JAWATAN KOSONG! Jadi penulis freelance kami dan berpeluang menang hadiah wang tunai berjumlah RM300! Klik sini > CARI Warrior
Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Kolumnis
Search
12Next
Return to list New
439
View
48
Reply

Kenali mereka - Yang berjasa, yang berwibawa dan yang berbisa

[Copy link]

Author: Syd       Show all posts   Read mode

Author
Post time 7-12-2018 01:26 PM | Show all posts |Read mode
Edited by Syd at 7-12-2018 06:23 PM

Kelmarin, semalam baca news banyak yang tulis pasal persaraan individu-individu yang tertentu yang pekerjaan mereka membuat kita tabik pada mereka.
Setelah berborak, berbincang dan ntah apa lagi diskusinya, maka i pun cakap nak buat thread kat bod History pasal kisah mereka-mereka ini.

Of courselah rujukan i pada Abam Wartawan Jenayah Senior, Sdr Syahril A. Kadir.

Than dia cakap ok dan setuju. Maka i akan kongsikan pengalaman beliau dan kisah-kisah yang abam pernah buat tulis.


Credit pada :

http://malaysiagazette.com/

https://www.facebook.com/syahrilkadir
(dan segala sekutu yang bersangkut)




Antara ikon;


Datuk Seri Amar Singh Ishar Singh, Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) Bukit Aman




SUPT (B) AMIDON ANAN, bekas pakar CSI (Siasatan Tempat Kejadian) PDRM



Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 7-12-2018 01:34 PM | Show all posts




Amar Singh bersara hari ini

Oleh Nor Azizah Mokhtar
cnews@nstp.com.my

KUALA LUMPUR: Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) Bukit Aman yang juga personaliti Polis Diraja Malaysia (PDRM) berbangsa Punjabi paling popular di negara ini, Datuk Seri Amar Singh Ishar Singh secara rasmi bersara daripada perkhidmatannya, hari ini.

Ketokohannya sebagai Pengarah JSJK ketika mengendalikan siasatan skandal 1Malaysia Development Berhad (1MDB) dan menyelesaikan kes kebakaran Pusat Tahfiz Darul Quran Ittifaqiyah yang mengorbankan 23 nyawa dalam tempoh dua hari semasa menjadi Ketua Polis Kuala Lumpur, menjadikannya beliau amat terkenal sehingga dikenali segenap lapisan masyarakat di negara ini.


Amar Singh, 60, menamatkan perjalanan karier selama 35 tahun dengan cemerlang sebagai satu-satunya pegawai kanan polis berbangsa Punjabi yang dilantik menjadi Pengarah JSJK mulai 13 Oktober tahun lalu dan sepatutnya bersara wajib pada 6 Jun lalu.

Bagaimanapun, Suruhanjaya Pasukan Polis (SPP) menyambung khidmatnya sebagai Pengarah JSJK secara kontrak selama enam bulan susulan pembabitannya mengendalikan siasatan skandal 1MDB.

Susulan persaraannya, tugasnya akan dipikul Timbalan Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) Bukit Aman, Datuk Saiful Azly Kamaruddin yang akan memangku jawatan Pengarah JSJK buat sementara waktu.

Upacara serah terima tugas di antara Saiful Azly dan Amar Singh yang berlangsung di Dewan Tan Sri Khalid Abu Bakar, Pusat Latihan Polis Kuala Lumpur di sini, disaksikan Ketua Polis Negara, Tan Sri Mohamad Fuzi Harun.

Amar Singh dalam ucapannya menzahirkan rasa terima kasih kepada pucuk pimpinan PDRM yang memberi kepercayaan selama 35 tahun beliau berkhidmat dalam pasukan itu sehingga menjawat pelbagai jawatan.

Saya amat berterima kasih kepada Ketua Polis Negara, Timbalan Ketua Polis Negara dan barisan pengarah yang lain atas kepercayaan yang diberikan dalam melaksanakan tugas saya selama ini.

Saya amat sukakan kerja saya sebagai anggota polis, dan bila kita sukakan kerjaya kita, kita tidak tidak mengganggap kerja itu sebagai satu yang membosankan atau memenatkan, sebaliknya ia satu yang menyeronokkan.

Menjadi satu kepuasan apabila kita dapat menyelesaikan tugas yang diberikan dengan sebaik-baiknya," katanya kepada pemberita di sini, hari ini.

Beliau yang lahir pada 6 Jun 1958 di Kinta, Perak mula menyertai Polis Diraja Malaysia (PDRM) pada 27 Februari 1983 sebagai Kadet Penolong Peguasa Polis.

Amar Singh berkelulusan Ijazah Sarjana Muda Sains dari Universiti Malaya (UM) serta berkelulusan Ijazah Sarjana Muda Undang-Undang dari Universiti Buckingham serta Sijil Amalan Guaman (CLP) daripada Lembaga Kelayakan Profesion Undang-Undang.

Selain itu, beliau juga memperoleh Ijazah Sarjana Keadilan Jenayah dari UM dan Diploma Amalan Undang-Undang Syariah, Universiti Islam Antarabangsa (UIA).

Terdahulu, Mohamad Fuzi menyempurnakan Penganugerahan Pingat Jasa Pahlawan Negara (PJPN) kepada 90 penerima terdiri daripada anggota dan pegawai polis Kontinjen Bukit Aman pada majlis sama.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 7-12-2018 01:41 PM | Show all posts
Edited by Syd at 7-12-2018 01:42 PM

Syahril A. Kadir
May 18


SIKAP PROFESIONAL SEORANG PEGAWAI POLIS BERNAMA AMAR SINGH ISHAR SINGH


SUSULAN daripada rampasan 72 beg mengandungi wang tunai, barang kemas dan barangan berharga serta 284 kotak mengandungi beg tangan berjenama seperti Hermes dan Birkin di Pavilion Residence Apartments malam tadi.

Operasi itu diketuai sendiri Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) Bukit Aman, Datuk Seri Amar Singh Ishar Singh.

Korang boleh nak tulis apa saja tetapi izinkan aku melihat isu ini dari sudut yang sedikit berbeza.

Aku tertarik cara Amar mengendalikan sidang akhbarnya. Nampak betul beliau tenang walau diasak dengan soalan bertubi-tubi daripada media tempatan dan antarabangsa. Masih memanggil para wartawan dengan gelaran 'Tuan-Tuan' sebagai tanda hormat walaupun ada je pegawai polis yang panggil wartawan dengan 'kamu, korang, awak, you' dan sebagainya

Berbalik pada operasi malam tadi, Amar sudah tentu akan dianggap hero kalau beliau DEDAHKAN siapa pemilik barangan yang dirampas itu. Berita malam tadi juga pasti akan lebih HANGAT kalau beliau dedahkan siapakah Tan Sri pemilik kondo mewah yang diserbu itu.

Namun Amar tahu, adalah tidak bijak untuk mendedahkan 'segala-galanya' kerana ini baru masuk peringkat awal siasatan dan beliau perlu adil pada semua pihak.

Ini kerana kalau 'salah cakap', ia akan menjejaskan siasatan yang sedang dilakukan.

Pihak polis tak boleh menjalankan siasatan ikut emosi, ikut persepsi, ikut apa yang media atau rakyat nak, mereka kena berpaksi pada garis panduan undang-undang, tak lebih dan tak kurang.

Pada yang belum mengenali pegawai polis tinggi lampai ini, Amar berkelulusan Ijazah Sarjana Muda Sains dari Universiti Malaya (UM), Ijazah Sarjana Muda Undang-Undang dari Universiti Buckingham serta Sijil Amalan Guaman (CLP) daripada Lembaga Kelayakan Profesion Undang-Undang.Selain itu, beliau juga memperoleh Ijazah Sarjana Keadilan Jenayah dari UM dan Diploma Amalan Undang-Undang Syariah, Universiti Islam Antarabangsa (UIA).

