Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Kolumnis
Search
5748
View
196
Reply

[Jenayah] Hok aloh.Sampah sarap sampai 1 tan penuh tepi jalan di highway Gua Musang, Serambi Mekoh

[Copy link]

Author: tangen       Show all posts   Read mode

Author
Post time 13-6-2018 11:59 AM | Show all posts |Read mode







Satu Tan Sampah Dikutip Dari Lipis Ke Gua Musang


KUTIP_SAMPAH_PAS-650x390.jpg

Belum lagi tiba sambutan Aidilfitri, satu tan longgokan sampah dikutip sepanjang 78 kilometer Lebuh Raya Lipis ke Gua Musang oleh Jabatan Amal Malaysia Negeri Kelantan dan Kuala Lipis, Pahang.

Operasi khas tersebut dijalankan berikutan berita viral di media sosial mengenai sisa-sisa makanan yang ditinggalkan pengguna jalan raya ketika berbuka dan sahur baru-baru ini ketika dalam perjalanan pulang ke kampung.

Antara sampah sarap yang ditinggalkan pengguna lebuh raya adalah bekas makanan segera, bekas polistrin, lampin pakai buang, tin minuman dan lain-lain.

Anggaran sampah-sarap yang dikutip hampir enam jam itu mencecah satu tan. Longgokan sampah kemudian akan dilupuskan di susur keluar Chegar Perah.

Pengarahnya, Nik Asmawi Nik Abdullah turut menasihatkan orang ramai agar menjaga kebersihan jalan raya terutamnya di musim perayaan ini.

Kalau orang tuduh rakyat Kelantan pengotor, kita juga yang marah . Tapi sebenarnya ramai lagi rakyat Kelantan yang bukan sifatnya begitu sebagaimana anggota amal kita tunjukkan, ujarnya.


Reply

Use magic Report

Post time 13-6-2018 12:07 PM | Show all posts
well....
Reply

Use magic Report

Post time 13-6-2018 12:11 PM | Show all posts
sis  @famri7  sepatoh duo  please
Reply

Use magic Report

Post time 13-6-2018 12:17 PM | Show all posts
tiap tahun isu yg sama
Reply

Use magic Report

Post time 13-6-2018 12:17 PM | Show all posts
lobai2 kesyangan umah kelate kena hapuskan sifat pengotor ni dr dlm diri umah dia sblm sibuk dgn aurat org tu org ni...
kebersihan tu kan ke asas keimanan, kalau rakyat kelate bawah pas ni pengotor2 belaka makan pas tak boleh la nak kata kelate tu negeri islam, malu aihhhh ngaku islam tp pengotor ya hamat
Reply

Use magic Report

Post time 13-6-2018 12:22 PM | Show all posts
dorang ni x malu ke ek buang ampah besar2 macam tu keluar tingkap..aku nak buang puntung rokok pun kene tngok2 dulu orang belakang.. ni pulak yang smpah saiz kepala budak besor 2tu...

Reply

Use magic Report

Post time 13-6-2018 12:25 PM From the mobile phone | Show all posts
Sakai nya ummah serambi mekoh
Reply

Use magic Report

Post time 13-6-2018 12:26 PM | Show all posts
buruk perangai puasa bagai nk rak tapi buang smph merata..isley  gapo
Reply

Use magic Report

Post time 13-6-2018 12:28 PM From the mobile phone | Show all posts
Byk sgt ke sampahnya smpi nak kena campak tepi jln tu.lepas mkn letak dlm supik then smpi rumah boleh tak buang.ayoyoyo.memasing pun.mls la nak kutuk ummah serambi sbb yg buat tu mungkin ada je ummah urban kl, ummah southern tiger, ummah pasaipa2 dll tp masing2 menuju ke mana? Ke sempadan thai kot nak balik india ikut jln darat
Reply

Use magic Report

Post time 13-6-2018 12:30 PM | Show all posts
cukup satu kereta baling 1 jenis sampah, dgn byknya  kereta yg dok lalu situ, mmg penuh sampah atas jln tu dgn sampah.

