JAWATAN KOSONG! Jadi penulis freelance kami dan berpeluang menang hadiah wang tunai berjumlah RM300! Klik sini > CARI Warrior
Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Kolumnis
Search
4834
View
134
Reply

[Tempatan] Suasana pilu menyelubungi 800 pekerja Syarikat Utusan Melayu yang berhenti secara VSS

[Copy link]

Author: Remyda    From the mobile phone    Show all posts   Read mode

Author
Post time 3-12-2018 09:30 AM From the mobile phone | Show all posts |Read mode
Syarikat Utusan Melayu (M) Bhd Jumaat lalu telah membuat majlis perpisahan kepada 800 pekerja mereka yang diberhentikan secara skim pemisahan sukarela (VSS) kepada lebih separuh daripada kakitangannya.

skrol ke bahagian bawah artikel untuk lihat video

Langkah itu lapor The Edge dibuat sebagai usaha syarikat penerbitan akhbar milik Umno itu berkenaan mengurangkan kos yang ditanggung.

Memetik sumber-sumber yang tidak didedahkan The Edge mendakwa seramai 800 orang akan ditawarkan VSS berkenaan dan untuk rekod jumlah kakitangan syarikat tersebut ialah kira-kira 1,500 orang.

Kata laporan berkenaan kakitangan Utusan Melayu yang menerima surat tawaran VSS diberi kepada kakitangan mereka.

Pelaksanaan VSS itu dikatakan meliputi kakitangan Utusan Malaysia, Kosmo! dan sejumlah majalah yang diterbitkan oleh syarikat tersebut seperti Mastika, Saji dan Wanita.

Keputusan untuk menawarkan VSS itu dicapai selepas Pengerusi Eksekutif Kumpulan Utusan Datuk Abdul Aziz Sheikh Fadzir dan kakitangan syarikat itu diadakan September lalu.

Abdul Aziz ialah pemimpin Umno yang menjadi anggota parlimen Kulim Bandar Baharu sehinggalah beliau kalah kepada Datuk Saifuddin Nasution Ismail pada pilihan raya umum lalu.

Utusan Melayu mempunyai sejarah panjang dan rencam sejak ia diterbitkan pada 1939. Bermula dengan media yang menjadi suara kepada orang Melayu syarikat itu mengalami krisis selepas Umno membuat langkah mengambil alih.

Antara detik yang selalu diingat mengenai sejarah Utusan Melayu ialah mogok kakitangan dan wartawannya yang menolak campur tangan politik Umno pada 1961.

Corak laporan dan pendekatan yang diambil oleh syarikat itu melalui akhbarnya sejak beberapa dekad lalu memberi kesan besar kepada keyakinan masyarakat, selain kegagalan mereka memenangi kes samah di mahkamah.

Krisis kewangan syarikat Utusan juga semakin berlarutan sehingga melibatkan pembayaran gaji serta kemudahan yang ditawarkan kepada kakitangannya.

Laporan tahunan syarikat terbabit menyatakan tanggungan hutang syarikat itu berada pada paras RM328.17 juta setakat 31 Dis tahun lalu, meningkat berbanding RM302.2 juta pada 2016.

By Selendang Biru
2 December 2018
IMG_0438.JPG

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 3-12-2018 10:03 AM | Show all posts
dapat juga vss dari kena berhenti tak dapat apa..
Reply

Use magic Report

Post time 3-12-2018 10:15 AM | Show all posts
alamak..hri2 dpt berita tak mengembirakan
Reply

Use magic Report

Post time 3-12-2018 10:22 AM | Show all posts
wartawan utusan ni boleh lar apply post wartawan cari warrior @ wartawan freelance

dgn pengalaman yg ada musti ada karangan berita dan isu2 yg membina...xde lar nak mengadap berita2 yg copy paste saje...ini hanya cadangan ye..

Reply

Use magic Report

Post time 3-12-2018 10:24 AM From the mobile phone | Show all posts
prettyuglybabe replied at 3-12-2018 10:03 AM
dapat juga vss dari kena berhenti tak dapat apa..

Vss byk jugak.. simpan duit tuu kat asb pas tuu enjoy cuti obersea..
Reply

Use magic Report

Post time 3-12-2018 10:25 AM From the mobile phone | Show all posts
Mesti sedih pekerja utusan yg mogok taknak campur tgn politik bila nampak keadaan utusan sekarang..
Reply

Use magic Report

Post time 3-12-2018 10:26 AM From the mobile phone | Show all posts
Tak yah cari keje lain.. balik kg lagi best.. berkebun.. duit vss tuu simpan..
Reply

Use magic Report

Post time 3-12-2018 10:33 AM | Show all posts
Buritan replied at 3-12-2018 10:24 AM
Vss byk jugak.. simpan duit tuu kat asb pas tuu enjoy cuti obersea..

Berapa agaknya pampasan yang diorang ni dapat, sis tan? Ada lebih 100k ke?
Reply

Use magic Report

Post time 3-12-2018 10:47 AM From the mobile phone | Show all posts
insulin replied at 3-12-2018 10:33 AM
Berapa agaknya pampasan yang diorang ni dapat, sis tan? Ada lebih 100k ke?

