CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

Search
Carian Terbanyak:
12Next
Return to list New
View: 4205|Reply: 24

"Apa Ni Sekali Sedut Dah Habis" - Beli Air Tepi Jalan, Tapi Penuh Deng

[Copy link]
Post time 2-10-2018 12:03 PM | Show all posts |Read mode

Kredit foto: Google



Ramai yang ingin berniaga kerana perniagaan dikatakan boleh mendapat keuntungan yang lebih banyak berbanding bekerja makan gaji. Betul ke? Jika perniagaan itu dijalankan dengan strategi dan cara yang betul, sudah pasti ia berjaya dan mendapat pulangan yang lumayan.


Antara perniagaan yang dikatakan boleh mendapat keuntungan berlipat kali ganda ialah dengan berniaga air balang. Perasan tak ramai peniaga yang menjual air balang di pasar malam dan di tepi-tepi jalan? Air balang yang dijual dengan pelbagai perisa dan warna akan menarik pelanggan untuk membeli ditambah lagi jika cuaca panas yang sudah tentu menjadikan jualan air balang semakin laris.


Seorang pengguna twitter telah memuat naik satu status tentang perasaan tidak puas hatinya setelah membeli air balang yang dijual oleh seorang peniaga. Dia yang kehausan telah membeli air teh di tepi jalan tetapi kecewa apabila setelah beberapa kali sedutan, air tersebut telah habis dan tidak puas diminum. Apabila melihat ke dalam bekas air tersebut, ia penuh dengan ais dan menganggap ia tidak berbaloi dengan harga.





Sekejap je minum, dah habis...



Lain kali minta kurangkan ais



Ramai netizen yang memberi respon kepada status twitter lelaki ini. Netizen masing-masing menyalahkan dirinya yang tidak meminta agar penjual air tersebut mengurangkan ais. Sedangkan ramai netizen yang selalu meminta dikurangkan ais ketika membeli air. Tetapi ada juga netizen yang meminta dikurangkan ais dikenakan caj lebih.












Orang dahaga disuruh sedut perlahan?




Netizen juga turut berpesan kepada lelaki ini agar menyedut air itu perlahan-lahan, barulah air itu bertambah setelah ais cair. Tetapi, kalau orang sedang dahaga, ada ke yang nak sedut perlahan-lahan? Kalau tengah dahaga, baik beli sahaja air mineral di dalam botol. Pasti puas dan dapat hilangkan dahaga.





Peniaga memang la nak untung lebih




Rupanya ramai peniaga-peniaga air yang memberi komen kepada status twitter lelaki ini. Sememangnya peniaga ingin mendapat keuntungan daripada jualan mereka dan mereka terpaksa melebihkan ais ke dalam minuman yang dijual.







Netizen pun selalu terkena




Ada juga netizen yang marah kerana terkena dengan sikap peniaga yang terlalu mengaut keuntungan. Mereka memahami perasaan lelaki ini yang kecewa kerana terlalu banyak ais berbanding air yang dibeli.







Sebagai pembeli, keputusan ditangan kalian. Jika kalian rasa tidak berbaloi membeli air minuman dengan peniaga-peniaga air, lebih baik membawa bekal air masak setiap masa atau membancuh sendiri air di rumah. Bagaimanapun, sebagai peniaga, janganlah terlalu mengaut keuntungan yang melampau sehingga menjauhkan para pelanggan untuk membeli jualan kalian. Setuju tak? - CARI
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 2-10-2018 12:05 PM From the mobile phone | Show all posts
Next time masa nak beli tu ckp sy x nak ais. Tgk mcm mana pergi dia..
Reply

Use magic Report

Post time 2-10-2018 12:19 PM | Show all posts
Bukan benda baru pun ramai je peniaga yang buat sebegitu.  Airnya tak sampai setengah gelas ais je yang banyak.  Jadi lain kali mintak je ais kurang.
Reply

Use magic Report

Post time 2-10-2018 12:32 PM | Show all posts
da lama da jadi cmni lagi2 kat bazar ramadhan pn sme..time bukak pose bila minum tawar namati sbab ais byak sgat..
Reply

Use magic Report

Post time 2-10-2018 12:41 PM | Show all posts
dia nk pegi Mekah balik ari la tu. next time ckp je nk kurang ais. dh jual mahal sgt smpai 3rgt so haruslah demand. kt kampung aku still lg jumpa rm1.50 tanpa cincau. nk cincau tmbh 50 sen
Reply

