JAWATAN KOSONG! Jadi penulis freelance kami dan berpeluang menang hadiah wang tunai berjumlah RM300! Klik sini > CARI Warrior
Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Kolumnis
Search
12Next
Return to list New
1012
View
41
Reply

[Tempatan] UiTM Kekal Untuk Melayu Dan Bumiputera

[Copy link]

Author: Remyda    From the mobile phone    Show all posts   Read mode

Author
Post time 12-1-2019 12:34 AM From the mobile phone | Show all posts |Read mode
UNIVERSITI Teknologi MARA (UiTM) akan kekal sebagai institusi pengajian tinggi (IPT) khusus bagi orang Melayu dan Bumiputera, tegas Naib Canselornya Prof Emeritus Datuk Dr Hassan Said.

Beliau berkata, dasar serta matlamat asal penubuhan UiTM masih relevan dengan keadaan semasa, malah ia terbukti berjaya mengimbangi kedudukan Bumiputera dan bukan Bumiputera di negara ini.

UiTM berjaya memberi impak besar kepada taraf sosial dan penyatuan bangsa Malaysia. UITM berjaya menyumbang kepada peningkatan ekuiti untuk menyatu padukan negara.

Tiada keperluan ke arah itu (membuka UiTM kepada bukan Bumiputera. Dasar ini perlu dikekalkan kerana masih ramai dari pedalaman dan orang miskin yang memerlukan UiTM, katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas menyaksikan Majlis Menandatangani Memorandum Perjanjian antara UiTM dan Yayasan Lembaga Tabung Angkatan Tentera (YLTAT) di Bangunan Tuanku Syed Sirajuddin UiTM di Shah Alam, hari ini.

Hadir sama Menteri Pertahanan Mohamad Sabu; Ketua Eksekutif LTAT, Nik Amlizan Mohamed dan Pengerusi Lembaga Pengarah UiTM, Datuk Seri Syed Zainal Abidin Syed Mohamed Tahir.

Beliau mengulas cadangan Pro Canselor UiTM, Tan Sri Dr Arshad Ayub, supaya kemasukan UiTM dibuka kepada bukan Bumiputera, namun hanya untuk kursus pengajian pasca siswazah bagi menjamin keseimbangan persaingan antara pelbagai kaum di negara ini

Arshad dipetik berkata, Malaysia kini berada di persimpangan sejarah yang berupaya menyaksikan laluan kemasukan ke institusi pendidikan tinggi itu diperluaskan untuk bukan Bumiputera.

Arshad antara perintis yang menerajui penubuhan UiTM dilaporkan berkata, Melayu dan Bumiputera turut menyifatkan mahasiswa UiTM kurang terdedah kepada cara pemikiran di luar ruang lingkup budaya mereka sendiri.

Mengulas lanjut, Hassan berkata, dakwaan penuntut UiTM hanya bersaing sesama sendiri adalah tidak tepat kerana mereka sentiasa didedahkan dengan pelbagai program di luar kampus.

UiTM juga ada program mobiliti yang mana penuntutnya pergi ke IPT swasta... mereka ini belajar di IPT swasta untuk satu atau dua semester.

Begitu juga dengan penuntut IPT lain dalam kalangan kaum lain, mereka boleh juga datang datang UiTM untuk belajar bagi tempoh beberapa semester, katanya.

Artikel ini disiarkan pada : Jumaat, 11 January 2019 @ 1:50 PM

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2019 12:39 AM From the mobile phone | Show all posts
First nigga!
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 12-1-2019 12:41 AM From the mobile phone | Show all posts
YE LIN SHENG Adalah Penulis Buku THE CHINESE DILEMMA

Baca & Rumusan Bukunya Seperti Berikut:

APA PENULIS KATA BERKENAAN CINA:
1. Pandangan ini adalah dari Ye Lin Sheng yang berasal dari China tetapi seorang ahli perniagaan di:
- Malaysia
- Hong Kong
- Australia
- Thailand
- Singapura
- Britain
- Amerika Syarikat

Beliau mempunyai banyak pengalaman yang melibatkan orang Cina di negara yang di senaraikan itu. Tetapi orang Cina di Malaysia yang paling:
- Tidak bersyukur
- Kejam
- Mengkhianati perjanjian
- Tidak mahu rujuk Perlembagaan Malaysia

Dalam buku The Chinese Dilemma, Ye Lin Sheng menulis:

2. Pengiktirafan orang Cina:
"Orang Cina Malaysia mendapati mereka lebih mudah untuk menerima dominasi oleh orang orang Putih kerana mereka dapat memberi pengiktirafan terhadap kehebatan orang Barat.

