Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
5354
View
92
Reply

Depression

[Copy link]

Author: Kucingsigemuk    From the mobile phone    Show all posts   Read mode

Author
Post time 15-2-2018 03:39 PM From the mobile phone | Show all posts |Read mode
Edited by Kucingsigemuk at 15-2-2018 10:14 PM

Hai.  Aku reg nick baru untuk nak meluah. Aku prmpuan. Isteri. Teringin nak jadi mak tapi belum rezeki.  Kawen dah 10 tahun.   

Habis sekolah aku kawen.  Kawen sbb nak lari dr keluarga aku. Dh kawen pon niat dh x betul.  Sebab nak lari dari keluarga aku.  So perkahwinan ni byk masalah.  Mula2 kawen mcm biase la kan.  Mesti tak sesuai itu ini.  Tambah lak family mertua tak suke aku sebab aku ni xreti bawak diri (aku rasa rendah diri n x confident nak bercampur dgn orang) kot plus aku ni muda sgt lagi. Aku dan suami jarak umur berbelas tahun. Kami duduk sendiri masa 2 tahun awal perkahwinan. Aku dengan suami pon aku depress. Sebab asik bergaduh dan ade lah benda benda yang aku tak setuju dan suke di tambah dengan dia yang terlalu bersifat dominan yang pada aku sangat melampau.

Depression aku lagi bertambah sgt teruk bila aku serumah dgn mertua aku. Kami jaga dia. Semua aku buat x kena.  Aku tak bekerja.  Aku memang duduk rumah jaga makan minum suami dan mertua.  Makan dan pakai. Aku menangis menangis dan kadang kadang aku mcm numb.  Takde perasaan. Di tambah dengan tekanan aku tak keluar rumah langsung sebab aku takde kawan.  Aku takde anak. Dunia aku memang hanya suami dan mertua. Sampai satu masa, hari hari aku mendoakan antara salah sorang dr kami mati.

Aku mula hidup dengan dunia aku.  Menyendiri.  Dengan suami pon aku taknak amik tau.  Aku mula dah tak nak masak tak nak mengemas.  Aku taknak bercakap. Taknak makan. Aku berkurung dalam bilik selama berbulan bulan. Aku cuma makan dlm sehari tu sekeping kuih dan jugak air manis dalam 2 3 cawan sehari. Berat aku turun mendadak.

Hari hari aku menangis tuntut cerai dari suami.  Mertua aku tengok aku dah buat perangai macam tu.  Mesti lah kesian kat anak dia kan. Dia suruh suami hantar aku balik rumah orang tua aku.  Suami aku ikut cakap orang tua dia.  Aku pon balik rumah orang tua aku.  Hampir sebulan aku duduk sana. Lepas tu aku ugut suami.  Aku nak bercerai.  Tapi mak ayah aku tak bagi. Mak ayah aku tak tau ape masalah yang aku lalui.  Bila dah bagi tahu pon dorang macam ambil endah tak endah. Dia orang cuma tahu aku nak bercerai.  Mak ayah aku jenis kalau ade masalah maknanya anak dia yang salah, menantu taksalah. Padahal aku dah separuh gila dalam umah tu. Lepas tu aku macam susah hati duduk di rumah orang tua aku.  Sebab diaorang taknak selam hati aku ni. Yang diaorang tahu sabar sabar sabar. Aku mintak suami amik aku semula.  Dia datang ambil tapi dengan syarat aku jangan mintak cerai lagi.  Aku terpaksa.  Aku ikut balik. Kewangan aku pon xde.  Kerja pon xde.  Mintak kerja pon tak dapat.  Aku cuma lulusan spm. Mintak pembantu kedai pun tak dapat.  Mungkin memang bukan rezeki

Bila dh balik semula dengan suami. Aku mintak kami duduk rumah sendiri.  Suami ikut cakap aku untuk duduk rumah sendiri. Lepas tu aku pun ke klinik mintak di rujuk pada psikiatri sebab aku memang rasa dh teruk sangat.  Dan sekarang aku under treatment dengan psikiatri.  Dose ubat bertambah. Jenis ubat bertambah. Aku cuma nak kata kata semangat dari awak awak semua. Supaya aku rasa aku masih ada "kawan". Masih ada yang ambil tahu. Masih ada yang memahami. Dengan ubat yang aku makan.  Sangat membantu.  Aku dah tak dengar voices yang suruh aku bunuh suami.  Yang suruh aku bunuh diri. Aku dah rasa tenang sedikit.  Tapi aku takut. Masa depan aku macam mana. Aku masih belajar. Aku sambung belajar diploma secara part time.  Aku takut bila nak bekerja takada sesiapa nak hire aku sebab penyakit aku.

Terima kasih membaca.

Reply

Use magic Report

Post time 15-2-2018 04:00 PM From the mobile phone | Show all posts
Solat on time, bykkan istigfar. Lepas solat tu mengadu la pd Tuhan..luahkan segala perasaan semua pd Dia. Sy fhm apa yg tt lalui, igt yg setiap manusia ade kelebihan tersendiri.

