JAWATAN KOSONG! Jadi penulis freelance kami dan berpeluang menang hadiah wang tunai berjumlah RM300! Klik sini > CARI Warrior
Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Kolumnis
Search
123Next
Return to list New
2108
View
50
Reply

Kurang Ajar!!!

[Copy link]

Author: KILL_NANCY    From the mobile phone    Show all posts   Read mode

Author
Post time 23-11-2018 03:13 PM From the mobile phone | Show all posts |Read mode
Kurang Ajar.

Sebuah perkataan yang paling ditakuti
Untuk bangsa kita yang pemalu.

Sekarang kata ini kuajarkan pada anakku;
Kau harus menjadi manusia kurang ajar
Untuk tidak mewarisi malu ayahmu.

Lihat petani-petani yang kurang ajar
Memiliki tanah dengan caranya
Sebelumnya mereka tak punya apa
Kerana ajaran malu dari bangsanya.

Suatu bangsa tidak menjadi besar
Tanpa memiliki sifat kurang ajar

~ Usman Awang


Apakah yang anda faham tentang puisi ini? Kongsikan ...

the Usman Awang Foundation new2.jpg

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 23-11-2018 03:49 PM From the mobile phone | Show all posts
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 23-11-2018 03:50 PM From the mobile phone | Show all posts
@fixit      
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 23-11-2018 03:50 PM From the mobile phone | Show all posts
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 23-11-2018 04:01 PM From the mobile phone | Show all posts
Reply

Use magic Report

Post time 23-11-2018 04:02 PM | Show all posts
Edited by seribulan at 23-11-2018 03:05 PM

Reply

Use magic Report

Post time 23-11-2018 04:03 PM | Show all posts
Edited by seribulan at 23-11-2018 03:05 PM


Reply

Use magic Report

Post time 23-11-2018 04:03 PM From the mobile phone | Show all posts
KILL_NANCY replied at 23-11-2018 03:49 PM
@noor2

Oh...sajak yang begitu mendalam maksudnya. ...tapi kaka tak berapa setuju apa yang pak osman tulis. ....kurang ajar adalah satu amalan yang negatif. ....

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 23-11-2018 04:07 PM From the mobile phone | Show all posts
seribulan replied at 23-11-2018 04:03 PM

Hahaha. .gelak besar akak sekuat hati. ...
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 23-11-2018 04:08 PM From the mobile phone | Show all posts
noor2 replied at 23-11-2018 04:03 PM
Oh...sajak yang begitu mendalam maksudnya. ...tapi kaka tak berapa setuju apa yang pak osman tulis ...

ya betul tu kak noor tapi itu secara konkritnya.ada abstrak di dalam konkrit.ada tersirat di dalam tersurat.mesti ada mesej yang hendak disampaikan oleh allahyarham usman awang.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 23-11-2018 04:09 PM From the mobile phone | Show all posts
seribulan replied at 23-11-2018 04:03 PM

hahaha.     
Reply

Use magic Report

Post time 23-11-2018 04:13 PM From the mobile phone | Show all posts
KILL_NANCY replied at 23-11-2018 04:08 PM
ya betul tu kak noor tapi itu secara konkritnya.ada abstrak di dalam konkrit.ada tersirat di dalam ...

Sifat patriotik dalam diri pak usman sangat tinggi. ..

Tapi pada kaka. .sifat patriotik ni tak.bawa ke kubur pun....kalau berjihad dalam islam contoh memerangi perkara yang dilarang Allah tu..kaka setuju. ..contoh membenteras arak. .judi. ...dan sebagainya

Sebab sifat patriotik pada tanah air ni bersifat racist terhadap bangsa. ...Allah sendiri melarang kita memusuhi sesama manusia. .kecuali memerangi kafir yang merosakkan orang islam. ...sedangkan sifat rasict pada bangsa lain ...bangsa lain pun ada yang Muslim. ...

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 23-11-2018 04:16 PM | Show all posts
terima kasih kerana menjemput @KILL_NANCY


puisi tu sgt deeppp
apa yang aku paham, kurang ajar disitu bukan bermaksud kata-kata kesat
tapi lebih kepada, berani mencuba, keluar dari kepompong zon selesa
cabar diri sendiri, jadi luar biasa
bukan hanya duduk di bawah tempurung menanti suapan



Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 23-11-2018 06:05 PM From the mobile phone | Show all posts
Trima kasih momod jemput bertandang kat sini..

