CARI Infonet

 Forgot password?
 Register
Search
Carian Terbanyak:
12Next
Return to list New
View: 2488|Reply: 20

[Jenayah] Malaysia tak jadi serang Israel, Malaysia akan hantar Pengaman kepada Palestin

  [Copy link]
Post time 22-12-2017 09:43 AM From the mobile phone | Show all posts |Read mode
KUALA LUMPUR, Dec 14 — The deployment of Malaysian peacekeepers to Palestine will only be carried out if the involvement of the Malaysian Armed Forces (ATM) in the turbulent nation is needed by the United Nations (UN).

Deputy Defence Minister Datuk Seri Johari Baharum said Malaysia’s involvement in peacekeeping missions under the UN flags were nothing new such as deploying Malaysian Peacekeepers Malbatt 850-5 to Lebanon currently. “Indeed, we (ATM) are involved in such peacekeeping missions. However, whether we are needed or not, we depend on the UN. We will not do anything (conduct security mission) without the knowledge of the UN, just like when we sent a peacekeeping team to Lebanon,” he told reporters after the Defence Ministry’s level 2017 Innovation Day event at Wisma Pertahanan here today.

The decision of US President Donald J. Trump to recognise Jerusalem as the capital of Israel, and to transfer his embassy from Tel Aviv to Jerusalem, has created new tensions in Palestine.

Meanwhile, Malaysia Armed Forces Chief General Tan Sri Raja Mohamed Affandi Raja Mohamed Noor said the Malaysian Field Hospital in Cox’s Bazar, Bangladesh, which began operations on Nov 29 had received patients and performed several surgical operations.

He said ATM provided the basic facilities of the hospital structure while its operation was managed by the Ministry of Health.

Fifty personnel from the Ministry of Health are in charge of handling the hospital to help Rohingya refugees get health care. On Nov 26, Health director-general Datuk Dr Noor Hisham Abdullah said among those involved were medical specialists, public healthcare practitioners, medical officers, nurses, pharmacists, laboratory technologists and environmental health assistants, who worked on rotation. The RM3.5-million hospital, which is on par with district hospitals with specialists, with an area of 100 x 70 metres, is located in the Ukhiya region, about 10 minutes from the main Kutupalong and Bhalukali refugee camps. — Bernama
Reply

Use magic Report

Post time 22-12-2017 09:45 AM From the mobile phone | Show all posts
Tajuk tak menahan.....
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 22-12-2017 09:47 AM From the mobile phone | Show all posts
noor2 replied at 22-12-2017 09:45 AM
Tajuk tak menahan.....

Gigeh rakyat Malaysia defend Hishamuddin dalam fb Jews News....hujung2 buang masa jah
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 23-12-2017 11:36 PM From the mobile phone | Show all posts
Malaysian troops would only go to Palestine for peacekeeping missions, says Hishammuddin

New Straits Times       
Nuradzimmah Daim
New Straits TimesDecember 19, 2017
LUMUT: Malaysian soldiers will only be deployed to Palestine or other West Asian countries for peacekeeping missions, said Defence Minister Datuk Seri Hishammuddin Hussein.
This, he stressed, would only be done upon a request by the United Nations.

“Our soldiers will only be there for a peacekeeping mission, not for war.


“Malaysia's stand in maintaining peace and stability is clear. We want the region to be conflict-free and that there is no negative image of Islam being portrayed by certain quarters," Hishammuddin told a press conference after launching the Mutiara Armada Complex transformation campaign at the Royal Malaysian Navy base, here today.
“Malaysia's stand in maintaining peace and stability is clear. We want the region to be conflict-free and that there is no negative image of Islam being portrayed by certain quarters," Hishammuddin told a press conference after launching the Mutiara Armada Complex transformation campaign at the Royal Malaysian Navy base, here today.
Hishammuddin, who is also Special Functions Minister in the Prime Minister’s Department, was recently on a three-day visit accompanying Prime Minister Datuk Seri Najib Razak to Bahrain.

