Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
123
Return to list New
5580
View
49
Reply

Berapa Keuntungan Hasil Jualan Kraf Anda?

[Copy link]

Author: iloveselangor       Show all posts   Read mode

Post time 23-3-2018 10:12 PM | Show all posts
Itulah, bila kira harga kos dah tau. Harga upah untuk diri selalu dilema. Takut termurah atau termahal.

Reply

Use magic Report

Post time 23-3-2018 10:35 PM | Show all posts
iloveselangor replied at 12-3-2018 08:52 PM
Kraf Pak Belang
Pak Belang Handmade Craft

Apa nama IG uols?

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 23-3-2018 10:58 PM From the mobile phone | Show all posts
Edited by iloveselangor at 23-3-2018 11:04 PM
sharlenetexas replied at 23-3-2018 10:35 PM
Apa nama IG uols?


Belum buat ig lagi uols...xda jual barang lagi..baru belajar2 nak bertapak.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 23-3-2018 11:04 PM From the mobile phone | Show all posts
sharlenetexas replied at 23-3-2018 10:12 PM
Itulah, bila kira harga kos dah tau. Harga upah untuk diri selalu dilema. Takut termurah atau termah ...

Kann...masalah ni memang masalah pada tukang2.

I baca dlm forum luarnegara pon masalah sama.

Yg i faham kalau nak jual harga murah perlu hasilkan dlm kuantiti yg banyak dlm masa singkat. Maksudnya perlu buat dgn laju kejar target penghasilan dan utk cekap perlu hasil sesuatu barang yg sama saja. Tapi x menjana kreativiti.

harga tinggi pula kalau ditempah, maksudnya design tu takda org lain buat. Tapi kalau bisnes online agak susah nak buat begini. Kena direct jumpa customer.

Kalau harga sedang2...uols buat takat mana yg mampu, iklan kan mana2 barang yg siap dibuat, cara ni lebih menjana kreativiti diri.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 23-3-2018 11:04 PM From the mobile phone | Show all posts
sharlenetexas replied at 23-3-2018 10:12 PM
Itulah, bila kira harga kos dah tau. Harga upah untuk diri selalu dilema. Takut termurah atau termah ...

Kann...masalah ni memang masalah pada tukang2.

I baca dlm forum luarnegara pon masalah sama.

Yg i faham kalau nak jual harga murah perlu hasilkan dlm kuantiti yg banyak dlm masa singkat. Maksudnya perlu buat dgn laju kejar target penghasilan dan utk cekap perlu hasil sesuatu barang yg sama saja. Tapi x menjana kreativiti.

harga tinggi pula kalau ditempah, maksudnya design tu takda org lain buat. Tapi kalau bisnes online agak susah nak buat begini. Kena direct jumpa customer.

Kalau harga sedang2...uols buat takat mana yg mampu, iklan kan mana2 barang yg siap dibuat, cara ni lebih menjana kreativiti diri.
Reply

Use magic Report

Post time 14-6-2018 01:06 AM From the mobile phone | Show all posts
Macammana kalau kita br nak start biz handmade. Tp selalu was2 utk letak harga? Mcm takut overprice ?
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 14-6-2018 01:20 AM From the mobile phone | Show all posts
Makcik^Kau replied at 14-6-2018 01:06 AM
Macammana kalau kita br nak start biz handmade. Tp selalu was2 utk letak harga? Mcm takut overprice  ...

Ambil untung 3x dari modal barang.

Katakan barang makcik modal RM10...barang makcik jual RM40...untung RM30. So ni dah gaji minimum kat malaysia...so makcik kena siapkan produk pling teruk 1 produk sehari.

Kalau tak dapat produktiviti tu baik makcik bat sekadar partime atau keje isi minyaj kat petrol pam.
Reply

Use magic Report

Post time 14-6-2018 04:57 PM From the mobile phone | Show all posts
iloveselangor replied at 14-6-2018 01:20 AM
Ambil untung 3x dari modal barang.

Katakan barang makcik modal RM10...barang makcik jual RM40.. ...

Ok. Takmau pam minyak..  kasi can kat abam bangla.

Kalau mcm makcik menjahit.  So far kawan2 dan sedara mara ckp cun jahitan makcik. Kira dah pass la utk jualan kan. Kos anggaran kasar x 3 = harga jualan

Betul kan?

Lepas raya nak kayuh pedal mesin laju2. Thank you ya...
Reply

Use magic Report

Post time 28-11-2018 09:19 AM From the mobile phone | Show all posts
Selalunya 3 kali ganda dri kos sbb kena kira semua masa masa bekerja,kos modal dan kos penghantaran.semua tu kena kira

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 2-12-2018 08:40 PM | Show all posts
Walaupun hanya bermula dari sebagai hobi saja

tapi agak bertuah ..
sebab hobi ni menjana duit
dan bernasib baik sebab kat Sarawak ni berbilang bangsa ..jadi tak terhad nak buat apa bentuk sekali pun
niat kita .. cuma nak jual

Bagi FC agak tak setuju bila d kata kan .. boleh murah sekira nya dapat siap dalam masa yang cepat.

Contoh :
Keronsang Rose

rb6.jpg

FC boleh siap satu bawah 10minit
tapi FC tetap jual dalam anggaran harga RM5 ke RM8 satu
cost / bahan mentah untuk satu .. mungkin seposen ..

sebab FC buat sendiri bahan-bahan nya .
Total up harga bahan mentah : Rm30+-
FC boleh hasil kan barang crafts dari RM30 mengikut apa yang FC buat
Kadang dapat lebih RM2k dari RM30 tu
Kadang kurang takat RM1k saja

Masa menghasilkan ..
sekarang makin cepat sebab dah tau teknik dan tektik apa yang patut d elak dan apa patut d buat


Contoh keronsang Rose tadi .. kalau FC hasilkan 10 .. takat dapat RM50 untuk kerja tanpa henti kata kan 2jam

Tapi .. untuk jumlah penggunaan bahan mentah yang sama banyak (RM1 - Rm2) .. masa yang lebih kurang sama juga kalau FC hasilkan yang FC tunjuk nanti .. FC senang senang dapat RM100 - Rm150 untuk satu figurine tu
l2.jpg

Kos bahan dan Masa susah untuk d guna kan sebagai ukuran untuk menentukan harga hasil Kraftangan sebenar nya
Ianya lebih kepada unik nya barang nya kita buat ..

makin takde sama kat tempat lain .. lebih bernilai tinggi dan boleh tekan harga


Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.115947s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list