Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
7335
View
94
Reply

[Idea] ...HUTANG TAK BAYAR...

[Copy link]

Author: seribulan    From the mobile phone    Show all posts   Read mode

Post time 9-11-2017 10:23 AM | Show all posts
Dalam al-Quran, ayat yang paling panjang adalah mengenai hutang. Al-Baqarah, 282.

Hadis-hadis pun banyak, antaranya:

1. Allah swt bantu orang yang bersungguh-sungguh nak langsaikan hutang

"Barangsiapa yang meminjam harta orang lain dengan niat ingin mengembalikannya, Allah akan mengembalikan pinjaman itu, namun barangsiapa yang meminjamnya dengan niat ingin merugikannya, Allah pun akan merugikannya."

Hadis direkodkan oleh Imam Bukhari.

Allah swt tahu kita kurang mampu maka sebab itu kita berhutang. Dan dengan niat berhutang nak bayar balik, Allah swt mudahkan jalan rezeki kita. Tapi siapa berniat nak lari dari bayar hutang, makin susah hidup.



2. Zalim jika mampu bayar, tapi melambat-lambatkannya

"Penangguhan bayar hutang oleh orang yang mampu adalah satu kezaliman"

Hadis direkodkan oleh Imam Bukhari

Sekiranya kita mampu, bayarlah hutang tersebut secepat mungkin. Adalah satu kezaliman kita menangguhkan membayar hutang sedangkan kita ada duit.


3. Pahala mati syahid pun tergantung

"Allah swt mengampunkan dosa orang yang mati Syahid kecuali hutang"

Direkodkan oleh Imam Muslim

Kita tahu pahala mati syahid ini besar. Terus masuk syurga. Tapi ia dapat terhalang dengan hutang. Nauzubillah.



4. Orang berhutang kuat menipu

"Ketika ditanya kenapa selalu berdoa minta perlindungan dari berhutang, Baginda saw pun menjawab, orang yang berhutang ini apabila dia bercakap dia menipu, apabila dia berjanji, dia mungkir."

Hadis direkodkan oleh Imam Bukhari

Kita sepatutnnya berjumpa dengan orang yang kita berhutang, baik dengan bank, kawan atau saudara mara, jika kita betul-betul tak mampu bayar hutang. Bukannya lari. Tutup telefon. Buat-buat tak kenal. Islam tak ajar begitu.



5. Hidup tak tenang hidup banyak hutang

"Berhati-hatilah kamu dalam berhutang, sesungguhnya hutang itu mendatangkan kerisauan di malam hari dan menyebabkan kehinaan di siang hari."

Hadis direkodkan oleh Imam Baihaqi

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 10-11-2017 10:23 PM | Show all posts
skrg ni Orang yang beri hutang plak malu ngan org yang berhutang...
dier buat dek je..

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 12-11-2017 09:06 PM From the mobile phone | Show all posts
hutang.png

Pglmn aku sndri,prnh bg pinjam duit pd bestfren dr skolah..
Spnjg 12thn bkwn xprnh ada isu nk pinjam2 duit..
Baru2 ni je..xbyk dlm seratus dua..
Tp alhamdulillah kwn tu tepat janji byr on time..
Ye lah syg frenship tu lama sgt dh bkwn..


Lg satu kes..si A tu mtk nk pinjam duit..time tu aku pun tgh kering..so xleh nk tlg..
Dia mtk pd kwn yg lain..aku knal jgk kwn tu..
Dlm rm300 kot..katanya nk beli kan tiket flight utk bdk bilik yg nk balik kmpg..
Aku ni pkr 'baiknya smpai nk tlg org lain,tp knp smpai nk hutang ngn kwn lain plak smata2 nk tlg org"...
Kwn aku bg pinjam..lpas tu si A snyap xbyr2..
Kwn yg bg pinjam tu tnya aku..aku mmg xthu apa cter la sbb xcnct dh ngn si A tu..
Last2 kwn aku tpksa jgk whtaps hari2 suruh byr..sbb buat snyap..dlm bbpe bln jgk si A snyap..last2 byr sbb kwn aku mtk mlalui msj biasa,whtaps n pm fb..
Mmg serik la kwn tu nk bg pinjam sbb dh tkena..
Dh la time susah je baru muncul,slama ni xprnh pun tnya khbr..tp mgenangkn dia tu perwatakan warak..jd bg jgk la pinjam..

