Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Kolumnis
Search
12Next
Return to list New
1393
View
39
Reply

Punca 4 Biji Durian Dijual Dengan Harga RM1,000, Pekebun Salahkan Cuaca

[Copy link]

Author: CARI-LTS       Show all posts   Read mode

Author
Post time 12-9-2017 10:41 AM | Show all posts |Read mode


sumber : https://c3.staticflickr.com



Harga jualan buah durian dilaporkan meningkat berikutan cuaca panas yang memberi kesan ke atas penuaian buah durian.


Memetik laporan New Straits Times, pemilik kebun durian yang berasal dari Balik Pulau di Pulau Pinang, Lim Chong Ting berkata, cuaca buruk telah meyebabkan hasil dan kualiti durian semakin menurun beberapa tahun kebelakangan ini.


Tambahnya, tahun ini boleh dikatakan kesannya paling teruk sekali.


" Sebelum ini, biarpun jenis durian yang biasa, isinya agak manis dan wangi. Tetapi kini durian jenis 'Musang King', isinya turut mungkin menjadi tawar dan tidak sedap dimakan."


Manakala menurut penjaja durian, Tan, sebagai penjaja durian, mereka terpaksa menaikkan harga durian berikutan pemilik kebun durian menawarkan buah durian dengan harga yang tinggi.


" Walaupun hasil durian menurun, namun permintaan di pasaran masih tinggi, pemilik bertindak menaikkan harga durian hanya bertujuan untuk mengaut keuntungan yang sama seperti dulu kala."


Tan beritahu, kini durian jenis 'Duri Hitam', harga jualannya RM100 sekilo, berbanding dengan sebelum ini hanya dijual RM40 hingga RM60 sekilo.


" Inilah kenapa terdapat ramai orang membuat aduan, hampir RM1,000 perlu dibelanja hanya dengan pembelian 4 biji durian sahaja, ini kerana sebiji durian mungkin akan dijual pada harga RM200."


Jangkaan beliau, harga jualan durian akan terus meningkat dalam masa akan datang ini, dan mungkin suatu hari nanti harganya akan lebih mahal daripada emas.- CARI
Reply

Use magic Report

Post time 12-9-2017 10:45 AM | Show all posts
bapak mahal sampai 1k...aku makan durian kampung pun takpe asalkan durian
Reply

Use magic Report

Post time 12-9-2017 10:47 AM From the mobile phone | Show all posts
durian lagi mahal dari emas??
Reply

Use magic Report

Post time 12-9-2017 10:50 AM | Show all posts
ada je alasan nak jual mahal.. tak makan durian pun takpe la kalau smpi 1k.
kalau tak laku apa la dibuatnya durian tu
Reply

Use magic Report

Post time 12-9-2017 10:59 AM From the mobile phone | Show all posts
X kuasa la nk beli semahal tu... Lagi plak dia kata rs kurang dr musim sblm ni
Reply

Use magic Report

Post time 12-9-2017 11:00 AM | Show all posts
stetmen meriak sgt la harga doyan lagi mahal dari emas waktu akan dtg..nanti org boikot beli doyan baru hangpa tau
Reply

Use magic Report

Post time 12-9-2017 11:03 AM | Show all posts
Abisla kebun2 durian lps ni durian2 kena rembat dgn mat2 pet

pahdan muker  
Reply

Use magic Report

Post time 12-9-2017 11:08 AM From the mobile phone | Show all posts
Nasib la mak ayah ada kebun.. merasa la makan durian walau durian kampung..puas wana makan durian hari tu.. masa raya lepas, musim durian.. so melantak makan.. kalo isi sodap dan warna kuning, sebiji pun mampu wana habiskan
Reply

Use magic Report

Post time 12-9-2017 11:10 AM From the mobile phone | Show all posts
Sekarang banyak dusun dah tukar kebun kelapa sawit.. kalo tak kelapa sawit, kebun getah.. mana la nak ada buahnya
Dulu zaman wana sekolah rendah, durian selonggok rm2 sajo
Reply

Use magic Report

Post time 12-9-2017 11:12 AM | Show all posts
lepas ni tokey2 kebun doyan kena pasang cctv la..dah rega pun nak sama dgn emas
Reply

Use magic Report

Post time 12-9-2017 11:12 AM From the mobile phone | Show all posts
Klu musang king mmg cecah 2-3 ratus sebiji..