Jgn putus asa dgn diri sendiri, percaya dgn kemampuan diri. You are beautiful the way you are. Sy percaya yg suami tt sygkan tt, klu x mcmana tt bole sambung study?.
Reply

Use magic Report

Post time 15-2-2018 04:04 PM | Show all posts
doc @ipes2 tolong doc...
Reply

Use magic Report

Post time 15-2-2018 04:05 PM | Show all posts
kakak @noraidil_06 tolong bagi kata2 semangat dekat dia kakak...
Reply

Use magic Report

Post time 15-2-2018 04:34 PM | Show all posts
TT,  jaga solat dan amal zikir ..wirid setiap hari. Ingat Allah banyak2..masa depresi ni lah syaitan banyak menghasut.. mmg org takkan faham apa yg kita lalui sis tapi Allah tau dan faham.. klu sebelum2 ni kita bayak lalai dlm solat..lalai dlm mengingat Dia..belum terlambat utk kita mulakan..

Mmg kebiasaan kita akan selalu kurung diri, baring..kdg nak tido pun tak lena..makan apatah lagi..menangis dah jadi rutin harian..nak bersosial pun takde minat lagi dah.  Dunia ni rasa gelap..kehidupan takde makna..rasa nak bunuh diri dan mcm2 yg tak elok.

Kena jaga makan sis..bila tak mkn kita akan jadi lemah..automatik makin teruk depresinya. Minta sokongan suami ..dia je org yg kira rapat dgn sis..jgn pendam sis..luahkan semua apa yg sis tak puashati. Bila makin pendam makin teruk..Sis beruntung masih punya suami..masih punya seseorang utk bercerita. Klu family sendiri tak sudi dengar dan faham..luahkan pada suami.

Cuba keluar dan  bersosial / beriadah..cuba benda2 baru..ajaklah suami pegi kemana mana untuk tenangkan hati dan fikiran..jgn banyak fikir negatif..fikir positif..mmg susah nak mula tapi mmg kena buat mcm tu..ingat, syaitan tu nak menghasut kita time emosi lemah dan tak stabil.. rajin2 lah solat malam ..tahajud dan solat taubat..

Yang paling penting banyakkan bersabar..selalulah berdoa benda yg baik2..bukan doa benda yg tak baik..Allah Maha Mendengar..semua ni ujian Allah..Allah syg TT.. ingatlah ada hambanya yg diuji lagi teruk dari TT..jgn putus asa dan jgn rasa diri useless..semoga TT sembuh dari depresi..

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 15-2-2018 05:29 PM From the mobile phone | Show all posts
cari kwn..dlm ni pn blh buat kwn..aku tgk org2 dlm ni lg rasional dr org2 kt luar tu..ramai sbnrnye yg alami bnde mcm ko ni
Reply

Use magic Report

Post time 15-2-2018 05:59 PM | Show all posts
tt baguslah luahkan tt.

dugaan tt agak berat juga. sabar ye banyak2 moga dipermudahkan urusan. kaka xnak bg nasihat lebih2 sbb kaka tengah down juga ni.

kalau xkena cara  segala ayahnda abg long turun kutip seseorang kak long vokuru dah panggil anak buah dia. lega rasa ada yang sudi dengar luahan kaka.  sambil dia mengkopek kan anak2 buah dia, sambil tu dia mendengar luahan kaka.

Reply

Use magic Report

Post time 15-2-2018 06:07 PM From the mobile phone | Show all posts
minguk replied at 15-2-2018 04:05 PM
kakak @noraidil_06 tolong bagi kata2 semangat dekat dia kakak...

Thanks minguk for tagging.kaka br baca separuh. She really remind me of my fren.tp kaka kwn dgn husband dia.

Citer tt kaka br baca separuh.sat gi baca semula.

Tt stay strong.
Reply

Use magic Report

Post time 15-2-2018 06:23 PM From the mobile phone | Show all posts
Tt the fact that u realize that u need someone to listen to u, is good enuf.a good start.

My fren both husband n wife under depression. Because they both want kid so badly. Husband welcome any help. N was under prescription foe quite some time. But the wife refused n she is so miserable now.

When she's into her moment of depression, dia bake n bake n bake.tp sape nak makan? Derang berdua je kt rumah.
To get a fren n luah kt kwn, it's not really good idea. They might stab u. So professional help is the best choice.

M sure ur husband love u so very much hence dia sentiasa terima u.talk to him.ajak dia teman u gi hospital ye.

Cakap dlm forum ni pn ok, bkn org kenal pn u sape.

Akak doakan urusan u dipermudahkan.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 15-2-2018 08:04 PM | Show all posts
Salam TT..banyakkan bersabar dan berzikir, inshallah hati akan tenang.

Masalah awak lebih kurang dengan saya je, saya pun ada masalah depression sejak sekolah menengah, pernah jadi mangsa dera jugak tapi alhamdulillah masalah depression saya dah ok sejak 2 tahun lepas.

