Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
123Next
Return to list New
2046
View
40
Reply

[Pelbagai] Apa tahap Iman Korang?...

[Copy link]

Author: seribulan       Show all posts   Read mode

Author
Post time 12-9-2018 05:15 PM | Show all posts |Read mode
Apa tahap Iman Korang?

(Kelas Tazkirah sambil memanah oleh Blogger keretamayat)



Ok, semalam cikgu dah ajar korang permainan catur dan rahsia kekuatan Permaisuri, hari ni cikgu nak ajar memanah pula.

Jika ada orang cakap, cikgu adalah seorang pemanah yang tepat?, korang percaya tak?
Mungkin ada yang percaya atau tak percaya.. terpulang.

Apa cikgu nak cakap, siapa yang percaya, jika ikut kaedah belajar ilmu tauhid, bila korang percaya pada Allah, maka IMAN korang baru tahap Percaya.

Bagi yang was was cikgu boleh memanah ke tidak? Dalam ilmu tauhid, IMAN korang baru tahap TAHU.

TAHU dan PERCAYA adalah dua perkara yang berbeza. Orang kafir ada yang Tahu Tuhan ada, tapi yang Percaya adalah orang Islam sahaja.

Ok, untuk pindahkan dari TAHU kepada PERCAYA, korang kena tengok cikgu memanah dulu! Tengok sekali mungkin nasib, tengok dua kali pun tepat, tiga kalipun tepat, maka barulah korang PERCAYA.

Jadi dalam Islam, Iman kita sekurang kurangnya pada tahap PERCAYA iaitu setelah kita saksikan sendiri Kehebatan dan Kebesaran Allah yang berlegar disekeliling kita, sungguh dalam alam ciptaanNYa ini, terdapat tanda tanda bagi orang yang berakal.

Tengok burung keluar pagi perut kosong pulang petang perut penuh! Kita percaya Allah yang bagi rezeki, labah labah tidur di sarang 24 jam, sampai masa lalat datang terbang dan terlekat disarangnya, kita percaya: Allah bagi rezeki.

Kucing takut air, tapi suka makan ikan, kucing tak pernah keluat tangkap ikan, tapi hari hari makan ikan sampai muntah keluar tulang ikan: kita percaya Allah yang bagi rezeki!

Ular tak ada tangan dan kaki, tapi boleh kejar makhluk yang ada tangan dan kaki, dan kenyang makan- kita percaya Allah yang bagi rezeki!

OK, dah habis bab TAHU dan PERCAYA, sekarang cikgu nak cerota bab YAKIN.

Ok, katakan korang tengok cikgu panah lima kali dan semuanya tepat sasaran, katakanlah

Baik! cikgu nak tanya: korang sekarang PERCAYA atau YAKIN dengan panahan cikgu?

Mungkin korang akan memilih dari PERCAYA kepada YAKIN, cikgu memang handal, lebih hebat dari Green Arrow atau Hawkeye.

Untuk itu, untuk buktikan keyakinankan korang, apa kata? sekarang cikgu nak letak sebiji epal atas kepala korang, dan biar cikgu panah epal tu?

Apa? Tak nak? Takut tersasar! Hah! Sekarang terbukti korang belum YAKIN! korang baru PERCAYA.

YAKIN dan PERCAYA adalah dua perkara berbeza.

Jadi balik dalam Islam, ramai yang Percaya pada Allah bagi rezeki, tapi tak ramai yang YAKIN Allah bagi rezeki, buktinya, korang masih solat lengah-lengah, atau tinggal solat, atau tinggalkan solat berjemaah sebab takut rezeki hilang

Jadi renung renungkan, IMAN Korang kepada Allah, adakah tahap TAHU? PERCAYA? Atau YAKIN?

Jika Yakin, jom kita tinggalkan sekejap urusan kita, dan sama sama pergi masjid tunaikan solat berjemaah. Ada janji Allah, siapa yang menjaga solatnya, akan dimudahkan Rezekinya, andai korang YAKIN!

Sekian kelas memanah hati oleh Cikgu Hamka keretamayat.

Woha!



Hamka Kereta Mayat


Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 12-9-2018 05:17 PM | Show all posts
Tahap iman- bila membawang orang, boomerang balik
Reply

Use magic Report

Post time 12-9-2018 05:18 PM | Show all posts
tahu, percaya & yakin

yakin tu, bila syaitan berbisik kekadang was2 jugak

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 12-9-2018 06:41 PM From the mobile phone | Show all posts
Tahap keimanan, buat jahat dpt cash. Jgn pernah bersedih dan gusar krn setiap ujian mengajar diri ini kuat dan redha.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 16-9-2018 11:50 PM From the mobile phone | Show all posts
Tahap keimanan, sentiasa naik dan turun. Jadi kena berusaha supaya bila turun, mampu naik balik.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 17-9-2018 12:16 AM From the mobile phone | Show all posts
Kadang2 PERCAYA, kadang2 YAKIN. Tapi harap dapat tetap pada YAKIN, bukan sekadar PERCAYA.

