Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
1234Next
Return to list New
2290
View
66
Reply

Umat Islam Mundur Dek Kerana Sibuk Mencari Agama.

[Copy link]

Author: OttoVonBismark       Show all posts   Read mode

Author
Post time 29-1-2019 02:00 AM | Show all posts |Read mode
Edited by OttoVonBismark at 29-1-2019 06:30 AM

Umat islam harini,

sangat sangat sedih pada pandangan aku, dari kecik sampai lah kebesar, aaaaaasyik dok belajar agama. pasal bab mandi wajib jangan tanya lah. start dari derjah tiga sampai lah pakcik pakcik tua duduk mendengar ustad mengajar fekah kat mesjid, tak khatam khatam lagi hal mandi wajib. ko hidup berpuluh tahun selama ni macam mana ko mandi wajib ? tu contoh. banyak lagi isu laen yang timbul.
pada aku, semua umat islam perlu perkasakan ilmu agama tu baik dari fekah, tauhid, tasawuf dan cabang cabang lain dalam agama ni sebelum masuk akhil baligh lagiiii. lepas dah akhil baligh contoh budak lelaki umor 15 kita kata, focus lah pada ilmu dunia sambil mencari redha Allah. gunakan ilmu dunia yang ada untuk buat profit akhirat. berbakti pada masyarakat tak kira agama. buat nama dan kejayaan akademik setinggi mungkin. barulah umat islam dipandang tinggi.

realitinya dimalaysia ni, akademik jauh sngt melepasi agama sehingga budak budak lupa apa itu hukum. bila dah sampai masa sedar diri dek kerana cetek ilmunya... baru la nak cari setat setazah nak perbetul diri. dalam masa yang sama.... asas agama jadi sngt kurang dan tiada jati diri sebagai seorang muslim pon. itu yang sedar awal.... late 30's maybe... yang jenis ronggeng sampai ketua dah dapat duet kwsp baru nak belajar mandi wajib lain pulak ceritanya. pendek kata... agama tu tak dididik dari awal. kelak jadi akademik yang berjaya tanpa agama tiada beza dengan kaper lehanat pon.

korang paham tak karangan aku ni ? berbelit belit.


Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 29-1-2019 08:36 AM From the mobile phone | Show all posts
Perenggan sis. Tq
Reply

Use magic Report

Post time 29-1-2019 08:55 AM From the mobile phone | Show all posts
Tolong perenggan
Reply

Use magic Report

Post time 29-1-2019 09:10 AM | Show all posts
Assalammu'alaikum n selamat sejahtera.

Betul, dari kecil kena belajar asas.  Tp kita kenalah berpijak pd realiti, Your Excellency Otto von Bismarck.  Nasib kita semua tak sama.  Ada yg dilahirkan oleh ibubapa beriman, ada yg dilahirkan tanpa iqamah dan azan.  Org tua baru nak belajar agama tu, Alhamdulillah terbuka hatinya nak belajar.  Dari takmo belajar langsung, ronggeng sampai mati lagi teruk kan?

Satu lagi, manusia sifatnya pelupa.  Nak tak nak, mmg kena belajar selalu.  Ulang belajar.  Yg kita belajar kecik2 dulu tak lengkap lagi.  Contoh mcm yg kau kata ilmu Feqah tu kan... kecik2 dulu kita diajar kalau A, A lah.  Dah dewasa baru kita tahu ada khilaf tu semua.  Nak belajar tafsir Al Quran lagi, eh byk la kena belajar.  Pendek kata, belajar sampai matilah.   

Yg mundur tu bukan sbb cari ilmu agama.  Yg mundur tu sbb TAK PREKTIS ilmu agama.  Dia dah salah faham konsep kejar akhirat, dunia dapat.  Dia ingat kena tinggal terus urusan kat DUNIA ni.  Suami keluar berdakwah tp anak isteri tak diberi nafkah.  Isteri kena keluar cari mkn, anak terbiar belajar ke mana, apa ke mana.  Apaknya tahu berDOA je, USAHA apa pun takde.  SABAR la ha tunggu miracles, tu sabar tak kena tmpt namanya.  Bukan dia tak tau keluar cari rezeki pun IBADAH, bukan dia tak tau dia dpt pahala kalau membahagiakan hati anak isterinya.  Tau sgt, buat je tak.

Tajuk thread ni tak betul la dik.  Wallahua'lam.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 29-1-2019 09:20 AM | Show all posts
korang paham tak karangan aku ni ? berbelit belit.


