Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Kolumnis
Search
368
View
6
Reply

Jangan Degil! Kalau Nak Sihat, Jangan Minum Teh Ketika Perut Kosong

[Copy link]

Author: Cari-Has       Show all posts   Read mode

Author
Post time 13-3-2018 11:24 AM | Show all posts |Read mode
Buat penggemar teh, anda perlu membaca artikel ini bagi memastikan tubuh sentiasa sihat. Kenapa pula? Takkanlah teh pun boleh membahayakan kesihatan?


Memetik Merdeka.com, minum teh ketika perut kosong boleh memudaratkan kesihatan anda! Baca dan hadam info berikut jika sayangkan diri sendiri.




1) Aktiviti seharian terbatas



Foto: Ummi-online.com




Minum teh di waktu perut kosong akan mengehadkan aktiviti seharian anda dengan mengganggu sistem metabolisme disebabkan ketidakseimbangan zat asid dalam badan.




2) Merosakkan gigi



Foto: Doktoruldedinti.com





Selain itu, gigi juga boleh rosak jika meminum teh dalam keadaan perut kosong. Ini kerana ia dapat meningkatkan kadar asid dalam mulut dan menyebabkan berlakunya hakisan di enamel gigi.




3) Dehidrasi



Foto: Cintaihidup.com





Selain dari meningkatkan asid dalam tubuh dan menyebabkan dehidrasi, minum teh saat perut kosong boleh menyebabkan terjadinya kejang otot.




4) Perut kembung



Foto: Ibfnetwork.org




Untuk pengetahuan anda, ia juga boleh menyebabkan terjadinya kembung perut pada waktu pagi. Ianya kerana kandungan laktosa yang tinggi sementara susu dapat mempengaruhi kesihatan usus yang boleh menyebabkan terjadinya sembelit.




5) Mual



Foto: Youtube.com





Kalau degil juga, tanggung sendiri akibatnya! Jika tak mahu terasa mual, jangan minum teh tanpa mengisi perut terlebih dahulu, okey?




6) Pening



Foto: Megranna.blogspot.my





Pening? Ini kerana teh juga mempunyai kafein yang akan membuatkan anda terasa pening dan berasa tidak selesa.




Tapi, ada juga yang meminum teh di saat perut kosong dan tidak mendapat kesan seperti berikut. Ia bergantung kepada tahap metabolisme diri masing-masing. - CARI
Reply

Use magic Report

Post time 13-3-2018 11:45 AM From the mobile phone | Show all posts
Info yang baik....
Reply

Use magic Report

Post time 13-3-2018 12:19 PM | Show all posts
aku pulak minum teh, mlm susah tido
Reply

Use magic Report

Post time 13-3-2018 12:45 PM | Show all posts
Ianya terpu;ang kepada individu tu sendiri tak semua orang sama je.  Ada sesetengah orang akan dapat gejala ni kalau minium tea dan ada juga yang akan dapat gejala sama kalau minum kopi
Reply

Use magic Report

Post time 13-3-2018 01:12 PM | Show all posts
I kalau minum teh, confirm pergi toilet utk no 1. Kalau coffee pun sama.

Kalau perut kosong, i akan minum teh panas je. Thankfully tak pernah lg rasa sakit perut ke apa.
Reply

Use magic Report

Post time 13-3-2018 03:55 PM | Show all posts
ikut ketahanan masing2 kut..
Reply

Use magic Report

Post time 13-3-2018 04:01 PM | Show all posts
aku kalau coffe ok

kalau teh rasa macam tak selesa lepas tu

Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2018 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.059505s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list