Ontahlaa.. tp masa aku pencen awai cikgu hari tuu aku dpt 100k as graduity..
Reply

Use magic Report

Post time 3-12-2018 10:57 AM | Show all posts
Buritan replied at 3-12-2018 10:47 AM
Ontahlaa.. tp masa aku pencen awai cikgu hari tuu aku dpt 100k as graduity..

Dah berapa lama sis kerja sebagai cikgu? Dahsyat juga nilai gratuiti sis tu.
Reply

Use magic Report

Post time 3-12-2018 10:58 AM From the mobile phone | Show all posts
Buritan replied at 3-12-2018 10:24 AM
Vss byk jugak.. simpan duit tuu kat asb pas tuu enjoy cuti obersea..

Kalu ada 100k kat Asb baru dapat dlm 8k setahun, abis tu tak payah makan, tak yah bayau utang rumah segala macam tuh?
Reply

Use magic Report

Post time 3-12-2018 11:01 AM From the mobile phone | Show all posts
Buritan replied at 3-12-2018 10:26 AM
Tak yah cari keje lain.. balik kg lagi best.. berkebun.. duit vss tuu simpan..

Yg takde kampung takde kebun cemana? Buat aeroponic kaa???duiii
Reply

Use magic Report

Post time 3-12-2018 11:03 AM | Show all posts
pyropura replied at 3-12-2018 10:58 AM
Kalu ada 100k kat Asb baru dapat dlm 8k setahun, abis tu tak payah makan, tak yah bayau utang ruma ...

bongok cam kau je masuk duit dalam bank pastu tunggu faedah ujung tahun, takyah buat kerja lain.


Reply

Use magic Report

Post time 3-12-2018 11:04 AM | Show all posts



Reply

Use magic Report

Post time 3-12-2018 11:04 AM | Show all posts
kasehan ramai bangsa melayu
Reply

Use magic Report

Post time 3-12-2018 11:06 AM | Show all posts
pyropura replied at 3-12-2018 11:01 AM
Yg takde kampung takde kebun cemana? Buat aeroponic kaa???duiii

tololnya kau ni, kau ingat yang peraih hasil kebun, ada kebun ke???
yang peraih hasil laut tu, nelayan ke?






Reply

Use magic Report

Post time 3-12-2018 11:07 AM From the mobile phone | Show all posts
pyropura replied at 3-12-2018 10:58 AM
Kalu ada 100k kat Asb baru dapat dlm 8k setahun, abis tu tak payah makan, tak yah bayau utang ruma ...

Laki aku kayoooo susah ape...
Reply

Use magic Report

Post time 3-12-2018 11:08 AM From the mobile phone | Show all posts
insulin replied at 3-12-2018 10:57 AM
Dah berapa lama sis kerja sebagai cikgu? Dahsyat juga nilai gratuiti sis tu.

16 yrs oklaaa
Reply

Use magic Report

Post time 3-12-2018 11:09 AM From the mobile phone | Show all posts
pyropura replied at 3-12-2018 11:01 AM
Yg takde kampung takde kebun cemana? Buat aeroponic kaa???duiii

Maleh berckp dgn org mentel.   Kih kih
Reply

Use magic Report

Post time 3-12-2018 11:13 AM | Show all posts

Agak lama juga tu.
Reply

Use magic Report

Post time 3-12-2018 11:14 AM From the mobile phone | Show all posts
Buritan replied at 3-12-2018 11:07 AM
Laki aku kayoooo susah ape...

Pekerja utusan tu lah, bila pulak aku.cakap pasal ko. Mana tau satu hari laki ko pulak VSS kan ko
Reply

Use magic Report

Post time 3-12-2018 11:16 AM | Show all posts
pyropura replied at 3-12-2018 11:14 AM
Pekerja utusan tu lah, bila pulak aku.cakap pasal ko. Mana tau satu hari laki ko pulak VSS kan ko  ...

yang pasti, wongjoko dah vss kau dgn selamber bodoh2kan kau


Reply

Use magic Report

Post time 3-12-2018 11:16 AM From the mobile phone | Show all posts
pyropura replied at 3-12-2018 11:14 AM
Pekerja utusan tu lah, bila pulak aku.cakap pasal ko. Mana tau satu hari laki ko pulak VSS kan ko  ...

Aku kawin dgn ko.  Ape susah..
Reply

Use magic Report

Post time 3-12-2018 11:17 AM From the mobile phone | Show all posts
Burong_Hantuk replied at 3-12-2018 11:04 AM
kasehan ramai bangsa melayu

Tu baru balasan dunia, belum kira lagi dosa subahat buat segala macam pitenah tuh ....
Reply

Use magic Report

Post time 3-12-2018 11:18 AM From the mobile phone | Show all posts
pyropura replied at 3-12-2018 11:01 AM
Yg takde kampung takde kebun cemana? Buat aeroponic kaa???duiii

Yg tadak kg balik yindia dgn cinna laa.. tuu kg hampa..
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2018 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.061216s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list