Tp apa nk kata bila brg tu cina da start konker habisla..

Dulu2 melayu n org asli je yg jual sebakul besar rm50 je..penuh bonet keta angkut.
Reply

Use magic Report

Post time 12-9-2017 11:21 AM | Show all posts
hai laa durian....
Reply

Use magic Report

Post time 12-9-2017 11:25 AM | Show all posts
Lama dah tak makan durian, sejak harga meroyan naik. Tak koserrr aku membayor rege ratus2 utk benda yang akan end up jadi taik je
Reply

Use magic Report

Post time 12-9-2017 11:30 AM From the mobile phone | Show all posts
Kalau cina jual memang mahal. Tapi durian dorang tanam jenis mahal cam Black Thorn, Musang King. Lau melayu banyak tanam durian jenis kurang berkualiti tapi murah cam durian Kampung.

Durian akhirnya menjadi makanan untuk orang kaya jer
Reply

Use magic Report

Post time 12-9-2017 11:37 AM From the mobile phone | Show all posts
Makan durian kampung ajela gamaknya
Reply

Use magic Report

Post time 12-9-2017 11:55 AM | Show all posts
gila la yg sanggup bayar mahal2 ni.

korang boikot la woi durian ni, biar jd x laku, baru deols reti kurangkan harga.

tp masalahnya kalau kite x beli, eksport ke luar negara tetap maintain!
Reply

Use magic Report

Post time 12-9-2017 11:57 AM | Show all posts
mahai benor woit
Reply

Use magic Report

Post time 12-9-2017 11:58 AM From the mobile phone | Show all posts
Spekulasi ja ni tau...
Reply

Use magic Report

Post time 12-9-2017 11:59 AM From the mobile phone | Show all posts
mommymonster82: Klu musang king mmg cecah 2-3 ratus sebiji..Tp apa nk kata bila brg tu cina da start konker habisla..Dulu2 melayu n org asli je yg jual sebakul besar  ...

Tanya negeri penang. Tauke kebun cina . Tukang jual cina. Mmg pakat sama2 ckp harga naik la..btw negeri lain xde ke durian?
Reply

Use magic Report

Post time 12-9-2017 12:01 PM From the mobile phone | Show all posts
lagi bagus tak makan doyan selamat duit.
Reply

Use magic Report

Post time 12-9-2017 12:03 PM | Show all posts
boikot je la.. dah tau cekik darah sapa suruh beli jugak..
Reply

Use magic Report

Post time 12-9-2017 12:13 PM | Show all posts
ada japanese gila makan durian
time musim durian memang dia dtg
kena ribu ribanlah dia
tapi memang betul musim kali nie kualiti durian mmg teruk
mcm tak percaya makan durian balik pulau rasa tawar semacam
tak berbaloi beli mahal2
Reply

Use magic Report

Post time 12-9-2017 12:16 PM | Show all posts
Boikot. Jangan x boikot.
Reply

Use magic Report

Post time 12-9-2017 12:18 PM From the mobile phone | Show all posts
Nak jadi cam haruman is haritu ke? Jual mahal2 ujong2 kena bako jah. Cash!
Reply

Use magic Report

Post time 12-9-2017 12:27 PM | Show all posts
bukan penggemar durian
x heran n x teringin pun nk abiskan duit beribu
bukan 1 keperluan dan kehendak pun
setakat rasa sedap kat tekak pastu jadi taik..
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2017 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.061486s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list