Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
123Next
Return to list New
2908
View
52
Reply

Tips mengenal lada kering

[Copy link]

Author: onexox97    From the mobile phone    Show all posts   Read mode

Author
Post time 10-1-2019 12:12 PM From the mobile phone | Show all posts |Read mode
Edited by onexox97 at 10-1-2019 12:18 PM

Assalamualaikum

Lada kering lada benggala
Hamba ke mari mahu bertanya pasal lada
lada pedas bagaimana rupanya
lada manis lagu mana bentuknya
Yang tak pedas cemana pula cirinya

Sekian daripada org tak mengenal lada

Segala tips saya dahulukan dengan jutaan terima kasih

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 10-1-2019 08:29 PM From the mobile phone | Show all posts
cili kering kerinting tak pedas, lepas tu kt nsk ada 2 jenis jgk, satu mahal satu murah sikit, biasa beli yg murah tak pernah beli yg mahal, nampak sama tak tau apa beza kecuali harga

cili kering licin nak mati pedas nya

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 11-1-2019 09:59 AM From the mobile phone | Show all posts
Akk x reti dik cili2 nk. Hentam je beli
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 11-1-2019 10:08 AM From the mobile phone | Show all posts
noraidil_06 replied at 11-1-2019 09:59 AM
Akk x reti dik cili2 nk. Hentam je beli

Hentam beli tu pedas tak
Beli lada dari duduk berenam sampai duduk berlima
Tak habis jugak lada tu sebab pedas
Letak satu pun bising anak2
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 11-1-2019 10:09 AM From the mobile phone | Show all posts
hotmak replied at 10-1-2019 08:29 PM
cili kering kerinting tak pedas, lepas tu kt nsk ada 2 jenis jgk, satu mahal satu murah sikit, biasa ...

Cili kering menggerutu pun pedas jugak cemana
Reply

Use magic Report

Post time 14-1-2019 04:12 PM | Show all posts
Ya Awloh ustazah.. bukak thread mengenal lada

sis insoffff


beli lada kering kerinting2 tu sedap laa utk buat sambal, sbb dia pedas ;.. tak pahit... entah la iols avoid beli cili kering bentuk lain sbb iols suka pedas

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2019 02:18 AM From the mobile phone | Show all posts
green~tea replied at 14-1-2019 04:12 PM
Ya Awloh ustazah.. bukak thread mengenal lada

sis insoffff

Habis x kn nk buka tips penjagaan spendw bra bagai.
Ustajah khuen.

Tp good thread ustazah. Buka lg thread pasnj eh
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 17-1-2019 10:45 PM From the mobile phone | Show all posts
green~tea replied at 14-1-2019 04:12 PM
Ya Awloh ustazah.. bukak thread mengenal lada

sis insoffff

Saya rasa ni betul
Bila guna kering kerinting
Menangis kepedasan anak4 saya
Reply

Use magic Report

Post time 23-1-2019 09:33 AM From the mobile phone | Show all posts
Yg kenteng kerengkot kerengkot biasanya tak pedas...iols buat cili bo sndr tak penah membeli seumur hidup..kalau beli yg lawa2 tu xkenteng2 kompem kejung kepedasan

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 24-1-2019 05:34 PM | Show all posts
mimz replied at 23-1-2019 09:33 AM
Yg kenteng kerengkot kerengkot biasanya tak pedas...iols buat cili bo sndr tak penah membeli seumur  ...

yang lawa lak pedas

biasa yang lawa xpedas


Reply

Use magic Report

Post time 24-1-2019 05:36 PM From the mobile phone | Show all posts
onexox97 replied at 24-1-2019 05:34 PM
yang lawa lak pedas

biasa yang lawa xpedas

Hahaha ke dah xleh pakai dah petua mak iols itu..tp lada skrg semua dah tulis tahap kepedasan memasing kan..xpenah lagi la tertipu
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 24-1-2019 06:05 PM From the mobile phone | Show all posts
mimz replied at 24-1-2019 05:36 PM
Hahaha ke dah xleh pakai dah petua mak iols itu..tp lada skrg semua dah tulis tahap kepedasan mema ...

Ada ke tulis tahap kepedasan
Takdaapun kat mydin
Reply

Use magic Report

Post time 25-1-2019 11:11 AM From the mobile phone | Show all posts
onexox97 replied at 24-1-2019 06:05 PM
Ada ke tulis tahap kepedasan
Takdaapun kat mydin

Kt giant ada...
Reply

Use magic Report

Post time 29-1-2019 10:37 AM | Show all posts
mimz replied at 23-1-2019 09:33 AM
Yg kenteng kerengkot kerengkot biasanya tak pedas...iols buat cili bo sndr tak penah membeli seumur  ...

cili kisar siap jual tu tak sedap, org malas je yg guna
Reply

Use magic Report

Post time 29-1-2019 10:38 AM | Show all posts
onexox97 replied at 24-1-2019 05:34 PM
yang lawa lak pedas

biasa yang lawa xpedas

lawa pedas lah, pedas gila ok, yg kerinting2 tak pedas, mungkin takmo pedas sangat kena gigih buang semua biji cili, masak lama sikit cili tu sebelum blend untuk kurangkan pedas

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 29-1-2019 10:48 AM From the mobile phone | Show all posts
hotmak replied at 29-1-2019 10:38 AM
lawa pedas lah, pedas gila ok, yg kerinting2 tak pedas, mungkin takmo pedas sangat kena gigih buan ...

Okey nanti nak try beli lada kering lawa

Tq BG tips
Reply

Use magic Report

Post time 29-1-2019 11:15 AM From the mobile phone | Show all posts
hotmak replied at 29-1-2019 10:37 AM
cili kisar siap jual tu tak sedap, org malas je yg guna

Kan..mmg tak lalu ditekak..kalau malas sgt nk buat sanggup balik ke kuantan rembat cili bo mak punya sementara kerajinan nk dtg utk buat tu ada hahahaha
Reply

Use magic Report

Post time 29-1-2019 11:15 AM From the mobile phone | Show all posts
hotmak replied at 29-1-2019 10:38 AM
lawa pedas lah, pedas gila ok, yg kerinting2 tak pedas, mungkin takmo pedas sangat kena gigih buan ...

Kalau mak iols dia rendam dgn air beras lama2 utk hilangkan pedas
Reply

Use magic Report

Post time 29-1-2019 11:40 AM | Show all posts
onexox97 replied at 29-1-2019 10:48 AM
Okey nanti nak try beli lada kering lawa

Tq BG tips

lada kering lawa pedasss uit, carik yg kerinting2
Reply

Use magic Report

Post time 29-1-2019 11:42 AM | Show all posts
mimz replied at 29-1-2019 11:15 AM
Kan..mmg tak lalu ditekak..kalau malas sgt nk buat sanggup balik ke kuantan rembat cili bo mak pun ...

haha bab nak buat cili blend pun kadang ambik mood kan, ada org suka kisar time nak guna, i tak boleh lah gitu, rasa lambat kerja, mesti nak blend sesiap, kadang dtg angin rajin masak sambal terus cili tu, nak kasi tahan lama

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.092999s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list