Beliau juga antara pegawai polis yang mengendalikan beberapa kes utama termasuk yang menggemparkan negara antaranya melibatkan bekas eksekutif kanan PetroSaudi International, Xavier Andre Justo di Bangkok, Thailand dan kes pembunuhan yang dilakukan bomoh wanita, Mona Fandey.

Apapun kita kena tenang dan jangan kalut, biar Amar dan anggota pasukannya buat kerja mereka dulu.

Kena ingat, Ini bukan drama Gerak Khas, siasat pagi malam selesai. Kalau camtu dah lama usop haslam jadi Ketua Polis Negara hehehe...








Reply

Use magic Report

Post time 7-12-2018 03:12 PM | Show all posts
salute kat Tuan Amar Singh!
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 7-12-2018 06:13 PM | Show all posts
UTAMA

EKSKLUSIF: Amidon tak lupa kes suami rodok faraj isteri dengan penyangkut!

By Syahril A. Kadir -  6 Disember




Temubual eksklusif Malaysia Gazette bersama Bekas Ketua Siasatan Tempat Kejadian (CSI) PDRM, Supt (B) Amidon Adnan di Shah Alam, Selangor. foto FAREEZ FADZIL, 05 DISEMBER 2018


NAMA Amidon Anan tidak perlu diperkenalkan lagi sebenarnya. Bekas Ketua Siasatan Tempat Kejadian (CSI) Makmal Forensik PDRM ini sangat diingati kerana terlibat secara langsung dalam banyak siasatan kes jenayah berprofil tinggi di Malaysia. Beliau yang bersara dengan pangkat Supritendan ini pernah diberi tanggungjawab untuk menyiasat kes pembunuhan kejam Canny Ong, kes rogol dan bunuh jurutera komputer Noor Suzaily Mukhtar, kes pembunuhan model dari Mongolia, Altantuya Shariibuu dan ramai lagi.

Mendapat latihan dalam bidang forensik di Australia, Amidon juga pernah dilatih oleh agensi penyiasatan Amerika Syarikat dan pihak Scotland Yard.

Beliau yang pernah menjadi pegawai penyiasat kes tragedi Highland Tower dan kes rompakan jongkong emas terbesar di kompleks kargo Lapangan Terbang Antarabangsa Subang ini kini memanfaatkan masa persaraannya dengan melatih sebuah agensi penguatkuasaan dan mengajar di institut pengajian tinggi awam (IPTA).


Wartawan MalaysiaGazette, SYAHRIL A. KADIR telah mewawancara secara eksklusif Amidon di kediamannya di Shah Alam semalam. Berikut adalah petikan temubual berkenaan.





MG: Selama hampir 25 tahun mengabdikan diri dalam dunia sains forensik, mungkin ada satu-satu kes yang cukup meninggalkan kesan terhadap diri Tuan.

AA: Antara kes yang saya tak dapat lupa adalah satu kes pembunuhan di mana si suami telah bertindak membunuh isterinya hanya disebabkan cemburu buta. Ia berlaku di sebuah flat. Ceritanya begini. Suatu hari si isteri telah bertegur sapa dengan seorang jirannya. Si suami yang ketika itu pulang awal dari tempat kerja telah ternampak mereka berdua sedang berbual.
Lalu berlakulah pertengkaran hebat antara kedua-dua suami isteri tadi. Disebabkan tidak dapat menahan sabar, si suami telah menumbuk isterinya sehingga pengsan. Ketika inilah si suami telah mengambil sebatang penyangkut baju besi. Dia meluruskan penyangkut tersebut dan membentuk seperti huruf Y di hujungnya.

Lalu si suami tadi telah merodok kemaluan isterinya dengan penyangkut tadi. Lepas dirodoknya, kemudian dia tarik kembali. Perbuatan tersebut dilakukan berulangkali hingga menyebabkan kecederaan organ dalaman yang teruk pada mangsa. Mangsa mati di tempat kejadian dalam keadaan berlumuran darah.

Ketika saya sampai di tempat kejadian, saya memeriksa fizikal mayat. Saya kemudian cuba menarik keluar penyangkut yang disumbat ke dalam faraj mangsa namun gagal.

Hanya selepas bedah siasat dibuat di hospital, barulah kami mendapat tahu rupanya pelaku terlebih awal membentuk besi penyangkut itu dalam bentuk Y agar penyangkut besi itu tersangkut dalam tubuh mangsa. Ia bagi mendatangkan kesakitan dan penderitaan berganda pada isterinya! Bayangkan kesakitan yang ditangung mangsa, sebab itu saya tak dapat lupa kes ini sampai bila-bila!




Temubual eksklusif Malaysia Gazette bersama Bekas Ketua Siasatan Tempat Kejadian (CSI) PDRM, Supt (B) Amidon Adnan di Shah Alam, Selangor. foto FAREEZ FADZIL, 05 DISEMBER 2018

MG: Mungkinkah ada petanda tertentu yang ada pada Tuan dalam melakukan tugasan yang diamanahkan?

AA: Antara petanda yang saya akan dapat masa bertugas dulu adalah bau mayat yang akan tiba-tiba menusuk hidung. Contohnya ketika saya pergi ke pasar. Tiba-tiba masa tu saya terbau mayat, bayangkan, takkanlah kat pasar boleh ada mayat? Selalunya 10 hingga 15 minit selepas itu, pasti saya akan dapat panggilan telefon mengenai penemuan mayat.

Adakalanya masa saya tengah makan pun bau itu tiba-tiba boleh muncul. Bila dapat situasi seperti itu, saya akan tunggu saja. Saya tak akan maklumkan perkara tersebut kepada ahli keluarga saya. Takut mereka tak dapat nak terima. Selalunya tak lama lepas itu akan adalah panggilan telefon yang meminta saya datang ke lokasi penemuan mayat.





MG: Adakah Tuan mengamalkan petua atau amalan tertentu bila menjalankan tugasan mencabar sebegini?

AA: Saya selalu dinasihatkan oleh orang tua-tua agar hormat pada mayat, tak kiralah mayat orang Islam atau bukan Islam. Perkara pertama yang saya akan buat tiba di lokasi pembunuhan adalah dengan menepuk bahu atau kaki mayat tersebut. Saya akan minta izin.

Antara ayat yang saya sering sebut pada mayat adalah C adik tolong abang, abang tolong adik.
Dan ternyata, tidak ada gangguan yang berlaku pada diri saya.

Namun yang peliknya, selepas saya pencen, semua petanda yang saya selalu dapat itu hilang dengan sendirinya.

MG: Bagaimana Tuan melihat masa depan sains forensik di negara kita?

AA: Saya tengok minat masyarakat dalam bidang forensik semakin bercambah. Dunia forensik per say adalah siasatan. Dalam dunia siasatan, kita kena ada latarbelakang ilmu sains. Di universiti pun orang yang minat dalam forensik sangat ramai sampai kita terpaksa menapis kerana tak mahu ia sampai menjejaskan kualiti bidang berkenaan. Bila keluar drama TV CSI dalam TV, minat orang lagilah bertambah. Banyak universiti pun menawarkan kursus ini namun nak menjadi pakar, ia mengambil masa yang lama. Saya sendiri ambil masa berpuluh tahun.



MG: Apa pendapat Tuan mengenai keputusan kabinet yang mahu menghapuskan hukuman bunuh terutama yang melibatkan jenayah kekerasan?

AA: Selama 25 tahun lamanya saya bertugas di bidang sains forensik dalam pasukan polis. Dalam banyak-banyak kes yang saya kendalikan, kebanyakan mangsa adalah wanita. Tak kiralah kes bunuh, samun, rogol atau apa saja. Saya akan bertemu mangsa sama ada dalam keadaan dia masih sedar, koma atau pun sudah menjadi mayat.