Reply

Use magic Report

Post time 13-6-2018 12:31 PM From the mobile phone | Show all posts
Selagi masih ada yg berhenti tepi jalan utk makan-minum maka selagi itulah mereka akan buang sampah merata di tepi jalan. Sebabnya puak ni tak boleh nak dididik dah.

Apa boleh dibuat adalah sediakan beberapa hentian ala R&R di highway tu. Sekurang-kurangnya senang sikit nak kutip sampah. Dua hentian di Gua Musang tu terlalu jauh dan tak dapat tampung volume besar ketika perayaan.
Reply

Use magic Report

Post time 13-6-2018 12:31 PM | Show all posts
buruk perangai org islam......
Reply

Use magic Report

Post time 13-6-2018 12:32 PM From the mobile phone | Show all posts
Kih kih famri7 buang sampah mrrata rata.. entah entah ade yg berak merata rata
Reply

Use magic Report

Post time 13-6-2018 12:32 PM | Show all posts
Euwww pengotornya.  Apa ler salahnya sampah tu simpan dulu dalam kereta dan bila dah sampai ke destinasi atau tempat pembuangan sampah baru dibuang.  
Reply

Use magic Report

Post time 13-6-2018 12:33 PM From the mobile phone | Show all posts
Modngengade replied at 13-6-2018 12:11 PM
sis  @famri7  sepatoh duo  please

Tengah syok tabur sampah.. soorry lain tahun i reply.. kih kih kih
Reply

Use magic Report

Post time 13-6-2018 12:35 PM From the mobile phone | Show all posts
mangkuk punye manusia. ko simpan la dlm keta kok ye pun nak buang. pastu menyusahkan org lak nak kene kutip bagai
Reply

Use magic Report

Post time 13-6-2018 12:37 PM | Show all posts
Kalau dekat rumah diaorg berapa tan pulak agaknya sampah yg akan dikumpulkan?
Reply

Use magic Report

Post time 13-6-2018 12:37 PM From the mobile phone | Show all posts
tipikal orang sana..sorry sebab generalize kan tapi hakikat nya majoriti orang sana memang camtu

kepimpinan ulama apa tu
Reply

Use magic Report

Post time 13-6-2018 12:39 PM From the mobile phone | Show all posts
Kebursihan separuh drpd islamiyyah..saya syak surambi bukan negeri islemiyyah lah kan??
Reply

Use magic Report

Post time 13-6-2018 12:43 PM From the mobile phone | Show all posts
Mohon rakyat pengotor ni balik terus sana, tak payah balik kl dah please?
Reply

Use magic Report

Post time 13-6-2018 12:44 PM | Show all posts
baru semalam aku tegur kakak ni, elok je dia jejak tanah dari kereta dia, terus buang sampah ke jalan. Bila tegur mulalah malu. jenis pemikiran kelas ketiga dunia ketiga pprt ....
Reply

Use magic Report

Post time 13-6-2018 12:49 PM | Show all posts
buruknya pengotor org kelate serupo negara indon bangla, nak kato tak sekolah pi sekolah tak ngajo buang sampah ke tong sampah. itu plastic polisterin bahaya untuk alam sekitar, air bujan serap bahan2 masuk tadahan hujan masuk bekalan air  
Reply

Use magic Report

Post time 13-6-2018 12:55 PM | Show all posts
btw, ni berita bila, sumber...?
Dasar pengotor, bawak balik KL pulak tu perangai pengotor ni....tambah pulak perangai bangla, Indon...hancur

Reply

Use magic Report

Post time 13-6-2018 01:01 PM From the mobile phone | Show all posts
Itulah kecomelan cikki2 pasir mah yg suko buang sampah merata
Kan akak dh ckp sblm ni, mmg ummah kelate ni pengotor
Tak reti2 ke nk simpan dulu sampahntu,lps jmpe tong sampah,buang je la
Gitulah true color kelantanese
Reply

Use magic Report

Post time 13-6-2018 01:01 PM From the mobile phone | Show all posts
Kene berubahlah..jgn buang merata2..rasa nak torture2 minda depa ni.....
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2018 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.052970s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list