Tetapi Orang Cina Malaysia amat susah untuk menerima kehebatan orang Melayu kerana perasaan iri hati & hasad dengki mereka bahawa Malaysia ini milik orang Melayu. Setiap orang Cina Malaysia tidak boleh menerima konsep Ketuanan Melayu, mereka percaya bahawa mereka adalah lebih baik."

3. Keangkuhan orang Cina:
"Keangkuhan orang Cina Malaysia telah membuatkan mereka sentiasa memandang rendah terhadap keupayaan orang Melayu, walhal ramai orang Melayu bekerja & belajar lebih pandai dari kaum Cina Malaysia.

Perkara ini sudah lama saya perhatikan, kerana saya memiliki perniagaan di Malaysia dan telah bercampur dengan orang Cina Malaysia. Sikap mereka suka cakap belakang dan tekan orang Melayu adalah menjadi tabiat & budaya mereka.

Setiap orang Cina Malaysia yang tidak menghina orang Melayu di katakan kolot & membelot bangsa Cina."

4. Perkauman orang Cina:
"Kejayaan orang Cina Malaysia hanya tercapai jika mereka dapat menindas orang Melayu. Dalam masa yang sama menggunakan kudrat & kelebihan orang Melayu.

Mereka juga tidak mengakui bahawa kepimpinan Melayu adalah sangat mahir, cekap serta bagus dalam pengurusan politik, ekonomi dan sosial.

Orang Cina jarang menyifatkan kejayaan Malaysia daripada orang Melayu. Apa yang ada di minda mereka adalah semua kejayaan di Malaysia adalah kerana orang Cina. Sebab itu rakyat China tidak suka bergaul dengan orang Cina Malaysia kerana sikap mereka yang ekstrem.

Mereka masih lagi mengamalkan ideologi komunis."

5. Penghinaan orang Cina :
"Sampai hari ini, orang Cina Malaysia masih menggunakan istilah "Menghina" terhadap orang Melayu.

Dalam dialek Cina, orang Melayu dipanggil dengan nama yang bermaksud 'Orang Hutan dan Orang Liar. Maknanya, Bangsa Yang Tidak Bertamadun. Malah orang Cina yang memeluk Islam di katakan telah Masuk Melayu.

Jarang ibu bapa Cina membenarkan anak mereka menjadi Askar & Polis kerana anggap itu kerja kotor dan hanya Eksklusif kepada kaum Melayu saja. Mereka sentiasa percaya bahawa Budaya & Tamadun Cina lebih tinggi berbanding Budaya & Tamadun Melayu, termasuklah penggunaan membersihkan diri menggunakan tisu dianggap lebih bertamadun. Umumnya, orang Cina boleh menerima Ketuanan Orang Putih kerana menganggap Tamadun & Budaya Barat lebih bagus, tetapi tidak terhadap Tamadun Melayu."

6. Sikap negatif orang Cina:
"Kejayaan orang Melayu turut di pandang sinis. Ia biasanya di kaitkan dengan bantuan Kerajaan & hak istimewa yang diberi kepada mereka.

Orang Cina Malaysia sukar menerima hakikat kejayaan Usahawan & Syarikat2 Melayu. Jadi orang Melayu adalah peniaga yang jujur dan bekerja keras untuk mencapai kejayaan."

7. Isu Tuan Rumah:
"Siapakah Tuan Rumah Negara Malaysia? Ia adalah orang Melayu selaku Tuan Rumah.
Manakala orang Cina & India adalah sebagai tetamu atau di panggil menumpang kerana tiada tempat.

