CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

Search
Carian Terbanyak:
View: 1652|Reply: 11

Lepas Kena Kecam, Akhirnya Ukiran Skulptur Christian Ronaldo Menjadi 'Kacak'..

[Copy link]
Post time 4-4-2018 12:12 PM | Show all posts |Read mode





Setiap hasil seni ada jiwanya, barulah sebuah karya jadi lebih hebat, mempunyai makna sekaligus orang akan memuji serta mengagumi hasil karya tersebut.

Namun tidak semua orang mempunyai bakat hingga mendapat tempat dalam kalangan netizen.

Hal inilah yang berlaku kepada pengukir amatur, Emanuel Santos yang mengukir skulptur patung kepala Cristian Ronaldo setahun yang lalu. Hasil kerjanya dianggap buruk serta langsung tidak menyerupai bintang bola sepak Portugal itu.

Rupa Ronaldo yang diberi suntingan menyamai patung. Buruk kan?


Bertalu-talu dia menerima kritikan dan cacian di media sosial kerana hasil kerja yang tidak menjadi.

Namun, kini dia bangkit kembali dengan menghasilkan ukiran baharu– yang hasilnya lebih baik dari sebelumnya. Beruntungnya Santos kerana mendapat tajaan dari laman sesawang Bleacher Report untuk membuktikan kemampuannya.

Nampaknya, Santos agak beremosi ketika memberitahu bahawa ejekan tersebut membuatkan dirinya mengasingkan diri dan keluarganya juga malu.

Oleh sebab itulah, Santos berjaya menghasilkan ukiran kepala Ronaldo yang menampilkan ekspresi ’lebih serius’.

Langsung tidak sama!


“Saya mahu anak saya faham bahawa sekiranya dia benar-benar gembira melakukan sesuatu, dia tidak boleh ditewaskan dengan kritikan negatif,” katanya.

Dia yang juga peminat tegar Ronaldo mendakwa mempunyai hubungan baik dengan penggempur Real Madrid itu.

Biarpun dikritik teruk, tetapi tidak kurang yang memujinya termasuk Ronaldo sendiri.

Ukiran pertama Santos itu dipersembahkan pada Mac tahun lepas pada majlis menamakan lapangan terbang Madiera dengan nama Ronaldo sebagai wira tempatan pulau itu. Ia sebagai penghargaan kepada pemain bola itu yang berasal dari perkampungan kecil itu.

Yang ini kacak! . Semua foto: Carian internet


Pengukir amatur itu menjelaskan, penghasilan patung kepala itu ‘tidaklah semudah yang disangka’ dan ia satu kerja yang ‘berdasarkan rasanya’ ketika itu.

Ukiran kepala asal  memakan masa 15 hari untuk disiapkan dan ia akan kekal dipamerkan di luar pintu masuk terminal itu.

Pengajarannya yang boleh diambil iktibar ialah jadikan kritikan teruk dalam apa sahaja perkara untuk bangkit kembali dengan lebih bergaya. Sekurang-kurangnya ukiran yang baru ini nampak begitu segak, pasti ramai yang mahu 'selfie' di situ. - CARI
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 4-4-2018 12:51 PM | Show all posts
mmg byk improvement. whatever it is, effort is sexxayyyyyyy...
Reply

Use magic Report

Post time 4-4-2018 12:58 PM | Show all posts
Ok ler sikit yang kedua ni tapi masih tak perfect hasilnya
Reply

Use magic Report

Post time 4-4-2018 12:59 PM From the mobile phone | Show all posts
Patung baru tu macam Beckham {:thief
Reply

Use magic Report

Post time 4-4-2018 01:41 PM From the mobile phone | Show all posts
Memang patut kena kecam pun. Buruk nau sculpture memula tuh.
Reply

Use magic Report

Post time 4-4-2018 03:54 PM | Show all posts
Dah serupa kartun
Reply

Use magic Report

Post time 4-4-2018 04:41 PM From the mobile phone | Show all posts
Buruk nye sculpture yg dulu tu. Oklah tak putus asa nak ukir lagi.
Reply

Use magic Report

Post time 4-4-2018 05:37 PM From the mobile phone | Show all posts
Byk improvement dr yg lama..boleh la.
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 4-4-2018 06:38 PM | Show all posts
jauh lagi ok drpd yang first tu. ukiran kali pertama tu scary.
Reply

Use magic Report

Post time 4-4-2018 08:20 PM | Show all posts
bila kita makin berjaya ramai la org akan mengutuk mengata
x lupe jugak pada yang baru nak berjaya n tak berjaya..
so kat mne salahnye
hahahaha
Reply

Use magic Report

Post time 4-4-2018 10:05 PM From the mobile phone | Show all posts
Lawak hahaha{:laugh
Reply

Use magic Report

Post time 5-4-2018 08:39 AM | Show all posts
rupa asal heols  pun memang no komen jah kan...ala2 si emanuel santos ni nganjing balik la agaknya
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 



ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

27-9-2022 01:37 PM GMT+8 , Processed in 0.199436 second(s), 21 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list