He said Malaysia is fortunate to have good ties with countries from the region and is regularly updated on the developments there.
“Apart from the issues in Palestine, we also receive latest updates on other countries there including Yemen, Syria, Iraq and especially Lebanon as we play a peacekeeping role there under the United Nation."
He was commenting on his recent statement on Malaysia's willingness to send its troops to Palestine following the move by United States' President Donald Trump to recognise Jerusalem as the capital of Israel.
He also asked that his comment is not blown out of proportion to the extent that it could lead to arguments, as "the enemies would take advantage when Muslims fight with each other".
"This act (of fighting among ourselves) is contrary to Malaysia's principles of moderation or wasatiyyah," he said.
Meanwhile, Hishamuddin, who is Sembrong MP denied claims by DAP's MP Liew Chin Tong that the construction of the new army camp in Segamat was politically-motivated to help Barisan Nasional garner more support in the 14th general election.
“There are many issues raised by the opposition as the election draws near. If the move was politically-motivated, the camp might as well be built in my constituency.
“The construction of army camps in several locations, including Segamat, is part of the government's plan to improve the wellbeing of the servicemen,” he said.
He said such issues, if politicised, could compromise the government's aim at improving infrastructure and housing facilities for them.  New Straits Times Press (M) Bhd
Reply

Use magic Report

Post time 24-12-2017 12:16 AM From the mobile phone | Show all posts
Apa nak buat, kita diperintah bugis bapok
Reply

Use magic Report

Post time 24-12-2017 12:37 AM From the mobile phone | Show all posts
Deyy Isapmudin, ko ingat senang2 nak antar askar ke Jerusalem, sempadan Pelesitin semua tu dikawal Seroel dia tak tau ke? Ko ingat Seroel senang2 nak benarkan masuk?
Reply

Use magic Report

Post time 24-12-2017 04:04 AM | Show all posts
Ohhh goshhh nasib baik malaysia tak jadi perang dengan yahudi, kalau tak tinggal nama aja hisroal!
Reply

Use magic Report

Post time 24-12-2017 08:28 AM | Show all posts
bullshit apa kau ni tt?  aku dah tag kau ke suruhanjaya.  mudah2an kau dipanggil utk keterangan berhubung thread ni.

Reply

Use magic Report

 Author| Post time 24-12-2017 09:49 AM From the mobile phone | Show all posts
pyropura replied at 24-12-2017 12:37 AM
Deyy Isapmudin, ko ingat senang2 nak antar askar ke Jerusalem, sempadan Pelesitin semua tu dikawal S ...

Kalau Malaysia nak serang Israel Malaysia nak ikut laluan mana?

Pelabuhan tentera pon takda nak fefeeling Amerika. Geli ketiak akak.
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 24-12-2017 09:49 AM From the mobile phone | Show all posts
pyropura replied at 24-12-2017 12:37 AM
Deyy Isapmudin, ko ingat senang2 nak antar askar ke Jerusalem, sempadan Pelesitin semua tu dikawal S ...

Kalau Malaysia nak serang Israel Malaysia nak ikut laluan mana?

Pelabuhan tentera pon takda nak fefeeling Amerika. Geli ketiak akak.
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 24-12-2017 09:50 AM From the mobile phone | Show all posts
zorrro_03 replied at 24-12-2017 08:28 AM
bullshit apa kau ni tt?  aku dah tag kau ke suruhanjaya.  mudah2an kau dipanggil utk keterangan berh ...

Tak faham English ye dikkk
Reply

Use magic Report

Post time 25-12-2017 04:12 PM | Show all posts
Hahahaha .. Apalah jadi Malaysia ini ... Sekejab jadi negara kuasa dunia yang sangat Pemberani .. sekejab lagi jadi  "Negara yang sangat Pengecut"  ...
Reply

Use magic Report

Post time 26-12-2017 11:52 AM | Show all posts
YB Menteri Pertahanan, kalau kabinet masih belum bincang isu Baitulmaqadis, kenapa Hishammudin sebagai Menteri Pertahanan dah buat pengumuman untuk hantar ATM ke Baitulmaqadis?

