Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Kolumnis
Search
12Next
Return to list New
1005
View
25
Reply


Bahagianya Bila Melihat Ayah Bantu Mak Di Dapur...

[Copy link]

Author: CARI_Kolumnis       Show all posts   Read mode

Author
Post time 11-8-2017 03:33 PM | Show all posts |Read mode
Assalammualaikum dan selamat sejahtera kepada semua pembaca yang dihormati sekalian.


Kembali semula dengan aktiviti harian kita yang normal. Semua mula sibuk dengan kerja masing-masing sampai tak ada masa dengan keluarga.


Ada pula tu tak sempat nak masak untuk keluarga lagi sedih. Tak salahkan ibu yang tak sempat memasak mungkin kerana terlalu banyak kerja yang nak dibuat jadi tak sempat nak sediakan masakan untuk keluarga.


Jalan paling senang bungkus sahaja atau makan kat luar betul tak? Sebenarnya tiada salah masak sendiri atau makan kat luar. Bagi anda mana yang korang rasa selesa dan baik untuk keluarga tak salah. Kalau kita rasa nak masak sendiri tu lebih selamat dan sihat kenalah masak. Tapi kalau tak sempat memasak sibuk dengan kerja boleh beli kat luar cuma kena cari kedai yang betul-betul bersih dan makanan yang selamat.






Bagi pengalaman saya sendiri yang duduk bujang ni sebenarnya makan kat luar lebih jimat daripada masak sendiri. Sebab kita makan untuk seorang lainlah kalau kita duduk ramai satu rumah tu jadi boleh masak banyak, lebih jimat. Tapi bagi orang bujang sekali sekala nak masak tak ada masalah kena pastikan kita masak kuantiti yang cukup dan tidak membazir.


Satu cara yang saya selalu buat untuk jimat masak kat rumah ni bagi orang-orang yang bujang lah.


Contohnya hari ni korang nak makan ikan pergi pasar beli ikan kembung tapi tak akan beli seekor memang peliklah baik beli 3 ekor. Cuma masa nak masak tu kita masak seekor sahaja untuk hari tu dan dua lagi simpan dalam peti sejuk untuk hari esoknya. Jadi kita dah jimat kat situ iaitu jimat masa dan jimat perbelanjaan.


Maksud saya beli dalam kuantiti yang banyak dan masak sedikit mengikut keperluan hari tersebut dan yang lebih tu boleh simpan. Nak simpan tu pastikan simpan tempat yang betul dan ia tahan lama kalau makanan yang tak tahan lama kena masak bagi habislah, kan.


Itu sebab kalau orang berkeluarga yang ada lebih dari 3 orang untung masak sendiri di rumah. 3 faktor yang menjadikan masak sendiri kat rumah patut kita amalkan dalam keluarga :

1) Lebih jimat dari segi perbelanjaan
2) Lebih selamat dan lebih sedap
3) Lebih rasa kasih sayang dalam keluarga





Air tangan ibu kot mesti lah kita rasa masakan tu lebih bermakna betul tak. Walaupun nampak makanan tu simple hanya ikan goreng, sambal belacan dan ulam-ulaman tapi bila mak masak semua sedap silap-silap bertambah lagi.


Tapi si ayah pun jangan lah ambil kesempatan sekali sekala tak salah kalau masuk dapur tolong isteri memasak. Terutama hari minggu kerana ia dapat mengeratkan silatulrahim antara keluarga, anak-anak pun makin sayang bila tengok mak ngan ayah mereka masak bersama. Dah macam pakar motivasi lak cerita kat sini hehehehe.