Zmn skrg xleh nk judge mlalui pakaian pckpn..even kte mmg ikhlas n ada duit tp pkr byk kali la sblm bg pinjam k.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 14-11-2017 04:20 PM | Show all posts
kes hutang taknak bayar ni mmg hazab sgt..
si penghutang buat dang tak bayar balik, yg pemberi hutang pulak yg serba salah nk minta duit sendiri..
saya mmg liat sikit kalau bab2 nk bagi pinjam ni.. kecuali adik beradik sendiri takpe..
kalau adik beradik sndiri tak bayar sy tak kisah sbb darah daging sendiri.. tapi jumlah berpada2 lah nk hutang pun..
saya sendiri pun mmg  amalkan prinsip taknak pinjam2 org ni melainkan famili sendiri..
n saya sanggup loan bank dari pinjam org ni.. loan bank dah tentu2 kita bayar..

kesimpulannya, ukur baju di badan sendiri.. jgn nk nampak gah, hakikatnya haus hutang keliling pinggang...

*tengah struggle nak habiskan hutang ptptn.. wuhuuuu

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 16-11-2017 02:28 PM | Show all posts
dah pandai berhutang, pandai2 lah membayornyaa. isk

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 17-11-2017 09:59 AM | Show all posts
the amount of money yg I rela bagi depends on kepercayaan dan hubungan...


Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 17-11-2017 08:12 PM | Show all posts
Pernah kena dengan kawan office pasal hutang ni. Liat gila nak bayarnya. Padahal masa keluar elok je dia pergi ATM wdraw duit.

Lepas tu, plan dengan kawan-kawan, hantar email yang ada hadith pasal hutang, kali keempat dapat email tu terus dia bayar. Maybe masa tu dah segan kot..

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 17-11-2017 11:00 PM | Show all posts
Orang yang berhutang tapi kita pulak yang malu nak mintak hutang tu.
Kadang diorang sanggup tu lari tak nak jumpa hatta berselisih pun dengan kita sebab takut kita mintak hutang.
Aik dah pandai pinjam pandai lah bayor kannnn..
Ni tunggu orang dah mati agaknya baru nak bayar sebab takut balasan Tuhan

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 18-11-2017 08:53 PM From the mobile phone | Show all posts
I percaya, kalau kita permudahkan urusan orang lain, maka Allah permudahkan urusan kita... So bayarlah hutang ya.. Moga Allah luaskan lagi rezeki kita

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 19-11-2017 12:28 AM From the mobile phone | Show all posts
macam masalah koi... bukan sikit jumlah org yang berhutang dengan koi... ada 3 org yg berhutang dan tiga tiga ada kena mengena (saudara mara, ipar duai) dan semua jenis niaga... ada satu orang tu koi pernah minta dgn cakap baik baik masa hari raya... boleh pulak diceramahkan koi pasal adab adab minta hutang... lepas tu cakap takda duit tapi tengok rumah karpet baru bulu tinggi buku lali... sofa baru semua kayu jati... barang kemas jangan cakap la tapi hutang tak mau bayar... sama je dengan lagi 2 org yg meminjam... asyik takda duit je tp bila lalu depan rumah, tengah renovate la beli kereta baru la... sampai satu masa koi ingat sama ada nak cari bomoh atau cari along je upah dapatkan balik hutang hutang tu semua...

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 19-11-2017 06:02 AM From the mobile phone | Show all posts
Rasanye dlm kehidupan kt, mmg xdapt lari dr org2 yg ingin berhutang. Cume sy amalkan, jika ade sesiapa yg nak meminjam duit tu, sy akan buat cara begini :

- sy akan tanye dgn detail utk ape dan kenapa. Biasanye nak pinjam sbb nak bayar ansuran kereta, rumah. Rasa kesian kat situ.
- sy hanya akan bg separuh atau suku dr jumlah yg nak dipinjam. Cth, jika nak rm 1k, sy hanya bg dlm rm 500 or rm 300 mcm tu je. Sbb kalo xbayar, sy x rasa ralat sgt. Hehe
- biasanye, kalo sekali kt dah bg pinjam, org tu akan dtg blk utk meminjam pd waktu lain, walaupun masih belum bayar hutang yg lama. Jd sy akan cepat2 ingatkan hutang yg dulu. Ni antara cr sy la nak mintak blk hutang tu. Hihihi.