Use magic Report

Post time 2-10-2018 12:53 PM | Show all posts
Lain kali jgn bawa myvi
Reply

Use magic Report

Post time 2-10-2018 01:07 PM From the mobile phone | Show all posts
time dahaga skali sdut abislah.. sbb iolss mmg gitu gak.. time dhaga cpt jer abis ayornya.. kalo xbpe dhaga cayor ler dia.. udah ler manis.. tue sbb ais byk..
Reply

Use magic Report

Post time 2-10-2018 01:27 PM | Show all posts
xpham isu kenapa kena mintak ais kurang. patutnya ais kurang tu should be the norm bukan terbalik. ko beli air bukan beli ais. memang kena air la lebih bukan ais. minta ais kurang defeat the purpose.

bodo betul netizen zaman sekarang ni.
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 2-10-2018 01:33 PM | Show all posts
Paz tak biasa beli air cengini, tapi pelik yer orang minta ais kurang.

Kalau pi minum dengan kawan2, dia minta tambah ais lagi adalah.
Reply

Use magic Report

Post time 2-10-2018 01:34 PM From the mobile phone | Show all posts
Few years back,pernah viral ais gelas besar kan..secawan rm5.saiz cup memang besarrrr,tapi penuh ais je.rugi je beli..rasa takdalah manis sangat dan kalau dibiarkan ais tu cair sikit abis tawar rasa air tu.memang peniaga nak untung cepat..alasan jadah apa suh kita pulak kena pesan nak ais kurang.yg penjual tu jual elok2 tak boleh ke...
Reply

Use magic Report

Post time 2-10-2018 01:37 PM | Show all posts
minta kurangkan ais tapi kena tambah lagi duit? lebih mahal?
logik mana melayu zionis woi ?
Reply

Use magic Report

Post time 2-10-2018 02:03 PM | Show all posts
Iols selalu request kurangkan ais. Takmo la bayar untuk dapat air suku  daripada cup tu jer.
Reply

Use magic Report

Post time 2-10-2018 04:25 PM | Show all posts
SEDUTAN LELAKI MEMANG KUATTT SEBAB TU AIR HABESS CEPAT, MCM LAKI AKU SEKALI SEDUT ADE SEPARUH, NI KAN PLAK TIME DAHAGA, LAGI LA WEYHHHH!!!
Reply

Use magic Report

Post time 2-10-2018 04:51 PM | Show all posts
aku beli air tebu, dengan ais dua hengget, without ais 3 hengget. dalam cup kecik. maknanya kalau yang dua hengget tu, air tebu tu stakuk je singgit.  yang lagi singgit ais menggunung.
Reply

Use magic Report

Post time 2-10-2018 05:22 PM | Show all posts
kurang ikhlas meniaga camni. ke air tu pekat sgt so kena balance kan dgn ais yg penuh tu juga. kena tunggu ais mencair baru boleh minum ke camne hahahaha
Reply

Use magic Report

Post time 2-10-2018 05:33 PM | Show all posts
penuh wooo ais dalam bekas tu. yeah, kena request less ice
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 2-10-2018 05:41 PM | Show all posts
Dia suruh jemur bawah matahari dulu kasi  cair ais tu.
Reply

Use magic Report

Post time 2-10-2018 07:41 PM | Show all posts
teh ais balang tu kan memang dibancuh pekat. sebab tu dia isi ais penuh, ais cair, nipis la sikit air tu. boleh pulak kau sedut teh manis pekat tu sekali go je ishhh
Reply

Use magic Report

Post time 2-10-2018 09:15 PM | Show all posts
teh ais dgn kopi ais dlm balang ni overrated sangat. cakap teh ais madu la, teh ais thai la tapi rasa sama je dgn teh ais bungkus kat restoren biasa. restoren biasa jual rm2-rm2.50 je utk sebungkus teh ais. Diorang jual rm3 utk 1cup besar. kuantiti sama je
Reply

Use magic Report

Post time 2-10-2018 09:21 PM From the mobile phone | Show all posts
Kalo req kurang ice.... Naik singgit harga air
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 



ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

25-9-2022 12:21 PM GMT+8 , Processed in 0.193199 second(s), 21 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list