Orang Cina Malaysia sepatutnya berasa malu kerana telah datang secara asal untuk menjadi pekerja dan selepas diberi Kerakyatan, mereka hendak merampas & menindas Bangsa Melayu. Sudahlah mereka datang dengan jumlah yang besar & ramai.

Jika saya: Ye Lin Sheng adalah orang Melayu, saya tidak membenarkan Perlembagaan & Sosial Kontrak dicabar. Saya merasakan maruah dan penghormatan saya tercalar."

8. Sebenarnya Orang Melayu sedang dijajah oleh Orang Cina:
"Tetapi itulah keistimewaan orang Melayu, mereka adalah Bangsa yang bersopan santun dan kaya dengan kesabaran.

Sudahlah mereka berjuang bermati matian untuk membebaskan Tanah Melayu dari Penjajah Barat. Sekarang mereka perlu bersusah payah untuk merampas dari orang Cina yang memegang kuasa ekonomi di Malaysia. Sepatutnya orang Cina yang perlu berbakti kepada orang Melayu kerana mereka sudah diberi peluang utk mendapat kerakyatan, tetapi saya rakyat China berasa malu dengan sikap Bangsa saya yang tinggal di Malaysia. Tidak ada perkataan yang dapat saya berikan kerana dasar orang Cina Malaysia terlalu keras, Ekstrem & Perkauman.

Kami yang tinggal di China tidak lagi menerima ideologi Komunis, tetapi orang Cina di Malaysia lebih selesa untuk mengamal & menyebarkan ideologi Komunis sehingga kini. Jujur saya mengatakan orang Cina Malaysia sedang Menjajah Orang Melayu. Mereka seperti menganggap bahawa orang Melayu adalah musuh mereka yang nyata."

Rujukan Buku:
The Chinese Dilemma
*LIN-SHENG*

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2019 12:46 AM | Show all posts
Remyda replied at 12-1-2019 12:41 AM
YE LIN SHENG Adalah Penulis Buku THE CHINESE DILEMMA

Baca & Rumusan Bukunya Seperti Berikut:

walaupun sentimen tak semua sepet tu jahat...ada juga sepet baik adalah salah satu sentimen yang benerrr dan tidak boleh ditolak...tetapi penulisan mengenai sentimen sepet terhadap orang Melayu di Malaysia seperti yang disiarkan adalah juga benerrrr...saya sendiri yang ada pengalaman peribadi dan rapat dengan rakan2 sepet dan tidak lupa rentung ini mengenai segala ciri2 yang diceritakan seperti di dalam penulisan.....tak mengapalah....teruihkan la hidup macam biasa....next topic ada ruangan untuk kutuk saya tetap kutuk...wakkakakakakkaka
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 12-1-2019 12:49 AM From the mobile phone | Show all posts
CharlesDera replied at 12-1-2019 12:46 AM
walaupun sentimen tak semua sepet tu jahat...ada juga sepet baik adalah salah satu sentimen yang b ...

Cina Kelantan & Cina Terengganu bagi aku rata rata agak okey walaupun tak semua


Ada macam bunyi racis ka komen aku ni ?
Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2019 01:47 AM | Show all posts
Remyda replied at 12-1-2019 12:49 AM
Cina Kelantan & Cina Terengganu bagi aku rata rata agak okey walaupun tak semua

bagi saya, apa yang berlaku di Malaysia adalah orang Melayu tidak mempunyai pendapat dari segi politik dan sosial yang sama dengan sepet dan rentung, orang Melayu tetap tidak menghukum perbezaan pendapat ini dari segi baik atau jahat individu itu walaupun sentimen yang dimainkan oleh sepet dan rentung terhadap orang Melayu boleh dilihat mengancam orang budaya orang Melayu...memang ada sepet yang baik dengan orang Melayu, mungkin mereka mengenali orang Melayu dengan rapat dalam bentuk pergaulan dan kejiranan...contohnya sepet di Kelantan, Terengganu dan saya percaya jugak di Kedah....tapi....saya secara peribadi ada ja jumpa sepet kelatey hok ye memey bekeng debe...payoh kawe nok oyak dengey mung...wakakakakkakakkaka
Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2019 01:54 AM From the mobile phone | Show all posts
Ok, dalam tred ni Mulayu jadi papa kedana balik, masih perlukan bantuan itu, masih perlukan bantuan ini - perubahan 360  darjah dari tred Rosyam noor, dimana dalam tred iti Melayu sangat makmur kayar raya kuasa beli tinggi ...
Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2019 01:58 AM From the mobile phone | Show all posts
CharlesDera replied at 12-1-2019 01:47 AM
bagi saya, apa yang berlaku di Malaysia adalah orang Melayu tidak mempunyai pendapat dari segi pol ...

