Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
2431
View
66
Reply

Umat Islam Mundur Dek Kerana Sibuk Mencari Agama.

[Copy link]

Author: OttoVonBismark       Show all posts   Read mode

Post time 10-2-2019 12:54 PM | Show all posts
dear my fellow brothers and sisters

please get this book

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 10-2-2019 02:51 PM | Show all posts
mbhcsf replied at 10-2-2019 12:56 AM
so, you are a bit tricky , eh?

hahaha

ko umur berapa ha ?
ko kerja apa ha ?
apasal semua post ko macam bercakap dengan diri sendiri, bukan nak reply orang. ko karang elok elok tak boleh ke ?

aku assume ko ni late 30's dan suka baca novel tak pun puisi bagai.
Reply

Use magic Report

Post time 10-2-2019 10:21 PM From the mobile phone | Show all posts
OttoVonBismark replied at 10-2-2019 02:51 PM
ko umur berapa ha ?
ko kerja apa ha ?
apasal semua post ko macam bercakap dengan diri sendiri, ...

Garanganya herr bismark without c ni....so tricky...
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 10-2-2019 10:50 PM From the mobile phone | Show all posts
mbhcsf replied at 10-2-2019 02:21 PM
Garanganya herr bismark without c ni....so tricky...

tak garang la.....
aku nak letak "c" tapi dia kata already ada user nama macam tu... so aku terpaksa buang "c" tu. huuuuu sedih...
Reply

Use magic Report

Post time 11-2-2019 01:22 AM | Show all posts
OttoVonBismark replied at 10-2-2019 10:50 PM
tak garang la.....
aku nak letak "c" tapi dia kata already ada user nama macam tu... so aku terp ...

alaa lain kali i suggest nick lain

' vienna circle' classy skett....
Reply

Use magic Report

Post time 11-2-2019 11:17 AM | Show all posts
ilmu tanpa adab sekadar meletakkan individu sebarisan sepertimana
iblis dan konco2 yg menyesatkan...

adab itu budakn sopan santun dlm budaya melayu
atau sptmana nak tunjuk anak dara bancuh kopi bla rombongan datang
adab DALAM SANAD ILMU NABI SAW YG DIMAKSUDKAN
adalah khidmat BAKTI SPTMANA NABI MUSA AS BERKHIDMAT BERTAHUN TAHUN
PADA NABI SYUAIB AS atau sptmana para sahabat berbakti pd nabi saw....
atau sptmana imam syafie berkhidmat pada imam malik ra..
atau sptmana sufi2 berkhidmat pd para awliyak
sptmana tok kenali , tokku paluh, tok pulau manis, syeikh abullah fahim
berkhidmat pada mursid mereka masing2...
jikalau maw tahu begitulah rahsia wasilah ilmu2 warisan nabi2 saw pd hamba hambaNya
yg dipileh...


disitulah terbuka pintu hijab kpd tabir2 RAHSIA MAKRIFAT...
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 11-2-2019 04:50 PM | Show all posts
mbhcsf replied at 10-2-2019 05:22 PM
alaa lain kali i suggest nick lain

' vienna circle' classy skett....

vienna circle tu..... mmmmko background philosophy ? mmmm
intresting....  

now i see why.... huhu
Reply

Use magic Report

Post time 11-2-2019 11:21 PM | Show all posts
OttoVonBismark replied at 11-2-2019 04:50 PM
vienna circle tu..... mmmmko background philosophy ? mmmm
intresting....  

so, bagaimana you fikir kita dah terkeliru dalam menanggapi makna ilmu ni ?
dalam perspektif worldviw Islam ?
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 12-2-2019 02:40 AM From the mobile phone | Show all posts
mbhcsf replied at 11-2-2019 03:21 PM
so, bagaimana you fikir kita dah terkeliru dalam menanggapi makna ilmu ni ?
dalam perspektif worl ...

in other word please. more simple word.... or you been typo again ?
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 12-2-2019 02:46 AM From the mobile phone | Show all posts
amende korang semua merepek ni.....
Reply

Use magic Report

Post time 12-2-2019 01:27 PM | Show all posts
Kemunduran ummah Islam itu disebabkan ummah Islam tak berpegang kepada Tawhid dan Sunnah seperti difahami oleh para Salafussoleh. Berapa kerat saja yang betul betul gigit Sunnah dengan gigi geraham, seperti menggenggam bara api?


