun Nubuwwah ini banyak sekali faedahnya bila di baca dan diamalkan. Dan apabila tidak dapat membaca atau tidak hafal, maka cukuplah ditulis, kemudian tulisan tersebut disimpan dalam rumah, maka Allah akan senantiasa memberikan perlindungan kepada penghuni rumah itu dari sihir / tenung atau penyakit.

(2) Hajat Tercapai. Barangsiapa yang membaca dan mengamalkan doa ini secara istiqamah pada setiap selesai solat sekurang-kurangnya sekali, maka Insya Allah apa pun hajatnya akan segera terlaksana.

(3) Penyelamat dari gangguan makhluk halus. Bilamana doa Nurun Nubuwwah ini ditulis pada kertas lalu tulisan tersebut di letakkan pada tanaman, Insya Allah tanaman tersebut akan selamat dari hama, apabila di letakkan pada tempat-tempat yang menakutkan atau pada tempat-tempat yang ditempati syaitan atau iblis, jin atau hantu dan segala macam jenis makhluk halus, maka dalam waktu singkat mereka akan bubar dan minggat tanpa kembali lagi.

(4) Dimuliakan orang Rasulullah SAW bersabda , Jika kamu ingin dimuliakan oleh orang lain, maka bacalah Doa Nurun Nubuwwah.

(5) Pengasih Bilamana anda ingin mendekati raja / menteri atau orang yang berpangkat atau berkumpul dengan orang banyak maka bacalah doa ini pada tiap hari sekurang-kurangnya sekali, InsyaAllah semua orang yang anda dekati itu akan menaruh kasih sayang.

(6) Air masin menjadi tawar Bilamana anda pergi belayar naik perahu, kemudian disitu anda kehabisan air minum, maka bacalah doa ini pada air laut, InsyaAllah air laut yang semulajadi masin itu berubah menjadi tawar dan boleh anda minum.

(7) Bertemu para nabi. Rasulullah SAW bersabda: Barangsiapa yang ingin bertemu dengan para Nabi, maka bacalah doa Nurun Nubuwwah sebanyak seratus kali, kemudian tidur, InsyaAllah akan mimpi bertemu dengan para Nabi, di samping itu siapa pun pun yang melihatnya akan menaruh kasih sayang, dan hendaknya tidak terhenti dalam mewiridkan doa Nurun Nubuwwah ini hingga sampai anak cucu.

(8) Penyembuh Kesakitan. Bilamana ada orang sakit, maka bacalah doa ini pada minyak (minyak kelapa / sawit wijen), kemudian sapukan pada tempat yang sakit, Insya Allah akan lekas sembuh.

(9) Mengubat dari kerasukan. Bilamana ada orang di rasuk hantu, syaitan dan jin, atau gila, maka cara mengubatinya adalah sebagaimana di atas.

(10) Kuat berjalan Bilamana anda ingin kuat berjalan, bacalah doa tersebut pada daun sirih yang bertemu ruasnya, kemudian sapukanlah mulai dari kepala hingga kaki, InsyaAllah anda akan kuat berjalan walau sejauh perjalanan yang anda tempuh itu.

(11) Turun hujan. Bilamana akan turun hujan dalam suatu perjalanan, agar anda tidak kehujanan, maka bacalah doa tersebut, InsyaAllah tidak jadi turun hujan.

(12) Pengaman bagi orang bertengkar Bilamana ada orang yang bertengkar, sedang anda ingin melerainya maka bacalah doa ini, InsyaAllah orang yang bertengkar itu akan berhenti dan akhirnya saling memaafkan.

(13) Musuh menjadi takut Bilamana anda pergi berperang (fisabilillah), bacalah doa ini, Insya allah tidak di kejar musuh, bahkan musuh akan lari tunggang langgang ketika bertemu dengan anda.

(14) Sulit bersalin. Bilamana ada wanita bersalin yang sulit, maka bacalah doa ini pada pinggang atau mangkuk putih yang berisi air, kemudian airnya diminumkan, Insya Allah bayinya akan segera keluar tanpa kesulitan yang di derita oleh sang ibu.

(15) Sakit mata Bilamana ada orang sakit mata, maka bacalah doa ini lalu tiupkan pada mata yang sakit itu. Insyaallah akan lekas sembuh.

(16) Penawar gigitan ular Bilamana ada orang digigit ular, atau kena sengatan binatang berbisa, atau kena racun dan penyakit lain, maka bacakanlah doa tersebut pada tempat yang terkena gigitan atau sengatan itu, Insya Allah akan lekas sembuh.

(17) Raja Jin. Bilamana anda ingin mendatangkan raja jin, maka bacalah doa ini sebanyak seratus kali dalam keadaan tidak berhadas (suci), baik suci badan dan tempat, kemudian masuk ditempat yang sepi pada malam Jumaat. Insya Allah anda akan dijumpai oleh si raja jin itu. (18) Terhindar dari Kekufuran. Bilamana anda membaca doa ini pada malam Jumaat sebanyak lima puluh kali, InsyaAllah akan terhindar dari kekufuran, bidah dan dijauhkan dari perbuatan buruk.