Kena ingat, sewaktu menjalankan tugas, saya tak semestinya memerlukan segumpal rambut, sehelai rambut pun dah cukup. Tak dapat sehelai rambut, sehelai bulu kemaluan pun dah cukup.
Jika ditanya pada saya mengenai keputusan kerajaan hendak menghapuskan hukuman mati, terus terang saya tidak bersetuju terutama jika ia membabitkan kes-kes kematian disebabkan pembunuhan.

Semua kes saya dah tengok.


Saya ambil contoh kes rogol dan bunuh melibatkan kanak-kanak. Mangsa tidak tahu apa-apa tetapi mereka telah dirogol dan dibunuh dengan kejam. Bila kita periksa, kita akan tahu bahawa kemasukan ini bukanlah rela, ini adalah kemasukan secara paksaan.

Tahukah anda betapa merananya mangsa-mangsa ini terutama kanak-kanak bila mereka dirogol oleh orang dewasa, adakalanya sengsara yang mereka tanggung sampai membawa kepada kematian. Bagi saya dengan kekejaman yang para penjenayah ini lakukan, hukuman mati adalah setimpal dan tetap relevan dengan perbuatan mereka.

Namun sekiranya pemansuhan hukuman mati itu melibatkan kes jenayah yang tidak melibatkan kecederaan pada tubuh badan, itu terpulang pada pihak kerajaan untuk menggubal perkara tersebut, tetapi jika sebaliknya, saya nak tanya balik, siapa pula nanti yang nak membela mangsa?

Saya bukan hendak berlawan dengan kerajaan tetapi fikirkanlah penderitaan yang ditanggung oleh mangsa, fikirlah airmata keluarga dan waris disebabkan perbuatan kejam si pelaku. Pendek kata, belum masanya untuk kita memansuhkan hukuman mati ini! C MalaysiaGazette
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 7-12-2018 06:19 PM | Show all posts
Amidon Pernah Dianggap Gila Bercakap Dengan Mayat
Apr 20, 2017


BERGELUMANG dengan darah dan hanyir nanah, ulat atau serangga yang menghurungi mayat reput waima berkampung di satu lokasi jenayah berjam-jam lamanya, bukan satu tugas mudah.
Hanya mereka yang berani dan cekal sahaja sanggup memikul amanah berat tersebut.

Namun bagi Amidon Anan, beliau rela menggalas tanggungjawab berkenaan atas kesedaran bahawa mereka yang melakukan perbuatan jenayah kejam terutama melibatkan kematian, perlu diheret ke muka pengadilan dan dihukum seadil-adilnya.

Dilahirkan di Johor Bahru, Johor, Amidon, 66, sebenarnya bukanlah baharu dalam keluarga kepolisan.

Allahyarham bapanya, Anan Yeop Abdullah Sani sendiri merupakan bekas ketua polis daerah atau lazim masyarakat sebut sahaja sebagai OCPD di beberapa daerah.

Setelah tamat pengajian menengah di Sekolah Anderson, Ipoh, Perak, Amidon merantau ke ibu kota dan pada awalnya bekerja di kilang Lever Brother di Bangsar.

Selepas itu beliau memohon menyertai Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) dan bertugas di situ hampir tiga tahun lamanya.

Pada tahun 1976, beliau diterima memasuki Polis Diraja Malaysia (PDRM).

Setelah tamat latihan, saya ditempatkan di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Brickfields sebagai pegawai penyiasat (I.O) sebelum dipindahkan ke Cawangan Jenayah Berat (D9) Kuala Lumpur.

Di sana saya bertugas di bawah seliaan Tuan S. Kulasingam, pegawai polis yang terkenal dengan kehebatan dan keberaniannya itu.

Saya nak tegaskan di sini, Tuan Kulasingam yang banyak membentuk dan melatih saya dalam memerangi jenayah khususnya jenayah berat seperti kes pembunuhan, rompakan, samun, rogol dan sebagainya.

Dari Kuala Lumpur, saya bertukar ke Selangor juga dalam cawangan yang sama. Ketika itu Selangor berhadapan dengan statistik kes jenayah berat yang cukup tinggi.

Sehingga memaksa kami memikirkan pelbagai strategi dalam usaha untuk memerangi penjenayah-penjenayah tegar ini, kata Amidon yang juga pemegang Ijazah Sarjana (Master) dari UiTM ini.


CSI

Drama bersiri terkenal CSI mula bersiaran pada tahun 2000. Ia mengisahkan bagaimana sebuah pasukan siasatan tempat kejadian (CSI) polis Las Vegas menjalankan tugas mereka.

Secara kebetulan, tidak lama selepas itu ia mula ditayangkan di Malaysia dan menjadi antara siri TV yang paling diminati bukan saja di sini tetapi juga di seluruh dunia.

Mengambil inspirasi daripada rancangan TV tersebut, Amidon telah mencadangkan agar satu pasukan CSI juga ditubuhkan bagi menangani masalah jenayah di negeri Selangor yang sedang menggila ketika itu.

Setelah menjalani latihan lanjutan di Maktab Polis Cheras dan Kuala Kubu Baru, Amidon diberi tanggunjawab untuk mengetuai pasukan CSI di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Selangor.

Memang drama tersebut memberi inspirasi kepada saya cuma masalahnya PDRM ketika itu tidak memiliki peralatan canggih seperti mana di Amerika Syarikat (AS).

Namun saya tetap cuba menyakinkan pegawai atasan saya untuk kita memiliki pasukan yang sama dan Selangor adalah negeri pertama ada pasukan CSI ini.

Sejak pasukan CSI ini wujud di Selangor, kita mula nampak keberkesanannya dalam memberi bantuan kepada IO untuk menangkap penjenayah yang terlibat dalam satu-satu kes berat terutamanya melibatkan pembunuhan.

Saya sendiri semakin yakin dalam menjalankan tugas kerana mula mendapat latihan daripada agensi penyiasatan terkenal dunia seperti FBI (Biro Siasatan Persekutuan AS) dan juga Scotland Yard di Britain, kata Amidon.


BADI, BAU DAN BERCAKAP DENGAN MAYAT

Menurut kepercayaan orang Melayu, badi merupakan satu malapetaka dan musibah yang berpunca dari binatang, tumbuhan dan mayat.

Dalam hal ini, Amidon berkata, sepanjang 30 tahun bergelumang dalam pasukan CSI, beliau tidak pernah mengalami kejadian yang aneh atau pelik seperti mana yang sering disangka.

Namun sebagai seorang Islam, Amidon berkata, adalah menjadi tanggungjawab beliau untuk menghormati mayat tidak kira latar belakang atau agama yang dianuti mangsa.

Ujarnya, setiap mayat yang diperiksanya waima dalam apa juga keadaan sama ada sempurna atau reput, tidak boleh dikeji atau dihina.


Selalunya sebelum memulakan kerja, saya akan membaca kalimah Bismillah dan memegang tapak kaki mayat yang saya periksa. Jangan terkejut, saya juga pernah dikatakan gila kerana bercakap dengan mayat.

Sebenarnya saya minta izin dan selalu bercakap pada mangsa atau si mati bahawa saya datang dengan niat untuk membela kematiannya dan akan berusaha untuk membawa si pembunuh untuk diadiliitu saja.

Dan memang pun itu niat kami. Kami datang untuk mengumpul sebanyak mungkin bukti dari mayat dan juga dari lokasi pembunuhan agar IO dapat menjalankan tugasnya untuk memberkas suspek.

Bercakap mengenai bau pula, memang saya akui, bau mayat manusia ini tak ramai yang boleh tahan apatah lagi bila tubuh si mati mula membengkak dan membusuk.

Petua saya mudah saja, selalunya bila sampai di lokasi, saya hidu dan sedut dengan kuat bau itu hanya sekalidan InsyaAllah lepas itu tak akan ada masalah tersebut walaupun berjam-jam menjalankan kerja dengan mayat di sisi, katanya sambal tersenyum.

Tambah Amidon, satu perkara lagi yang beliau amalkan adalah dengan menanggalkan pakaian dan mandi luar rumah setiap kali pulang dari menjalankan tugasannya.

