CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

123Next
Return to list New
View: 4625|Reply: 51

[Tempatan] Mengejutkan! Daging kucing, anjing kini dijual online oleh pendatang asing warga

[Copy link]
Post time 6-4-2018 03:27 PM | Show all posts |Read mode
Edited by EJALTI at 6-4-2018 07:28 AM

Mengejutkan! Daging kucing, anjing kini dijual online

http://www.mstar.com.my/berita/berita-semasa/2018/04/06/jual-anjing-kucing-online/

Diterbitkan: Jumaat, 6 April 2018 2:44 PM

-foto FB Persatuan Haiwan Malaysia

PERSATUAN Haiwan Malaysia (MAA) menerusi laman Facebooknya awal minggu ini berkongsi kisah dari Johor mendakwa terdapat pendatang asing warga Vietnam secara terbuka menjual daging anjing dan kucing, termasuk di laman Facebook.

Posting itu menunjukkan paparan skrin posting asal yang dikongsi oleh pasangan Vietnam, menawarkan daging anjing 'segar dan mentah' untuk dijual.

Gambar yang disertakan menunjukkan organ dalaman anjing dikorek dari badan sebelum dimasak.


Paparan skrin posting di FB MAA menunjukkan penjualan daging anjing di laman tersebut.

Mereka memberitahu pengikut di Facebook bahawa ia dijual pada harga RM18 sekilogram dan mendakwa ia adalah anjing jalanan.

Seorang pencinta haiwan tempatan telah menunjukkan foto-foto itu untuk perhatian MAA, yang mana ia mungkin satu amalan biasa di Vietnam tetapi ia bukan sesuatu yang dapat diterima dalam budaya Malaysia.

MAA kemudian berkongsi satu lagi posting mendakwa sekumpulan warga Vietnam di Selangor menawarkan daging kucing untuk dijual secara pasaran gelap di lokasi yang tidak didedahkan.

Cara pendatang asing mematikan kucing dengan merendam dalam air panas supaya bulu dapat dicabut dengan mudah dan menyeluruh. -foto/kapsyen FB MAA

"Dalang utama penjualan daging kucing ini adalah oleh rakyat tempatan yang mengaut keuntungan ribuan ringgit sebulan hasil kekejaman terhadap kucing dan anjing.

"Amat meragukan ada pihak yang mengaku adopter dan mahu menyelamatkan kucing membuat adoption kucing dalam jumlah yang banyak dan tidak masuk akal setiap kali mengadop kucing. Rupa-rupanya ada aktiviti haram seperti ini berlaku," tulisnya dalam posting pada Isnin.


Proses membuang bulu kucing selepas mati akibat direndam dalam air panas tanpa penyembelihan. -foto/kapsyen FB MAA

Menurut posting itu, amat menyedihkan apabila tiada undang-undang khusus untuk menghukum pesalah pemakan kucing dan anjing di Malaysia.

"Menurut undang-undang sedia ada, kesalahan mematikan kucing dan anjing digunapakai sekiranya kematian haiwan bulus tersebut dilakukan secara zalim tanpa penyembelihan mengikut garis panduan sembelihan Jabatan Perkhidmatan Veterinar Malaysia.


Hidangan didakwa daging kucing yang siap dimasak dan sedia untuk dimakan. -foto FB MAA

"Animal Malaysia mendesak dan menuntut agar kerajaan menggubal satu rang undang-undang agar meletakkan haiwan seperti kucing dan anjing sebagai haiwan bukan makanan dan dilarang bunuh untuk pemakanan di negara ini," katanya.
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 6-4-2018 03:32 PM From the mobile phone | Show all posts
Biarlah. Daripada meka jual orang. Kucing dan anjing jalanan banyak2 tu korang nak simpan buat apa? Jika penyakit merebak melalui anjing, kucing jalanan ini siapa juga yang susah? Majlis perbandaran pon takda la kena penat2 pi tembak anjing lagi.  

Oh jika boleh jual la tikus sebesar anak kucing di KL tu. Gemuk2 cukup makan tikusnya.
Reply

Use magic Report

Post time 6-4-2018 03:46 PM From the mobile phone | Show all posts
Anjing kt taman iols neh berlambak
Tlg vietnamese mai sini amek anjing anjing neh
Sian budak budak nak pi ngaji kena kejor anjing..skang dh ada parents yg tgk tgkkan bebudak tu..
Reply

Use magic Report

Post time 6-4-2018 03:51 PM | Show all posts
kesian pulak aku tgk kucing2 tu direndam dlm air
Reply

Use magic Report

Post time 6-4-2018 03:56 PM From the mobile phone | Show all posts
Negara maju dan penduduknya bertamadun dan bijak rasanya tak makan binatang kucing dan anjing. ....budaya pprt dan manusia tak bertamadun ja makan binatang belaan di buat makanan. ..shilaker. ...
Reply

Use magic Report

Post time 6-4-2018 03:58 PM | Show all posts
Kejamnya rebus hidup2 cam tu
Reply

Use magic Report

Post time 6-4-2018 04:54 PM From the mobile phone | Show all posts
Kalau mengidam sangat pergi balik negara asal la.. iols hrp pihak berwajib banteras kegiatan tak bertamadun ni.. kalau nak sgt buat biz pergi export ke sana la
Reply

