Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
23942
View
253
Reply

Sultan Muhammad V meletakkan jawatan sebagai Yang di-Pertuan Agong ke-15

[Copy link]

Author: Syd       Show all posts   Read mode

Post time 7-1-2019 03:50 PM | Show all posts

Gd bye kuin...hehehe!
Reply

Use magic Report

Post time 7-1-2019 03:57 PM | Show all posts
ladyone replied at 7-1-2019 01:44 PM
kan..pagarnya tinggi benor.

Tkpe,berusaha collect points sebape byk yg bole... i pun mcm u gak dulu skrg alhamdulillah da bole msk pagar tinggi tu bkn 1 tapi 3 sekaligus


Reply

Use magic Report

Post time 7-1-2019 04:08 PM From the mobile phone | Show all posts
Hmm baru nak syok TunM berbesan dengan Putin..
Reply

Use magic Report

Post time 7-1-2019 05:19 PM From the mobile phone | Show all posts
allysumc replied at 7-1-2019 02:23 PM
Aku follow gak doc ni dulu sbb dia breastfeeding advocates.. Dh unfollow sbb asik2 dgn post politi ...

Kan... Iols selalu gakng klinik dia if anak iols sakit.. tp naik.menyampah plak bila.posting dia lalu kat fb iols.. byknsgt post politik yg semua pihak asyik salah.. pas je benar
Reply

Use magic Report

Post time 7-1-2019 05:32 PM From the mobile phone | Show all posts
sharlenetexas replied at 7-1-2019 11:58 AM
Abegong ni buat perempuan macam takde harga. Buat suka hati dia. I don't trust these 3 brothers. Y ...

Itulah..what kind of men yg sorok2 isteri isteri ni...  yg dikatakan 2 isteri sebelum ni senyap tanpa berita terus...
Reply

Use magic Report

Post time 7-1-2019 05:35 PM From the mobile phone | Show all posts
bye abegong.bye kuin
Reply

Use magic Report

Post time 7-1-2019 05:38 PM | Show all posts
sharlenetexas replied at 7-1-2019 11:58 AM
Abegong ni buat perempuan macam takde harga. Buat suka hati dia. I don't trust these 3 brothers. Y ...

Men are trash
Reply

Use magic Report

Post time 7-1-2019 05:57 PM | Show all posts


Acik oksana punya ig ke? yang ni je jumpe

This post contains more resources

You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register

x
Reply

Use magic Report

Post time 7-1-2019 06:13 PM | Show all posts
sapa next agong VI..kalo sultan nazrin setuju sgt..
Reply

Use magic Report

Post time 7-1-2019 06:37 PM From the mobile phone | Show all posts
nhao replied at 7-1-2019 07:57 PM
Acik oksana punya ig ke? yang ni je jumpe

Bukan kot sebab hari tu perasan akaun ni follow Sajat. Kenal ke rakyat Russia dengan Sajat tuhhhh
Reply

Use magic Report

Post time 7-1-2019 09:14 PM From the mobile phone | Show all posts
Apa tajuk thread baru? Saper tau?
Reply

Use magic Report

Post time 7-1-2019 09:37 PM From the mobile phone | Show all posts
eddlyna replied at 7-1-2019 09:14 PM
Apa tajuk thread baru? Saper tau?

Ada yg baru ke?
Reply

Use magic Report

Post time 8-1-2019 09:58 AM | Show all posts
sharlenetexas replied at 7-1-2019 06:53 AM
Tengoklah macamana dia treat kak bedah di depan umum. Cara dia tu dulu nk bagi tau satu dunia dia  ...

story la skit apa dia buat?
Reply

Use magic Report

Post time 8-1-2019 10:24 AM | Show all posts
offwhite replied at 7-1-2019 06:13 PM
sapa next agong VI..kalo sultan nazrin setuju sgt..

Mungkin Raja Abdullah, Tengku Mahkota Pahang.
Dia mungkin naik jadi Sultan Pahang, dalam masa terdekat ni and than
ditabalkan sebagai AGONG ke 16.
Raja Nazrin kekal pemangku sebab tak mungkin Sultan Johor nak jadi Pemangku.