Kata Amidon, sampai saja di depan kediamannya di Shah Alam, beliau akan mengambil tuala dan mandi terlebih sebelum masuk ke dalam rumah.


KES PEMBUNUHAN CANNY ONG, NURIN JAZLIN, SUZAILY MOKHTAR

Walaupun terlibat dalam siasatan banyak kes jenayah menggemparkan negara, ada beberapa kes rogol dan bunuh yang sinonim dengan lelaki yang juga pegawai penyiasat tragedi kondominium Highland Tower yang runtuh dulu.

Antara yang cukup diingati adalah kes bunuh dan rogol Canny Ong, adik Nurin Jazlin dan gadis bernama Suzaily Mokhtar.

Bila diminta mengimbau kenangan sewaktu beliau terlibat dalam kes-kes berkenaan, dahi Amidon berkerut. Nampak semacam ada kesedihan terpancar di raut wajahnya.

Amidon bagaimanapun tidak mengambil masa yang lama untuk berkongsi pengalamannya dengan penulis.


Ketiga-tiga mangsa mati dalam keadaan tragis akibat kerakusan nafsu suspek mereka. Walaupun sebenarnya saya cukup marah dan kesal dengan apa berlaku, namun sebagai pegawai polis saya tidak boleh terbawa-bawa dengan emosi.

Sebaliknya saya tetap tekun bersama-sama dengan anggota pasukan yang lain untuk mencari bukti agar tertuduh ditangkap dan diheret ke mahkamah.

Dalam kes adik Nurin Jazlin, dia terlalu muda, baru lapan tahun tetapi terpaksa melalui semua ini. Begitu juga Canny dan arwah Suzaily yang berpendidikan tinggi dan mempunyai masa depan yang cerah jika masih hidup.

Tetapi semuanya musnah di tangan pembunuh mereka yang mempunyai sikap kejam dan sangat tidak berperikemanusiaan.

Ada di antara mereka ditikam dan dibakar, ada yang dirogol, dibunuh dan dicampakkan ke tepi jalan, ada yang kemaluannya disumbat dengan timun, ini semua perbuatan mereka yang bersifat kebinatangan.

Saya melihat semua mayat mereka. Saya juga percaya ada di antara kes tersebut tak mungkin berlaku sekiranya saksi yang melihat kes berkenaan bertindak pantas dengan melaporkannya pada pihak polis.

Namun benda dah berlaku, saya bersyukur kerana ada pelaku yang terlibat telah menjalani hukuman gantung kesan dari perbuatan mereka, kata Amidon.


KEHIDUPAN SELEPAS BERSARA

Selepas bersara beberapa tahun lalu, Amidon kini berkhidmat sebagai pensyarah sambilan di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) dan Universiti Teknologi Mara (UITM). Disamping itu beliau dilantik sebagai konsultan kepada Agensi Penguatkuasa Maritim Malaysia dalam aspek melatih dan membentuk bagi penubuhan Unit Siasatan Forensik APMM bersama dengan UKM.

Namun beliau tetap merindui kariernya dahulu terutama anggota pasukan CSI beliau yang sudah beliau umpamakan sebagai ahli keluarganya sendiri.

Suka duka bertugas di lokasi kejadian yang mengambil masa lima hingga ke lapan jam untuk satu-satu kes, menjelajah pelusuk bandar dan desa untuk menjalankan tugasan penyiasatan dan pahit getir ketika berkhidmat sebagai pasukan CSI adalah memori yang tak mungkin dapat beliau lupakan sepanjang hayatnya.

Dalam pasukan saya ada yang berperanan sebagai jurufoto, pencatit atau perekod, jurulakar dan yang mengurus serta melabel barang kes.

Namun ada banyak situasi di mana mereka terpaksa membantu satu sama lain walaupun di luar skop tugasan. Ini menunjukkan semangat juang dan kerjasama tinggi di antara sesama mereka dalam menyiapkan tugasan yang diamanahkan, katanya.

SALUTE BUAT TUAN AMIDON ANAN!
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 7-12-2018 06:37 PM | Show all posts
EKSKLUSIF: Jihad diri sendiri dulu sebelum nak berperang C Wira Sauk
By Syahril A. Kadir -  29 November 2018 13399 0





Temubual eksklusif bersama Komander 69, SAC Abdul Razak Mohd Yusoff di Cheras, Selangor. foto HAZROL ZAINAL, 29 NOVEMBER 2018.

SEDAR tak sedar tiga bulan lalu genap 18 tahun berlakunya peristiwa yang menggemparkan negara di mana Ketua Kumpulan Al-Maunah, Mohd. Amin Mohd. Razali dan para pengikutnya merompak sejumlah senjata dari Kem Batalion 304 Askar Wataniah (AW) dan Pos AW Kuala Sungai Rui, Gerik, Perak.

Kumpulan itu juga membunuh dua orang anggota pasukan keselamatan yang menjadi tebusan sewaktu dikepung di tempat persembunyian mereka di Bukit Jenalek, Kuala Kangsar. Mohd. Amin dan tiga lagi ahli kumpulan iaitu Zahit, Jamaludin dan Jemari telah menjalani hukuman gantung sampai mati di penjara Sungai Buloh pada tahun 2006.

Dalam peristiwa berkenaan, dua pegawai bersenjata iaitu Leftenan Jeneral Datuk Seri Zaini Mohamad Said (ATM) dan ASP Abd. Razak Mohd. Yusoff (PDRM) juga telah dianugerahkan pingat keberanian tertinggi negara, Seri Pahlawan Gagah Perkasa (SP) di atas komitmen dan keberanian luar biasa mereka ketika menyelesaikan insiden berkenaan.



Wartawan Malaysia Gazette, SYAHRIL A. KADIR secara eksklusif malam tadi menemui Abd. Razak yang baru-baru ini telah dilantik sebagai Komander 69 Komando dengan pangkat Senior Asisten Komisioner (SAC).

Berikut adalah petikan wawancara khas dengan pegawai kanan polis yang mempunyai latar belakang pengajian agama dan kepakaran dalam seni mempertahankan diri ini.



Temubual eksklusif bersama Komander 69, SAC Abdul Razak Mohd Yusoff di Cheras, Selangor. foto HAZROL ZAINAL, 29 NOVEMBER 2018.


MG: Apa benda yang sentiasa Tuan ingat atau sematkan dalam diri ketika bertugas?

RAZAK: Mursyid saya selalu berkata, kita janganlah merasa pandai, sebaliknya kita hendaklah pandai merasa. Kadang-kadang kita tak suka orang buat kat kita, persoalannya yang kita buat kat orang lain macam mana pula?

Contoh akhir-akhir ini, orang asyik bercakap mengenai hak asasi manusia. Dalam hal ini jangan kita rasa kita saja yang betul, kita saja nak hak kita tetapi pada masa yang sama kita menafikan hak orang lain.


Jadi kalau hendak mendapatkan keamanan, masing-masing kena berkongsi hak masing-masing, kena menghargai hak masing-masing.

Islam sendiri sebagai contoh, pernah merupakan kuasa besar dunia, super power dulu dan ia bertahan lebih 1,000 tahun. Kalau kita ingat zaman Rasullah SAW, zaman sahabat, zaman Saidina Uthman, kita sudah pun mengusai 1/3 dunia.

Maksudnya di sini, orang Afrika pun dalam dunia tu, sampai India, China, Rusia, Parsi. Kita dapat hidup dengan aman dengan pelbagai keturunan dan dengan pelbagai bangsa.

Dalam Al-Quran, surah Al-Hujurat, ayat 13 ada menyebut: Wahai manusia! Sungguh, Kami telah menciptakan kamu dari seorang lelaki dan seorang perempuan, kemudian Kami jadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku agar kamu saling mengenal. Sungguh, yang paling mulia di antara kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertaqwa.