Ini cuma pendapat peribadi sahaja dan tiada kene mengena dengan siapa-siapa yang hidup atau telah pergi. Jangan lupa untuk follow Instagram @Mahamahu dan juga Facebook page @Mahamahu ok. Selamat memasak dan semoga ia mengeratkan silatulrahim antara keluarga.
Reply

Use magic Report

Post time 11-8-2017 03:57 PM | Show all posts
ayah akak penakut mak akak, baru dehem je dah masuk dapur.. bahagia sangat..
Reply

Use magic Report

Post time 11-8-2017 04:03 PM | Show all posts
CiliPadiSedap replied at 11-8-2017 03:57 PM
ayah akak penakut mak akak, baru dehem je dah masuk dapur.. bahagia sangat..

suami akak takut kat akak tak?
Reply

Use magic Report

Post time 11-8-2017 04:06 PM | Show all posts
pittjie replied at 11-8-2017 04:03 PM
suami akak takut kat akak tak?

takut dik, latest keratan akhbar suami kena katok dengan golok sebab nak bermadu akak suruh dia baca 5 kali depan akak.. kita ni suami isteri kena tazkirah selalu.
Reply

Use magic Report

Post time 11-8-2017 04:49 PM | Show all posts
adoiiii gelak aku baca sembang korunk berdua
Reply

Use magic Report

Post time 11-8-2017 05:22 PM | Show all posts
CiliPadiSedap replied at 11-8-2017 04:06 PM
takut dik, latest keratan akhbar suami kena katok dengan golok sebab nak bermadu akak suruh  ...

mengekek i baca komen u sis..
Reply

Use magic Report

Post time 11-8-2017 05:40 PM | Show all posts
myakayina replied at 11-8-2017 05:22 PM
mengekek i baca komen u sis..

tulah terjadi kalau lelaki jarang masuk dapur, akak suruh beli pilis guna untuk berpantang dia beli ikan bilis
Reply

Use magic Report

Post time 11-8-2017 05:43 PM | Show all posts
CiliPadiSedap replied at 11-8-2017 05:40 PM
tulah terjadi kalau lelaki jarang masuk dapur, akak suruh beli pilis guna untuk berpantang dia bel ...


Reply

Use magic Report

Post time 11-8-2017 05:47 PM From the mobile phone | Show all posts
iols nk husband tolong tapi baik tak payah beliau nk seperate ayam pun berjam2, potong daun sup trkial2,potong swiss roll pun menegak, tapi dia tetap kusayang
Reply

Use magic Report

Post time 11-8-2017 10:15 PM | Show all posts
berapa ramai yang mau tolong isteri kat dapur
Reply

Use magic Report

Post time 11-8-2017 10:30 PM From the mobile phone | Show all posts
CiliPadiSedap replied at 11-8-2017 03:57 PM
ayah akak penakut mak akak, baru dehem je dah masuk dapur.. bahagia sangat..

Kak oii..tak yah lawak sangat boleh takk
Reply

Use magic Report

Post time 11-8-2017 10:45 PM From the mobile phone | Show all posts
Berapa ramai mau?
Yg mau pun meraung yg kaum hawa ni tngk
Adik i lelaki tergedik2 nk tolong masak tp last2 dapur sepah ya amat
Rasa nk tembak gne senapang gajah
Suami nnti xtau la cnne
Reply

Use magic Report

Post time 12-8-2017 01:22 AM From the mobile phone | Show all posts
Bg aku lebih selesa shuben.xtlg.... nnt  serba serbi xkna.. nk.cpat jd lmbat... membebel aje..hahaha
Reply

Use magic Report

Post time 12-8-2017 03:53 PM From the mobile phone | Show all posts
Kesiannya. Aku laki ku yg terer masak aku so-so je so dia yg masak dan pilih lauk aku tukang basuh pinggan n tanak nasik je. Laki aku kuih ke kek ke lauk semua reti. Terbalik hehe..
Reply

Use magic Report

Post time 12-8-2017 08:48 PM From the mobile phone | Show all posts
Suami lagi pandai masak, selalu bergilir masak.. Kalau giliran dia masak, memang lengkap lauk pauk, sampai giliran saya memang masak yg ringkas macam pasta atau mee dan meehun, samada goreng atau sup..
Reply

Use magic Report

Post time 13-8-2017 10:26 AM | Show all posts
husben mmg suka tlg masak...sebab nya...