حَدَّثَنَا سُلَيْمَانُ بْنُ دَاوُدَ الْمَهْرِيُّ، أَخْبَرَنَا ابْنُ وَهْبٍ، أَخْبَرَنِي حَيْوَةُ بْنُ شُرَيْحٍ، ح وَحَدَّثَنَا جَعْفَرُ بْنُ مُسَافِرٍ التِّنِّيسِيُّ، حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ يَحْيَى الْبُرُلُّسِيُّ، حَدَّثَنَا حَيْوَةُ بْنُ شُرَيْحٍ، عَنْ إِسْحَاقَ أَبِي عَبْدِ الرَّحْمَنِ، - قَالَ سُلَيْمَانُ عَنْ أَبِي عَبْدِ الرَّحْمَنِ الْخُرَاسَانِيِّ، - أَنَّ عَطَاءً الْخُرَاسَانِيَّ، حَدَّثَهُ أَنَّ نَافِعًا حَدَّثَهُ عَنِ ابْنِ عُمَرَ، قَالَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم يَقُولُ ‏ "‏ إِذَا تَبَايَعْتُمْ بِالْعِينَةِ وَأَخَذْتُمْ أَذْنَابَ الْبَقَرِ وَرَضِيتُمْ بِالزَّرْعِ وَتَرَكْتُمُ الْجِهَادَ سَلَّطَ اللَّهُ عَلَيْكُمْ ذُلاًّ لاَ يَنْزِعُهُ حَتَّى تَرْجِعُوا إِلَى دِينِكُمْ ‏"‏ ‏.‏ قَالَ أَبُو دَاوُدَ الإِخْبَارُ لِجَعْفَرٍ وَهَذَا لَفْظُهُ ‏.‏

Narrated Abdullah ibn Umar:

I heard the Messenger of Allah, (ﷺ) say: When you enter into the inah transaction, hold the tails of oxen, are pleased with agriculture, and give up conducting jihad (struggle in the way of Allah). Allah will make disgrace prevail over you, and will not withdraw it until you return to your original religion.

Grade        : Sahih (Al-Albani)
Reference         : Sunan Abi Dawud 3462
In-book reference         : Book 24, Hadith 47
English translation         : Book 23, Hadith 3455


Sekarang sudah ada banyak syarah di YouTube ustaz-ustaz Salafi yang ajaran kitab-kitab simple untuk diikuti. Tidak ada alasan untuk ummah Islam tak menuntut ilmu. Sampai ke tua, sampai mati pun kena belajar, especially Tawhid.  

Reply

Use magic Report

Post time 12-2-2019 03:03 PM | Show all posts
belajar agama kena  berguru dan kita yakini ilmu mereka dan ustaz mereka dan kita nilaikan  adab mereka. Kita boleh tanya untuk  penjelasan, debate sesuatu dan memahami sesuatu.

so, dari situ kita dapat mempelajari konteks  kenapa si fulan berkata begitu begini ...

Reply

Use magic Report

Post time 12-2-2019 10:53 PM From the mobile phone | Show all posts
Edited by dovob at 12-2-2019 11:06 PM

Saja saya nak berranya, sejauh manakah seseorg yg bergelar guru itu mengenali Allah?

Mari kita kembali kepada asas ketauhidan yg telah ditentukan oleh Allah utk disyariatkan dan bukan pula sekadar ucapan semata-mata. Yakni lafaz La Ilahaillah.

Kita tengok semua sudut pandangan yg terdahulu hingga terkini. Ada yg memberi pandangan, kalimah itu bermaksud "Tiada tuhan yg berhak disembah selain Allah". Ini zaman sebelum tahun 2017. Saya ulangkan, ini zaman sebelum tahun 2017. Soalnya, sudah berapa tahun, para guru membodohkan dirinya dan orang lain lalu menyesatkan kesemuanya? Tolong bagitahu saya, bolehkah seorg guru yg tak tahu hakikat ilmu ketauhidan, lalu mengajarkannya dalam erti kata pendustaan nyata? Saya rasa, ramai yg setuju, para guru dah lama mendustakan makna sebenar kalimah tauhid. Makanya, mereka yg mendustakan digelar oleh-Nya sebagai apa dalam isu ini? Perlu saya jelaskan, atau sendiri pergi check Alquran dan Sunnah Rasullullah saw.

Kemudian, masuklah kita di zaman baru. Para guru mulai sedar, selama ini mereka mendustakan makna kalimah tauhid. Lalu mereka mula mendengar sedikit ucapan dari seorg manusia (saya yg hanya diberi pilihan oleh-Nya), lalu dipraktiskan mengikut apa yg diri sendiri putuskan. Sedangkan mereka itu tidaklah faham, sebaliknya hanya baru tahu apa yg didustakan selama ini hakikatnya dusta terhadap Allah. Lalu terpancullah makna "Tiada Ilah selain Allah".