Apa yang dikatakan takwa itu? Takut nak membuat kesalahan, seolah-olah kita berjalan di atas tempat yang banyak duri. Bila kita takut nak buat kesalahan, kita akan sentiasa berhati-hati dan berjaga-jaga, kita akan sentiasa menghormati undang-undang dan menghargai orang, barulah kita dapat kemuliaan.

Kalau kita kurang ajar, tak ada adab, kita tak mahu bersopan, macam mana orang nak menghargai kita? Macam mana kita nak dipandang mulia?

Dan kalau kita mengaku kita Islam tetapi kita tak berakhlak, kita kurang ajar, kita maki orang, kita sumpah seranah orang, kita buat kacau orang maknanya kita sebenarnya yang hilang maqasid Islam itu sendiri.



Temubual eksklusif bersama Komander 69, SAC Abdul Razak Mohd Yusoff di Cheras, Selangor. foto HAZROL ZAINAL, 29 NOVEMBER 2018.


MG: Ramai orang Islam mahukan jalan pintas ke syurga dengan menyertai kumpulan pengganas, kumpulan militan. Apa komen Tuan selaku pegawai yang terlibat secara langsung dalam menjaga keselamatan negara?

RAZAK: Rasulullah SAW bersabda: Berjihadlah menentang hawa nafsu kamu sebagaimana kamu menentang musuh-musuh kamu.

Baginda menamakan jihad ini dengan jihad akbar sebagaimana sabda Rasulullah SAW kepada para sahabat sekembalinya dari medan perang:

Kamu telah kembali dari medan jihad yang lebih kecil untuk menghadapi jihad yang lebih besar. Para sahabat bertanya: Apakah dia jihad yang lebih besar itu wahai Rasulullah SAW ? Rasulullah SAW bersabda : Jihad terhadap diri sendiri.

Jihad melawan hawa nafsu dianggap jihad yang lebih besar kerana ia merupakan perjuangan menundukkan hawa nafsu supaya jiwa seseorang itu menjadi bersih dan dapat diarahkan kepada kebaikan. Dengan itu, diri manusia akan bersih dan mampu untuk melakukan usaha jihad selanjutnya bagi menentang musuh-musuh Islam di segenap medan pertarungan.

Bila kita dapat mengawal hawa nafsu , mengalahkan hawa nafsu kita, itulah sebenarnya jihad. Dan jangan bimbanglah pasal jihad-jihad yang lain itu. Tuhan dah kata, Dia takkan membebankan kita dengan susuatu yang kita tidak mampu.

Ada orang kata, kita kena bersama dengan Imam Mahdi, kami kenal Imam Mahadisaya nak tanya juga, imam yang kat masjid kita tu kamu kenal ke tidak?

Kenal tak imam kat masjid sebelah rumah tu? Kalau imam tu pun kita tak kenal, macam mana nak kenal Imam Mahadi yang kita sendiri pun tak kenal?

Yang nak berjihad sangat di tempat lain tu saya nak tanya juga, masjid sebelah rumah kamu tu ada tak kamu pernah Subuh berjemaah? Ada tak kamu Isyak berjemaah? Ni sebenarnya, kalau kita nak tau orang munafiknak berjuang itulah, inilah tetapi nak sembahyang berjemaah Isyak dan Subuh pun tak buat.

Tak usahlah berjihad jauh-jauh ke Syria sebagai contoh..jihad datang sembahyang berjemaah di masjid dulu..kalau mampu, barulah fikirkan yang lain-lain. Buat yang lima waktu tu dulu berjemaah, bangun solat Tahajud dan sebagainya

Kadang-kadang kita boleh melihat semut di seberang laut, tetapi gajah depan mata pun kita boleh tak nampak. Musuh utama kita iaitu hawa nafsu kita iaitu dalam diri kita sendiri, kita tak nampak. Banyak lagi musuh dalam diri yang kita masih tak dapat nak tewaskan tetapi sibuk nak musnahkan musuh lain.


MG : Adakah itu antara benda yang tuan perdebatkan dengan Amin dan pengikut-pengikutnya dalam kes Al-Maunah dulu?

RAZAK: Sebenarnya kalau kita bercakap dengan hati, orang yang punya hati akan dapat merasa apa yang kita katakan. Jadi bila dia perkatakan dia mengamalkan ilmu kebatinan, dia akan dapat rasa bila kita bercakap tentang ilmu kebatinan juga.

Dan ilmu kebatinan ini ni la ilmu tasauf.

Ada persamaan..mungkinkadang-kadang benda apa pun ada chemistry nya.. kalau kita bercakap tentang ilmu-ilmu ghaib, ilmu-ilmu metafizik ini yang pentingnya kita kenal siapa Dia yang Pencipta yang ghaib lagi maha ghaib..ni kadang-kadang kita nak kenal yang ghaib tetapi kita tak kenal Pencipta yang ghaib daripada segala yang ghaib.

Sebenarnya kita kena ingat, apa pun rintangan , apa pun ujian, atau apa yang dihadapi, kita ada model kita sebenarnya. Model kita Rasullullah SAW. Dengan akhlak kita yang baik, jahat macam mana pun orang itu, percayalah dia akan terpengaruh jika kita punya akhlak yang tinggi.

Kalau kita lawan api dengan api, api itu takkan padam malah ia akan menjadi lebih marak justeru lawanlah api dengan air, lawan buruk dengan kebaikanbenda itu yang dibuat oleh Rasulullah SAW.

Misal kata kita nak berjihad, kita berhijad untuk menghidupkan keamanan dan menghidupkan kesejahteraan.

Bukan meruntuhkan kedamaian dan keamanan. Tuhan tak bagi kita bertolong-tolongan atas dosa dan permusuhan.

MG : Tuan sekarang mencapai kemuncak dalam karier Tuan dengan menjadi orang nombor satu dalam 69 Komando. Bagaimana Tuan melihat amanah besar yang perlu Tuan tanggung ini?

RAZAK: Sebenarnya tanggungjawab ni kena tengok one at a time. Dalam Al-Quran ada disebut Jaga diri kamu dan ahli kamu daripada api neraka. Kadang-kadang kita sebelum bercakap pasal dunia, kita kena tengok juga apa yang dekat dengan diri kita dahulu.

Famili kita, lepas famili kita, apa lagi yang dekat dengan kita? Tanggungan kita.

Kalau kita sebagai komander pula, yang paling dekat dengan kita adalah unit kita yang kita command.

Kita ambil satu persatu..one at a time.

Daripada segi bebanan kerja pula, kita kena ingat, apa sahaja masalah yang kita hadapi, jawapan dan kuncinya ialah Al Quran dan Sunnah. Islam itu sendiri sebagai sistem hidup, penyelesaian bagi segala masalah.

Waima apa pun, bermulah dengan diri kita dulu. Kita kena punya akhlak yang baik, akhlak yang penyabar, nasihat orang dengan cara yang baik, nasihat dengan kasih sayang.

Teruknya seseorang itu kadang-kadang ia disebabkan kurang kasih sayang.

Contoh anjing. Kalau kita selalu baginya makan, dia akan cuba balas budi kita. Kalau orang kacau kita, dia akan tolong kita. Itu anjing, binatang yang dikategori sebagai hina, najis dan sebagainya.

Teruk-teruk orang takkan lebih hina daripada anjing? Anjing pun boleh hargai kasih sayang orang, hargailah ia.


MG: Apa masalah dengan umat Islam ketika ini?

RAZAK: Kita mengaku Islam tetapi orang kitalah yang paling ramai yang buang anak, yang mengaku Islam tu la yang paling banyak yang merempit, yang mengaku Islam itulah yang paling banyak ragut orangjadi macam mana Islam nak mendapat penilaian yang baik, appreciation yang baik kepada orang yang bukan Islam.