Kalu gitu Org Mulayu tak ikot ajaran Isele lah, dalam Isele Koran Hadeeth semua tu straight forward jah - yg jahat perangi habis habisan.Nampaknya cina selet lebih issele, manakal lobaicai dah macam amalan zionis (beking bangsa lebih penting dari jahat baiknya seseorang)
Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2019 06:39 AM | Show all posts
Kalau buka uitm kepada bukan melayu habis la jadi caprut macam utar, unitar kaum miskin mundur yang dipijak oleh melayu tuh
Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2019 07:45 AM From the mobile phone | Show all posts
Remyda replied at 12-1-2019 12:49 AM
Cina Kelantan & Cina Terengganu bagi aku rata rata agak okey walaupun tak semua



tak tu hakikat.. depa berasimilasi dgn melayu. bkn mcm cina penang kebangga turtle tuh

apa2 pun bergantung pd level education diorg.... most educated ni bleh jd best buddy.... takde feel bangsa langsung....

teori aku spesis rasis ni dtg dr dap haha
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 12-1-2019 07:49 AM From the mobile phone | Show all posts
pyropura replied at 12-1-2019 01:54 AM
Ok, dalam tred ni Mulayu jadi papa kedana balik, masih perlukan bantuan itu, masih perlukan bantuan  ...

Sekitar Oktober 2018, Timbalan Menteri Pendidikan, Teo Nie Ching mengumumkan peruntukan untuk dua buah SJKC sebanyak RM23 juta.

SKJC Kay Sin diberi (RM13 juta) dan SJKC Permatang Tinggi (RM10 juta) bagi pembinaan bilik darjah dan blok baru.

Peruntukan dua buah SKJC tersebut dapat membantu 46 buah sekolah di luar bandar lengkapkan dan baik pulih kemudahan infrastruktur.

Semalam Teo Nie Ching sekali lagi mengumumkan peruntukan sebanyak RM12 juta akan diberi kepada SKJC Persendirian.

Malah pada 11 Januari lalu, Menteri Kewangan, Lim Guan Eng menyerahkan cek RM2 juta kepada New Era University


Hat ni tak mau cakap ka Cina jadi papa kedana
Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2019 07:51 AM From the mobile phone | Show all posts
pyropura replied at 12-1-2019 01:58 AM
Kalu gitu Org Mulayu tak ikot ajaran Isele lah, dalam Isele Koran Hadeeth semua tu straight forwar ...

cina yg rasis yg tdk bergaul ngan bangsa lain... duduk dlm kelompok sendiri, spesis ni ade sikat perkauman menebal...

merujuk pd yg tak tahu langsung bahasa melayu, wpun lahir di msia.

politik la yg menghancurkan hubungan kaum.. n dap bapak segala rasis n melayu so called urban menafikanya
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 12-1-2019 08:05 AM From the mobile phone | Show all posts
dinopower2 replied at 12-1-2019 07:45 AM
tak tu hakikat.. depa berasimilasi dgn melayu. bkn mcm cina penang kebangga turtle tuh

ap ...

Yes. Bahasa yg tepat. Berasimilasi dengan Melayu. Harmoni sangat aku tengok cina kelantan. Kalau benda betul yg mmg aku nampak depan mata. Aku setuju aje. Tak dak nak tokok tambah aih

Bukan level pendidikan sebenarnya. Rata rata yg bangsa depa yg rasis ni kebanyakan nya dok di ibu Kota. Bandar2 besar. Sesetengah Cina kampung elok aman damai.