Bagi saya, okey le tu, guru2 pun takat tahu yg itu ajelah. Yg menariknya, kunco2 guru pula yg terover selama ini. Maklumlah, menganggap apa yg diputuskan itu adalah apa yg Allah kehendaki.

Campur tolak darab bahagi, disebabkan agama ni diputuskan dgn cara yg batil, maka seorg pencuri mula berkata "semua ni Allah punya kpd saya". Saya pula menjawab "kalau itu jawapannya, emak awak itu pun Allah yg punya. Kiranya saya boleh buat apa2 pun ye dekat mak awak pasal semua Allah punya, macam itu?". Sama le dengan beberapa ekor org di dunia nyata. Sebijik seperti pencuri berkenaan.

Bila guru2 yg mcm2 gelaran pun tak faham, dan tak mahu faham, kunco2nya pun samalah juga, malah tak rasa sikit pun bersalah dengan semua pendustaan yg dilakukannya selama ini, boleh kiranya saya gelar mereka semua itu "orang2 yg dibodohkan oleh Allah?". Atau berbicara tanpa tahu ilmu?

Kenapa ye, ramai guru yg tak faham kalimah Tauhid yg dimaksudkan oleh Allah? Kerana, mereka itu tidak diajar-Nya utk faham. Kerana mereka tidaklah diilhamkan oleh Allah ketaqwaan.

Apasal, semua guru2 awak tak layak ajar orang seperti saya pada ketika ini? Jawapan mudah sahaja, kerana saya tahu apa yg awak tak tahu. Dan semestinya, apa yg awak putuskan itu, tidaklah mencapai maksud "layak digelar guru melainkan dikasihankan oleh Allah".

Disebabkan yg mundur itu mereka yg memutuskan apa yg perlu dihubungkan, maka kerja saya adalah MENGHALANG.

Saya ulangkan, kalimah Tauhid "La Ilahaillah" bermaksud "Tiada kepunyaan-Nya selain Allah". Bila seseorg merasakan, semua kepunyaan-Nya itu miliknya, maka, sesuai dgn makna "Kepunyaan-Nya selain Allah".

Kita sedia maklum, Allah itu pemilik kpd segala yg DIA ciptakan. Makanya semua itu adalah kepunyaan-Nya. Ibaratnya, seorg lelaki kaya, punya sebuah syarikat yg besar, lalu dinamakan dgn namanya. Adakah semua bangunan lelaki itu adalah lelaki itu? Pastilah tidak bukan? Dan semestinya, lelaki itu mempunyai apa yg diusahakannya dan hanya lelaki itu sahaja yg tahu kenapa diusahakan kepunyaannya itu (syarikat). Dari sudut lain, ada ramai lelaki2 lain mula mengandaikan, lelaki yg punya syarikat itu begitu dan begini, begitulah hidup kita di dunia, Allah menetapkan suatu cara utk kita mengenali Allah (nama kepunyaan-Nya).

Soalan : siapa itu pencuri yg mendustakan Allah?
Jawapan : mereka itu hakikatnya melafazkan kalimah "Ilahaillah" sahaja (kepunyaan-Nya selain Allah).
Contoh : seorg guru berkata "semua yg Allah ciptakan ini, kepunyaan-Nya." Soalan, dimanakah Allah jika kita menjelaskan kepunyaan-Nya selain Allah? Sudah pastilah, Allah yg Maha Bijaksana sudah menetapkan, tiada kepunyaan-Nya (yg perlu dituruti) selain Allah (yg perlu dituruti).

Soalan : Dengan semua kekuatan yg Allah berikan, kepada ye manusia ini suka mengikut kalimah "Ilahaillah"?

Ada yg berkata, belajar rajin2, nanti boleh berjaya. Itukah yg dinamakan pilihan atau merasa diri punya kekuatan? Bukankah tiada kepunyaan-Nya selain Allah?

Allah ciptakan dari yg satu. Dan diciptakan tiap hidupan itu berpasang2an.

Tahukah kita, asal semua yg dinamakan makhluk, dari sumber zarrah yg sama yg dinamakan oleh kita sebagai "nukleus di dalam atom"? Tak rasa mcm semua itu hakikatnya kepunyaan-Nya?

Tahukah kita, dari yg satu, Allah susun setiap ion2 dgn frekuensi tertentu maka dapatlah kita hari ini baca apa yg DIA ciptakan? Bukankah semua itu kepunyaan-Nya? Tiadalah kepunyaan-Nya selain Allah.