Salah yang mengaku Islam, tapi tak mengamalkannya. Kita akan dimuliakan, akan disanjung, maruah kita akan naik jika kita laksanakan Islam. Kalau kita tak amalkan Islam, kalau kita sendiri tak menghargai agama kita, macam mana kita nak harap orang lain hargai kita? C Malaysia Gazette.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 7-12-2018 06:39 PM | Show all posts






Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 7-12-2018 06:45 PM | Show all posts
Edited by Syd at 7-12-2018 07:15 PM

EKSKLUSIF: Jangan lakukan provokasi! C Musa
By Syahril A. Kadir -  20 November 2018





Bekas Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan bercakap ketika temubual eksklusif di Shah Village Hotel, Petaling Jaya, Selangor. foto SYAFIQ AMBAK, 19 NOVEMBER 2018


SIAPA tak kenal dengan Tan Sri Musa Hassan, bekas Ketua Polis Negara ke lapan. Berusia 67 tahun, anak sulung tokoh agama yang disegani, Allahyarham Tan Sri Hassan Azahari ini telah menghambakan dirinya sebagai pegawai polis hampir 40 tahun lamanya sebelum bersara pada tahun 2010.

Dalam pertemuan beliau dengan wartawan MalaysiaGazette, SYAHRIL A. KADIR semalam, Musa hanya menaiki sebuah kapcai jenama Honda sekaligus memperlihatkan betapa ringkasnya kehidupan bekas pegawai polis nombor satu Polis Diraja Malaysia (PDRM) yang tidak mementingkan status dan protokol ini.

Selama satu jam, Musa meluahkan kerunsingan hatinya mengenai pelbagai perkara mutakhir ini khususnya yang menyentuh mengenai keselamatan negara termasuk perihal pasukan PDRM sendiri.

Sekarang polis pun orang tak hormat lagi dah. Nak ambil tindakan pun takut. Nak bercakap pun takut, eh apa cerita? Banyak orang polis nak lari dari kerja polis, nak pencen awal, ini kerana ada kongkongan. Nak buat itu tak boleh, nak buat ini salah. Kalau you nak suruh dia jadi polis kemudian dia tak boleh buat itu ini, semuanya salah, jadi buat apa dia jadi polis?




Bekas Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan menunggang motosikal semasa hadir temubual eksklusif di Shah Village Hotel, Petaling Jaya, Selangor. foto SYAFIQ AMBAK, 19 NOVEMBER 2018


MG: Tan Sri, sekarang ini semua orang bercakap soal hak asasi. Kerajaan sendiri menekankan benda yang sama sehingga ada beberapa peruntukan yang sedang dikaji untuk diubah dan dimansuhkan selaras dengan tuntutan di peringkat antarabangsa. Dalam konteks jenayah itu sendiri, bagaimana Tan Sri melihat keadaan ini?

MUSA: Setiap negara mewujudkan undang-undang jenayahnya. Pertama untuk mencegah dan kedua untuk menghukum. Dalam konteks hak asasi di Malaysia, kita memang mengiktiraf hak asasi. Contohnya seseorang itu tidak boleh dihukum melainkan didapati bersalah. Tetapi hak asasi kita ini ada hadnya. Kita ada undang-undang. Contohnya kalau dia didapati bersalah melanggar undang-undang, hak asasi dia boleh diketepikan. Tiada negara di dunia ini yang mengamalkan hak asasi mutlak. Pun begitu, kita di sini masih menjamin hak asasi tertuduh. Contohnya hak asasinya untuk mendapatkan peguam. Hak asasinya untuk mengetahui apa kesalahannya bila ditangkap polis, hak asasinya untuk mempertahankan dirinya bila dituduh di mahkamah. Cuma jangan lupa, mangsa jenayah ini juga ada hak asasinya. Tetapi haknya jarang kita mengambil endah.

MG: Apa pandangan Tan Sri mengenai keputusan Kabinet untuk memansuhkan hukuman mati?

MUSA: Saya bagi contoh, kalau ada seorang tertuduh membunuh seorang bayi. Hukuman gantung pula tak ada tetapi digantikan dengan penjara. Selang beberapa tahun tertuduh itu bebas lepas, apa pulak perasaan ibu bapa dan keluarga mangsa? Majoriti negara ada hukuman mati, di Malaysia hukuman gantunglah, di China hukuman tembak malah di Amerika Syarikat sendiri ada beberapa negerinya masih mengekalkan hukuman mati iaitu dengan cara suntikan maut. Walaupun AS terkenal dalam memperjuangkan hak asasinya tetapi mereka sendiri masih berpendirian hukuman sebegini perlu ada. Yang penting bagi kita adalah keselamatan rakyat secara keseluruhannya. Hukuman mati ini adalah bertujuan untuk deterrent. Mahkamah sendiri pun bukan mudah nak jatuhkan hukuman mati ni. Hakim sendiri akan melihat fakta-fakta keterangan. Ada kriteria-kriteria yang diperlukan sebelum tertuduh hendak dijatuhkan hukuman mati. Lagi berat hukuman, lagi berat beban pembuktian. Jadi saya melihat hukuman mati ini perlu ada, apatah kalau kita lihat sekarang banyak kes-kes jenayah berat berlaku seperti pembunuhan melibatkan bayi dan kanak-kanak.




Bekas Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan bercakap ketika temubual eksklusif di Shah Village Hotel, Petaling Jaya, Selangor. foto SYAFIQ AMBAK, 19 NOVEMBER 2018


MG: Mutakhir ini wujud pelbagai perkara yang mencetuskan kegusaran di kalangan rakyat terutama yang melibatkan perkara berunsur perkauman hingga bibit-bibit keretakan sedikit demi sedikit mula kelihatan. Ia semakin ketara dalam media sosial yang disalahgunakan untuk menyebarkan hasutan, kebencian dan macam-macam lagi. Bagaimana Tan Sri melihat isu ini?

MUSA: Kalau kita lihat sekarang ini, pelbagai isu dibangkitkan. Saya tengok dalam Twitter, Facebookhasutan ini banyak sangat. Banyak isu sensitif dibangkitkantentang agamatentang perkauman hingga menimbulkan kemarahan orang. Ia boleh merosakkan keamanan negara. Oleh itu saya menjangkakan bahawa undang-undang ini perlu wujud. Sebab itu kita ada Akta Hasutan. Kita tidak boleh sentuh isu sensitif seperti agama, budaya, menghina kaum, menghina Raja-Raja tetapi saya dapat tahu Akta Hasutan pun nak dihapuskan (ketawa). Kalau macam itu, kita pun tak tahu sama ada kita menuju ke arah kebaikan atau menuju ke arah lebih buruk. Ini perasaan manusia. Perasaan manusia tidak boleh dikawal. Hanya boleh dikawal melalui iman dia sendirikalau dia ada imankalau dia tak ada iman dia akan melakukan sesuatu. Sebagai seorang yang menjaga keamanan dan keselamatan negara dulu, bila wujudnya perkara sebegini, saya rasa runsing! Itu sebab saya selalu nasihatkan C jangan buat provokasi! Kalau ada provokasi dan ada pula timbal balas provokasi tersebutakan meletup! Macam 13 Mei, apa berlaku? Ada berlaku perarakanmenghina kaum lainini semua menimbulkan kegusaran, kemarahan. Nanti kalau benda tak terkawal, akan jadi pergaduhan kaum. Dalam Facebook orang cakap kotor-kotor, menghina satu sama lain. Kalau semua ini berterusan, akan timbullah perkara yang tak diingini!

MG: Apa peranan kerajaan dalam hal ini?

MUSA: Mereka perlu memastikan keselamatan negara. Ini bukan tanggungjawab orang ramai lagi dah. Mereka (kerajaan) perlu menentukan ada undang-undang agar keadaan dapat dikawal. Ini semua tanggungjawab kerajaan. Kalau undang-undang ni tak ada, polis nak buat kerja macam mana?

MG: Bagaimana Tan Sri melihat PDRM sekarang ini?