Tp, sy respect pd semua2 yg berbesar hati bg pinjam tu. Xpe lah, kt dah dpt pahala sbb mudahkan urusan mereka tu. Semoga urusan kt di Akhirat pun di permudahkan. Amin.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 25-11-2017 09:00 AM | Show all posts
Edited by sfhzuraz at 26-11-2017 02:07 PM

penah bagi hutang kat kawan sekolah masa zaman sebelum kawen dulu2 sebanyak rm100
bukan tak penah minta balik tapi katanya dah bank-in
bila check kt akaun mmg habuk pun tarak
lama2 dah malas nk minta
awal tahun aritu ke bila ada kuar kes kawan ni kena dakwa kes dadah kat sabah
kes dadah dia tu mmg boleh kena gantung
bila citer balik kt asben pasal hutang dia
asben suh halalkan jer

kadang2 kita sebagai hambaNya patut ada juga sifat timbangrasa
mungkin orang yang berhutang tu betul2 dalam kesempitan
kita tak tau masalah kesusahan orang
kalau kita rasa kita susah ada orang lain yang lagi susah dari kita

orang yang berhutang pulak
janganlah nak tunjuk eksyen dan bermewah
konon2 nak nampak hidup senang padahal nan hado

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 27-11-2017 04:16 PM | Show all posts
my makcik told me,

kalau orang berhutang, kita tak mintak, kita yg akan berdosa.

betul ke?

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 22-12-2017 03:16 PM From the mobile phone | Show all posts
Byk kali terkena .
Segan nk mntk kt penghutang
Xpelah dy yg rugi xbyr hutang

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 23-12-2017 12:29 PM From the mobile phone | Show all posts
Hutang wajib dibayar

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 30-12-2017 10:41 PM From the mobile phone | Show all posts
5 tahun lepas kawan sekerja sy pinjam sejumlah duit (4 angka). Mungkin pada org xbanyak tapi masa tu baru mula kerja. Sebagai junior kat tmpt kerja, saya jd serba salah bila dia minta pinjam.
Kita bagi pinjam sbb kesian dia ada masalah dan perlukan duit.
Janji akan pulangkan dalam masa sebulan.
Dari hari berganti minggu ke bulan dan akhirnya bertahun.
Habuk pun xde.
Senyap2 mohon tkr kerja dan pergi mcm tu.
Bukan tak minta, tapi dah naik segan minta. Rasa bersalah plak minta hutang.
Macam kita plak berhutang.
Kekdg terfikir org mcm ni tak rasa ke duit2 yang dia guna tu sbnrnya ada bahagian duit org lain yg dia masih xbyr hutang tu.

Reply

Use magic Report

Post time 30-12-2017 11:29 PM From the mobile phone | Show all posts
Walaupon org yg hutang aku tu xbyk mana...tp sakit ati woiii buat kte cam pengemis..
Mase nk pnjam, ayat sedehhh xde duit nk mkn n wat tmbg nk g keje,jnji nk byr dpt gaji bln dpn. Dah bln dpn tu,aku mntk la blk sbb aku nk pkai duit. Eh bole plak dolak dalik,nantilah nantilah... Pas 2,3 bln aku sms tny psl duit aku..dia reply "Siapa ni?" ...eh cilakak!! Hazabedah dah kenapa ko tibe2 ilang ingatan????
Ni kes taon 2010 skang dah abes 2017 msh x de kesedaran lg... Unfortunately ade plak dia dlm wasap grup kengkawan skola...mmg aku ignore jela...
Owh yeah bile riki2 dgn yg lain...owh kaki pinjam rupenyer dia ni..
Bkn berdendam tp bile teringat perghhhh rase mcm nk bg sedas padu kat dia...

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 31-12-2017 10:45 AM | Show all posts
xpnah terfifkir nak bhutang dgn kawan2 sbbnye kawan2 ni xblh caye,,,esok2 mesti akan cite belakang...iol pnah bagi kwn pinjam duit jgk n iol pun ade la cite2 kat kwn yg rapat lain..iol bcite bkn sbb nak aibkan tp ade sbbnye...


pnah jgk bagi pijam duit kat sepupu iols yg bhutang dgn along xhbis2..die dh hbis bayo kot..tp die bayo kat mak iols..coz duit tu sume iols mmg iols sdiakan utk mak iols...iols x amik tau sgt...

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 31-12-2017 05:34 PM From the mobile phone | Show all posts
Wow baru tau cara ni n aku rasa 1 cara yg agk bagus. Xpon ikot je cara aku. Jd la org yg kdekut

Bkn sb apa, sb aku benci kene memintak2 walhal klau aku yg pnjm, on due date aku byr. Xsuka la nk kne mntk2 ni. Leceh

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 31-12-2017 08:13 PM | Show all posts
pernah dulu sorang kawan ni  pinjam duit kononnyer xde duit nak  belanja padahal gaji dia lagi tinggi dari i...tapi sebab kesian bagi jugaklah walau x byk..
setiap kali nak gaji mesti janji nk bayar tp hampeh..bayang duit tu pun x nampak.
sejak tu mmg serik dh nak bagi pinjam lagi

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.116330s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list