JAWATAN KOSONG! Jadi penulis freelance kami dan berpeluang menang hadiah wang tunai berjumlah RM300! Klik sini > CARI Warrior
Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Kolumnis
Search
1112
View
17
Reply

[Tempatan] Lampu neon meresahkan orang islam di Pulau Pinang.

[Copy link]

Author: FOTHER-MUCKER       Show all posts   Read mode

Author
Post time 11-1-2019 11:01 PM | Show all posts |Read mode
Edited by FOTHER-MUCKER at 11-1-2019 07:03 AM





GEORGETOWN: Mufti Pulau Pinang, Datuk Seri Dr Wan Salim Wan Mohd Noor, meminta kerajaan negeri dan Majlis Bandaraya Pulau Pinang (MBPP) menyelesaikan isu paparan lambang salib di Grace Residence, Jelutong, di sini.

Beliau berkata, pihaknya yakin kemelut itu boleh diselesaikan dengan mudah sekiranya semua pihak sedia bertolak ansur demi kebaikan bersama.

Saya berpendapat isu ini perlu ditangani secara cermat dan bijaksana mengikut saluran undang-undang sedia ada.

Pihak berkuasa perlu menyelidik terlebih dulu adakah kejadian ini sengaja dilakukan atau hanya secara kebetulan saja.

Untuk itu, saya dengan penuh harapan meminta kerajaan negeri, menerusi Pejabat Timbalan Ketua Menteri 1 dan MBPP, dengan seberapa segera mengarahkan pemaju mengubah kedudukan lampu-lampu di bangunan terbabit supaya tidak kelihatan seperti lambang salib yang tidak disenangi oleh kalangan tertentu dan yang menjadi objek bantahan mereka, katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

Dr Wan Salim berkata beliau menyeru semua pihak supaya sentiasa berhati-hati dalam tindak tanduk masing-masing supaya tidak mengeruhkan suasana hubungan harmoni dalam masyarakat yang berbilang kaum.

Malah, katanya Perlembagaan Persekutuan juga melarang usaha mempromosi atau menyebarkan agama lain di kalangan masyarakat yang beragama Islam.

Sesuatu perkara yang tidak diingini tidak boleh diselesaikan dengan hanya menzahirkan perasaan marah saja, sebaliknya ia perlu ditangani dengan waras dan cermat mengikut saluran yang sah, katanya.

Sebelum ini, heboh di media sosial mengenai kewujudan lambang salib di Jelutong, yang dipamerkan pada sebuah bangunan pangsapuri baharu di kawasan berkenaan.

Perkara itu menjadi perbincangan hangat netizen, malah ia turut digelar sebagai lambang salib paling besar di dunia.

Difahamkan, lambang salib itu tidak dipamerkan dalam bentuk fizikal tetapi ia adalah pancaran cahaya daripada reka bentuk bangunan berkenaan yang menghasilkan cahaya berbentuk salib.

https://www.bharian.com.my/berita/wi...ikan-isu-salib

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 11-1-2019 11:03 PM | Show all posts
Mufti gesa ubah kedudukan lampu


Bangunan kediaman di Jelutong, Pulau Pinang yang memaparkan lambang salib yang tular di media sosial. - GAMBAR MEDIA SOSIAL

PULAU PINANG 11 Jan. - Keresahan umat Islam terutama warganet ekoran kewujudan sebuah bangunan kediaman di Jelutong di sini yang memparkan lambang salib mendapat perhatian daripada Mufti negeri, Datuk Seri Dr. Wan Salim Wan Mohd. Noor.

Wan Salim hari ini secara berhemah meminta berkuasa negeri ini agar segera mengarahkan pihak pemaju projek berkenaan untuk mengubah kedudukan lampu-lampu di bangunan itu supaya tidak kelihatan seperti lambang salib.

Selain itu, Wan Salim juga mahu pihak berkuasa menyelidik terlebih dahulu adakah kejadian itu sengaja dilakukan atau hanya secara kebetulan sahaja.

"Saya dengan penuh harapan meminta kerajaan negeri menerusi Pejabat Timbalan Ketua Menteri Satu dan Majlis Bandaraya Pulau Pinang (MBPP) dengan seberapa segera perlu mengarahkan pihak pemaju mengubah kedudukan lampu-lampu di bangunan tersebut supaya tidak kelihatan seperti lambang salib yang tidak disenangi pihak tertentu.

"Perlembagaan Persekutuan juga melarang usaha mempromosi atau menyebarkan agama lain dalam kalangan masyarakat yang beragama Islam," katanya menerusi akaun Facebook Jabatan Mufti Pulau Pinang, hari ini.

Sebelum ini gambar bangunan tersebut yang memaparkan lambang salib pada waktu malam tular di laman sosial sehingga menimbulkan rasa tidak senang dalam kalangan umat Islam.