MUSA: Sekarang polis pun orang tak hormat lagi dah. Nak ambil tindakan pun takut. Nak bercakap pun takut, eh apa cerita? Kita kena bagi kuasa pada kita punya penguatkuasa untuk mencegah perkara buruk daripada berlaku. Banyak orang polis nak lari dari kerja polis, nak pencen awal, ini kerana ada kongkongan. Nak buat itu tak boleh, nak buat ini salah. Itu satu dari faktor. Kalau you nak suruh dia jadi polis kemudian dia tak boleh buat itu ini, semuanya salah, jadi buat apa dia jadi polis. Padahal dia nak menguatkuasakan undang-undang. Pegawai dan anggota polis perlu ada sokongan bukan saja daripada ketua-ketua di atas tetapi daripada orang ramai juga. Tetapi apa yang berlaku sekarang ini orang menghina polis pun banyak. Bila mereka nak ambil tidakan, mereka dimaki, jadi kita ada masyarakat apa ni? Masyarakat kita yang tak ada budi bahasa. Masyarakat kita yang kurang ajar. Tidak menghormati pihak berkuasa. Kita nak masyarakat yang sebegitu ke? Kalau kita nak masyarakat seperti itu, tak perlu ada undang-undanglah. Kalau kita tarik semua daripada mereka, kuasa pun tak ada, apa pun tak ada, macam mana mereka nak jalankan kerja?



Bekas Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan bercakap ketika temubual eksklusif di Shah Village Hotel, Petaling Jaya, Selangor. foto SYAFIQ AMBAK, 19 NOVEMBER 2018


MG: Pengalaman Tan Sri sendiri bagaimana?

MUSA: Benda-benda tak betul saya terpaksa bersuara walaupun ia dilakukan oleh sesiapa saja termasuk Menteri. Kita terpaksa bercakap. Sebab itu orang tak suka saya. Kita kena menjalankan tugas without fear or favour. Pegawai dan anggota polis perlu menjalankan tugas dia secara bebas. Pada masa yang sama kita perlu pantau. Kita tidak boleh bias pada mana-mana pihak. Pegawai atasan sendiri kena menyenangkan tugasan orang bawahan dia. Masa saya dulu saya pernah kata pada pegawai bawahan saya. Andai kata sesiapa mengguna nama saya untuk elak daripada ditahan, maka ambil tindakan. Kalau tindakan anda betul, kita akan sokong anda. Yang penting jangan salahguna kuasa.

MG: Benda jenayah ni bukan perkara baru, semasa Tan Sri dulu bagaimana?

MUSA: Sebelum ini jenayah memang wujud tetapi kita dapat mengawalnya dengan baik. Dan kita mengambil tindakan yang tegas terhadap mereka-mereka yang melakukan sesuatu perkara yang boleh menggugat keselamatan negara. Tetapi sekarang ini saya tengok lain sikit. Orang menghina Raja pun tak kena tangkap. Orang yang menghasut orang lain pun kita diam je, tak ada tangkapan. Jadi ini yang merunsingkan saya. Ini menggalakkan orang makin berani, bila dia makin berani satu hari nanti dia tidak akan terkawal. Kita kena kawal dari awal. Kalau kita buat diam, bersikap tidak apa, kita akan jadi susah! C MalaysiaGazette




Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 7-12-2018 07:03 PM | Show all posts
Edited by Syd at 7-12-2018 07:10 PM



Datuk Ramli Yusuff merupakan bekas pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial, Bukit Aman, Kuala Lumpur, Malaysia.



I mesti ingat dia. wpun dia terpalit macam-macam isu dikemudian harinya, tapi yang nak cerita pasal satu kes yang terkenal yang kena mengena dengan dia.

Sebabnya Datuk ni yang terlibat dalam penyiasatan kes tu.











http://memyselfandshowmetha.blog ... citing-weekend.html

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 7-12-2018 07:11 PM | Show all posts
Last updated on 13 Jun 2014 08:09 PM   
35-year old murder mystery: The killing of a beauty queen - Part 1


Case investigator Datuk Ramli Yusuff

   
by Rashitha Abdul Hamid



KUALA LUMPUR: It had all the ingredients of a sensational murder case: a former beauty queen, a love triangle and a fatal stabbing in a parked car. All these came to a head on the night of April 6, 1979, in a secluded underpass off the Federal Highway.

This is the Jean Perera Sinnappa murder, one that probably stands out among all others for its news value, and which would probably have been investigated quite differently by todays forensics technology. But even today, those who followed the case still wonder whether the accused, S. Karthigesu, who was convicted but was later freed, actually did it.

Interestingly, all Malaysians connected directly to the case have passed on, except for Karthigesu and the investigating officer Datuk Ramli Yusuff. They are all dead; the judge, members of the jury, the prosecuting officer. Only Karthigesu and I are alive, Ramli, now 65, tells The Heat in a recent interview.

Ramli rose to the rank of Bukit Aman Commercial Crimes Investigation Department director before he retired. He himself was subjected to a court hearing when he was charged with failure to declare ownership of company shares and interest in two properties. He was however acquitted by the High Court in November 2011.

At the peak of her career, the vivacious and curvaceous Jean won beauty contests in Negri Sembilan and Selangor and was a Miss Malaysia first runner-up. She became a celebrity of sorts and later married chemist Sinnappa Sivapakiam, with whom she had three children. After leaving the beauty pageant scene, Jean became a teacher at Sekolah Sultan Abdul Samad in Petaling Jaya, and according to those who knew her, was a dedicated one.

Her husband tragically died in a road accident near Jalan 222, Petaling Jaya, on New Years eve in 1978.

Jean, who was also in the car, was flung out of the vehicle but survived with minor injuries. The night before the accident, her husband had told her to make herself the most beautiful girl for a romantic night out.

As fate would have it, four months later, the beautiful 31-year-old widow met her end. She was found stabbed to death in her car, a white Fiat 125, while her brother-in-law S. Karthigesu was found lying on the ground near it, seemingly semi-conscious. Jean, who was clad in a colourful saree, was stabbed 10 times in the chest.

After 35 years, a sensational trial that was covered to its fullest in all newspapers, and after countless theories on the murder, the case remains unsolved, and police never found a single piece of evidence that could positively identify the killer. Even the murder weapon was never discovered despite an intensive search of the crime scene.

The investigators of the most sensational murder case of its time took almost four months to close the investigation papers. Karthigesu, who was arrested on April 26, was charged with Jeans murder on May 9.

Jeans murder was documented by the Crime & Investigation Network in collaboration with the National Film Development Board (Finas) in 2012 and the documentary, Jean Perera The Beauty Queen Murder was aired on Astro channel 732 on Dec 20, 2012.

The producers tried to interview Jeans brother, Brian Perera, and her daughter, who is a lawyer, but understandably both of them declined and expressed they wish to stay away from any publicity pertaining to the tragedy.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 7-12-2018 07:12 PM | Show all posts
Last updated on 16 Jun 2014 07:55 PM   

35-year-old unsolved murder: The killing of a beauty queen - Part 2


Left: The court visits the crime scene where the murder took place. Right: Former beauty queen Jean Perera Sinnappa

by Rashitha Abdul Hamid


KUALA LUMPUR: The Jean Perera Sinnappa murder was the first case to be tried in a Malaysian court on circumstantial evidence and extra judicial confession. The prosecutors had it made when a witness revealed an incriminating outburst by the accused, and that led to his conviction. But in a bizarre twist, the witness later admitted he lied and was jailed. The Heat spoke to the cases investigating officer Datuk Ramli Yusuff.

For Ramli, who was then a Senior Investigation Officer, it was just another routine murder case if not for the fact that she was a beauty queen.

I was on 24-hour duty on the day the murder happened. I was at Taman Tun Dr Ismail investigating another case when I received a call from the Petaling Jaya police headquarters informing me about the incident, Ramli says.

