Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
123Next
Return to list New
3718
View
55
Reply

Tak nak ikut cara aku , ko berambus. C Saat bpantang ,mertua paksa sapu vicks dan air limau ditempat jahitan, hanya dibagi makan maggi kari cup

[Copy link]

Author: auntyaya       Show all posts   Read mode

Author
Post time 8-1-2019 10:05 AM | Show all posts |Read mode

                Kisah dibawah dipetik dari sebuah laman page yg tular baru-baru ni. Menceritakan nasib wanita yang dalam berpantang dilayan sebegitu rupa oleh mak mertuanya.

Ikuti luahan nya dibawah.
Saya dalam dilema sekarang ni. Saya tahu keluarga mertua memang tak suka kan saya. Masalah nya ex suami cerita fitnah macam2 pasal saya.. Dia rapat dengan mertua. Jadi dengan dengar sebelah pihak jer saya terus dibenci.
Ok lah saya taknak cerita pasal tu sekarang ni. Saya cuma nak minta pendapat semua. Saya baru bersalin anak ke dua 10 hari lepas. Suami hantar saya berpantang rumah mertua sebab dia sibuk sangat sekarang ni. Projek dia kena tipu, so dia jarang boleh ada kat rumah..
Mak saya pulak patah tangan. Tam boleh nak jaga saya berpantang. Mertua just tolong uruskan anak saya yang sulong tu jer. Mandikan dan tidur dengan dia sebab dia suka kacau adiknya. Makan minum mandi saya, saya yang buat sendiri. Mertua suruh saya letak vicks dekat luka jahitan tu. Saya taknak sebab mesti pedih kan. Dia paksa2 saya suruh letak.. Dia cakap kalau taknak dengar cakap dia, tak boleh berpantang kt rumah dia. Saya pun tipu la cakap letak dah vicks..
Pastu dia suruh saya letak garam campur asam limau, kata nya untuk cepat tanggalkan benang jahitan tu.. Saya berkeras taknak sebab sebelum ni tak pernah dengar pun orang buat macam tu. Dia simpan baju saya dalam bag dan letak kt pintu. Katanya kalau tak turut cakap dia bila2 masa dia boleh campak bag saya keluar. Sedih sangat dia buat saya macam ni. Petang kelmarin lepas saya mandi dia buatkan air garam campur limau nipis suruh saya cuci tempat luka. Saya ambik dan masuk bilik.
Tapi saya buang air tu ikut tingkap.. Dia tanya saya dah buat ke mcm dia suruh, saya tipu dia cakap dah.. Tapi dia tahu saya tipu. Dan dia cakap esok dia sendiri yang akan cuci luka saya pakai vicks dan air limau tu. Tak tahu nak rasa apa dah sekarang ni. Pernah ke korang buat apa yang mertua saya cakap tu ? Mungkin saya yang tak tahu ada cara macam tu.. Tapi saya rasa mesti lah pedih kalau letak vicks.
________________________________________
Alhamdulillah sy skg dah ada kat umah mak. Terima kasih yg tak terhingga utk seorang hamba Allah dari group (KRT) ni sanggup dtg ambik sy kt jengka 11, beliau dr kuantan. Sy dan suami tggal kt shah alam. Sy berpantang kt rumah mertua d pahang, dan keluarga sy d kelantan. Tu yg agak susah utk sy bergerak.
Ptg tu sy bagitahu mertua yg sy nak balik kelantan. Tp dia xbagi.. Dia cakap nak balik tolong balik sorang, anak anak tinggal kt sini. Dia tahu sy xkan kemana mana tanpa anak. Sy call suami berkali kali tapi xdapat. Suami mmg selalu keluar kawasan.. Nak suruh family dtg ambik, memang merasa luka jahitan kena vicks dulu la sy. Sbb agak jauh.. Akhir nya sy cuba hubungi seorang hamba Allah ni yg ada tawarkan pertolongan utk sy dlm komen. Alhamdulillah ada respon dr beliau.. Kami berpakat malam tu dia akan ambik sy dlm pukul 3pagi, sbb masa tu semua dh tidur.. Malam tu sy dukung anak sulung yg berusia 1tahun 6bulan dan anak kedua sy 11hari . Baju bawak yg mertua sy dh siap packing dlm bag jer masa dia nak halau sy haritu.
Alhamdulillah sy ditemukan dgn insan yg sangat baik hati. Akak ni nak hantar sy balik Kelantan tp tunggu pagi kata nya. So, dia bawak sy rehat rumah dia dulu.. Masa sy kat rumah dia suami sy call. Sy cerita semua nya kt suami dan suami suruh sy tunggu kt rumah akak tu dulu sbb dia akan datang. Malam tu suami sampai, dia ambil sy terus ke rumah mertua. Dlm kereta dia x habis menangis minta maaf.

Sampai rumah mertua, ipar duai semua ada.. Bila suami tanya, mertua xmengaku. Ipar duai tuduh sy buat fitnah.. Sy terus masuk bilik dan ambik bekas vicks dan air limau yg sy sembunyi kan dr mertua. Mertua terus senyap.. Masa tu sy dah xdapat tahan airmata lg bila ingatkan apa yg mertua buat kt sy. Luka sy sgt teruk dan banyak sgt jahitan, susah utk sy berjalan.