Sebab bila YAKIN, kita akan ketepikan perkara yang kurang kepentingan demi perkara yang sepatutnya diberi keutamaan tak kirala dalam aspek ibadah atau apa jua.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 18-9-2018 07:15 PM | Show all posts
tahap iman - berjanji xnk membawang.. sekali member spark je, terus join membawang.. mmg iman tu senipis bawang

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 26-9-2018 02:06 AM | Show all posts
Tahap iman takut nak buat jahat atau berkata jahat, sebab takut berbalik pada diri sendiri

takoott.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 26-9-2018 01:41 PM | Show all posts
tahap iman - takut tinggal solat, solat tiang agama. tapi itu lah yang paling susah sangat nak istikomah. terlajak maghrib la (sebab atas jalan balik kerja), terlewat solat la.. astaghfirullah..

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 26-9-2018 01:56 PM From the mobile phone | Show all posts
Rasanya tahap percaya. Percaya rezeki ada di mana mana tapi kurang yakin sebab walaupun dah usaha macam gila tapi masih di tahap yang sama. Takde perubahan. Nak2 bila setan bisik2 hasutan sikit pastu mula pikir macam2.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 26-9-2018 05:45 PM From the mobile phone | Show all posts
Tahu, percaya dan yakin...tapi dalam tiga2 ni masih diganggu syaiton nirrojim. Masih banyak ruang yang perlu diperbaiki...aduss insoff pulak

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 26-9-2018 10:36 PM From the mobile phone | Show all posts
Tahap keimanan - Setiap sesuatu yang terjadi akan ada hikmah disebaliknya. Percayalah Allah is the best planner

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 30-9-2018 06:43 PM From the mobile phone | Show all posts
Tahap iman yang sentiasa turun naik mengikut arus darah muda. Selalu doa supaya istiqamah tapi yang penting tak riak & takabbur.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 30-9-2018 07:04 PM From the mobile phone | Show all posts
Memula baca title terus terdiam... Ha! Mungkin kita muslim.. Tapi belum cukup beriman

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 2-10-2018 12:40 AM | Show all posts
Masih byk yg x betol yg nak kena dibetolkan. Allah tu uji kita ikut kemampuan kita, aku tahu tu..tp kadang2 aku penat,,

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 2-10-2018 02:38 AM From the mobile phone | Show all posts
Tahap keimanan ni sukar diukur.
Tapi sbg manusia yg x lari dr buat kesilapan kita boleh agak kan tahap keyakinan, kepercayaan n ketakwaan kita kpd Allah yg satu di level yg mcmn.
Bagi sy, yg sedang berdepan dgn ujian yg melibatkan hubungan kekeluargaan ni, sy sedang kuatkan hati utk bertabah dan sabar, tetap mengharungi ujian n cabaran ni yg bkn kecil. Sy ikut perancangan Allah, sy kuatkn semangat utk hadapi dgn keredhaan n maafkn semua org.

Moga ad sinar hikmah yg menanti di ms akn dtg, sbb sy percya apa yg berlaku adlh utk kebaikan diri sy dn keluarga sy pasti ad hikmah yg tersembunyi.  Tinggal ssaje utk cr hikmah tu.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 2-10-2018 07:46 AM | Show all posts
Tahap iman..iman ilmu kot...iman yg berdasarkan pada ilmu..

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 4-10-2018 04:48 PM | Show all posts
Tahap iman turun & naik..tapi meollss slalu pesan pada diri sendiri cuba untuk buat lagi baik dari semalam..alhamdulillah meollss masih lagi berpegang kepada Rukun Iman & Rukun Islam..

doakan meollss istiqamah ye

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 5-10-2018 11:02 AM | Show all posts
tahu, percaya & yakin..tapi kadang2 masih lagi tertinggal solat..especially bila kt luar. berharap semoga diberi ketetapan iman..semoga makin tua ni makin baik amalan i..

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 5-10-2018 11:20 AM From the mobile phone | Show all posts
5 prinsip yg sy pegang doa, usaha, sabar, redha dan tawakal...biar org buat kita jgn kita buat orang. Tak perlu tunggu akhirat klu Allah nak balas kerana sayang Allah pd kita Allah izinkan utk kita lihat balasannya dgn mata kepala kita sendiri. Kun Faya Kun. Man Jadda Wajada

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.103405s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list