Reply

Use magic Report

Post time 8-1-2019 11:02 AM | Show all posts
cant wait to know siapa next agong
Reply

Use magic Report

Post time 8-1-2019 11:24 AM | Show all posts
Supersirap replied at 8-1-2019 09:58 AM
story la skit apa dia buat?

Pernah nampak dlm majlis dulu-dulu dia jalan laju-laju tinggalkan Ku Bednampak sangatlah dia tak suka isteri pilihan bonda





Reply

Use magic Report

Post time 8-1-2019 12:10 PM | Show all posts
kuchenta_81 replied at 8-1-2019 03:24 AM
Pernah nampak dlm majlis dulu-dulu dia jalan laju-laju tinggalkan Ku Bednampak sangatlah dia tak s ...

la hai.. itu yang kat luar istana eh.. kalau kat dalam macam la agaknya dibuatnya?
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 8-1-2019 12:40 PM | Show all posts
Implikasi peletakan jawatan Yang di-Pertuan Agong Ke-15

Tan Sri Dr Rais Yatim Ph.D (Jurusan Undang-undang Pentadbiran dan Perlembagaan - Universiti London)

Diterbitkan pada Januari 08, 2019 10:27 MYT



Tuanku Muhamad V meletakkan jawatan sebagai Yang di-Pertuang Agong Ke-15 berkuat kuasa 6 Januari lalu. Peristiwa ini belum pernah berlaku dalam sejarah Diraja di negara ini. - Gambar BERNAMA


YANG di-Pertuan Agong (YDA) Ke-15, Tuanku Muhamad V baru sahaja meletakkan jawatan seperti mana disahkan oleh Dato Pengelola Bijaya Diraja, Istana Negara tanggal 6 Januari 2019.

Peristiwa ini tidak pernah berlaku sebelum ini justeru ia boleh dianggap sebagai suatu letusan dalam sejarah Diraja negara ini.

Baginda meletakkan jawatan selaras dengan Per. 32(3) Perlembagaan Persekutuan (PP) yang memperuntukkan bahawa YDA boleh berhenti sebagai YDA dengan syarat Baginda mengutus surat sedemikian tujuannya kepada Majlis Raja-Raja.

Artikel 32 juga memperuntukkan Majlis Raja-Raja yang dibentuk dibawah Per 38 PP boleh memberhentikan seseorang YDA atau atas alasan YDA itu tidak lagi menjadi raja.

Cuma PP tidak memperuntukkan apakah kriteria atau syarat-syarat yang dikenakan sebelum seseorang YDA itu dilucutkan jawatannya.

Sekali gus peristiwa letak jawatan diRaja ini merupakan suatu gegaran yang bukan sahaja menguji institusi Raja di Negara ini tetapi juga sistem Raja Berperlembagaan yang dianut selama ini di Malaysia.

Mujurlah, dengan peletakkan jawatan itu institusi Yang di-Pertuan Agong itu sendiri terselamat daripada berbagai-bagai spekulasi negatif yang tidak berhemah.

Ada di antara spekulasi menular media sosial yang memutarbelit aneka rumusan dan pendapat yang pada keseluruhannya menipiskan lagi kewibawaan institusi raja di negara kita.

YDA adalah ciptaan kuasa politik raja-raja Melayu dengan bimbingan Perdana Menteri pertama Tunku Abdul Rahman setelah menerima syor no. 58(5) Laporan Suruhanjaya Perlembagaan Reid 1957.
Peruntukan Utama dan pokok darihal YDA bermula dari Per 32 hingga ke Per 42 PP.

Antara fungsi dan kuasa Baginda ialah:

* Pemerintah Utama bagi Malaysia  (Per.32) tetapi urusan pentadbiran negara dilakukan oleh Kabinet.

* Berkuasa melantik Perdana Menteri  yang mengikut pendapatnya beroleh sokongan majoriti ahli Dewan Rakyat (Per.43)(2)(a).

* Mesti bertindak dalam kebanyakan perkara pentadbiran negara mengikut nasihat Perdana Menteri atau Kabinet (Per. 40)

* Berkuasa mengampunkan apa-apa kesalahan jenayah yang dipohon sebagai rayuan melalui saluran tertentu ( Per.42).

* Menjadi Ketua Turus Angkatan Pertahanan Bersenjata Negara.