He was told that two staff members of Malaysia Airlines had lodged a report claiming they found a woman dead in a car at a secluded underpass off the Federal Highway, some 5km from the Sultan Abdul Aziz Shah Airport (now known as Skypark Terminal).

When I arrived at the scene, I was surprised to find a man lying face down but still breathing. He kept murmuring something which I could not understand. I decided to send him to University Hospital (now Universiti Malaya Medical Centre) for treatment.

The man was later identified as Jeans brother-in-law and lover, Karthigesu Sivapakiam, a psychology lecturer at the Special Teachers Training Institute in Cheras. It was reported they were planning to tie the knot but during the trial, a priest with the Our Lady of Lourdes Church in Klang, Rev Edward Soosai, said neither Jean nor Kathigesu applied to the church to register their marriage.

After the loss of her husband, Jean and her three children, son Damendra and daughters Rohini and Malini lived with her mother-in-law and Karthigesu. The two were believed to have fallen in love with each other and decided to marry.

According to Ramli, Jeans murder was one of a kind as it was the first in Malaysian judicial history where a suspect was convicted on circumstantial evidence and extra judicial confession.

Karthigesu, 37, who was the sole suspect in the murder, was sentenced to death by the High Court after a 38 day trial. However, he was sensationally freed when a prosecution witness, Bandhulanda Jayathilake, who was a friend of the family, came forward four days later and admitted he had lied to the court about Karthigesu having said to him that the bitch did not deserve to live.

Jayathilake was jailed 10 years for perjury, and died two years into incarceration. As for Karthigesu, he walked out of jail a free man on May 20, 1981 after spending two years, one month and four days in prison.

Ramli explained why the police had zoomed in on Karthigesu. The lecturer, when questioned by the police, claimed he had stopped the car along the road side to ease himself while returning home after having dinner with Jean at Abad Century Hotel in Petaling Jaya.

He said he was hit from behind while easing himself and he fell to the ground and could not remember what had transpired, Ramli says.

He says he came suspicious because there were no obvious signs of injuries on Karthigesu and there was no sign or smell of urine at the location where he was said to have eased himself.

Because of those doubts, Ramli detained Karthigesu to assist in the investigation to find out the truth. A few days after the arrest, Ramli said Karthigesu led him and his team to his house in Klang where they carried out a full search for evidence.

Here, Ramli found the first of his circumstantial evidence C a bag full of love letters to Jean, and some written by her but were not posted to the person intended.

There were almost 20 letters in the bag, mostly written by Dr Narada Warnasurya to Jean. She had met him at a function in YMCA in Brickfields during his visits to Malaysia in September 1978, Ramli says.

He adds that if Jean had an affair with Narada then, and the intense letters suggested so, it meant she had been unfaithful to her husband who was still alive then.

Karthigesus love towards Jean may have turned into hatred when he found one of the letters in Jeans bag but did not question her on the matter. It was heard in court that he held a grudge and was waiting for the right time to take revenge.

In one of the letters, Narada discussed plans to marry Jean, including converting to Islam so he could have more than one wife. This also probably triggered Karthigesus anger and jealousy. Narada, however, refused to come to Malaysia to assist police investigation and the trial.

As the investigation officer of the most high profile case of that time, Ramli said he remembered the content of every one of those letters. They were very intimate, and it is not proper to publicise them for public consumption.

Could a love triangle between Jean, Kartigesu and Narada have led to the tragedy? That, at least, was the crux of the prosecutions case. It was, however, bogged down by lack of supporting evidence to link it to the murder.

Ramli said: Although police managed to track down his location with the help of Sri Lankan government and police, Narada refused to come down to attend the court hearing which took 38 days.

Narada himself had a press statement issued later to say that nothing he had to say would have helped in the case anyway. To him, his evidence would have brought more pain to the family.

On whether they could have pursued the matter with Jayathilake on whether he knew more than he admitted, Ramli said he did not, as the man had been sentenced to jail for perjury. Did Jayathilake actually suffer from a conscience attack, or did he speak the truth the first time?

Nobody will ever know now.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 7-12-2018 07:23 PM | Show all posts
baru buat sampai sini;

@reeny

@dauswq

@Suchi

@annabellaruz2

@Acikgomen

@abangadek

@FanTasyCreaTion

@dua_chzy

@syidasaleh

@white_musk

@dodolgemok

@ipes2


nanti i sambung lagi.

tengah bercuti nih.

Amik masa sikit baca-baca.
Reply

Use magic Report

Post time 7-12-2018 07:42 PM From the mobile phone | Show all posts
Saya datang melapor diri tuan Syd!
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 7-12-2018 08:02 PM From the mobile phone | Show all posts
dua_chzy replied at 7-12-2018 07:42 PM
Saya datang melapor diri tuan Syd!

Mohon share kes cerita etc dari Sabah bah!
Reply

Use magic Report

Post time 7-12-2018 08:09 PM From the mobile phone | Show all posts
Acik Jean punya kes tu first time pulak baca.

Moga banyak lagi kes2 panas dapat ditepek di sini! Akak dah favourite thread ni hokay!
Reply

Use magic Report

Post time 7-12-2018 08:10 PM From the mobile phone | Show all posts
Edited by dua_chzy at 7-12-2018 08:17 PM
Syd replied at 7-12-2018 08:02 PM
Mohon share kes cerita etc dari Sabah bah!


Apa yah yang sensasi? Kes pembunuhan Norjan Bahadur Khan kot. Nanti hada masa ai share.

Fyi, hotel tempat aruah dibunuh tu memang haunted abis yah. Tu salah satu hotel paling haunted area KK. Musti korang nak tau mana kan? Tu ha Shangri-la Hotel Bandaran Berjaya. Masa weol cikgu2 tahu sana tempat kursus selama seminggu bulan lepas, harus semua fefeling cuak hahaha!

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 7-12-2018 08:25 PM From the mobile phone | Show all posts
Dengan ini kakak isytihar sebagai peminat supt b amidon anan
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 7-12-2018 08:30 PM From the mobile phone | Show all posts
dua_chzy replied at 7-12-2018 08:09 PM
Acik Jean punya kes tu first time pulak baca.

Moga banyak lagi kes2 panas dapat ditepek di sini!  ...

Itu kisah lejen bebbb
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 7-12-2018 08:30 PM From the mobile phone | Show all posts
Ko mati pun tetap ratu ko pegang.

Ratu berbilang jantan.

Bukan cikai2 pun jantan nya
Reply

Use magic Report

Post time 7-12-2018 08:44 PM From the mobile phone | Show all posts
Syd replied at 7-12-2018 08:30 PM
Ko mati pun tetap ratu ko pegang.

Ratu berbilang jantan.

Cerita penyangkit baju tu kalau ade. Cari2 tak jumpa melainkan testimoni dr berita dilaporkan syahril kadir aritu.
Reply

Use magic Report

Post time 7-12-2018 08:45 PM From the mobile phone | Show all posts
Edited by dauswq at 7-12-2018 08:48 PM

Eh jap. Ingatkn thread berita jenayah dan kes2 kriminal. Sorry tuan tanah
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 7-12-2018 08:55 PM From the mobile phone | Show all posts
dauswq replied at 7-12-2018 08:44 PM
Cerita penyangkit baju tu kalau ade. Cari2 tak jumpa melainkan testimoni dr berita dilaporkan syah ...

Memang dah tanya.

Abg wartawan cakap mungkin kes tu tak kluar dalam paper.  
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 7-12-2018 09:07 PM From the mobile phone | Show all posts
dua_chzy replied at 7-12-2018 08:10 PM
Apa yah yang sensasi? Kes pembunuhan Norjan Bahadur Khan kot.  Nanti hada masa ai share.  ...

Nyah

Hantu yang bergentanyangan tu mirip acik tu ker?

Reply

Use magic Report

Post time 7-12-2018 09:17 PM From the mobile phone | Show all posts
Wow.. bestnya thread ni.. good job bebeh @Syd
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2018 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.061035s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list