Use magic Report

Post time 6-4-2018 04:56 PM From the mobile phone | Show all posts
Sedih sangat ke malaysia ni sampai nak kena makan kucing n anjing...
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 6-4-2018 05:03 PM | Show all posts
buyer kaum kerabat mereka juga ke...
kalau anjing tikus  ok kot...
kucing mcm kesian la plak...
Reply

Use magic Report

Post time 6-4-2018 05:14 PM | Show all posts
Edited by giyomi at 6-4-2018 05:16 PM
monreyes replied at 6-4-2018 05:03 PM
buyer kaum kerabat mereka juga ke...
kalau anjing tikus  ok kot...
kucing mcm kesian la plak...

hello dear, anjing pon kesian hokey. semua ciptaan Allah, yg bole dimakan masih banyak tp tetap nak pilih yg rare camne. kesian aku nengok binatang2 belaaan di wat sebegini rupa.
Reply

Use magic Report

Post time 6-4-2018 05:22 PM | Show all posts
ya Allah, binatang jenis apa lahanat2 ni...bawak lagi kaum bangsat ni ke Malaysia, begni lar jadinya. kt klang ni pon, bukan main banyak kedai makan salon urut berleluasa tanpa pantauan. bg lagi lesen kat diaorg ni, nak sgt kaya khennn
Reply

Use magic Report

Post time 6-4-2018 05:25 PM | Show all posts
malaysia ada undang2 animal cruelty kot, akta kebajikan haiwan. lg satu dah abis anjing dan kucen jalanan, dia org tangkap pulak hewan peliharaan... mcm kes seorg acik yg kucing siamnya dimakan geng vietnam 2-3thn dulu.
Reply

Use magic Report

Post time 6-4-2018 05:47 PM From the mobile phone | Show all posts
giyomi replied at 6-4-2018 05:14 PM
hello dear, anjing pon kesian hokey. semua ciptaan Allah, yg bole dimakan masih banyak tp tetap na ...

Kucing, anjing tu rasa macam arnab kot? Ingat tak sedap? Makan arnab takpa pulok but kucing, anjing takleh?
Reply

Use magic Report

Post time 6-4-2018 05:48 PM From the mobile phone | Show all posts
Sebab inilah kucing2 iols mmg x bagi dh lepas bebas kuar berjalan kt kuar rumah dh..mmg indoor sepenuhnya..sebabnya dh berapa ekor sebelum ni lepaskn keluar kejap terus x balik..dkt2 area rumah ni pn dh pernah org tgkp dorg tgh hantukkan guni ke pokok..bile jiran jerit dorg lari..tgk2 dlm tu ada anjinG
Reply

Use magic Report

Post time 6-4-2018 05:49 PM From the mobile phone | Show all posts
dani-rox replied at 6-4-2018 05:25 PM
malaysia ada undang2 animal cruelty kot, akta kebajikan haiwan. lg satu dah abis anjing dan kucen ja ...

Jangan biar lepas. Anjing kesayangan ai pon dimakan geng Timorese masa budak2 dolu. I've learnt my lesson.
Reply

Use magic Report

Post time 6-4-2018 05:49 PM From the mobile phone | Show all posts
Bkn cara hidup kita dan cara dia membunuh tu menyeksa haiwan.
Manusia mmg gelap mata dgn duit. Ada org adopt kucing byk2.. rupa2 nya jual kat org vietnam. Sdgkan org yg kasi adopt tu dari shelter yg menyelamatkan kucing jalanan.
Moga dilenyek lori 20 tayar.. tp tak mati. Mereput ler hendaknya.
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 6-4-2018 05:49 PM From the mobile phone | Show all posts
chazey replied at 6-4-2018 05:47 PM
Kucing, anjing tu rasa macam arnab kot? Ingat tak sedap?  Makan arnab takpa pulok but kucing, ...

Kalau aku arnab pun aku tak makan. Comel kot.
Reply

Use magic Report

Post time 6-4-2018 05:50 PM From the mobile phone | Show all posts
Kesian tengok kucing2 tu. Rendam hidup2 pulak tu.
Reply

Use magic Report

Post time 6-4-2018 05:57 PM | Show all posts
chazey replied at 6-4-2018 05:49 PM
Jangan biar lepas. Anjing kesayangan ai pon dimakan geng Timorese masa budak2 dolu. I've learnt my ...

erk... timorese pun makan anjing? the more you know lol oppa koriya pun makan hanjeng kan.

Reply

Use magic Report

Post time 6-4-2018 06:52 PM | Show all posts
chazey replied at 6-4-2018 05:47 PM
Kucing, anjing tu rasa macam arnab kot? Ingat tak sedap?  Makan arnab takpa pulok but kucing, ...

arnab pon iol tak makan sebab comel, tp tu lar, makanan(binatang) yg dibolekan makan masih banyak tpi binatang belaan yg cutemute jgk nak dijamah.
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 



ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

8-12-2022 01:16 PM GMT+8 , Processed in 0.107907 second(s), 42 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list