Baru2 ini Hishammudin telah mencabar seolah2 mahu berperang dengan Israel dengan bercadang untuk menghantar ATM ke Baitulmaqadis.

Dengan kenyataan Hishammudin itu, Malaysia muncul sebagai negara pertama yang berani untuk mengerahkan bala tenteranya untuk berkemungkinan bertempur dengan pihak yahudi selepas president Trump mengumumkan untuk memindahkan kedutaan Amerika Syarikat dari Tel Aviv ke Baltulmaqadis. Kenyataan Hishammudin dilihat sungguh berani kerana malaysia lah negara pertama yang mengatakan Tenteranya hanya menunggu arahan dari Yang Di Pertuan Agong sahaja untuk dikerahkan. Hishammudin bercakap seolah2 malaysia lebih hebat dari Negara Turki Yang mempunyai Angkatan Tentera kedua terbesar dalam NATO dan ke14 terkuat di dunia.

Saya tidak tahu apa sebenarnya Hishammudin nak buktikan kepada parti UMNO dan pada rakyat malaysia keseluruhannya. Adakah Hishammudin fikirkan yang ATM Kita yang tidak ada pengalaman langsung dalam penerangan terbuka mempunyai kemampuan untuk menentang Angkatan Tentera Israel yang Di geruni oleh negara2 Timur Tengah? Sebagai Menteri Pertahanan sudahkah dia bertanya kepada jemaah panglima2 ATM bagaimana Israel telah mengalahkan Angkatan Tentera Bersekutu Arab semasa peperangan Arab-Israel pada tahun 1967 dulu? Seramai 20,000 Tentera bersekutu Arab (Mesir,Syria Dan Jordan) telah terkorban manakala pihak Israel kehilangan hanya 1000 anggota sahaja. Peristiwa itu adalah 50 tahun yang lalu. Tidakkah Hishammudin boleh bayangkan gergasi apakah Israel sekarang ini? Budak sekolah yang rajin membaca dalam internet pun tahu Israel mempunyai persenjatan canggih seperti ICBM dan persenjatan nuklear. Persenjatan nuklear Jericho lll ICBM mereka boleh di lancarkan sehingga jarak 11,500km. Bila2 masa sahaja boleh sampai ke Putrajaya dengan bahan nuklear seberat 1000kg. Mungkin Hishammudin kira jumlah kekuatan anggota Tentera antara Israel dengan malaysia, Mungkin angka nya agak sama. Tapi Kita sekarang bukan tahun 1400 di mana kita lawan dengan pedang, keris dan tombak dengan menaiki Gajah!

Cuba Hishammudin tanya apa TUDM ada... Israel ada 243 buah Jet pejuang, 50 buah Jet pejuang F-35, Pesawat2 stealth Yang mampu megawasi pergerakan seluruh Timur Tengah dari Udara. PTU pastinya malu nak beri tahu jumlah Pesawat yang dia ada. Kalaulah dia ada lebih dari 30 buah pun nasib baik. Itu pun tak tahu samaada Pesawat itu hanya mampu untuk perang atau hanya untuk pertunjukkan Udara di Hari Kebangsaan sahaja. Ini belum termasuk helicopter serang tempur Apache AH-64 dan lain2 Pesawat yang di miliki Israel.

Dari kekuatan tentera Darat pula Israel mempunyai 2,620 kereta kebal Yang kebanyakkan nya jenis Merkava (model Mark I, II, III and IV) berbanding dengan kereta kebal Kita dari jenis PT91buatan Poland, yang sentiasa duduk Di workshop kerana tiada bahan ganti.Belum Kita cerita tentang persenjatan NBC mereka. Pakaian melawan NBC pun Kita tidak ada.

Takut saya nak cerita kekuatan Israel yang termoden yang lain.

Hishammudin Dan Zahid tidak tahu nak kalahkan 200 orang suluk semasa insiden di Lahad Datu dulu. Ini kan pula nak berdepan dengan Israel! Kalau 22 negara Arab tidak mampu memasuki Israel, saya masih tertanya2 macam mana Hishammudin hendak melakukan.