hahahaha...dia tak suka sy potong kangkung, bayam guna pisau

dia teliti...patah2 kan manual guna jari

alahai....sy masak jenis nak cepat hehe...mmg takdone la nak siang manual gitu

masak pon dia rajin tlg...tapi da masak, mmg penuh lah sinki hehe

tapi sesekali la...sebulan sekali ada la dia masak la...
Reply

Use magic Report

Post time 13-8-2017 10:27 AM | Show all posts
husben mmg suka tlg masak...sebab nya...

hahahaha...dia tak suka sy potong kangkung, bayam guna pisau

dia teliti...patah2 kan manual guna jari

alahai....sy masak jenis nak cepat hehe...mmg takdone la nak siang manual gitu

masak pon dia rajin tlg...tapi da masak, mmg penuh lah sinki hehe

tapi sesekali la...sebulan sekali ada la dia masak la...
Reply

Use magic Report

Post time 13-8-2017 01:24 PM From the mobile phone | Show all posts
yayangmama replied at 13-8-2017 10:26 AM
husben mmg suka tlg masak...sebab nya...

hahahaha...dia tak suka sy potong kangkung, bayam guna p ...

Itu pn jd masalah ke? Pd iols dh ngap masuk mulut bukan tau pn kerat guna pisau or patah2 manually...
Reply

Use magic Report

Post time 13-8-2017 02:26 PM | Show all posts
Orix replied at 13-8-2017 01:24 PM
Itu pn jd masalah ke? Pd iols dh ngap masuk mulut bukan tau pn kerat guna pisau or patah2 manually ...

kikiki....kannnn

ntah la, dia kata mcm kat kedai, amek n main potong je...haha

tapi saya kalau potong sayur mmg bawah air, sbb saya penggeli ulat

tu kalau beli sayur mmg belek abes2, npk buruk ke comot2 ke mmg sy tak amek
Reply

Use magic Report

Post time 13-8-2017 03:23 PM From the mobile phone | Show all posts
Nasib baik laki iols mmg rajin tlg iols kt dapo.. xnyesal la kawen dgn dia
Reply

Use magic Report

Post time 13-8-2017 03:23 PM From the mobile phone | Show all posts
Nasib baik laki iols mmg rajin tlg iols kt dapo.. xnyesal la kawen dgn dia
Reply

Use magic Report

Post time 17-8-2017 10:50 AM | Show all posts
laki akak cuma jadi majlis perbandaran selepas akak masak je.
kalau akak masak, laki akak suka benor ejas rasa la tambah gula la..menyampah

elok dia buat keja cuci cuci je
Reply

Use magic Report

Post time 17-8-2017 11:10 AM | Show all posts
ayah sy pandai masak...dlu masa kecik2 kalau mak pergi kursus,ayah yg masak...smpai sekarang kalau mak da penat,ayah yg akan msak....tp menu ayh satu jek...KARI...
Reply

Use magic Report

Post time 17-8-2017 11:17 AM | Show all posts
yayangmama replied at 13-8-2017 10:26 AM
husben mmg suka tlg masak...sebab nya...

hahahaha...dia tak suka sy potong kangkung, bayam guna p ...

sama la husb aku kalau masuk dapo teliti orgnya...aku asal masak boleh makan sudahlah...

pinggan mangkuk pun die akan ambik yg cantik2 dari lemariaku prnh tanya die bang kita ni nak makan pinggan ke



Reply

Use magic Report

Post time 19-8-2017 02:46 PM | Show all posts
Orix replied at 13-8-2017 01:24 PM
Itu pn jd masalah ke? Pd iols dh ngap masuk mulut bukan tau pn kerat guna pisau or patah2 manually ...

bg iolls guna pisau dan jari.. so guna dua2.. guna pisau untuk kerat batang.. guna jari untuk rasa part mana dah keras dan kenyal. kalau iolls yang masak, dari seikat kangkung tu, 50% jer yang masuk kuali...
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2017 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.056882s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list