Menurut laman web pemaju berkenaan, bangunan setinggi 44 tingkat itu mengandungi kira-kira 378 unit rumah kediaman seluas lebih 1,000 kaki persegi siap dibina pada 2016 dan telah dibuka untuk jualan.


http://www.utusan.com.my/berita/nasi...lampu-1.820235
Reply

Use magic Report

Post time 11-1-2019 11:15 PM From the mobile phone | Show all posts
Takyah suh tukar. Korang buat la bentuk islamic pulak
Reply

Use magic Report

Post time 11-1-2019 11:20 PM From the mobile phone | Show all posts
Macam vampire takut salib ....terbakar kah lobai ?
Reply

Use magic Report

Post time 11-1-2019 11:37 PM From the mobile phone | Show all posts
Tgok porno siang malam xpe
Reply

Use magic Report

Post time 11-1-2019 11:44 PM | Show all posts
pulau pinang darul salib
Reply

Use magic Report

Post time 11-1-2019 11:53 PM From the mobile phone | Show all posts
Lampu tu cuba ubah sikit jadi bentuk kubah masjid sebesar itu. Harap harap rakyat Penang boleh setenang itu juga



Reply

Use magic Report

Post time 11-1-2019 11:55 PM From the mobile phone | Show all posts
Dah murtad ke tok lobai mamak
Reply

Use magic Report

Post time 11-1-2019 11:57 PM From the mobile phone | Show all posts
Annoying simbol agama nak letak merata
Bukan nk kata berlagak alim ke apa
Tp libatkan diri sdiri dh la
Pakai rantai ke ie
Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2019 01:09 AM From the mobile phone | Show all posts
Hmmm. Boleh goyah ke iman takat tengok lampu salib sebesar tu. Ntah lah aku tak paham. Fragilenya iman ko. Why worry over petty issue. Tu kelihatan macam lampu elevator dan common area sekadar bentuk t.

  
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 14-1-2019 09:07 PM | Show all posts
Bangunan Grace Residence di Jelutong, Pulau Pinang sepatutnya sepatutnya menunjukkan abjad Cina () bermaksud wang (raja) atau ong (nasib baik), kata pemaju.

Jurucakap Nova Mulia Development Sdn Bhd menjelaskan oleh kerana gambar diambil ketika bangunan itu masih belum siap sepenuhnya, ia kebetulan kelihatan seperti salib, lapor The Malaysian Insight.

Mungkin bila gambar diambil, cahayanya menunjukkan salib. Tetapi cahaya itu sepatutnya bukan untuk menunjukkan salib, beliau dilaporkan berkata.

Menurut jurucakap itu, dua garisan cahaya, di bahagian bawah dan atas masih belum kelihatan ketika dirakam dalam gambar tular.

Lukisan pelan Grace Residence


This image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 720x960.





Reply

Use magic Report

Post time 14-1-2019 09:15 PM | Show all posts
Bangunan cina kan... kenapa mufti pulak yang bersuara?...

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 14-1-2019 09:32 PM | Show all posts
Decaffeinated replied at 14-1-2019 05:15 AM
Bangunan cina kan... kenapa mufti pulak yang bersuara?...

mufti melayu ajar penganut balik ke kelas tadika. Selayaknyalah ummah malaya nampak salib pun tak boleh.
Reply

Use magic Report

Post time 14-1-2019 09:40 PM | Show all posts
babi sunni tgk salib pun tak boleh.. padahal mencuri ajaran dari agama tu juga sbb mmg idola mereka di kenali sebagai perompak padang pasir....
tu pun in denial tak nak mengaku walaupun merata2 termasuk library international ada tulis dalam sejarah...

penganut ugama samawi kuno kalau tk menyusahkan org tak sah bkn???
no wonder la negara maju semua sudah tinggalkan ajaran2 ini...
hanya tinggal negara miskin buruk dunia ketiga ekonomi merundum sahaja yg masih ikuti fahaman kuno ini...

dh terlampau byk negara maju meninggalkannya.. tak lama lg pupus la tu... penganutnya pun berapa kerat sahaja yg praktikkan agama kuno ini..

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2019 09:06 AM | Show all posts
biarlah majority mereka di PP mau mcm tu...
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2019 09:08 AM | Show all posts
SissySembah replied at 14-1-2019 09:40 PM
babi sunni tgk salib pun tak boleh.. padahal mencuri ajaran dari agama tu juga sbb mmg idola mereka  ...

bagus sangat kamu menghina agama org...agama cermin perangai beruk...
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2019 09:12 AM From the mobile phone | Show all posts
walaupun aku tka takut salib ni..tp sensiriviti kena jaga juga
nmaa bnagunan pun fishy...Grace Residence
tp depa kata tu bukan lambang t tp lambang emperor
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2019 01:39 PM From the mobile phone | Show all posts
Nombor 4 takde kat lift ..beriya customized
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.151655s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list