* Membuat arahan tentang hak-hak keistimewaan Melayu-Bumiputera dan hak-hak asas sah lain-lain komuniti (Per.153)

* Sebagai salah satu komponen utama dalam persidangan Majlis Raja-Raja (MRR Per. 38) tetapi sentiasa tertakluk kepada keputusan MRR.

* YDA dan juga mana-mana raja bertakhta boleh disabitkan kesalahan apa-apa jenayah yang disabitkan ke atas dirinya di Mahkamah Khas jika Peguam Negara sebagai Pendakwa Raya bersetuju berbuat sedemikian.

Ini hasil pindaan Perlembagaan 1993/94.

Perkataan YDA disebut lebih 450 kali dalam PP C lebih daripada apa-apa istilah atau institusi yang lain. Ini menandakan betapa pentingnya YDA dalam pentadbiran dan keutuhan Negara Malaysia.

Di sinilah letaknya imbasan Ketuanan. Dengan peletakan jawatan oleh Tuanku Muhamad V itu bermakna MRR telah mempertimbangkan asas-asas peletakan jawatan berkenaan yang semestinya menyentuh hal-hal peribadi dan rekod kerja YDA yang berada dalam pengetahuan awam dan media.

Keberadaan baginda yang kerap di luar negara, perkahwinan di luar negara, hal-hal pentadbiran negara yang kurang atau tidak dapat disempurnakan merupakan kebarangkalian yang sudah tidak dapat diletakkan lagi di bawah tajuk sulit dan persendirian.

Memang boleh dianggap bahawa isu yang dipertimbangkan oleh MRR itu tergolong kepada hal-hal yang rumit dan berat belaka.

Melalui mesyuarat MRR yang kandungan prosidingnya bersifat Rahsia Besar kelmarin dan pada hari-hari berikutnya, barangkali negara telah terselamat dari satu babak yang amat menyulitkan.

Dengan selesainya bab peletakan jawatan YDA ke-15 itu, isu yang timbul ialah siapa akan jadi YDA selepas ini? Jika mengikut aturan giliran di bawah Jadual 3 PP, Sultan Pahang masuk dalam giliran selepas Kelantan.

Jika Sultan Pahang tiada kemampuan atas alasan kesihatan, giliran jatuh kepada Johor. Jika Johor menolak maka giliran sampai kepada Perak yang rajanya, Tuanku Nazrin kini bersemayam sebagai Timbalan YDA.

Jelas bahawa Jadual 3 amat mengikat MRR dalam hal-ehwal memilih YDA baru. Tidaklah jelas dari bahasa Per. 38 dan Jadual 3 PP samada MRR berkuasa penuh memilih Raja yang secara utama diperkenan tanpa mengikut giliran.

Ini adalah kerana sistem undi yang disebut dalam Jadual 3(1) ceraian (2) mewajibkan sekurang-kurangnya 5 orang Raja untuk menjadikan pemilihan YDA itu sah melalui undi sulit. Tetapi tiada pula peruntukan yang mengatakan bahawa seksyen 4 Jadual 3 tidak semestinya dipatuhi 100 peratus.

Ikut manapun, YDA Malaysia mendatang mesti terdiri dari seorang Raja yang komited dengan tuntutan Perlembagaan Persekutuan, berjiwa suai-manfaat dan meneruskan tradisi Raja Berperlembagaan terus-menerus.



* Tan Sri Dr. Rais Yatim ialah lulusan Ph.D (Jurusan Undang-undang Pentadbiran dan Perlembagaan - Universiti London)

** Kenyataan di dalam artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pandangan Astro AWANI.

Reply

Use magic Report

Post time 8-1-2019 01:35 PM | Show all posts
Rapz replied at 7-1-2019 03:57 PM
Tkpe,berusaha collect points sebape byk yg bole... i pun mcm u gak dulu skrg alhamdulillah da bole ...

masih merangkak nak collect point..huhu
Reply

Use magic Report

Post time 8-1-2019 01:38 PM | Show all posts
sharlenetexas replied at 7-1-2019 02:51 PM
Ikut negeri jugak kot. Pahang ada soltanah kalsom. SS kahwin sekejap dgn CP nurlisa.

kalau bukan warganegara? otomatik mmg x boleh jugak ke?
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
2.228113s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list