Memang berbelit juga karangan tu....tapi masih boleh faham, kalau buat perenggan senang lagi nak hadam

Umat islam harini,

sangat sangat sedih pada pandangan aku, dari kecik sampai lah kebesar, aaaaaasyik dok belajar agama. pasal bab mandi wajib jangan tanya lah. start dari derjah tiga sampai lah pakcik pakcik tua duduk mendengar ustad mengajar fekah kat mesjid, tak khatam khatam lagi hal mandi wajib. ko hidup berpuluh tahun selama ni macam mana ko mandi wajib ? tu contoh. banyak lagi isu laen yang timbul. pada aku, semua umat islam perlu perkasakan ilmu agama tu baik dari fekah, tauhid, tasawuf dan cabang cabang lain dalam agama ni sebelum masuk akhil baligh lagiiii.


Setuju dengan pandangan ini.

lepas dah akhil baligh contoh budak lelaki umor 15 kita kata, focus lah pada ilmu dunia sambil mencari redha Allah. gunakan ilmu dunia yang ada untuk buat profit akhirat. berbakti pada masyarakat tak kira agama. buat nama dan kejayaan akademik setinggi mungkin. barulah umat islam dipandang tinggi.


Yang ini mungkin lain orang lain pandangan... umumnya semua orang Islam suka bila orang Islam maju, dan guna ilmu dunia cari redha Allah itu pun baik.

Namun kalau nak utamakan ilmu dunia lepas baligh pada ketika luntur unsur keagamaan dalam diri, keadaan ini amat bahaya...  untuk nampak keduniaan gah, jika nilai agama terpinggir, ia akan menjadi bencana di kemudian hari...

Pendek kata, walaupun pencapaian akademik itu memang yang dilihat pada mata umum, unsur keagamaan dalam pencapaian akademik juga harus diberi penekanan.

Oleh kerana ada pihak yang tak suka pada agama, maka sebab itu terhasil lah pendidikan sekular. Tidak salah mendalami ilmu keduniaan, akan tetapi penyisihan ilmu agama itulah punca banyak masalah, namun hal ini dipandang sebaliknya (agama punca masalah), dengan adanya golongan ekstimis dan juga anti Agama, maka pandangan umum melihat pendidikan sekular sebagai 'standard kejayaan di dunia'.

realitinya dimalaysia ni, akademik jauh sngt melepasi agama sehingga budak budak lupa apa itu hukum. bila dah sampai masa sedar diri dek kerana cetek ilmunya... baru la nak cari setat setazah nak perbetul diri. dalam masa yang sama.... asas agama jadi sngt kurang dan tiada jati diri sebagai seorang muslim pon. itu yang sedar awal.... late 30's maybe... yang jenis ronggeng sampai ketua dah dapat duet kwsp baru nak belajar mandi wajib lain pulak ceritanya.


Perkara begini berlaku dalam sistem SEKULAR bila Agama DISISIHKAN dalam kehidupan.... Namun di Malaysia masih nilai-nilai agama dalam sistem pendidikan dan kemasyarakatan, yang boleh diperkemaskan lagi....

pendek kata... agama tu tak dididik dari awal. kelak jadi akademik yang berjaya tanpa agama tiada beza dengan kaper lehanat pon.


Punca utama INDIVIDU tidak amal agama dalam diri sendiri...Bukan agama tidak dididik dari awal. Didikan agama dah bermula dari awal (ILMU), namun IMAN (kekuatan dalaman) ini yang menentukan diri sendiri nak amal agama atau tidak...

Pada pandangan saya, masalah umat Islam sejagat bukanlah maslaah ilmu, akan tetapi masalah IMAN. Bila iman lemah, agama akan keluar dari diri sehingga tak mampu beramal, dan jika sampai satu tahap yang sangat lemah, sampai boleh keluar dari Islam pun.... Na'uzubillah



Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 29-1-2019 02:30 PM | Show all posts
okey... dah ejas bagi ada perenggan.....
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 29-1-2019 02:31 PM | Show all posts

daaaahhhhh
Reply

Use magic Report

Post time 29-1-2019 02:32 PM From the mobile phone | Show all posts
OttoVonBismark replied at 29-1-2019 02:31 PM
daaaahhhhh

Tq. Reading now
Reply

Use magic Report

Post time 29-1-2019 02:36 PM From the mobile phone | Show all posts
Tt pada sy manusia itu baik bukan kerana agamanya.manusia itu baik kerana dia baik with or without agama.
Brp ramai manusia beragama tp masih berlaku zalim. Agama itu pd sy pilihan.

Sy tetap memilih akedemik. N agama akn dtg seiring.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 29-1-2019 02:38 PM | Show all posts
noraidil_06 replied at 29-1-2019 06:36 AM
Tt pada sy manusia itu baik bukan kerana agamanya.manusia itu baik kerana dia baik with or without a ...

sekularrrrrr
Reply

Use magic Report

Post time 29-1-2019 03:19 PM | Show all posts
Edited by mnm77 at 29-1-2019 03:29 PM
noraidil_06 replied at 29-1-2019 02:36 PM
Tt pada sy manusia itu baik bukan kerana agamanya.manusia itu baik kerana dia baik with or without a ...