Hari pertama hingga hari ketiga berpantang sy hanya diberi makan maggi kari cup. Hari keempat baru sy keluar beli ikan kt seberang jalan utk masak.. Xhabis dgn tu dipaksa pulak sy letak vicks dan air limau kt luka jahitan. Sy cerita semua nya depan ipar duai. Mertua hanya diam.. Ipar pulak nampak mmg xpuas hati sy cakap mak diorang mcm tu. Diorang cakap masa diorang pantang, mak diorang jaga diorang dgn baik..
Suami sy nampak terlalu sedih. Dia cakap selagi keluarga dia xboleh terima sy dgn ikhlas dia xkan balik kerumah tu lg.. Mertua terus halau kami dgn mengatakan suami anak derhaka dan xkan masuk syurga. Sy sedih memikirkan suami. Mungkin dia tersepit diantara ibu dan isteri.. Sy xnak suami sy jd anak derhaka.

Dlm perjalanan balik ke kelantan, suami cakap dia sedih bila dpt tahu mak dia bg sy makan maggi jer. Sedangkan dia dh bagi 2.5k kt mertua utk buat belanja dia, sy dan anak. Ada yg cakap kenapa x upah org jaga dlm berpantang ? Sy pun cadangkan mcm tu dulu.. Tp suami x yakin org dpt jaga sy dan baby dgn baik. Dia ingatkan bila minta tolong ahli keluarga, akan lebih selamat. Rupa² nya lagi teruk..
Skg alhamdulillah sy dh selamat berpantang kt rumah mak. Tenang emosi sy.. Terima kasih untuk warga² krt yg memberi pendapat pada post sy sebelum ni. Dan terima kasih tak terhingga untuk akak yg tolong sy haritu.. Jasa akak sy xkan lupa sampai bila bila . Inshaallah hubungan silaturahim kita xkan putus. Hanya Allah yg boleh balas jasa akak.
                       

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 8-1-2019 10:47 AM | Show all posts
dumb ass sgt kalu ikut cakap mentua tu..

dipaksa pulak sy letak vicks dan air limau kt luka jahitan


kalu aku tonyoh dulu kt dia..

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 8-1-2019 11:57 AM | Show all posts
org lama mmg ada 1 penyakit
buat itu ini sbb org lain buat jugak
kenapa kene buat camtu? sbb org lain buat
kalo x buat xbole nanti org lain kata mcm2
kenapa kene buat camtu? sbb org lain buat
sampai ke sudah xdpt jwpn

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 8-1-2019 11:58 AM | Show all posts
Allahu... zaman moden ni masih ada lagi mentality mak mertua macam tu.

Nasib baik suami percaya, kalau tak, mahunya bercerai dalam talipon aje.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 8-1-2019 02:09 PM From the mobile phone | Show all posts
Mentang2 tak suka menantu tu terus layan kejam sebegitu. Kesian sheols.. nasib baik suami percaya and take her side..

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 8-1-2019 03:40 PM | Show all posts
aku baca pasal perah asam limau tu kat tajuk pun rasa ngeri dah, terus tak jadi nak baca. gila!

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 8-1-2019 04:24 PM | Show all posts
rasanya pasal mak mentua dia tak suka dia so mak mentua dia nk dera la emosi n fizikal dia.. mmg seorang mak boleh ckp anak dia anak derhaka tp bkn mak dia yg tntukan syurga neraka.. kalau dh perangai mak mcm tu ko rasa syurga tros bawah kaki mak ke??

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 10-1-2019 12:05 PM From the mobile phone | Show all posts
Suami pun takkan la xda hint mak dia xsuka isteri dia

Kata orang dekat dekat bau bunga
Jauh bau tahi

Dengan 2,5k dh boleh upah confinement lady dah

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 10-1-2019 10:10 PM From the mobile phone | Show all posts
Pantang sendiri sudah. Hire CL datang rumah. Lagi selesa.
Reply

Use magic Report

Post time 23-1-2019 09:55 AM | Show all posts
kesiannya... alhamdulillah dah selamat dibantu. sib baik suami memahami dan percaya...

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 23-1-2019 11:05 AM From the mobile phone | Show all posts
Speku:
1) sebab dia janda
2) sebab dia orang Kelantan
3) mak mertua dia mmg syaitan terkutuk

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 23-1-2019 12:39 PM | Show all posts
kalau laki pun tak caya mak sendiri dia buat mcm ni ..lagi merana kesah ni, lagi panjang cerpen

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 24-1-2019 01:01 PM | Show all posts
aderaderker replied at 23-1-2019 11:05 AM
Speku:
1) sebab dia janda
2) sebab dia orang Kelantan

iols speku dia janda
Reply

Use magic Report

Post time 29-1-2019 08:02 PM From the mobile phone | Show all posts
Kesiannya
Reply

Use magic Report

Post time 22-2-2019 03:39 PM | Show all posts
Kesiannya...tergamak mak mertua dia bg makan megi je,
Reply

Use magic Report

Post time 20-3-2019 01:56 PM | Show all posts
Nasib baik husband percaya kat wife.. kalau dapat yang percaya bulat2 kat mak, nayaaa

Tak dpt iols bayangkan letak limau kat tempat tuh. Sitz bath yang kena rendam dalam air garam pun iols ngeri walaupun elok
Reply

Use magic Report

Post time 22-3-2019 12:09 PM | Show all posts
saiko giler mak metua dia...ada sakit otak tu
Reply

Use magic Report

Post time 25-3-2019 10:58 AM | Show all posts
Aduii baca tittle je pun dah rasa ngilu.. Gila berpantang apa macam tu...
Reply

Use magic Report

Post time 25-3-2019 11:05 AM | Show all posts
Kenapa tak percaya confinement lady? Banyak orang pun tak ada masalah dengan confinement lady..
Reply

Use magic Report

Post time 25-3-2019 06:05 PM | Show all posts
Lain macam dah petua mak mentua dia... Harap luka semua sembuh dgn sempurna
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.089891s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list