Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Kolumnis
Search
12Next
Return to list New
1963
View
25
Reply

[Dunia] kapsul masa tahun 1777 ditemui dalam patung jesus

[Copy link]

Author: dodifarid    From the mobile phone    Show all posts   Read mode

Author
Post time 1-12-2017 03:08 PM From the mobile phone | Show all posts |Read mode
RESTORERS of an 18th century statue of Jesus Christ have found a note containing key information about the period up the Messiah's bottom.


The carefully calligraphed message had been put up there by a priest, preserving it like a time capsule.

The note, dating back to 1777, includes important information and details on popular pastimes, the economic situation, political and religious matters, famous people, and other topics.

The document is signed by Joaquin Minguez, priest of the cathedral of Burgode Osma at the time, and was recently unearthed by workers of the restoration company Da Vinci Restauro.

Today the wooden statue is kept at the church of Santa Agueda in the village of Sotillo de la Ribera in the northern Spanish province of Burgos.

The document, carefully-handwritten on both sides of two pages, was found when restorers removed a piece of fabric used to cover Christ's behind which exposed a small gap.

Local historian Efren Arroyo was overwhelmed by the discovery: "It is amazing, because it really is unique to find hidden handwritten documents inside such statues."

As well as naming the statue's sculptor and including data on local information ranging from agricultural matters to community affairs, the document highlighted common diseases, popular children's games and even the names of popular bullfighters of the time.

According to experts, all these references indicate Joaquin Minguez's intention to make one of the earliest time capsules ever left behind for future generations to discover.
jes1-663434.jpg
jes2-1155129.jpg
jes3-1155133.jpg
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 1-12-2017 03:10 PM From the mobile phone | Show all posts
Tak sabar nak tau isi kandungan kapsul masa tun M yang bakal dibuka tahun 2020 nnt... mesti dalam tu puji umno melambung
Reply

Use magic Report

Post time 1-12-2017 03:21 PM From the mobile phone | Show all posts
priest dedulu kuat temberang. . so iolls serious nak tahu sejauh mana ketemberangan org2 zaman dahulu..
Reply

Use magic Report

Post time 1-12-2017 03:24 PM From the mobile phone | Show all posts
dodifarid replied at 1-12-2017 03:10 PM
Tak sabar nak tau isi kandungan kapsul masa tun M yang bakal dibuka tahun 2020 nnt... mesti dalam tu ...

pasai forex....kot...kihkihkih...
Reply

Use magic Report

Post time 1-12-2017 03:31 PM From the mobile phone | Show all posts
dodifarid replied at 1-12-2017 03:10 PM
Tak sabar nak tau isi kandungan kapsul masa tun M yang bakal dibuka tahun 2020 nnt... mesti dalam tu ...

Kapsul tu ditanam kat The Mall kan? Yakni now is sunway putra mall
Lps dah renovate jd sunway, apa jadi kt kapsul tu skang?
Reply

Use magic Report

Post time 1-12-2017 03:48 PM From the mobile phone | Show all posts
dodifarid replied at 1-12-2017 03:10 PM
Tak sabar nak tau isi kandungan kapsul masa tun M yang bakal dibuka tahun 2020 nnt... mesti dalam tu ...

hahahah bukankah akan dibuka kalau dia takda?
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 1-12-2017 04:04 PM From the mobile phone | Show all posts
sekngucing replied at 1-12-2017 03:48 PM
hahahah bukankah akan dibuka kalau dia takda?

Ada dua kapsul yang tahun 2087 tu kita dah kat alam lain laa...

KUALA LUMPUR: Tanda tanya ke mana perginya kapsul masa yang ditanam oleh bekas Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr Mahathir Mohamed di bangunan The Mall Kuala Lumpur pada tahun 1987 mula tersebar.

Pada 12 Jun 1987, sewaktu merasmikan bangunan pusat membeli-belah tersebut, beliau telah menanam sebuah kapsul masa yang dijadualkan untuk dibuka pada tahun 2087 iaitu 100 tahun akan datang.