Kami dari kalangan Veteran melihat pengumuman Hishammudin untuk berhadapan dengan Israel adalah satu drama politik UMNO yang murahan untuk memancing undi orang Islam untuk menang pilihan Raya, terutama untuk menang hati pengundi PAS. Ramai orang Melayu Islam di malaysia menganggap peperangan adalah seperti zaman lawan pedang dan tombak zaman dulu dan Hishammudin ingat dia boleh menipu pengundi yang malaysia mampu berperang.

Sekarang Hishammudin telah menukar rentaknya dan menafikan yang malaysia hendak berperang dengan Israel. Dua hari yang lepas dia kata malaysia sebenarnya hendak menjadi pasukan pengaman Di Baitulmaqadis dan bukannya nak berperang. Ini Satu lagi kenyataan yang bodoh dari Hishammudin. Penentu mengadakan pasukan pengaman bukan tugas atau kuasa mana2 negara secara persendirian. Ianya hendaklah di putus olih PBB. Jika malaysia menghantar Pasukan Tentera kita adakah Israel akan berdiam diri dan rasa kecut dengan kehadiran tentera malaysia di Baitulmaqadis? Sekali lagi saya nasihatkan Hishammudin jangan buat Lawak bodoh setaraf dengan Raja Lawak!

Hari ini saya terbaca berita Yang mengatakan kabinet masih belum membincangkan isu Baitulmaqadis! Lagi cerita Raja Lawak. Saya rasa Hishammudin tidak tahu apa tugas dia sebagai seorang Menteri dan juga tugasnya sebagai Menteri Pertahanan. Hishammudin seolah2 hendak menjadi Panglima Angkatan Tentera kot.

Saya tidak mahu mengkritik ATM di sini tapi saya sedih melihat keadaan sekarang. Sebagai Menteri Pertahanan, Hishammudin harus berkerja keras bukan sahaja untuk mendapat sokongan anggota ATM dengan memberi gaji yang lumayan tetapi Hishammudin wajib memastikan ATM mempunyai peralatan perang yang cukup dan boleh berfungsi semasa perang. Memastikan Setiap anggota Tentera dilatih dengan betul dan sentiasa bersiap siaga dari segi ilmu, kemahiran, mental dan paling penting keimanan dan jatidiri.

Angkatan Tentera bukan pasukan seperti RELA. Dan Jangan sekali2 membuat nya seperti RELA. Panglima2 tentera harus di pilih dari mereka yang betul2 faham tentang peranan mereka, bukan kerana mereka suka menyokong orang politik. Angkatan Tentera adalah insuran nyawa bagi sebuah negara. Jika insuran itu tidak mampu untuk membantu dalam keadaan susah, maka lumpuh lah Negara itu.

Saya yakin dan percaya, ATM adalah satu organasasi yang berkhidmat dengan penuh taat setia kepada Raja dan Negara. Janganlah orang politik mahupun dari perkhidmatan awam am cuba merendahkan martabat mereka hinggakan mereka tidak bermaya.

Saya telah sebutkan dulu dan saya tegaskan sekali lagi disini, Kerajaan hendak lah mentadbir mengikut Keluhuran undang2 atau RULE OF LAW. Wasiat Raja2 Melayu no.3 yang di buat pada 5 Ogos 1957 hendaklah di di fahami oleh semua. Perkara 41, 132, dan 137 hendaklah difahami dan jangan sekali2 di salah ertikan dan disalah gunakan seperti apa yang sedang belaku sekarang.

Hishammudin, saudara hanya menunjukkan kebodohan saudara pada Rakyat dan dunia luar.. jangan lah jadi Pak Pandir. Ingatlah, setiap anggota Tentera yang rendah pelajaran mereka pun boleh berfikir bahawa cara saudara bercakap adalah seperti menyuruh anggota Tentera bunuh diri Di Baitulmaqadis.