Allah menguruskan setiap sesuatu dari sekecil2 nukleus atom, hingga sebesar2 makhluk yg kita tahu dan yg kita tidak ketahui. Soalnya "tiada kepunyaan-Nya selain Allah pun belum kita fahami, celah lagi kita hanya pandai berbicara kepunyaan-Nya sedangkan langsung tak kenal Allah pun.

Malulah sikit. Nak cerita guru sana guru sini, sedangkan guru2 itupun tak kenal Allah. Malah, yg cerita kenal Allah pun, hanya sekadar cerita, utk tayang kepunyaan-Nya dan bukan pula Allah.

Kesudahannya? Masing2 sesat menerusi guru2 yg sedia ada. Apasal disesatkan-Nya? Pasalnya,"kepunyaan-Nya selain Allah".

Bila bertuhankan nafsu, itulah jawapannya. Kesian, perasan suci sedangkan tak kenal Allah?

Amatlah kasihan....
Reply

Use magic Report

Post time 12-2-2019 11:08 PM From the mobile phone | Show all posts
Oh ya, semua perkara diuruskan oleh Allah. Kita ini hanya diberi pilihan oleh Allah utk memakmurkan dunia.

Makanya, faham2 ajelah ye.
Reply

Use magic Report

Post time 13-2-2019 08:28 AM | Show all posts
Kilokahn replied at 12-2-2019 01:27 PM
Kemunduran ummah Islam itu disebabkan ummah Islam tak berpegang kepada Tawhid dan Sunnah seperti dif ...

Setuju....


Sekarang sudah ada banyak syarah di YouTube ustaz-ustaz Salafi yang ajaran kitab-kitab simple untuk diikuti. Tidak ada alasan untuk ummah Islam tak menuntut ilmu. Sampai ke tua, sampai mati pun kena belajar, especially Tawhid.  


Cumanya.... adakah cukup berguru melalui youtube?

Kalau tak keberatan boleh saya tahu tuan ni pengikut salafi ke?
Reply

Use magic Report

Post time 13-2-2019 11:07 AM | Show all posts

InsyaAllah saya Salafi, dan sedang belajar untuk menjadi Salafi sejati.

Sudah tentu duduk dalam majlis ilmu dan daurah kitab itu idaman setiap penuntut ilmu. Cuma masih belum ada ruang dan peluang untuk pergi ke kelas kelas ustaz Salafi secara terus.




Reply

Use magic Report

Post time 13-2-2019 05:28 PM | Show all posts
yeah!
mari meramaikan salafi
Reply

Use magic Report

Post time 13-2-2019 05:59 PM | Show all posts
Kilokahn replied at 13-2-2019 11:07 AM
InsyaAllah saya Salafi, dan sedang belajar untuk menjadi Salafi sejati.

Sudah tentu duduk dalam ...

oh i see...
Reply

Use magic Report

Post time 19-2-2019 11:19 AM | Show all posts
Pada zaman ini mana yang lebih utama, berdakwah kepada orang bukan Islam atau berdakwah (memberi kefahaman yang benar) kepada orang Islam?

Memberi kefahaman yang benar kepada orang Islam lebih utama kerana:

1. Ramai orang Islam sendiri keliru tentang ajaran Islam dan tidak mengamalkan Islam dengan baik sehingga menjauhkan orang bukan Islam daripada Islam.

2. Ramai orang Islam yang terpengaruh dengan sekularisme dan liberalisme sehingga Islamnya hanya sebatas nama sahaja sedangkan pemikiran dan cara hidup tidak ada bezanya dengan bukan Islam.

3. Ramai yang terpengaruh dengan ekstrimisme dan radikalisme sehingga imej Islam rosak dan Islam yang indah menjadi sinonim dengan keganasan, kejumudan dan kemunduran.

4. Di Eropah ramai yang masuk Islam tetapi kemudian terpengaruh dengan Islam Liberal sehingga menghalalkan LGBT atau terpengaruh dengan Pseudo-Salafi sehingga mereka menjadi orang Islam yang keras sesama Islam dan mengkafirkan orang Islam, serta menyebabkan perpecahan dalam tubuh umat Islam.

Yang penting bukan jumlah orang Islam meningkat tetapi bagaimana jumlah yang ada ini menjadi lebih berkualiti dan bermanfaat kepada diri sendiri dan orang lain.

https://www.facebook.com/khalif.muammar
Reply

Use magic Report

Post time 20-2-2019 12:42 PM | Show all posts
kalau kita kejar akhirat, dunia akan kejar kita.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.085706s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list