Kapsul itu memuatkan coretan serta pesanan mantan perdana menteri itu buat generasi akan datang.

Namun, pusat beli-belah itu tidak bertahan selama yang diharapkan. Selepas 26 tahun beroperasi, The Mall berpindah milik kepada kumpulan syarikat Sunway Berhad berkuatkuasa 1 Mei 2013.

Kerja-kerja menaik taraf bangunan mula dijalankan sejurus termeterai perpindahan milik tersebut.
Pada 28 Mei 2015, Sunway Putra Mall mula diperkenalkan kepada orang ramai.

Hampir tiga dekad berlalu, mungkin ramai yang sudah melupakan kapsul masa tersebut serta persoalan apakah mesej yang terkandung di dalamnya.

Menurut jurucakap pengurusan Sunway Putra Mall, kapsul itu kini selamat tersimpan di pejabat Pengurus Besar bangunan tersebut, lapor portal Berita Daily.

Kami sedar ia adalah sebahagian daripada sejarah The Mall selain kini bergelar barangan bersejarah. Banyak pihak termasuklah diri saya masih teruja semasa ia mula-mula ditanam dahulu. Pihak kami akan menjaga dan terus memelihara kapsul itu, ujar jurucakap kumpulan berkenaan.

Daripada perspektif undang-undang dan teknikal, kapsul masa itu kini menjadi hak milik Sunway Putra Mall.

Jurucakap itu turut menambah, pengurusan Sunway Putra Mall tidak mempunyai perancangan untuk mendedahkan kapsul masa itu mahupun kandungannya kepada awam buat masa ini.

Namun begitu, pihak pengurusan memberi jaminan bahawa mesej Tun Mahathir akan tetap disampaikan kepada generasi akan datang menjelang tahun 2087.

Permintaan portal berita itu untuk merakamkan gambar kapsul masa tersebut dan mengetahui lokasinya turut ditolak pihak pengurusan.

Khabarnya terdapat tiga kapsul masa yang ditanam para pemimpin negara 28 tahun dahulu. Selain kapsul masa Tun Mahathir, dua yang lainnya dimuatkan mesej oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim (pada ketika itu Menteri Pendidikan Malaysia) dan Tun Daim Zainuddin (Menteri Kewangan).

Kedua-duanya ditanam sekitar Bursa Malaysia.

Mahathir juga telah menanam satu lagi kapsul masa di dasar Monumen Millenium di Putrajaya semasa menjawat jawatan Perdana Menteri.

Mesej di dalam kapsul masa itu akan didedahkan kepada umum pada tahun 2020.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 1-12-2017 04:06 PM From the mobile phone | Show all posts
cmf_premierleag replied at 1-12-2017 03:31 PM
Kapsul tu ditanam kat The Mall kan? Yakni now is sunway putra mall
Lps dah renovate jd sunway, a ...

Bc reply no 7..
Reply

Use magic Report

Post time 1-12-2017 04:16 PM From the mobile phone | Show all posts
Akak pun teruja nak tau kandungan kapsul tun m. Harap2 bukan sesuatu yang memalukan dia sebab dia sudah jauh berubah
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 1-12-2017 04:19 PM From the mobile phone | Show all posts
Skuau replied at 1-12-2017 03:24 PM
pasai forex....kot...kihkihkih...

Aku teka mesti dia sentuh bab kejayaan umno barisan nasional bangunkan negara , dan suruh rakyat bersatu padu, terus usaha untuk mesia capai kemajuan etc..
Reply

Use magic Report

Post time 1-12-2017 04:26 PM From the mobile phone | Show all posts
dodifarid replied at 1-12-2017 04:04 PM
Ada dua kapsul yang tahun 2087 tu kita dah kat alam lain laa...