Saya sebagai Veteran ATM rasa sangat2 kecewa dan sedih melihat keadaan ATM di gunakan oleh orang politik. Bukan untuk negara tetapi untuk kepentingan kedudukan politik. Ingat, ATM bukan hak milik parti politik tapi adalah hak milik Rakyat. Rakyat Yang membayar gaji mereka. Dan menurut Perkara 132 perlembagaan persekutuan, secara social contract, rakyat telah meletakkan ATM sebagai perkhidmatan awam yang teratas Dan terkanan sekali dan perlembagaan persekutuan telah mengakui bahawa mengikut Perkara 41, ATM bertanggonjawab terus kepada Yang Di Pertuan Agong sebagai Panglima tertinggi mereka.

Saya berdoa agar Allah sentiasa melindungi ATM bukan sahaja dari musuh tetapi juga dari pemimpin yang zhalim. Aameen.

Wassalam

Mej Hj Mior Rosli TUDM (Bersara)
24 Disember 2017

Sumber: FB Saya Sayang TDM
Reply

Use magic Report

Post time 26-12-2017 11:54 AM | Show all posts
cmf_shalom replied at 26-12-2017 11:52 AM
YB Menteri Pertahanan, kalau kabinet masih belum bincang isu Baitulmaqadis, kenapa Hishammudin sebag ...



mcm yg aku cakap tu hari...aku x nak ambil tau kekuatan tentera Malaysia ke Israel..tp sedih apabila ATM dibawa ke medan perhimpunan politik utk memancing undi..

hari ni ak tbaca tulisan ex ATM...so aku share kt benang ni...


Reply

Use magic Report

Post time 26-12-2017 11:59 AM | Show all posts
cmf_shalom replied at 26-12-2017 11:54 AM
mcm yg aku cakap tu hari...aku x nak ambil tau kekuatan tentera Malaysia ke Israel..tp sedih a ...

media israel dan orang ramai je kata malaysia seolah2 nak perang dgn israel....padahal takda pon...maybe tindakan hisamudin tu keluar statement seolah 2 nak pegi serang zionist tu...tak silap aku hantar sebagai anggota pengaman PBB atau peace keeper...tp ia perlu kelulusan PBB...tak leh terjah masuk mcm tu
Reply

Use magic Report

Post time 26-12-2017 12:15 PM | Show all posts
Edited by cmf_shalom at 26-12-2017 12:24 PM
the_killer replied at 26-12-2017 11:59 AM
media israel dan orang ramai je kata malaysia seolah2 nak perang dgn israel....padahal takda pon.. ...

Baca balik kenyataan Isham masa perhimpunan UMNO tu..mmg dia xde ckp nak pi perang..tp umum tahu maksud dia masa tu..
Seingat aku..ini pertama kali Menteri pertahanan cakap hantar tentera ke negara x..dengan tidak menyebut SECARA SPESIFIK dibawah misi pengaman...
Itu juga apa yg pegawai ex ATM tu tafsir di atas ucapan Hisham masa perhimpunan UMNO...




Reply

Use magic Report

Post time 26-12-2017 12:25 PM | Show all posts
Berani betol cakap bermulut besar kesana kemari keseluruh dunia .. setelah itu sembunyi terkencing-kencing  dibalik ketiak istri ..

Apakah ini hasil transforamsi Ketuanan Melayu  masa NOW?
Reply

Use magic Report

Post time 28-12-2017 12:05 PM | Show all posts

ye lah.  aku je faham engrish...  bullshit dah bersiap ke belum? nanti orang jemput kau kalau perlu ya...
Reply

Use magic Report

Post time 28-12-2017 12:32 PM | Show all posts
Kalau negara2 jiran Israel berkumpul tenaga serang Israel 2 kali tetap kalah, apa lah sangat dgn serangan Malaysia. Tak dptlah nak cakap berdegar2 serang Israel bagai kalau belakang ko senyap2 buat trade dgn diorg. Sudeh!
Reply

Use magic Report

Post time 28-12-2017 12:39 PM From the mobile phone | Show all posts
Buang karan jah. Hari tu tunjuk muka serius. Mcm betul2 nak konflik penuh dgn Israel. Akhirnya kebapokkan hisap puting aww aww terserlah
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 



Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

7-7-2022 11:41 AM GMT+8 , Processed in 1.574090 second(s), 26 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list