(19) Menjumpai Jin. Suatu keajaiban yang luar biasa bilamana ada jin yang ingin menyerupai manusia, maka jadi lah ia manusia lantaran berkah-Nya doa Nurun Nubuwwah ini, begitupun manusia jika ingin menjumpai jin, maka ia mengamalkan doa tersebut.

(20) Penyelamat siksa neraka. Bilamana doa ini di baca setiap hari, maka akan selamat dari siksa neraka, selamat dunia akhirat dan terhindar dari godaan syaitan. (21) Ingin mimpi yang indah. Bilamana anda ingin mimpi yang indah, maka bacalah doa ini pada malam Sabtu, sebanyak seratus kali, Insya Allah akan tercapai. (22) Awet Muda Bilamana anda baca pada malam Minggu, maka anda boleh awet muda walau usia sudah lanjut.

(23) Memberi keselamatan. Bilamana anda baca pada malam Isnin, maka Allah akan memberikan keselamatan kepada anda, dijauhkan dari malapetaka.

(24) Menjadi kuat Bilamana anda baca pada malam Selasa, maka anda akan menjadi kuat, serta terjauh dari penyakit.

(25) Gigitan yang kuat Bilamana anda baca pada malam Rabu, maka gigi anda akan menjadi kuat, serta terjauh dari penyakit.

(26) Penyeri wajah. Bilamana anda baca pada malam Khamis, maka wajah anda bertambah elok sehingga banyak wanita yang terpikat.

(27) Binatang menjadi patuh. Bilamana anda baca pada malam Jumaat, maka semua binatang yang buas akan menjadi patuh terhadap anda.

(28) Melamar wanita. Bilamana anda ingin melamar seorang wanita, maka berpuasalah sehari dan malamnya jangan tidur, kemudian bacalah doa ini terus menerus di tempat yang sunyi, InsyaAllah lamaran anda di terima.

(29) Harta dunia. Bilamana anda ingin harta dunia, maka bacalah doa ini pada kunir (kunyit putih / temu) kemudian tanamlah di tanah, InsyaAllah akan jadi emas, tapi jangan berbicara atau beritahu orang lain.

insyallah tabarakallah khoir, istiqamah yakin sabar...anda akan dapat rasa perubahan jika ikhlas dlm beramal...

Reply

Use magic Report

Post time 6-2-2019 02:45 PM From the mobile phone | Show all posts
(29) Harta dunia. Bilamana anda ingin harta dunia, maka bacalah doa ini pada kunir (kunyit putih / temu) kemudian tanamlah di tanah, InsyaAllah akan jadi emas, tapi jangan berbicara atau beritahu orang lain.

yo ko tak nh? mcm bongak yo nh...
Reply

Use magic Report

Post time 6-2-2019 02:45 PM From the mobile phone | Show all posts
(29) Harta dunia. Bilamana anda ingin harta dunia, maka bacalah doa ini pada kunir (kunyit putih / temu) kemudian tanamlah di tanah, InsyaAllah akan jadi emas, tapi jangan berbicara atau beritahu orang lain.

yo ko tak nh? mcm bongak yo nh...
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 6-2-2019 10:21 PM | Show all posts
Clan204 replied at 6-2-2019 02:45 PM
(29) Harta dunia. Bilamana anda ingin harta dunia, maka bacalah doa ini pada kunir (kunyit putih / t ...



jika tak faham jgn berperangai buruk dan mencela
sila cari guru dan mengaji...
iman bukan perkara akal dan ilmu cek oiii
Reply

Use magic Report

Post time 7-2-2019 06:01 PM From the mobile phone | Show all posts
sape ajar boleh jadi emas nh... sapa pernah buat... ada mana2 ulama pernah try... ke karun dah pernah cuba
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 7-2-2019 07:55 PM | Show all posts
Clan204 replied at 7-2-2019 06:01 PM
sape ajar boleh jadi emas nh... sapa pernah buat... ada mana2 ulama pernah try... ke karun dah perna ...

kamu tu sapa nak bertanya
ada guru mursid ke tidak?
tgk soalan pon tahu kamu ni jenis tak mengaji agama pon
tak penah mengaji tasauf
tak penah masuk mana2 tarekat....
kasihannya kamu ni...jahil bebal
Reply

Use magic Report

Post time 7-2-2019 09:34 PM From the mobile phone | Show all posts
rantaikendoq replied at 7-2-2019 07:55 PM
kamu tu sapa nak bertanya
ada guru mursid ke tidak?
tgk soalan pon tahu kamu ni jenis tak mengaj ...

jadi kau ilmu tinggi try buat la nak tgk... cakap mcm hebat... kunyit blh jadi emas... rasul allah pun takde buat cam nh... engkau dgn guru kau lak lg hebat... bangang
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 11-2-2019 11:11 AM | Show all posts
Clan204 replied at 7-2-2019 09:34 PM
jadi kau ilmu tinggi try buat la nak tgk... cakap mcm hebat... kunyit blh jadi emas... rasul allah ...



inilah akibat bila berhati busuk dan dengki
dah la tak mahu mencari guru pengajian agama
sapa kata xde rosul Allah yg ajar?
kalau kamu nak tahu wahai sijahil berhati busuk,
rosul2 ulul azmi semua tahu kaedah buat emas
nabi musa as ajar qorun cara buat emas
begitu jua para awliyak wali Allah
itulah kamu tidak tahu apa sebenar alquran dan tasawuf
hanya tahu mencela membuta tuli...kasihan...