Salam selamat datang ke Bod Agama Islam.... (saya pun sekarang dh agak kurang aktif...)
Izinkan saya mencelah perbincangan ini....

Tt pada sy manusia itu baik bukan kerana agamanya.manusia itu baik kerana dia baik with or without agama.
Brp ramai manusia beragama tp masih berlaku zalim. Agama itu pd sy pilihan.

Saya cuba memahami konteks yang dibawa, dan dalam lingkungan Agama Islam, Islam tak ajar manusia untuk jadi jahat, akan tetapi Islam ajar untuk jadi baik. Maka, sesiapa yang ikut betul-betul ajaran Islam, dia sewajarnya jadi baik. Jika dia buat jahat, maka itu bukan ajaran agama sebaliknya itu pilihannya sendiri.....

Dan betul, Agama itu pilihan.... there is no compulsion in Islam. Also, we choose to do good (jalan syukur) or evil (jalan kufur)

Sy tetap memilih akedemik. N agama akn dtg seiring.

Nice discussion....


Reply

Use magic Report

Post time 29-1-2019 03:33 PM From the mobile phone | Show all posts
mnm77 replied at 29-1-2019 03:19 PM
Salam selamat datang ke Bod Agama Islam.... (saya pun sekarang dh agak kurang aktif...)
Izinka ...

Tq for replying.
I avoid this board all this while.
Sbb sy x pandai agama.
Dan sy beranggapan org pandai agama snob.
Sombong  n jumud.
Anyway tq for replying nicely
Reply

Use magic Report

Post time 29-1-2019 03:52 PM | Show all posts
noraidil_06 replied at 29-1-2019 03:33 PM
Tq for replying.
I avoid this board all this while.
Sbb sy x pandai agama.



Thanks for the nice explanation... biasanya orang yang mengaku tak pandai itu yang suka belajar....kan?

Dan dalam Islam, merendah diri itu satu sifat yang sangat baik

Dan sy beranggapan org pandai agama snob.
Sombong  n jumud.
Anyway tq for replying nicely


It depends on the person you are dealing with... dan kat sini (bod agama) pun ada macam2 ragam... tak semestinya semua yang kat sini pandai agama, bila dia suka bincang kat sini....

Reply

Use magic Report

Post time 29-1-2019 03:54 PM From the mobile phone | Show all posts
mnm77 replied at 29-1-2019 03:52 PM
Thanks for the nice explanation... biasanya orang yang mengaku tak pandai itu yang suka belaja ...

Alahai sejuk hati.
Will ecplore more.
Thanks

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 29-1-2019 04:06 PM | Show all posts
noraidil_06 replied at 29-1-2019 07:33 AM
Tq for replying.
I avoid this board all this while.
Sbb sy x pandai agama.

ko belom kenal aku lagi. aku tak jumud. kalau orang diskusi dengan aku, org akan kata aku fanatik agama, dan ada yang kata aku liberal, ada yang kata aku pas, ada yang kata aku tabligh. ada yang kapirkan aku dek kerana fanatik sesuatu parti diorang. hahaha. it is depend on my opponent.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 29-1-2019 04:16 PM | Show all posts
mnm77 replied at 29-1-2019 07:52 AM
Thanks for the nice explanation... biasanya orang yang mengaku tak pandai itu yang suka belaja ...

aku bongkak.
Reply

Use magic Report

Post time 29-1-2019 04:20 PM | Show all posts

Macam-macam ragam...kan?
Reply

Use magic Report

Post time 29-1-2019 04:30 PM From the mobile phone | Show all posts
OttoVonBismark replied at 29-1-2019 04:16 PM
aku bongkak.

Buka lg thread, i will come again
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 29-1-2019 04:34 PM | Show all posts
noraidil_06 replied at 29-1-2019 08:30 AM
Buka lg thread, i will come again

ko stalker aku ye ? aku tak hensem ok, bagi tau awal awal. meskin pulak tu. tapi bagus la. masuk sini selalu. boleh sesama belajar agama.
Reply

Use magic Report

Post time 29-1-2019 04:56 PM From the mobile phone | Show all posts
OttoVonBismark replied at 29-1-2019 04:34 PM
ko stalker aku ye ? aku tak hensem ok, bagi tau awal awal. meskin pulak tu. tapi bagus la. masuk s ...

I dah 50 ok.
Bagi tau siap2 ni
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.084686s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list