Ok, pemahaman ku la kn sbab bekerja kt company bukan meleis..
1. Bila ko berani, ko senang
2. Abaikan sikap berbudi bahasa, disebabkan sikap ni la kaum meleis terkebelakang lg2 dr segi ekonomi
3. Jadilah org yg pkir psal kesenangan diri bukan pkir psal org lain
4. Jangan ikut undang2 sgat kalu nak berjaya
5. Otak jangan lurus sgat, kalu org ckap tak, kita cakap ya
6. Kena ada sifat defensive baru kita akan dihormati
**7. Akhir sekali, tak payah nk tunduk kepada org lain, sikap itulah pembunuh senyap sebenarnya

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 23-11-2018 06:17 PM From the mobile phone | Show all posts
chicozinn replied at 23-11-2018 06:05 PM
Trima kasih momod jemput bertandang kat sini..

Ok, pemahaman ku la kn sbab bekerja kt company buk ...

Wah...menakutkan akak baca ayat chico. ..tapi tu pemahaman chico....akak respek. .

Tapi bagi akak sebagai bos ni....akak mengamalkan prinsip jujur dan berbudi bahasa dan mesra dengan pekerja. ..

Pada akak kalau nak dipandang tinggi ialah tunjukkan kebolehan kerja dari segi kualiti dan komitmen. ...tak kira pada bangsa mana. ..

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 23-11-2018 06:48 PM From the mobile phone | Show all posts
noor2 replied at 23-11-2018 04:13 PM
Sifat patriotik dalam diri pak usman sangat tinggi. ..

Tapi pada kaka. .sifat patriotik ni tak. ...

saya hormat pendapat dan pandangan kak nor.

pada saya, bahasa adalah sebagai medium.misalannya, penyampaian puisi itu sendiri mendukung satu atau lebih daripada satu makna di dalamnya.namun dalam penulisan puisi medium bahasa itu
berperanan lebih daripada menyampaikan makna malah menyampaikan apa yang terbuku di jiwa penulisnya.nilai estetika yang terdapat dalam penulisan genre sastera itu sendiri menjadikan puisi lebih bersifat tersirat berbanding tersurat sehingga penulis sedaya mungkin menggunakan bahasa yang lebih berlapik dan sopan.oleh hal yang demikian, dalam puisi karya Usman Awang ini, beliau lebih memilih untuk berlapik dalam penulisannya, walaupun sesetengah puisinya ditulis atas dasar rasa ketidakpuasan hatinya pada waktu itu atau berperang dengan emosi.

puisi dan bahasa itu amat rapat hubungannya dengan Usman Awang.hubungan ini yang menyebabkan suatu puisi itu terbentuk daripada
susunan bahasa yang bukan sahaja bertujuan untuk menghasilkan bunyi yang menarik tetapi juga untuk menyampaikan sesuatu amanat dengan lebih bermakna dan bijaksana.walaupun interpretasi makna sesuatu mempunyai olahan rasa tersendiri yang ingin disampaikan.

pemahaman saya tentang sajak ini, ia semacam menyampaikan kritikan intra melayu supaya keluar daripada zon selesa.frasa kesat iaitu Kurang Ajar dipilih sebagai memberi amaran khususnya orang2 melayu supaya tidak lagi malu, keluar daripada kepompong disebabkan bangsa yang satu ini dahulunya, acapkali dilabel sebagai penyegan, tidak berani, tak mampu, lemah, miskin dan asyik meratib nasib.masyarakat melayu tradisional terkenal dengan adab dan tatasusilanya serta menitikberatkan masyarakat sehingga dinobatkan sebagai 'the eastern gentlemen'oleh imperialis.logiknya, 'kurang ajar' bermaksud lawan daripada sifat-sifat tersebut, iaitu tidak beradab, diskriminasi dengan bangsa dan agama sendiri.tidak perlu membabitkan bangsa lain untuk sesebuah bangsa itu runtuh, cukuplah ada parasit di dalamnya iaitu bangsanya sendiri.apa ada pada BANGSA bukan?

kesimpulannya saya tidak melihat sajak ini sebagai mencetus diskriminasi antara kaum atau berbaur rasis.ia semata2 meluruskan mana yang bengkok.

terima kasih kak nor sudi berkongsi pendapat kak nor di sini.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 23-11-2018 06:49 PM From the mobile phone | Show all posts
fixit replied at 23-11-2018 04:16 PM
terima kasih kerana menjemput @KILL_NANCY



terima kasih berkongsi pendapat.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 23-11-2018 06:50 PM From the mobile phone | Show all posts
chicozinn replied at 23-11-2018 06:05 PM
Trima kasih momod jemput bertandang kat sini..

Ok, pemahaman ku la kn sbab bekerja kt company buk ...

terima kasih chicozinn.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 23-11-2018 06:50 PM From the mobile phone | Show all posts
nak dengar pendapat cik seri.
Reply

Use magic Report

Post time 23-11-2018 07:00 PM From the mobile phone | Show all posts
Bangsa kita terkenal jenis tak apalah, biarlah bak Pak Kaduk yang tidak kurang ajar pada raja...

Tapi sekarang bangsa ini menyahut seruan kurang ajar ni...lihatlah negara sekarang

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
1.311245s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list