Saya pun seorang isteri, dah kawin 7 tahun dan masih belum ada zuriat, pernah gugur 3 kali,  disebabkan depression saya hampir kehilangan suami saya, saya tuduh dia macam2 sedangkan  semua tu cuma ilusi saya, saya rasa dia curang sebab saya gemuk,saya kecewa dengan diri sendiri sebab saya belum dapat lahirkan zuriat untuk dia walaupun dia tak pernah ungkit pasal zuriat dan dia memang terima saya seadanya. Ditambah pulak kami kawin muda, keawangan memang tak menentu, kadang2 saya yang buat suami lagi stress.

Saya pernah dapat rawatan dengan pakar psikologi & alhamdulillah sekarang saya dah sihat dan suami pun banyak bagi nasihat. Sekarang dalam proses nak sambung belajar jugak sebab sejak grad lebih 6 tahun tak pernah dapat kerja pun walaupun tak pernah stop apply kerja.

Dunia saya pun cuma suami dan family je, saya tak ada kawan kecuali kawan2 sekolah @ uni dulu pun jarang sangat bertegur sapa kat, kawan baik atau kawan biasa memang tak ada.
Sekarang saya dalam proses untuk kurangkan berat badan dan jadi sihat serta positif.

Saya nak bagitau TT yang awak bukan keseorangan, saya pun pernah rasa apa yg awak rasa. Awak kena kuat dan yakin awak mampu mengatasinya.

Saya boleh jadi kawan TT, online mahupun offline
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 15-2-2018 08:04 PM From the mobile phone | Show all posts
CardiGans85 replied at 15-2-2018 04:00 PM
Solat on time, bykkan istigfar. Lepas solat tu mengadu la pd Tuhan..luahkan segala perasaan semua pd ...

Tq sis ..
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 15-2-2018 08:05 PM From the mobile phone | Show all posts
myakayina replied at 15-2-2018 04:34 PM
TT,  jaga solat dan amal zikir ..wirid setiap hari. Ingat Allah banyak2..masa depresi ni lah syaitan ...

Insyaallah..  Tq..  Saya dalam proses nak melihat dunia..  Huhu
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 15-2-2018 08:05 PM From the mobile phone | Show all posts
NurAlia14 replied at 15-2-2018 05:29 PM
cari kwn..dlm ni pn blh buat kwn..aku tgk org2 dlm ni lg rasional dr org2 kt luar tu..ramai sbnrnye  ...

Terima kasih atas nasihat..
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 15-2-2018 08:05 PM From the mobile phone | Show all posts
NurAlia14 replied at 15-2-2018 05:29 PM
cari kwn..dlm ni pn blh buat kwn..aku tgk org2 dlm ni lg rasional dr org2 kt luar tu..ramai sbnrnye  ...

Terima kasih atas nasihat..
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 15-2-2018 08:06 PM From the mobile phone | Show all posts
CiliPadiSedap replied at 15-2-2018 05:59 PM
tt baguslah luahkan tt.

dugaan tt agak berat juga. sabar ye banyak2 moga dipermudahkan urusan. k ...

Semoga masalah kaka pon selesai yer..  Thanks kaka...
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 15-2-2018 08:07 PM From the mobile phone | Show all posts
noraidil_06 replied at 15-2-2018 06:07 PM
Thanks minguk for tagging.kaka br baca separuh. She really remind me of my fren.tp kaka kwn dgn hu ...

Tq kaka @noraidil_06 & @minguk ...
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 15-2-2018 08:08 PM From the mobile phone | Show all posts
noraidil_06 replied at 15-2-2018 06:23 PM
Tt the fact that u realize that u need someone to listen to u, is good enuf.a good start.

My fren ...

Amin..  Insyaallah..  Thanks kak noraidil..  Saya bersyukur suami bagi support dari awal walaupun bermacam juga masalah n kata kata saya cakap kat dia..  Macam doctor kata.  Nasib baik suami tak tinggalkan saya dalam keadaan yang macam ni.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 15-2-2018 08:24 PM From the mobile phone | Show all posts
emmalos replied at 15-2-2018 08:04 PM
Salam TT..banyakkan bersabar dan berzikir, inshallah hati akan tenang.

Masalah awak lebih kurang  ...

Mcm mane awak blh jd sihat balik yer..  Boleh share?  
Alhamdulillah awak dh sembuh..  
Reply

Use magic Report

Post time 15-2-2018 09:03 PM | Show all posts
depression is real. good for you getting help. jumpa psychiatric doesnt mean u r crazy. its a cry for help. i hope you find the light at the end of the tunnel. do whats good for you.  
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 15-2-2018 09:29 PM From the mobile phone | Show all posts
nuryakmal replied at 15-2-2018 09:03 PM
depression is real. good for you getting help. jumpa psychiatric doesnt mean u r crazy. its a cry fo ...

Insyaallah . Amin.. Thanks nuryakmal..
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.094172s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list