Reply

Use magic Report

Post time 12-2-2019 01:35 PM | Show all posts
Adakah ini yang diamalkan oleh baginda Nabi dan para Sahabah, Tabiin, dan Tabi' tabiin? Boleh jawabkan?
Reply

Use magic Report

Post time 12-2-2019 09:26 PM | Show all posts
@Kilokahn
ni geng benda baik apa salahnya la ni...
buang masa layan. depa maqam lain. dah masuk level makrifat.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 15-2-2019 06:02 PM | Show all posts
Kilokahn replied at 12-2-2019 01:35 PM
Adakah ini yang diamalkan oleh baginda Nabi dan para Sahabah, Tabiin, dan Tabi' tabiin? Boleh jawabk ...

iya sememangnya dr nabi saw dan beliau turunkan pada sahabt dan begitulah seterusnya
jika kamu ada guru torikat kamu akan tahu ilmu sir dada ke dada
bukan kaji pakai akal semata seperti barat yg sesat
akal ilmu nafsu tak bawa kamu jumpa ketuhanan...
itulah rmai pegangan wahabi yg sesat menolak ilmu tasauf
Reply

Use magic Report

Post time 18-2-2019 10:01 AM | Show all posts
Ahli Sunnah, aqalnya tunduk kepada Wahyu

Ahli Kalam, aqal mereka letak lebih tinggi dari Wahyu

Ahli Tasawuf, mereka tak pakai aqal langsung kah?
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 20-2-2019 01:30 AM | Show all posts
Edited by rantaikendoq at 20-2-2019 01:32 AM
Kilokahn replied at 18-2-2019 10:01 AM
Ahli Sunnah, aqalnya tunduk kepada Wahyu

Ahli Kalam, aqal mereka letak lebih tinggi dari Wahyu

dari kitab karangan syeikh mana
kamu buat pembahagian ahli sunnah, ahli kalam dan ahli tasawuf tu
sbb pelik benar saya baca jauh meleset dari pengajian ahli2 ketuhanan
faham ke ahli sunnah tu sebenar benar siapa, ahli kalam tu apa erti hakiki
dan ahli tasawuf tu??
tolong fahamkan dulu 3 golongan tersebut terlebih dahulu...
siapa cakap ahli tasawuf tak guna akal?secar ringkasnya...
bermula perjalanan mursid salikin dari syariat kepada tarekat kepada hakikat...
sepertimana bermula jalannya imam besar 4 mazhab baik abu hanyifah, imam hambali, almaliki dan syafie
mereka bermula sbg ahli thoriq yg telah menimba ilmu secara bertalaqi (berhadap mata) dgn para sahabat
terutama imam malik yg pernah bertemu dgn ibnu abbas, ibnu umar ra, saidina ali kw, hassan abasri dan
beberapa sahabat lain serta tabieen (anak para sahabat), makanya...dimana yg kata ahli tasawuf xpakai akal?
itu satu persangkaan yg jauh meleset..
tasawuf itu ilmu penyucian hati - mana2 murid salik sebelum diangkat Allah menjadi ulama sufi bermula dari ilmu syariat
adalah perkara biasa, dan bila mereka bertalaqi dgn mursid - ilmu mereka telah sampai pada nabi saw berkat dr melatih adab

adab disini bukan berlakon tunjuk hormat sopan depan cikgu sekolah atau orgtua
atau seperti anak dara bancuh kopi bila dirisik
adab disini bermaksud murid itu berbakti kepada guru tanpa sebarang alasan...
adab yg dimaksud disini setia berkhidmat / bakti pd guru selama beberapa lama
sepetimana nabi musa as berbakti pd nabi syuaib as, atau sptmana para sahabat berbakti pada nabi saw
itulah berbakti khidmat yg disebut ADAB DALAM PENGAJIAN KETUHANAN yg mana rmai org tak faham
itulah sebenar benar ADAB sebelum berilmu
berilmu tanpa adab pd mursid hanya menjadikan manusia itu seperti iblis yg berilmu tingi
tapi gagal lalu merosak diri batin dan amaliah kerana gagal menukarkan nafsu 3 amarah lawamah mulhimmah kpd
mutmainnah radhiah mardhiah kamaliah...




Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.052126s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list