KUALA LUMPUR: Tanda tanya ke ma ...

ooo yg ni yg the mall ya
Reply

Use magic Report

Post time 1-12-2017 06:10 PM From the mobile phone | Show all posts
Ni nak cerita kapsul yg manr ni. Dari cite kapsul yg dijumpai dlm patung Yesus, kenapa pula melencong ke kapsul Mahathir?
Reply

Use magic Report

Post time 1-12-2017 06:35 PM From the mobile phone | Show all posts
ade tertulis manuskrip kuno yindon tak?
Reply

Use magic Report

Post time 1-12-2017 07:06 PM | Show all posts
dinopower2 replied at 1-12-2017 06:35 PM
ade tertulis manuskrip kuno yindon tak?

kenape malon dimane mane jeles dengan rekod melayu kuno indon punye cer malon cari sendiri rekod melayu kuno korang yang bukan tulisan jawi di semenanjung sane
Reply

Use magic Report

Post time 1-12-2017 07:06 PM | Show all posts
nolya replied at 1-12-2017 06:10 PM
Ni nak cerita kapsul yg manr ni. Dari cite kapsul yg dijumpai dlm patung Yesus, kenapa pula melencon ...

biasa la kaka
off topic adalah kebiasaan dlm forum
iols pon biasa off topic jg

Reply

Use magic Report

Post time 1-12-2017 07:11 PM From the mobile phone | Show all posts
Mesti malukan bila dibaca kapsul Mahathir itu dgn segala tembarang mamak die tuh
Reply

Use magic Report

Post time 1-12-2017 09:15 PM From the mobile phone | Show all posts
wah.menarik lah
Reply

Use magic Report

Post time 2-12-2017 01:03 PM From the mobile phone | Show all posts
Cantiknya tulisan tu
Reply

Use magic Report

Post time 2-12-2017 04:16 PM | Show all posts
Edited by zorrro_03 at 2-12-2017 04:18 PM
nolya replied at 1-12-2017 06:10 PM
Ni nak cerita kapsul yg manr ni. Dari cite kapsul yg dijumpai dlm patung Yesus, kenapa pula melencon ...

Jahiliah sgt perangai nya kak. Tajuk lain. Dia bantai diskus the mall bagai.  Tampar baru tau!!!


Btw harap penemuan ni byk describe banyak kekalutan hari ni.  Perancangan Illuminati etc2.
Reply

Use magic Report

Post time 2-12-2017 05:14 PM From the mobile phone | Show all posts
Dokumen abad ke18 Europe xde pelik sgtlah....



Reply

Use magic Report

Post time 2-12-2017 05:55 PM From the mobile phone | Show all posts
Kenapakah letak kt punggung
Reply

Use magic Report

Post time 3-12-2017 11:38 AM From the mobile phone | Show all posts
Wau, coolness!
Reply

Use magic Report

Post time 3-12-2017 11:45 AM From the mobile phone | Show all posts
dodifarid replied at 1-12-2017 04:19 PM
Aku teka mesti dia sentuh bab kejayaan umno barisan nasional bangunkan negara , dan suruh rakyat b ...

Tawun 2087 ada lagi ka yang nak dengar amanat Che Det tu? Dah la turn table 360 derjah di zaman ini.
Reply

Use magic Report

Post time 3-12-2017 11:46 AM From the mobile phone | Show all posts
nolya replied at 1-12-2017 06:10 PM
Ni nak cerita kapsul yg manr ni. Dari cite kapsul yg dijumpai dlm patung Yesus, kenapa pula melencon ...

Apa salahnya pula ceritanya tetap tentang kapsul masa?
Reply

Use magic Report

Post time 3-12-2017 11:47 AM From the mobile phone | Show all posts
saladin780 replied at 2-12-2017 05:55 PM
Kenapakah letak kt punggung

Astaga ko mention baru aku terfikir dan perasan mesej tu dok kat asshole Jesus!
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2017 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.051860s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list