Aku rasa cina ni pun agaknya malu nak ngaku bangsa depa kat bandar tu bangsa sendiri. Teruk sangat perangai
Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2019 08:46 AM From the mobile phone | Show all posts
Remyda replied at 12-1-2019 08:05 AM
Yes. Bahasa yg tepat. Berasimilasi dengan Melayu. Harmoni sangat aku tengok cina kelantan. Kalau b ...

sbb aku tgk ofis aku, melayu cina india ok jah.... apa2 event aku join kecuali year end party ade minum2 haha

keyword die mengenal antara satu sama lain... hadis nabi pun sbut... berbeza bangsa utk saling mengenal bkn gaduh rasis mcm kebangga turtle
Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2019 10:24 AM | Show all posts
pyropura replied at 12-1-2019 01:58 AM
Kalu gitu Org Mulayu tak ikot ajaran Isele lah, dalam Isele Koran Hadeeth semua tu straight forwar ...

patut la orang Melayu tinggaikan ajaran kuil sebab ajaran kuil yang rentung2 macam hang anuti ni judgmental suka2 sangat judge orang jahat...dah tu buat kuil secara haram ataih tanah kerajaan...bila nak sita mula nak bergaduh...wakakakaakkakakaka
Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2019 10:26 AM From the mobile phone | Show all posts
Hidup UiTM
Banyak lagi uni lain
Belajar la sana
Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2019 12:02 PM From the mobile phone | Show all posts
Begitu ramainya kampus dan anak-anak melayu di UiTM kenapa masih tak dapat jadi universiti terbaik? Sekurang-kurangnya di Malaysia mengatasi UM.

Adakah UiTM sekadar universiti tangkap muat?
Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2019 03:57 PM From the mobile phone | Show all posts
dinopower2 replied at 12-1-2019 07:51 AM
cina yg rasis yg tdk bergaul ngan bangsa lain... duduk dlm kelompok sendiri, spesis ni ade sikat p ...

Melayu lagilah banyak tak campur bangsa lain, tu pasal syak wasangka pasa Cina sangat tinggi. Jauh sekali ikhtiar kuasai bahasa asing, even english
Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2019 04:04 PM | Show all posts
wlupn iols ni boleh dikatakan berat pd liberal, selagi sjkc sjkt tak dihapuskan, jgan mimpi la iols nk sokong uitm dibuka utk non bumi
Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2019 04:15 PM From the mobile phone | Show all posts
CharlesDera replied at 12-1-2019 10:24 AM
patut la orang Melayu tinggaikan ajaran kuil sebab ajaran kuil yang rentung2 macam hang anuti ni j ...

Tu bukan judgemental, dah terang2 pemimpin melayu tu buat salah. Takde kaitan pun dgn kuil keling ... jelas contradict ajaran isele
Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2019 04:17 PM From the mobile phone | Show all posts
onexox97 replied at 12-1-2019 10:26 AM
Hidup UiTM
Banyak lagi uni lain
Belajar la sana

Yuppp, banyak Uni lain yg Melayu boleh belajau, kenapa mulayu  target ITM saje?
Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2019 04:18 PM From the mobile phone | Show all posts
cmf_king_kong replied at 12-1-2019 12:02 PM
Begitu ramainya kampus dan anak-anak melayu di UiTM kenapa masih tak dapat jadi universiti terbaik?  ...

Cemana nak maju kalau takde saingan? Berlonggok sesama sensiri je, syok sendiri je lah
Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2019 04:19 PM | Show all posts
pyropura replied at 12-1-2019 04:15 PM
Tu bukan judgemental, dah terang2 pemimpin melayu tu buat salah. Takde kaitan pun dgn kuil keling  ...

sapa? anwaq ka? anwaq yang pi kuil batu caves kalung bunga tu ka? hang nak kata penganut Islam PeeKR tak ikut ajaran Islam ka?wakakakakakkakakakakaka
Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2019 04:24 PM From the mobile phone | Show all posts
CharlesDera replied at 12-1-2019 04:19 PM
sapa? anwaq ka? anwaq yang pi kuil batu caves kalung bunga tu ka? hang nak kata penganut Islam Pee ...

So, ko yg kata jangan judgemental kan, jadi Nuart tak bersalah ler,...  kah kah kena balik kepala duboq sendiri .....
Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2019 04:25 PM From the mobile phone | Show all posts
Kesian budak UITM
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.054848s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list